Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
TIP
Re: Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
Inversor schreef:Maar in onze economie heb je keuze uit drie mogelijkheden:
1) een leven van slavernij en hard werken
2) een leven in armoede en weinig of niet werken
3) een leven van profitariaat
De kans dat je de lotto wint (ofwel de loterij ofwel een vette erfenis krijgen) is immers zeer klein, kleiner dan de kans om vermoord te worden of te sterven in het verkeer (en daar gaan we toch ook niet van uit).
Slavernij ... goh, toch wel zware uitspraak vind ik.
Ik werk zeer hard en met volle goesting maar de dag dat ik slaaf van mijn bedrijf word ga ik herorganiseren of de boel verkopen.
In het geval ik werknemer zou zijn zou ik op het moment dat het als slavernij aanvoelt gewoon naar ander werk zoeken.
Hier op Spaargids heb ik soms het gevoel dat mensen precies schrik hebben om hun leven in eigen handen te nemen en zélf te beslissen om iets te veranderen als ze niet meer content zijn met de situatie. Dat slaat nu niet op jou Inversor, maar ik lees hier soms woorden als 'proletariaat' 'patronaat' etc en dan denk ik : maar mensen toch...
Als je je in een relatie niet meer goed voelt dan ga je daar toch ook een knoop in doorhakken, waarom is het dan voro zoveel mensen zo moeilijk om dat op professioneel vlak te doen ?
Een afbetaalde woonst en 400.000 EUR zou moeten volstaan. Ik heb geen extravagante levensstijl, en ik ga er ook van uit dat ik af en toe wat extra ga bijverdienen door een stukje van mijn werk te blijven doen als hobby. Wanneer en waar het mij belieftJhn schreef:
Hoeveel moet je dan wel bij elkaar harken om onafhankelijk te zijn?
Zijn dat miljoenen? Geef eens een bedrag?
Het is niet omdat je je werk graag doet, dat het gestelde niet telt he. In de Romeinse tijd waren er o.a. voorproevers, die voor al die rijke senatoren eerst alle lekkernijen moesten smaken. Die zullen hun job ook wel leuk gevonden hebben.dw schreef:Oei, er ontbreekt een optie. Ik werk (hard?), en dat met volle goesting. Slavernij is wel het laatste woord dat ik ervoor zou gebruiken. Eerlijk waar: ik haal meer voldoening uit mijn werk in loondienst dan ik ooit zou halen uit zelfstandigheid of uit rentenieren. Een hele dag wetenschappelijk onderzoek doen, bazen die me min of meer vrij laten en elke dag nieuwe uitdagingen. Heerlijk.Inversor schreef:Maar in onze economie heb je keuze uit drie mogelijkheden:
1) een leven van slavernij en hard werken
2) een leven in armoede en weinig of niet werken
3) een leven van profitariaat
In 'onze economie' zijn er interessante, uitdagende jobs zat. Je moet gewoon de zelfkennis, drive en capaciteiten hebben om te ontdekken waar je passie ligt en dan een job in die richting te vinden.
Maar jezelf onderhouden zonder te gaan werken, kan niet voor 99,9% van de bevolking, tenzij in optie 3. Daarin zit hem het concept van de slavernij.
Dat geeft je dan een maandinkomen van circa 1000 euro rekening houdend met een swr van 3.Poldermol schreef:Een afbetaalde woonst en 400.000 EUR zou moeten volstaan. Ik heb geen extravagante levensstijl, en ik ga er ook van uit dat ik af en toe wat extra ga bijverdienen door een stukje van mijn werk te blijven doen als hobby. Wanneer en waar het mij belieftJhn schreef:
Zelfs zonder leningen is dat toch wel bijzonder karig te noemen.
Heb ook dat idee na reeds 31 jaar aan het werk zijnde.Inversor schreef:
Maar jezelf onderhouden zonder te gaan werken, kan niet voor 99,9% van de bevolking, tenzij in optie 3. Daarin zit hem het concept van de slavernij.
Laatst gewijzigd door ratpack1 op 28 december 2016, 14:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Wel, mijn vereisten zijn niet hoog. Ik heb ook geen kinderen, en ook een auto heb ik niet nodig. Indien ik die nood wel zou hebben is mijn vereist inkomen hoger.Mojo schreef:
Dat geeft je dan een maandinkomen van circa 1000 euro rekening houdend met een swr van 3.
Zelfs zonder leningen is dat toch wel bijzonder karig te noemen.
Ik reken er trouwens wel op om een return van 5.25% te kunnen genereren. 4% roerend inkomen, 1.25% kapitaalsaangroei
Goh... Ja, de meeste mensen moeten werken. Anderzijds moet een slaaf het werk moet doen dat zijn meester voor hem in petto heeft. De meeste Belgen hebben de keuze tussen een vrij breed pallet aan jobs, en een deel daarvan kunnen ze zowel in loondienst als zelfstandig uitoefenen (oh ja, en meestal hebben ze ook nog de optie om thuis wat rond te lummelen via een leefloon, invaliditeit of aanverwanten).Inversor schreef:Maar jezelf onderhouden zonder te gaan werken, kan niet voor 99,9% van de bevolking, tenzij in optie 3. Daarin zit hem het concept van de slavernij.
Dat geeft je toch te veel keuzemogelijkheden om nog van slavernij te kunnen spreken, imo. Nu goed, dat is een semantische discussie: jij vindt het slavernij dat je iets van werk moet doen om comfortabel te leven. Ik spreek pas van slavernij als je (bijna) geen keuzemogelijkheden meer hebt.
