Roerende voorheffing naar 30%
TIP
Re: Roerende voorheffing naar 30%
Tarieven RV:
-sinds ergens jaren 80: 15%
-1 jan 2012: 21% (regering Di rupo)
-1 jan 2013: 25% (regering Di rupo)
-1 jan 2016: 27% (regering Michel)
-1 jan 2017 (to be confirmed): 30% (regering Michel)
eigenlijk lijkt die vlaams gedomineerde centrumrechtse regering toch wel sterk op die "franstalige belastingsregering"
dus op 5 jaar tijd een verdubbeling
eigenlijk lijkt die vlaams gedomineerde centrumrechtse regering toch wel sterk op die "franstalige belastingsregering"
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
misschien is het vanaf 01-01-2017 GEEN regering Michelleke meer he
Dat is de reden waarom ik niet meer aan die spellekes van de overheid mee doe. Uiteindelijk steek je je geld in een potje met beloften die goed zijn bij aanvang, en later beginnen ze eraan te morrelen. Zelfde verhaal met dat pensioensparen.PJP schreef:Wie hier het meest mee "geschoren" is, dat zijn diegenen die indertijd met een (langlopende op 10 j bvb.) kapitalisatiebon of kapitalisatietermijnrekening zijn gestart !
Deze zijn begonnen met de vooruitzichten op een R.V. aan 15 % of minder ... en gaan binnenkort op eindvervaldag 27% ...30 % of meer betalen.
Net of je aan een voetbalspel begint met een normale voetbal, en tegen het einde speel je het spel uit met een tennisbal !
Dat zijn allemaal honingpotjes waarmee ze geld lokken, geld waar ze aan kunnen prutsen om hun begrotingen te doen kloppen omdat ze niets aan de oorzaak willen doen: de uitgaven.
Na decennia lang wanbeleid is het vertrouwen in de overheid weg.
Zo ook nog niet zo lang geleden met de volksleningen op tien jaar: de RV zou maar 15% zijn. Anderhalf jaar later al opgetrokken naar 27%.
Overschot van gelijk.
Het is 'zum kotsen' dat je in dit land nul komma nul zekerheid hebt, ook voor engagementen uit het verleden.
Als ze dat nu alleen voor toekomstigr beleggingen zouden doen, tot daar. Maar ja, dan brengt het niks op.
Ik schrijf dat al jaren over pensioensparen, en zie, m'n glazen bol had gelijk.
Had-ie dat gisterenavond maar gehad, dan was ik nu laveloos zat van de duurste champagne die ik kon vinden.
Het is 'zum kotsen' dat je in dit land nul komma nul zekerheid hebt, ook voor engagementen uit het verleden.
Als ze dat nu alleen voor toekomstigr beleggingen zouden doen, tot daar. Maar ja, dan brengt het niks op.
Ik schrijf dat al jaren over pensioensparen, en zie, m'n glazen bol had gelijk.
Had-ie dat gisterenavond maar gehad, dan was ik nu laveloos zat van de duurste champagne die ik kon vinden.
Nog eentje uit het pretpakket van Di Rupo: afschaffing VVPR strips.soja schreef:Tarieven RV:
eigenlijk lijkt die vlaams gedomineerde centrumrechtse regering toch wel sterk op die "franstalige belastingsregering"![]()
Zou ik volledig mee kunnen leven dat elke stijging van je vermogen belast wordt. Ongeacht de bron: arbeid, dividend, tantième, ...Inmaken schreef:Niks mis mee dat alle inkomen belast wordt, maar uiteraard geen 50%.quixoticme81 schreef:Tja, er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat alle inkomsten tegen eenzelfde tarief belast wordt. Dus alles tegen 50 %.
Mogelijks kan je nog een uitzondering laten voor inkomsten uit octrooien om de kennisindustrie te steunen.
Dan mag dat van mijn part desnoods nog op een progressieve schaal zijn maar dan moeten de schalen wel een stuk breder.
Inkomen uit vermogen dan wel aanpassen aan inflatie ... en dan heb je in de meeste gevallen geen inkomen meer.
Vanaf welk bedrag betaal je die 30%?
