speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
De zijden van een vierkant?Akab schreef:Geen belastingverhogingen, dat zijden ze in 2014 al,
De meeste mensen verdienen wel wat meer dan €100 hoorAls je 100 verdiend en er dan 30 moet afgeven is dat zuur. Als je er 100.000 hebt en daar 30% van afgeeft voelt dit anders aan, met 70.000 kan je heel wat meer doen dan met 30 euro.

Nochtans zorgt het huidige systeem ervoor dat de rijken rijker worden en de armen armer. Een vlaktaks met een hoge belastingvrije schijf zou de armen meer ontzien en de rijken hun fiscale constructies afpakken. Tevens zou kapitaal even zwaar belast worden als loon.Ik ben grote voorstander van progressieve belastingen.
Maar ja, Rudy De Leeuw en Di Rupo hebben gezegd dat het foei is, dus hun napraters moeten dat ook doen en liefst niet teveel nadenken daarbij.
Op de bodem liggen de mooiste parels (Japans gezegde)uglyduck schreef:...We zijn aan een race to the bottom bezig.
de speculatietaks is dus afgeschreven
wat dus een winst zal/kan opleveren van 77 miljoen!
maw een taks afschaven levert geld op!!

Wanneer treedt deze afschaffing in werking?
Kan ik op vandaag mijn winst veilig stellen van aandelen die ik 3 maanden geleden gekocht heb?
Kan ik op vandaag mijn winst veilig stellen van aandelen die ik 3 maanden geleden gekocht heb?
Niets nieuws...Jhn schreef:de speculatietaks is dus afgeschreven
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laffercurve
Verstandige economen weten dat al langer, enkel de jaloezieprofeten willen hun contraproductieve strategie van "iedereen arm" vol houden kost wat kost.
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Die afschaffing is voor 2017. En vanaf dan gaat waarschijnlijk (retroactief of niet) de meerwaardetaks van start. Weinig om over te juichen dus.bertVW schreef:Wanneer treedt deze afschaffing in werking?
Dat staat er niet, hé. Er staat dat de VERHOOGDE beurstaks in combinatie met de AFGESCHAFTE speculatietaks SAMEN een batig saldo van 77 miljoen hebben. Stel dat de verhoogde beurstaks 100 miljoen opbrengt, dan bracht de speculatietaks vroeger 23 miljoen op die ze nu kwijt zijn, waardoor per saldo nog 77 miljoen extra opbrengst overblijft.Jhn schreef:de speculatietaks is dus afgeschreven
Ik heb nooit gesnapt waarom je wel vrijstelling van RV moet hebben op spaarboekjes, maar niet op dividenden en obligaties.Belca2 schreef:Spaarboekjes blijven eens te meer ongemoeid. Nochtans zou 30% RV op geen opbrengst niet echt pijn doen.
Vooral besparingen vullen begrotingsput van 3 miljard euro
Merk op dat niemand mekkert over deze vlaktaks: vrijstelling en dan voor iedereen hetzelfde tarief.