Als je gewoon eens het lijstje met knelpuntberoepen erbij neemt, wordt het snel duidelijk dat de Belgische arbeidsmarkt krap genoeg is om de werknemer heel wat opties te bieden. Ik zie in dat lijstje jobs voor iedereen: van dicht bij huis tot ergens in het buitenland, van bouwwerven tot laboratoria, van halftijds tot alle uren van de week.
Met alle respect Lowietje, u bent waarschijnlijk van een iets gevorderde leeftijd (niks mis mee trouwens) maar het is met deze zienswijze dat 90% van de kleinburgelijke bange Belg voortdurend denkt en blijkbaar nog andere, jonge ambitieuze mensen hun droom kan afbreken.lowietje schreef:Het is zoals Woz zegt.
U kunt niet met pensioen voor U de pensioenleeftijd bereikt hebt. Zelfs niet vervroegd als er een onderbreking was, omdat U niet genoeg jaren hebt.
Trouwens U vermeld de regeling voor de private sector.
Voor ambtenaren krijgt ge 1/60 per jaar met een max van 45/60 (75%). Voor sommigen zijn er nog gunstregimes, maar die zullen tegen dan wel verdwenen zijn. Hopelijk toch.
Als ambtenaar kunt U wel vroeger in pensioen, met aangepaste wedde, vermits invaliditeit niet bestaat voor ambtenaren. Maar dan moet U wel erkend worden als invalid, werkt zoals in de private sector.
P.S. Ik begon te werken op mijn 18 de met een diploma volledig middelbaar, in Euro +/- 160 Euro per maand in 1965.
Met muntontwaarding, houdt U blijkbaar helemaal geen rekening.
U doet mij denken aan mijn ouders, die eenzelfde zienswijze hadden, een beperkte visie op het leven gebaseerd op angst: werken tot je erbij neervalt en dan nog zo liefst in een zo veilig en zeker mogelijk kader. Ik zelf ben ook ambtenaar en verzeild in een job die best ok is, maar er zat, als ik er nu op terugkijk veel meer capaciteit in mij dan wat mijn omgeving me trachtte wijs te maken. Ik geef echter niemand en zeker mijn ouders, geen enkele schuld, maar ik had toch liever wat aan andere meer ambiteuzere projecten begonnen op mijn 21ste (dat ik van thuis voortdurend zo'n beperkte visie meekreeg, hielp echt niet).
Ik vind het doel van deze jongeman boeiend en wel om het feit dat hij inderdaad op een bepaalde leeftijd 'vrij' kan genoemd worden, maw dat hij tenminste de keuze heeft om te stoppen met werken of iets te doen wat hij het liefst doet (al is het maar iets simpels zoals op een weekdag naar de Belgische kust de zeelucht op te snuiven om 10u 'smorgens en naar de meeuwen te kijken terwijl iemand anders ergens in muf bureautje iets tegen zijn zin aant doen is...)
Wat de pensioenleeftijd betreft vrees ik inderdaad dat u gelijk hebt, met die achterlijke wetgeving hier. Het zou de overheid natuurlijk teveel kosten mocht je voor je pensioenleeftijd je opgebouwde pensioenrecht gaan beginnen verzilveren.
Alleen vind ik wel dat het wel mogelijk zou moeten zijn, alleen tegen nog een veel minder pensioen dat wat je hebt opgebouwd. Stel dat je met 20 jaar werken een pensioen hebt opgebouwd van 800 euro per maand, dan zou er toch wel een systeem moeten bestaan waardoor je aan 50% van dat bedrag voor de wettelijke pensioenleeftijd op pensioen kunt:
http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature ... ioen.dhtml
Interessante ecologische levensvisie, maar iets is me niet geheel duidelijk:Yaris schreef:Leven zoals Green Evelien.
op haar hoofdpagina leest men:
'we hebben geen smartphone, tablet, wifi, tv of stereo, maar hebben wel rust!'
Bovenaan rechts, echter, kan je de topic 'contact' aanklikken, waar een beetje onderaan de pagina haar emailadres staat:
info@greenevelien.com
Ofwel maakt ze gebruik van een laptop of desktop PC, wat nog niet in dat rijtje stond, wat ik betwijfel, of heeft ze een soort houtachtige robot gemaakt die op waterstof kan bediend worden die haar mails beantwoord?
Interessant PoldermolPoldermol schreef:Een afbetaalde woonst en 400.000 EUR zou moeten volstaan. Ik heb geen extravagante levensstijl, en ik ga er ook van uit dat ik af en toe wat extra ga bijverdienen door een stukje van mijn werk te blijven doen als hobby. Wanneer en waar het mij belieftJhn schreef:
@Maxwell35: haar website is professioneel gemaakt dus waarschijnlijk is zij het niet die die onderhoudt. Zo zal ze ook haar mails niet zelf consulteren en beantwoorden maar via een tussenpersoon.
Waar is de tijd van gele briefkaarten te sturen?
@Maxwell35
Ik antwoord trouwens alleen maar op zijn vraag.
Trouwens de meeste dromen zijn bedrog, en in zijn geval zeker.
Ik raad U aan het bericht van de vraagsteller te lezen. Ik vind niet dat ik een droom van die jonge ambitieuze mens afbreek.Met alle respect Lowietje, u bent waarschijnlijk van een iets gevorderde leeftijd (niks mis mee trouwens) maar het is met deze zienswijze dat 90% van de kleinburgelijke bange Belg voortdurend denkt en blijkbaar nog andere, jonge ambitieuze mensen hun droom kan afbreken.
Ik antwoord trouwens alleen maar op zijn vraag.
Trouwens de meeste dromen zijn bedrog, en in zijn geval zeker.
Een doel bereiken begint met een plan, lowietje, en een plan begint met een droom.
Dit vind ik wel mooi. Eentje om in te kaderen.Yaris schreef:Een doel bereiken begint met een plan en een plan begint met een droom.