Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
Als je na 20 jaar moet leven van 27.000€ per jaar, dan heb je 2250€/maand beschikbaar om rond te komen.Poldermol schreef: Dat is technisch voldoende hé Bebop. Dan hebt ge in jaar 21 een opbrengst van 7% van 387.000 ofte 27.000 EUR per jaar. Als dat nog steeds belastingsvrij is, kunt daar wel royaal van leven hoor. Het is niet veilig want bij een crash gaat ge niks verdienen
Zelfs wanneer je het geluk zou hebben van geen crash tegen te komen, noem ik rondkomen met 2250€/maand geen royaal inkomen. Dat is een 'gemiddeld' inkomen.
Maar daarbij komt dan ook nog eens het gegeven dat je niet meer werkt. Wat ga je met al die vrije tijd doen? Alleen maar meer dingen kopen en geld uitgeven dan wanneer je zou werken. Dus ook al heb je een 'gemiddeld' inkomen, je zal in werkelijkheid een 'lager dan gemiddeld' leven leiden.
Als we het nu hadden over 5000€/maand ofzo, ja, dan zou ik ook rentenieren. Maar rondkomen met 2250€/maand? Ik zou dan toch liever 10 jaar langer werken.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
En vergeet ook huisvesting niet, kan je misschien eerst mee beginnen. Of heb je naast een kapitaal ook een huis cadeau gekregen? Ik zou nooit veel schulden aangaan wanneer het niet echt nodig is (tenzij vr fiscale optimalisatie bij vennootschap).
2.250 euro netto per persoon? Dat is toch bovengemiddeld? Nee? Ik zou persoonlijk begot niet weten hoe ik 2.250/maand zou moeten kunnen opdoen... En daarom beleg ik
Ik zou je aanraden om deze brochure, het rustpensioen bij de federale overheid, aanraden: http://pdos-sdpsp.fgov.be/pdos/publicat ... s_1026.htm.
Je zal zien dat vroeger stoppen niets meer uithaalt je zal steeds een actieve loopbaan van 42jaar moeten bewijzen vanaf 2019, zie pagina 8. Tot 2012 was 5 jaar als ambtenaar voldoende maar nu is dat al 40,5 jaar. Die 20 jaar is om de maand na uw 65 ste verjaardag te stoppen met werken, tot die dag effectief in actieve dienst was. Daarnaast is nog de voorwaarde dat dit je laatste werk was en je pas laat bij de overheid bent begonnen waardoor je de normale loopbaanduur niet kon halen.
Je zal zien dat vroeger stoppen niets meer uithaalt je zal steeds een actieve loopbaan van 42jaar moeten bewijzen vanaf 2019, zie pagina 8. Tot 2012 was 5 jaar als ambtenaar voldoende maar nu is dat al 40,5 jaar. Die 20 jaar is om de maand na uw 65 ste verjaardag te stoppen met werken, tot die dag effectief in actieve dienst was. Daarnaast is nog de voorwaarde dat dit je laatste werk was en je pas laat bij de overheid bent begonnen waardoor je de normale loopbaanduur niet kon halen.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Akkoord, u hebt gelijk op dat vlak. Ik doelde meer op een 'rechtstreeks' muntenrisico - > tracker genoteerd in dollar.Poldermol schreef:WhenDoYouRetire schreef:
Ik investeer inderdaad in de S&P maar in eurogenoteerde trackers. Vanguard en Ishares hebben zulke. Er is dus geen valutarisico.
Dan heb ik een simpele vraag voor u. Hoe dekken Vanguard en iShares hun muntenrisico af op 20-30 jaar tijd? Het is niet omdat een tracker in euro genoteerd staat dat ge geen muntenrisico hebt hé
Maar in elk geval, ik neem liever dit muntenrisico dan dat ik geld op de bank laat staan aan 0,11% rente.
Ik lees regelmatig zijn blog en volg het forum daar. Ik kan mij vrij goed vinden in zijn ideologie en manier van leven, en pas enkele dingetjes zelf ook toe. Geluk staat voor mij niet gelijk aan veel geld uitgeven.reteiP schreef:Als je het aanpakt zoals Mr Money Mustache ligt de sleutel vooral bij het veel zuiniger leven.
