speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
Fakkel: Inderdaad, zo moet je het doen. Zal gezond zijn voor de Brusselse beurs.. maar dan kunnen ze natuurlijk weer wat beurstaks innen. Ik ga alvast een buitenlandse rekening openen bij Interactive Brokers begin 2017.
Laatst gewijzigd door Roo op 10 oktober 2016, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
+1nickname schreef:Het blijft een communistische klote belasting op spaarpot.
En aangezien er eerst geld moet gestoken worden in een risico, is er helemaal NIETS rechtvaardig aan.
"Minwaarden zijn aftrekbaar, maar allicht alleen op dezelfde aandelen waarop er meerwaarden zijn en vijf jaar overdraagbaar."
Daar zijn we weer.
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1476095433
Daar zijn we weer.
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1476095433
'alleen op dezelfde aandelen als waarop er meerwaarden zijn'.
Wat is dat nu voor een compleet van de pot gerukt systeem! Als ik beleg in Proximus en Telenet, en Proximus stijgt en Telenet daalt, en ik wil beide trades sluiten, dan mag ik die niet tegen elkaar inbrengen, zoals in elk eerstewereldland het geval is? Haha!
Dus ik zou dan in 2022 nog moeten weten of ik in 2017 een minwaarde boekte op aandeel X, om het dan in 2022 te kunnen inbrengen? Die administratie wordt ongelooflijk. Ik weet niet wat Peeters rookt, maar het is alleszins kwalitatief spul
Wat is dat nu voor een compleet van de pot gerukt systeem! Als ik beleg in Proximus en Telenet, en Proximus stijgt en Telenet daalt, en ik wil beide trades sluiten, dan mag ik die niet tegen elkaar inbrengen, zoals in elk eerstewereldland het geval is? Haha!
Dus ik zou dan in 2022 nog moeten weten of ik in 2017 een minwaarde boekte op aandeel X, om het dan in 2022 te kunnen inbrengen? Die administratie wordt ongelooflijk. Ik weet niet wat Peeters rookt, maar het is alleszins kwalitatief spul
LOL. Dan zou ik op dit moment 0% minwaarden kunnen inbrengen. Ik heb ofwel meerwaarden, ofwel minwaarden. Hallucinant.Christophe De Rijcke @cderijcke
Update @tijd over voorstel meerwaardetaks: 'Minwaarden aftrekbaar, allicht alleen op dezelfde aandelen waarop er meerwaarden zijn.
Wat een klucht..
Die Peeters is helemaal zot geworden.
Die Peeters is helemaal zot geworden.
In dat artikel met Maus staan welke gekke ideeën. Welke gewone mens kan op deze manier nog iets beleggen? Die hebben nu al problemen met het aangeven van Carmignac fondsen.
We hebben een grondige hervorming nodig. Ik verafschuw al deze taksen omdat ik het gevoel heb dat het rechtstreek in een bodemloze put verdwijnt. Ik zou voor een veel eenvoudiger systeem gaan. Beginnen met de eerste belastingschijf te veranderen van vrijstelling - 100.000 inkomsten aan 25%. Bij inkomsten horen:
- arbeid
- huurinkomsten
- beleggingen en andere financiële producten
- nieuwe inkomsten als über, air bnb en wat in de toekomst nog zal ontstaan, dan is dat probleem fiscaal al opgelost.
Al deze inkomsten dragen bij aan u sociale rechten, zoals bij ziekte en pensioen. Enkel werkloosheidsuitkering hangt af van u bijdrage aan arbeid. Op die manier is er geen ingewikkelde middelentoets meer nodig, dan krijgen mensen die weinig arbeid leveren om inkomsten te hebben ook weinig werkloosheidsuitkering.
De huidige vrijstelling van roerende voorheffing verdwijnt in dit systeem, samen met het kadistraal inkomen. Ik denk dat veel gewone mensen hiermee voorruit zullen gaan. Voor de overige belastingschijven mag het opgeschroefd worden, van mijn part mag vanaf een bepaald bedrag zelfs 90% belast worden. Hoge absurde lonen moeten ontmoedigd worden, er is een punt dat het teveel is, dat je genoeg hebt, zelfs teveel om in 1 leven op te doen.
Ik heb liever 0% opbrengst dan 30% of nog allerlei taksen te betalen. Ik haal er geen inkomen, enkel een extraatje, maar op de duur heb je er genoeg van.
We hebben een grondige hervorming nodig. Ik verafschuw al deze taksen omdat ik het gevoel heb dat het rechtstreek in een bodemloze put verdwijnt. Ik zou voor een veel eenvoudiger systeem gaan. Beginnen met de eerste belastingschijf te veranderen van vrijstelling - 100.000 inkomsten aan 25%. Bij inkomsten horen:
- arbeid
- huurinkomsten
- nieuwe inkomsten als über, air bnb en wat in de toekomst nog zal ontstaan, dan is dat probleem fiscaal al opgelost.
Al deze inkomsten dragen bij aan u sociale rechten, zoals bij ziekte en pensioen. Enkel werkloosheidsuitkering hangt af van u bijdrage aan arbeid. Op die manier is er geen ingewikkelde middelentoets meer nodig, dan krijgen mensen die weinig arbeid leveren om inkomsten te hebben ook weinig werkloosheidsuitkering.
