keyplan kinderen
TIP
Re: keyplan kinderen
Dat ziet er niet slecht uit. De meeste fondsen heb ik ook via mijn Keyplan.
Over percentages kan je discussiëren, maar je termijn is lang genoeg. En mocht er over 8 jaar een crash komen, kan je alsnog beslissen om alles te verkopen (kost je alleen beurstaks (momenteel)), en vanaf 0 terug te beginnen.
Over percentages kan je discussiëren, maar je termijn is lang genoeg. En mocht er over 8 jaar een crash komen, kan je alsnog beslissen om alles te verkopen (kost je alleen beurstaks (momenteel)), en vanaf 0 terug te beginnen.
Verkopen als er een crash komt? Dat advies kan je zo niet bedoeld hebben. Bij een crash moet je juist alles bijhouden en zelfs bijkopen.
Bedankt,
Ja zou ook eerder extra bijkopen meest er een serieuze crash zijn. En de termijn is flexibel dus kan dan nog kijken wanneer een goed moment is om te verkopen.
Heb als beginner wel die fout gemaakt, pas begonnen met wat aandelen, eigenlijk niks van kennen, en toen kwam de bankencrisis, 50procent verloren en dan meer uit paniek maar alles verkocht, ging gelukkig om klein bedrag. Achteraf gezien had ik gewoon moeten afwachten of bijkopen.
Denk dat k het bij deze indeling ga houden, op morningstar ingegeven en de verdeling zat ook redelijk goed.
Ja zou ook eerder extra bijkopen meest er een serieuze crash zijn. En de termijn is flexibel dus kan dan nog kijken wanneer een goed moment is om te verkopen.
Heb als beginner wel die fout gemaakt, pas begonnen met wat aandelen, eigenlijk niks van kennen, en toen kwam de bankencrisis, 50procent verloren en dan meer uit paniek maar alles verkocht, ging gelukkig om klein bedrag. Achteraf gezien had ik gewoon moeten afwachten of bijkopen.
Denk dat k het bij deze indeling ga houden, op morningstar ingegeven en de verdeling zat ook redelijk goed.
Het hangt er maar van af. Stel dat je binnen 8 jaar een mooi bedrag op je Keyplan hebt staan, en alles zou beginnen zakken, te vergelijken met de crash van 2008. Dan kan je naar mijn gevoel toch beter winst nemen, en als alles voldoende gezakt is beginnen met dat bedrag (aan goedkopere NIW's) te herinvesteren. Dat lijkt me toch veel beter dan heel de rit naar onder uit te zitten.
Dat hebben er al velen geprobeerd...
wanneer ga je verkopen?
Bij 5% daling op één dag?
Of bij 10% op 2 maand?
En wanneer stap je terug in?
Fondsen voor de lange (hier zeer lange) termijn koop je en hou je vast.
De markt timen is weinigen gegeven.
wanneer ga je verkopen?
Bij 5% daling op één dag?
Of bij 10% op 2 maand?
En wanneer stap je terug in?
Fondsen voor de lange (hier zeer lange) termijn koop je en hou je vast.
De markt timen is weinigen gegeven.
Met een horizon van 20 jaar denk ik eerder aan aandelenfondsen. Daar kunnen met gemak 2-3 economische cycli in.reteiP schreef:Het is een maandelijks plan over een periode van 20 jaar, totaal verschillende invalshoek.wlievens schreef:Obligatiefondsen nu kopen is misschien niet zo slim. Als de rentes stijgen (deftige kans voor in december) gaan je obligatiekoersen dalen.
Dylcat, wat is jullie risicoprofiel?
Algemeen zou ik eerder neigen naar dynamisch tot defensief.
Maar dit gedeelte is geld wat we kunnen missen dus mag wel naar offensief gaan. Ga het ook op aandelenfondsen houden voor dit gedeelte van ons kapitaal.
Maar dit gedeelte is geld wat we kunnen missen dus mag wel naar offensief gaan. Ga het ook op aandelenfondsen houden voor dit gedeelte van ons kapitaal.
Ik heb een vergelijkbare beleggingsstrategie lopen met een horizon van ~15 jaar.Inversor schreef:Met een horizon van 20 jaar denk ik eerder aan aandelenfondsen. Daar kunnen met gemak 2-3 economische cycli in.reteiP schreef: Het is een maandelijks plan over een periode van 20 jaar, totaal verschillende invalshoek.
Dylcat, wat is jullie risicoprofiel?
Ik begin met 80% aandelen, en dat bouw ik geleidelijk af door tegelijk het gewicht aan obligaties op te bouwen.
Zeker indien je als ouder zo'n strategie uitzet om bijvoorbeeld een mooie spaarpot te geven bij de aankoop van een woning, wil je vermijden dat er in de laatste jaren een harde correctie opkomt.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Die strategie is sound & steady, maar als je bij het begin van die 20 jaar zit moet je toch geen obligatiefondsen of mixfondsen hebben als je profiel offensief is. Als ik mij niet vergis, moest het kindje nog geboren worden?reteiP schreef: Ik heb een vergelijkbare beleggingsstrategie lopen met een horizon van ~15 jaar.
Ik begin met 80% aandelen, en dat bouw ik geleidelijk af door tegelijk het gewicht aan obligaties op te bouwen.
Zeker indien je als ouder zo'n strategie uitzet om bijvoorbeeld een mooie spaarpot te geven bij de aankoop van een woning, wil je vermijden dat er in de laatste jaren een harde correctie opkomt.
Dat je de laatste 5 jaar all in gaat op de obligatiefondsen: OK.
Een dynamisch pensioenspaarfonds zit ongeveer 70/30 aandelen/obligaties.
Dus ik vind 80/20 of 90/10 niet zo gek.
Rariteit de laatste 2 jaar is wel dat obligaties én aandelen stijgen in waarde, terwijl ze normaal de omgekeerde beweging maken.
Dus ik vind 80/20 of 90/10 niet zo gek.
Rariteit de laatste 2 jaar is wel dat obligaties én aandelen stijgen in waarde, terwijl ze normaal de omgekeerde beweging maken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Volgens x-ray van morningstar zit ik nu 85aandelen / 5obligaties / 10cash.
Inderdaad na een 15tal jaar kan de verhouding mss beter gewijzigd worden.
Heb vandaag de rekening geopend, enkel nog de papieren opsturen. 2de kind moet inderdaad nog geboren worden, de eerste is 2jaar. Maar begin liever op tijd. Is toch fijn als ge iets kunt meegeven wanneer ze een huis kopen ofzo.
Inderdaad na een 15tal jaar kan de verhouding mss beter gewijzigd worden.
Heb vandaag de rekening geopend, enkel nog de papieren opsturen. 2de kind moet inderdaad nog geboren worden, de eerste is 2jaar. Maar begin liever op tijd. Is toch fijn als ge iets kunt meegeven wanneer ze een huis kopen ofzo.
Zijn er hier mensen die hun ervaringen met dit Keyplan for kids willen delen?