Ik doe mijn werk ook graag, daar niet van, maar er zijn echter dingen die ik nog liever zou doen, en waarvan ik weet dat ik ze op termijn zal willen doen. Eén van mijn grote doelen is investeren in (jonge) mensen die een bedrijfje starten, en zelf de boel wat opvolgen/begeleiden. Helaas is dit niet mogelijk met een 'relatief' klein kapitaal. Ik vind dat België jonge ondernemers niet voldoende ondersteunt.stockzombie schreef:Ik heb "mijn werk graag doen" steeds de beste oplossing gevonden voor het "wanneer kan ik op pensioen-probleem". Je bent nog piepjong, de wereld ligt open, te vroeg om af te tellen, doe gewoon iets wat je graag doet met passie en terwijl verdien je er nog mee ook.
Ik weet niet of je op mij doelt met het kapitaal als cadeau, maar elke euro die ik heb, heb ik zelf verdiend. Er zitten dus geen giften of schenkingen bij. Huisvesting is een probleem voor over een paar jaar, waardoor ik nu de savings rate enorm hoog kan leggen.stockzombie schreef:En vergeet ook huisvesting niet, kan je misschien eerst mee beginnen. Of heb je naast een kapitaal ook een huis cadeau gekregen? Ik zou nooit veel schulden aangaan wanneer het niet echt nodig is (tenzij vr fiscale optimalisatie bij vennootschap).
Maar in elk geval, iedereen, al bedankt voor de feedback en meningen!
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Ik zie dat menig persoon, echt denkt dat men zomaar kan stoppen met werken en dat men zijn opgebouwde pensioenrechten kan beginnen te innen. Sorry hoor.
Dat kan alleen bij de officiële pensioenleeftijd.
Trouwens als alleenstaande, hoe zit het met de ziekte verzekering van een rentenier?
Denk er aan "De meeste dromen zijn bedrog"
Trouwens als alleenstaande, hoe zit het met de ziekte verzekering van een rentenier?
Ik had toch de indruk dat de topicstarter zich bewust was van het feit z'n pensioen pas te kunnen beginnen innen op 65/67.lowietje schreef:Ik zie dat menig persoon, echt denkt dat men zomaar kan stoppen met werken en dat men zijn opgebouwde pensioenrechten kan beginnen te innen. Sorry hoor.
Hij zou die jaren tussen +-40 en 65 overbruggen met de winsten op het opgebouwde kapitaal.
Zorgen dat je ontslagen wordt levert je nog 2 jaar stempelgeld op (afbouwend yes I know & ja kan altijd aangepast worden)
Ik zit ergens met een soortgelijk idee. Maar dan 1 van halftijds te gaan werken op een (niet nader) bepaalde leeftijd ipv volledig te stoppen.
Ik reken ook op meer dan 7% per jaar.
& niet toekomen met 2250 euro p/m ? Dan ligt dat volgens mij toch aan je levensstijl?
Ik geef niet meer dan 1000 euro per maand uit... (geen kinderen of lening, wel huurgeld)
Wij geven als gezin van 4 nog geen 2.000€/maand uit. Hypotheekafbetaling niet meegerekend, want die kost valt later toch weg.
Dus ook hier wordt maandelijks belegd met de bedoeling er op termijn van te kunnen leven. En ik reken voor alle zekerheid op een overheidspensioen van 0€.
Het valutarisico zoals hier vermeld zou ik toch echt niet onderschatten. Als je een (zeker) inkomen wil in €, kan je maar beter beleggen in €'s.
Zoek op dit forum zeker eens naar de Belgische dividend-aandelen van zeezout.
Dus ook hier wordt maandelijks belegd met de bedoeling er op termijn van te kunnen leven. En ik reken voor alle zekerheid op een overheidspensioen van 0€.
Het valutarisico zoals hier vermeld zou ik toch echt niet onderschatten. Als je een (zeker) inkomen wil in €, kan je maar beter beleggen in €'s.
Zoek op dit forum zeker eens naar de Belgische dividend-aandelen van zeezout.