De huidige vrijstelling van roerende voorheffing verdwijnt in dit systeem, samen met het kadistraal inkomen. Ik denk dat veel gewone mensen hiermee voorruit zullen gaan. Voor de overige belastingschijven mag het opgeschroefd worden, van mijn part mag vanaf een bepaald bedrag zelfs 90% belast worden. Hoge absurde lonen moeten ontmoedigd worden, er is een punt dat het teveel is, dat je genoeg hebt, zelfs teveel om in 1 leven op te doen.
Ik heb liever 0% opbrengst dan 30% of nog allerlei taksen te betalen. Ik haal er geen inkomen, enkel een extraatje, maar op de duur heb je er genoeg van.
Moest alles via een flat tax aan 30% belast worden, ik zou er geen probleem met hebben. Maar dit is weer zo'n “half assed" symbolisch voorstel waarover men niet heeft nagedacht.Akab schreef:In dat artikel met Maus staan welke gekke ideeën. Welke gewone mens kan op deze manier nog iets beleggen? Die hebben nu al problemen met het aangeven van Carmignac fondsen.
- arbeid
- huurinkomsten
Ben het wel niet eens met die 90% op hoge lonen, want zo belemmer je sociale mobiliteit. Mensen die vandaag al €100 miljoen hebben zitten goed, en de rest kan nooit een mooi vermogen opbouwen als ze dit zouden willen. Jij hebt toch geen last omdat iemand anders veel geld heeft? De mensen die dan wel hopen geld willen verdienen zullen verhuizen en zo verlies je talent binnen België.
Minder afgunst binnen de maatschappij en personen die boven het maisveld uitkomen niet meteen afmaken zou al veel helpen. Iedereen (een beetje) rijk is beter dan iedereen arm.
Intussen het artikel even gelezen, en 'in theorie' zou dit niet nodig zijn.Roo schreef:Fakkel: Inderdaad, zo moet je het doen. Zal gezond zijn voor de Brusselse beurs.. maar dan kunnen ze natuurlijk weer wat beurstaks innen. Ik ga alvast een buitenlandse rekening openen bij Interactive Brokers begin 2017.
De Tijd schreef: 'Het gedeelte van de meerwaarde dat historisch opgebouwd is voor de inwerkingtreding blijft buiten schot,' klinkt het in het onderhandelingsvoorstel.
Dus dan wordt er gekeken naar de slotkoersen op 30/31 december om de meerwaardeteller te laten lopen? Dat zou voor mij persoonlijk goed uitkomen 

- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Wie gaat dit administratief allemaal controleren? Men spreekt over periodes van 5-10-15-30 jaar. Wat als je in tussentijd 10 keer van broker gewijzigd bent? Ik ben zelf nogal goed in het bijhouden van heel de administratie rond de speculatietaks, maar hier moet zelfs ik toch even bij slikken. Wat een soep wordt me dat?
Zelfs de 50.000 EUR vrijstelling 'over 10 jaar' kan je eigenlijk al moeilijk uitwerken, tenzij het beloven van 5.000 EUR per jaar. Maar anders wordt dat een soep van jewelste. Begint er dan op 1 januari 2027 een nieuw tijdskader van 10 jaar?
Wat veel eerlijker zou zijn is een rugzakje van 20.000 EUR vrijstelling in jaar 1 dat je naar believen mag opgebruiken, en dat er elk jaar 5.000 EUR bijkomt met een maximum beschikbaar bedrag van 50.000 EUR.
Wat veel eerlijker zou zijn is een rugzakje van 20.000 EUR vrijstelling in jaar 1 dat je naar believen mag opgebruiken, en dat er elk jaar 5.000 EUR bijkomt met een maximum beschikbaar bedrag van 50.000 EUR.
CD&V kennende beginnen we met €5.000, en bouw je elk jaar €5.000 extra op. Dan, als je in jaar 5 een meerwaarde boekt, kan je misschien 5 jaar terug gaan (je hebt immers €25.000 'reserve'). Het zou maar "fair" zijn.Poldermol schreef:Zelfs de 50.000 EUR vrijstelling 'over 10 jaar' kan je eigenlijk al moeilijk uitwerken, tenzij het beloven van 5.000 EUR per jaar. Maar anders wordt dat een soep van jewelste. Begint er dan op 1 januari 2027 een nieuw tijdskader van 10 jaar?
De ambtenaren die dat gaan moeten controleren zullen ook juichen. De (papieren) dossiers staan daar nu al tot tegen het plafond gestapeld. En dan bedenken dat die (hopen) disputen ook nog eens voor de rechtbank kunnen komen.
men vindt altijd maar nieuwe belastingen uit om de gaten in de begroting te vullen...
maar het punt is: die gaten zullen nooit gevuld worden, omdat de staat een voortdurende neiging heeft tot meer uitgeven dan ze heeft
maar het punt is: die gaten zullen nooit gevuld worden, omdat de staat een voortdurende neiging heeft tot meer uitgeven dan ze heeft
goed nieuws: wie na 30 (dertig) jaar verkoopt, moet geen meerwaardebelasting betalen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... agen.dhtml
eigenlijk is dit een ergere versie van de speculatietaks, omdat deze omzeild werd (langer dan 6M; fondsen;...)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... agen.dhtml
eigenlijk is dit een ergere versie van de speculatietaks, omdat deze omzeild werd (langer dan 6M; fondsen;...)