pensioenspaarfonds naar defensief gaan?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioenspaarfonds naar defensief gaan?
Ik begin sterk te twijfelen om verder aan pensioensparen te doen. Mijn fonds belegd 70/30 ,aandelen/obligaties. Ik ken er niet veel van, maar hoe zou dit evolueren de volgende jaren? .....Ik ben 56 , misschien naar defensief gaan?...
-
Duvellover
- Full Member

- Contacteer:
Re: pensioenspaarfonds
Rent staat heel laag en bijgevolg staan de obligaties heel duur. Rente stijgingen zullen dan ook wsl voor dalingen zorgen van de waarde van die obligaties. Bij een overstap naar een defensief kies je ervoor dat je voor een groter deel in obligaties zit. Dat is dus ook niet zonder risico als de rente in uw resterende 9 jaar zou stijgen. Denk dat die 70/30 nog zo slecht niet is momenteel
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: pensioenspaarfonds
Als bij pensioen die centjes nodig is defensief te overwegen en bijna een must.danny15 schreef:Ik begin sterk te twijfelen om verder aan pensioensparen te doen. Mijn fonds belegd 70/30 ,aandelen/obligaties. Ik ken er niet veel van, maar hoe zou dit evolueren de volgende jaren? .....Ik ben 56 , misschien naar defensief gaan?...
Als de centjes niet nodig gewoon verder doen.
Estate Guru believer.
- WhenDoYouRetire
- Full Member

- Contacteer:
Re: pensioenspaarfonds naar defensief gaan?
Ik vind dat uw fonds een goede verdeling heeft. Aandelen zijn op de lange termijn altijd beter dan obligaties en zeker nu. Obligaties staan quasi aan nulrentes waardoor ik zelfs 100/0 zou gaan. Wie leent nu geld uit zonder intrest?? Laat het dan op de bank staan of begraaf het, dan kun je er tenminste nog allen tijde aan.
Wat ik zou doen in jouw geval: verder doen zoals je bezig bent. Obligaties zijn momenteel niet interessant en bij een rentestijging verliest dat ook waarde. Ik vermoed dat je nog wel een jaar of 5 moet gaan werken wat een voldoende lange termijn is (imo) om meer rendement te halen dmv een hogere verdeling kapitaal in aandelen.
Hoe het de komende jaren zal evolueren, weet niemand. Historisch en statistisch kan wel gezegd worden dat de beurs altijd omhoog gaat met aandelen als voortrekker. Rendementen in het verleden zijn geen zekerheid voor de toekomst, maar het zijn de enige objectieve parameters die we hebben om een "voorspelling/verwachting" te maken van de toekomst.
Wat ik zou doen in jouw geval: verder doen zoals je bezig bent. Obligaties zijn momenteel niet interessant en bij een rentestijging verliest dat ook waarde. Ik vermoed dat je nog wel een jaar of 5 moet gaan werken wat een voldoende lange termijn is (imo) om meer rendement te halen dmv een hogere verdeling kapitaal in aandelen.
Hoe het de komende jaren zal evolueren, weet niemand. Historisch en statistisch kan wel gezegd worden dat de beurs altijd omhoog gaat met aandelen als voortrekker. Rendementen in het verleden zijn geen zekerheid voor de toekomst, maar het zijn de enige objectieve parameters die we hebben om een "voorspelling/verwachting" te maken van de toekomst.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.