speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
Ik heb ook geen enkel probleem met de speculatietaks, maar er zijn twee dingetjes die ik zou willen finetunen
- Maak van de taks een gegarandeerde one-and-done taks. Zelfs al is er een grote winst die hoger is dan je jaarloon, dan nog zou de speculatietaxatie de EINDtaxatie moeten zijn, zonder mogelijkheid van de fiscus tot herkwalificeren tot beroepsinkomen
- transactiekosten aftrekbaar maken zou eigenlijk ook maar gewoon eerlijk zijn
- Maak van de taks een gegarandeerde one-and-done taks. Zelfs al is er een grote winst die hoger is dan je jaarloon, dan nog zou de speculatietaxatie de EINDtaxatie moeten zijn, zonder mogelijkheid van de fiscus tot herkwalificeren tot beroepsinkomen
- transactiekosten aftrekbaar maken zou eigenlijk ook maar gewoon eerlijk zijn
@Poldermol: en verliezen aftrekbaar maken?
Niet akkoord. Er kunnen altijd situaties zijn waar u plots geld nodig hebt. Kunt u voorzien wat je binnen vijf maanden nodig zal hebben? Stel dat je plots het huis van je dromen tegenkomt en je wil er een optie op nemen waarbij je een voorschot betaalt; Moet je dan gestraft worden omdat je eerder belegd hebt?Jhn schreef:... laat ze die taks maar behouden.
Nu je een betere belegger bent, heb je dus die stok achter de deur niet meer nodig.Jhn schreef:... het heeft van mij een betere belegger gemaakt...

Het is te zot voor woorden dat ze dit systeem nu bestaande zou houden.
Technisch gezien zou dat maar fair zijn, maar dat hoeft voor mij niet volledig. Al zou ik dat wel tof vinden mocht net zoals in CA of USA bepaalde koersen ineenzakken naar het jaareinde toe van mensen die hun verlies 'nemen' uit belastingsoverwegingenBelca2 schreef:@Poldermol: en verliezen aftrekbaar maken?
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
De speculatietaks zal niet afgeschaft worden, ik denk eerder dat de 6-maandenregel komt te verdwijnen en de taks op alle winsten zal betaald moeten worden.
Onmogelijk? We leven in België hoor, ik zou er alleszins niet van verschieten.
Inderdaad belcaBelca2 schreef:Niet akkoord. Er kunnen altijd situaties zijn waar u plots geld nodig hebt. Kunt u voorzien wat je binnen vijf maanden nodig zal hebben? Stel dat je plots het huis van je dromen tegenkomt en je wil er een optie op nemen waarbij je een voorschot betaalt; Moet je dan gestraft worden omdat je eerder belegd hebt?Jhn schreef:... laat ze die taks maar behouden.
Nu je een betere belegger bent, heb je dus die stok achter de deur niet meer nodig.Jhn schreef:... het heeft van mij een betere belegger gemaakt...

Maar god mag weten wat voor ander "issue" ze gaan uitvinden dat nog veel erger kan zijn.
Dat was mijn betoog dito vrees

Daar is je vrees voor 100% terecht en ik deel ze. We weten allen dat het nog slechter zal zijn.Jhn schreef:....Maar god mag weten wat voor ander "issue" ze gaan uitvinden dat nog veel erger kan zijn....

Ik zou liever altijd 10% op alle meerwaarden betalen en gewoon alle andere beursgerelateerde taksen zien verdwijnen. Liefst met een belasting vrij minimum, ook voo dividenden, van duizend of tweeduizend euro ofzo. Geduwd worden om beslissingen te laten afhangen van die zesmaandtermijn is niet gezond.
Ballonnetje oplaten, wlievens.
Wat met de vrijstelling van 1860 EUR aan interesten op het spaarboekje? Waarom dit niet opentrekken naar ALLE roerende inkomsten (dus inderdaad ook dividenden, winsten,...)? Want nu zit je met vrijstelling op het spaarboekje, vrijstelling van RV op dividenden coöperatieve aandelen, etc etc. Ik zou dat gewoon gelijktrekken naar één globaal belastingsvrij bedrag op àlle roerend inkomen. Dus de eerste 1860 EUR aan interesten én dividenden én rente belastingsvrij, al hetgeen erboven is, taxeren op 30%.
Wat met de vrijstelling van 1860 EUR aan interesten op het spaarboekje? Waarom dit niet opentrekken naar ALLE roerende inkomsten (dus inderdaad ook dividenden, winsten,...)? Want nu zit je met vrijstelling op het spaarboekje, vrijstelling van RV op dividenden coöperatieve aandelen, etc etc. Ik zou dat gewoon gelijktrekken naar één globaal belastingsvrij bedrag op àlle roerend inkomen. Dus de eerste 1860 EUR aan interesten én dividenden én rente belastingsvrij, al hetgeen erboven is, taxeren op 30%.
Ik ben een beetje God: ik herken de waarheid als ik ze hoor.Gulden Draak schreef:De speculatietaks zal niet afgeschaft worden, ik denk eerder dat de 6-maandenregel komt te verdwijnen en de taks op alle winsten zal betaald moeten worden.
Ik vrees er ook voor. De eeuwige hebberigheid van de fiscus niet te onderschatten. Wie steeds 3% teveel uitgeeft, heeft steeds meer geld nodig. Ze kunnen dat een tijdje volhouden met een stoelendans met obligaties, maar beetje bij beetje moeten ze meer hebben.
Ooit zal de belastingsaangifte drastisch vereenvoudigd worden. Slechts 2 rubrieken: 1) Hoeveel heeft u verdient en 2) hier uw handtekening voord een domiciliëring om dit bedrag van uw rekening te vorderen.
Toch afschaffen? Speculatietaks op de Schopstoel
Logische vereenvoudiging daar kan je alleen maar voor zijn. Maar alle inkomsten uit beleggen, dus ook meerwaarde bij verkoop, aan 30% is misschien wat hoog. Ik denk dat als je dat voor alles (meerwaarde, rente, interesten, dividenden, ...) op 1 hoop met een minimumdrempel en alles erboven aan pakweg 15% a 20% doet, en die taks consequent en correct int, dat dat heel wat meer opbrengt op een rechtvaardigere manier dan de koterij dei er nu is.Poldermol schreef:Ballonnetje oplaten, wlievens.
Laatst gewijzigd door wlievens op 7 oktober 2016, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ze hebben eindelijk door dat een taks zoals de Engelse stamp duty (0,5%) meer geld in het laatje brengt, eentje die iedereen betaalt die op de desbetreffende beurs handelt en die je dus niet kunt ontlopen via een buitenlandse broker.
Wat is (buiten de naam) het verschil tussen een Stamp Duty en de beurstaks (TOB)?