Sent from my iPhone using Tapatalk
waarschijnlijk vanaf 0,01€
en in de jaren 70-80?soja schreef:Tarieven RV:
eigenlijk lijkt die vlaams gedomineerde centrumrechtse regering toch wel sterk op die "franstalige belastingsregering"![]()
Dat ze het dan invoeren vanaf een meerwaarde van €50.000!zeverare schreef:waarschijnlijk vanaf 0,01€
Weer maar eens het geld uit de zakken kloppen van de kleine belegger! Want de grote vissen die werken via financiële constructies op een tropisch eiland! Maar daar gaan ze niet aan morrelen want de helft van de regering heeft wel ergens een band met zo'n persoon/bedrijf en anders wordt hun job na hun ministerschap misschien wel afgestoten?
denk dat er grote vissen zwemmen rond de tropische eilanden, en misschien ook wel kleintjes
erop zitten papegaaien, apen , slangen enz...
misschien kan een vliegende vis er wel eens overvliegen.
erop zitten papegaaien, apen , slangen enz...
misschien kan een vliegende vis er wel eens overvliegen.
Iemand die dus 100 euro winst maakt op een aandeel betaalt 30 euro aan vadertje staat en 2x transactiekosten (dus een goeie 20 euro).
Winst is dus 50 euro, tenzij het een buitenlands aandeel is waarop nog eens belastingen geheven worden.
Je kan het zo duur niet bedenken of het bestaat... In België.
Die 15% RV zullen we waarschijnlijk nooit meer terug zien??? Volgend jaar is het 33% IK BEN ER VAN OVERTUIGD!!!
Ondertussen kunnen ze nog wat morrelen aan de pensioenen.
Wettelijk pensioen naar beneden en mensen die privépensioensparen doen maar een belastingvoordeel van 25% meer geven.
Winst is dus 50 euro, tenzij het een buitenlands aandeel is waarop nog eens belastingen geheven worden.
Je kan het zo duur niet bedenken of het bestaat... In België.
Die 15% RV zullen we waarschijnlijk nooit meer terug zien??? Volgend jaar is het 33% IK BEN ER VAN OVERTUIGD!!!
Ondertussen kunnen ze nog wat morrelen aan de pensioenen.
Wettelijk pensioen naar beneden en mensen die privépensioensparen doen maar een belastingvoordeel van 25% meer geven.
Sinds de RV van 15% naar 25% is gestegen, heb ik nog 0 euro betaald. Dat was voor mij toen al de druppel. Hoe jullie het volhouden zo uitgezogen (verhoging 27%, 30% en mogelijks nog 33% in volgende regering, welke veel kans heeft meer links te worden) te worden begrijp ik niet. Er zijn genoeg manieren zowel voor de kleinere belegger als grote (voor die laatste is het nog makkelijker, en deze kan ook betalen om constructies te laten opzetten) om op legale manier geen RV belasting te betalen, geen speculatietask te betalen, en geen (of verwaarloosbaar bedrag) beurstaks te betalen.
Een van de weinige dingen die mij nog in dit apenland houd, is het feit dat er geen vermogenswinst of vermogensbelasting is. Als dat er ooit komt, zal ik alvast niet aarzelen, of om te vertrekken, of een significante hoeveel van het vermogen om te zetten is zaken die niet te traceren zoals bijvoorbeeld goud. Mijn back-up plan ligt al klaar, want een vermogende kijkt vooruit, en ik wil niet in snelheid worden gepakt...
Maar persoonlijk denk ik dat meerwaarde er nog niet meteen zit aan te komen, de lobby Unizo/Open-VLD/VBO/VOKA behoort tot de 3 groten van het land...
Een van de weinige dingen die mij nog in dit apenland houd, is het feit dat er geen vermogenswinst of vermogensbelasting is. Als dat er ooit komt, zal ik alvast niet aarzelen, of om te vertrekken, of een significante hoeveel van het vermogen om te zetten is zaken die niet te traceren zoals bijvoorbeeld goud. Mijn back-up plan ligt al klaar, want een vermogende kijkt vooruit, en ik wil niet in snelheid worden gepakt...
Maar persoonlijk denk ik dat meerwaarde er nog niet meteen zit aan te komen, de lobby Unizo/Open-VLD/VBO/VOKA behoort tot de 3 groten van het land...