Bedrijfswagen of eigen wagen ?
Bedrijfswagen of eigen wagen ?
Voor een nieuwe functie binnen het bedrijf dien ik mij dagelijks (5x/week) te verplaatsen naar een ander filiaal.
(afstand heen en terug = ca 80km)
Hiervoor kan ik een wagen (Mini Cooper) met tankkaart krijgen.
Die wagen is geen leasewagen maar eigendom van de baas en zijn vrouw, is geen nieuwe wagen maar al enkele jaren oud.
Voor dit gebruik zal er uiteraard een bedrag van mijn loon afgehouden worden.
Is er een wettelijk bedrag vastgelegd hiervoor en is dit nadelig voor mijn pensioen ?
Een alternatief is onze prive wagen gebruiken hiervoor met een km vergoeding.
Onze wagen is 7jaar oud en heeft 53.000km, dus zeer gering gebruik.
Uiteraard zijn alle kosten dan voor ons maar wordt er niets van mijn loon afgehouden.
Met wat dien ik nog rekening te houden en wat zou de beste keuze zijn hiervoor ?
Alle suggesties en opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Mvg
(afstand heen en terug = ca 80km)
Hiervoor kan ik een wagen (Mini Cooper) met tankkaart krijgen.
Die wagen is geen leasewagen maar eigendom van de baas en zijn vrouw, is geen nieuwe wagen maar al enkele jaren oud.
Voor dit gebruik zal er uiteraard een bedrag van mijn loon afgehouden worden.
Is er een wettelijk bedrag vastgelegd hiervoor en is dit nadelig voor mijn pensioen ?
Een alternatief is onze prive wagen gebruiken hiervoor met een km vergoeding.
Onze wagen is 7jaar oud en heeft 53.000km, dus zeer gering gebruik.
Uiteraard zijn alle kosten dan voor ons maar wordt er niets van mijn loon afgehouden.
Met wat dien ik nog rekening te houden en wat zou de beste keuze zijn hiervoor ?
Alle suggesties en opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Mvg
Re: Bedrijfswagen of eigen wagen ?
Dat zou er nog maar aan ontbreken. Goed zot als je tijdens je uren en voor het werk je moet verplaatsen op eigen kosten.Uiteraard zijn alle kosten dan voor ons maar wordt er niets van mijn loon afgehouden.
En hoe zit dat dan met je autoverzekering?
Die auto an sich niet maar wel je lagere brutoloon want daar wordt je pensioen op berekend. Of je zou zo'n hoog basisloon moeten houden dat je pensioen sowieso hoger is dan de max, maar dat kan alleen jij berekenen.en is dit nadelig voor mijn pensioen ?
Laatst gewijzigd door ivob op 6 december 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
wat bedoel je hier juist mee ?ivob schreef:Dat zou er nog maar aan ontbreken. Goed zot als je tijdens je uren en voor het werk je moet verplaatsen op eigen kosten.Uiteraard zijn alle kosten dan voor ons maar wordt er niets van mijn loon afgehouden.
En hoe zit dat dan met je autoverzekering?
Dat het helemaal te zot zou zijn als je met je eigen wagen en je eigen brandstof je zou verplaatsten voor het werk en er nog minder loon voor zou krijgen ook.
Wat betreft de verzekering zou ik dan toch je verzekering/makelaar eens contacteren. Meestal krijg je een korting als je de wagen niet voor woon/werkverkeer gebruikt en heb je bij het aangaan van de verzekering een clausule ondertekent dat je de auto niet voor beroepsdoeleinden gebruikt. Dat laatste zou je dan wel doen. Normaal stijgt dan je jaarlijkse premie.
Je kan er natuurlijk over zwijgen maar wat als je met je eigen auto een ongeval krijgt tijdens het werk? Je reed dan ook niet voor eigen rekening.
Wat betreft de verzekering zou ik dan toch je verzekering/makelaar eens contacteren. Meestal krijg je een korting als je de wagen niet voor woon/werkverkeer gebruikt en heb je bij het aangaan van de verzekering een clausule ondertekent dat je de auto niet voor beroepsdoeleinden gebruikt. Dat laatste zou je dan wel doen. Normaal stijgt dan je jaarlijkse premie.
Je kan er natuurlijk over zwijgen maar wat als je met je eigen auto een ongeval krijgt tijdens het werk? Je reed dan ook niet voor eigen rekening.
Bedankt, hieraan nog niet gedacht.ivob schreef:Wat betreft de verzekering zou ik dan toch je verzekering/makelaar eens contacteren. Meestal krijg je een korting als je de wagen niet voor woon/werkverkeer gebruikt en heb je bij het aangaan van de verzekering een clausule ondertekent dat je de auto niet voor beroepsdoeleinden gebruikt. Dat laatste zou je dan wel doen. Normaal stijgt dan je jaarlijkse premie. Je kan er natuurlijk over zwijgen maar wat als je met je eigen auto een ongeval krijgt tijdens het werk? Je reed dan ook niet voor eigen rekening.
Ik zou eens horen hoeveel de km vergoeding is voor het gebruik van je privé wagen. Als je voor die optie kiest, dan ga je de privé wagen meer verbruiken, dus meer naft, slijtage banden, meer onderhoud nodig. Als je de vergoeding per km kent, dan kun je uitrekenen of die kilometervergoeding de meerkost van je privé autogebruik gaat dekken.
Dat zal ik eens opvragen.Inmaken schreef:Ik zou eens horen hoeveel de km vergoeding is voor het gebruik van je privé wagen. .
Ik heb me laten wijsmaken dat de werkgever maar voor de helft tussenkomt in het woon werkverkeer met de wagen, klopt dit ?
Eigen vervoer
Als je de toelating hebt gekregen om je via eigen vervoer te verplaatsen, dan krijg je een kilometervergoeding. Dit bedrag wordt jaarlijks herzien via een omzendbrief die in het Belgisch Staatsblad verschijnt.
Bedrag per kilometer
Van 1 juli 2016 tot 30 juni 2017 = 0,3363 euro
Als je dus 400 km/week doet x 46 weken=17.400 km x0,3363 = 6188 euro.
-----------------
Je werkgever je zijn wagen laten gebruiken voor je werk vervoer, en je er dan nog voor laten betalen????
Misschien heb je aan je eigen wagen in je privé al voldoende, waarom twee auto's voor je deur zetten en er maar één gebruiken.
Als je de toelating hebt gekregen om je via eigen vervoer te verplaatsen, dan krijg je een kilometervergoeding. Dit bedrag wordt jaarlijks herzien via een omzendbrief die in het Belgisch Staatsblad verschijnt.
Bedrag per kilometer
Van 1 juli 2016 tot 30 juni 2017 = 0,3363 euro
Als je dus 400 km/week doet x 46 weken=17.400 km x0,3363 = 6188 euro.
-----------------
Je werkgever je zijn wagen laten gebruiken voor je werk vervoer, en je er dan nog voor laten betalen????
Misschien heb je aan je eigen wagen in je privé al voldoende, waarom twee auto's voor je deur zetten en er maar één gebruiken.