Niet vergeten dat er ook crashes zijn en je tijdens die crash ook moet leven.
Even wat makkelijk getallen:
300k kapitaal, je rekent op 7% per jaar: 21k. Maar dan komt er een crash en de beurzen gaan -50%. Je aandelen zijn plots maar 150k waard. Je geeft 21k uit. Je hebt maar 129k meer. De beurzen gaan een jaartje zijdelings en plots zit je maar met een goeie 100k meer. Als de komende 5j het dan terug met 12-13% omhoog gaat, kom je er niet meer.
300k kapitaal, je rekent op 7% per jaar: 21k. Maar dan komt er een crash en de beurzen gaan -50%. Je aandelen zijn plots maar 150k waard. Je geeft 21k uit. Je hebt maar 129k meer. De beurzen gaan een jaartje zijdelings en plots zit je maar met een goeie 100k meer. Als de komende 5j het dan terug met 12-13% omhoog gaat, kom je er niet meer.
Het volgende topic eens lezen:Trouwens als alleenstaande, hoe zit het met de ziekte verzekering van een rentenier?
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=43&t=61628
Citaat uit dat topic:
Dus als rentenier je ziekteverzekering in orde houden kan peperduur zijn...De maximale wettelijke bijdrage is voor het statuut ‘verblijvende in België’ en bedraagt 688,99€ per kwartaal voor 2015 per gerechtigde.
Ik denk niet dat er een verschil is tussen rechtstreeks en onrechtstreeks valutarisico. Je draagt het risico van de onderliggende effecten, onafhankelijk van de munt waarin de tracker noteert. Bij een tracker in bijvoorbeeld dollar betaal je wel kosten bij aankoop en verkoop.WhenDoYouRetire schreef:Akkoord, u hebt gelijk op dat vlak. Ik doelde meer op een 'rechtstreeks' muntenrisico - > tracker genoteerd in dollar.
Op lange termijn denk ik niet dat je veel rekening moet houden met dat valutarisico en al zeker niet in die mate dat je kan voorspellen waar de wisslekoersen naartoe gaan. Omdat je in je plan op regelmatige tijdstippen gaat sparen, heb je ook voordelen aan die volatiliteit. Op korte termijn is dat natuurlijk anders (zie maar naar de EUR USD wisselkoers die sinds 2014 met bijna 30% veranderde). Als je rekent op inkomsten om te leven en die inkomsten dalen op korte termijn met 10, 20 of meer percent, dan is dat een probleem. Nu zou ik dus opteren voor een internationaal gespreide samenstelling, maar eens je dichter bij je doel komt toch meer richting de munt gaat waarin je je uitgaven gaat doen.
Verder vind ik het goed dat je een duidelijk doel en bijhorend plan hebt, ook al is het misschien ambitieus. Let wel op dat het geen obsessie wordt, of dat je koste wat het kost wil vasthouden aan je plan als er zich andere dingen in je leven aanbieden.
Op het eerste zicht komt dat dus overeen met de minimum bijdragen die een zelfstandige moet betalen. Het is een aardige hap maar het lijkt mij dus niet peperduur.lola123 schreef:Het volgende topic eens lezen:Trouwens als alleenstaande, hoe zit het met de ziekte verzekering van een rentenier?
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=43&t=61628
Citaat uit dat topic:Dus als rentenier je ziekteverzekering in orde houden kan peperduur zijn...De maximale wettelijke bijdrage is voor het statuut ‘verblijvende in België’ en bedraagt 688,99€ per kwartaal voor 2015 per gerechtigde.
Je onttrekt dan ook geen 7% per jaar van een portefeuille die gemiddeld 7% opbrengt: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trinity_studyNaick schreef:Niet vergeten dat er ook crashes zijn en je tijdens die crash ook moet leven.
waarom niet vanaf je 35 ste part-time werken? of een job uitoefenen die je met hart en ziel graag doet?
Halftijds werken of zelfs maar een of twee dagen per week is te verkiezen boven voltijds thuis zitten. Je blijft actief in de samenleving, je hebt nog vrije tijd genoeg, financieel is het voordeliger en je blijft in orde met de ziekenkas.