Eens te meer: steek alles in één pot. Loon, intrest, dividenden,... Geef een som vrijgesteld die een leven boven de armoedegrens moet toelaten en belast alles erboven, geen fiscale trukken meer met aftrekposten en dan maar belasten. Eerst progressief omdat de tegenstanders van de vlaktaks het niet goed snappen anders en dan gaandeweg schijven gaan afschaffen.
Nogmaals:Inversor schreef:Ik heb nooit gesnapt waarom je wel vrijstelling van RV moet hebben op spaarboekjes, maar niet op dividenden en obligaties.
Een spaarboekje *lijkt* onbelast, maar dat is het niet. Het verschil tussen een spaarrekening en een andere belegging is dat je bij een spaarboekje geen weet hebt van de belasting, en bij andere beleggingen dat je daar wel het bedrag voor en na belasting te zien krijgt.
Bij een spaarrekening moeten de banken die belasting dus reeds afromen voor ze het jou uitbetalen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150428_01654670
Voor elke 100€ die jij op een spaarrekening parkeert, krijg jij in het beste geval 0,11% op jaarbasis (basisrente + getrouwheid). De overheid krijgt meer dan 0,30%.
Dus voor elke 100€ die jij bij de bank parkeert, moet de bank 0,4 € uitkeren, waar jij dus 0,11 van overhoudt.
Dat is dus een belasting van meer dan 70%
-
- Newbie
Op aandelen betaal je : 1) beurstaks bij aan-en verkoop
2) dividendentaks à 30%, en weldra waarschijnlijk 33-37-40-43-45% (bij elke volgende begrotingsopmaak)
3) speculatietaks, weliswaar even afgeschaft, doch ze zijn die een het 'bestuderen' (lees : zo vlug mogelijk herinvoeren, op een zodanige wijze dat je er niet meer aan kunt ontsnappen)
4) een nieuwe taks, nog uit te vinden door ene of andere 'denktank'
2) dividendentaks à 30%, en weldra waarschijnlijk 33-37-40-43-45% (bij elke volgende begrotingsopmaak)
3) speculatietaks, weliswaar even afgeschaft, doch ze zijn die een het 'bestuderen' (lees : zo vlug mogelijk herinvoeren, op een zodanige wijze dat je er niet meer aan kunt ontsnappen)
4) een nieuwe taks, nog uit te vinden door ene of andere 'denktank'
Inversor schreef:Ik heb nooit gesnapt waarom je wel vrijstelling van RV moet hebben op spaarboekjes, maar niet op dividenden en obligaties.Belca2 schreef:Spaarboekjes blijven eens te meer ongemoeid. Nochtans zou 30% RV op geen opbrengst niet echt pijn doen.
Vooral besparingen vullen begrotingsput van 3 miljard euro
Merk op dat niemand mekkert over deze vlaktaks: vrijstelling en dan voor iedereen hetzelfde tarief.![]()
Eens te meer: steek alles in één pot. Loon, intrest, dividenden,... Geef een som vrijgesteld die een leven boven de armoedegrens moet toelaten en belast alles erboven, geen fiscale trukken meer met aftrekposten en dan maar belasten. Eerst progressief omdat de tegenstanders van de vlaktaks het niet goed snappen anders en dan gaandeweg schijven gaan afschaffen.
Dan ben je wel een van de laatste middelen kwijt waarmee je nog echt aan beleid kan doen (waarmee je nog echt gedrag kan sturen).
Lijkt me een non-argument. Ten eerste ontgaat het me waarom er "sturing" nodig is. Ik vind dit paternalistisch gedrag niet meer thuis horen in de 21e eeuw. Bovendien zijn de politici die deze regelingen uitdokteren zelf niet meteen goede planners. Denk maar aan de potsierlijke taferelen met de energieaftrekken en de drie verschillende stelsels van woonbonussen die we gekend hebben. Sommige van hun "capriolen" zijn zelfs platvloerse jaloezietaksen, zoals de speculatietaks (die niet eens het jaar overleeft) en de bedrijfswagentaks (die ook een deficit veroorzaakte, maar goed, de sossen hadden hun doel bereikt: niemand reeds nog rond in een Ferrari van zijn firma, daar was het allemaal om te doen).Vilpu schreef:
Dan ben je wel een van de laatste middelen kwijt waarmee je nog echt aan beleid kan doen (waarmee je nog echt gedrag kan sturen).
Ten tweede, wil je ondanks de rampen die dat met zich meebrengt, toch sturen, kan dat met andere middelen. Toen ik mijn vloerverwarming aanlegde, moest ik hiervoor niet bij vadertje staat gaan aankloppen, maar bij mijn netbeheerder. Eerlijk gezegd: als ik geen premie had gekregen had ik het nog gedaan: door de vloer te isoleren zal mijn energiefactuur weer wat slinken. Bovendien kunnen andere taksen zeer regulerend werken. De BTW bv...
Ten derde, door de personenbelasting voor van alles en nog wat te gebruiken, maak je er weer een onoverzichtelijk kluwen van waardoor veel mensen die voordelen kunnen missen. Velen snappen het niet meer. Met Tax-on-web wordt gelukkig al veel automatisch ingevuld, maar dat is niet altijd in het voordeel van de belastingplichtige.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Integendeel, dit lijkt me een sterk argument pro vlaktaks. Waar bemoeien die politiekers zich allemaal mee?Inversor schreef:Lijkt me een non-argument.Vilpu schreef:

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Villa politica. Vincent van Quickenborne: "Het aandeelhouderschap is de essentie van bedrijven en van en economie,"..."eerste les dat je in economie krijg." Volgens mij ligt de essentie van al onze problemen bij deze mensen. Ik zou zweren de essentie van bedrijven de werknemers waren die arbeid leverden voor de economie die steunt op de handel tussen de mensen.
Ik scheer mijn haar af want anders zou ik het toch maar aantrekken. Laten we allemaal ons inkomen en al ons spaargeld in de beurs pompen. Crisis opgelost, economische groei naar de 10%, werkloosheid 1%, pensioen worden betaalbaar, we zullen nieuwe wegen en bruggen hebben. Alleen jammer als we al ons geld investeren op de beurs dat we geen consumptie meer kunnen hebben. Men zou zich beter focussen op de reële economie en minder blindstarend op de beurs. De speculatietaks zal wel terugkomen, het huidig voorstel is een gedrocht, dus een goede kans dat het erdoor komt. Men kan de beurstaks anders ook nog uitbreiden op fondsen alles wat je geld kan in steken. Enigste positieve was het verhogen van het maximum, dat is ze een typische maatregel voor net he grootste kapitaal. Met een RV van 30% heeft een mens ook geen goesting meer. Anders kunnen ze beginnen met de 1001 belastingaftrekken.
Ik scheer mijn haar af want anders zou ik het toch maar aantrekken. Laten we allemaal ons inkomen en al ons spaargeld in de beurs pompen. Crisis opgelost, economische groei naar de 10%, werkloosheid 1%, pensioen worden betaalbaar, we zullen nieuwe wegen en bruggen hebben. Alleen jammer als we al ons geld investeren op de beurs dat we geen consumptie meer kunnen hebben. Men zou zich beter focussen op de reële economie en minder blindstarend op de beurs. De speculatietaks zal wel terugkomen, het huidig voorstel is een gedrocht, dus een goede kans dat het erdoor komt. Men kan de beurstaks anders ook nog uitbreiden op fondsen alles wat je geld kan in steken. Enigste positieve was het verhogen van het maximum, dat is ze een typische maatregel voor net he grootste kapitaal. Met een RV van 30% heeft een mens ook geen goesting meer. Anders kunnen ze beginnen met de 1001 belastingaftrekken.
Afschaffing van de speculatietaks zal enkel de verwachtte inkomsten opleveren als men in staat is enkele jaren fiscale stabiliteit te garanderen. Mensen gaan in januari heus geen andelen kopen als de verwachting is dat er volgend jaar opnieuw een hold-up gepleegd wordt.