Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
TIP
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Re: Financiële Onafhankelijkheid met aandelen
- Zoals ik aanhaalde in mijn laatste reactie, ben ik er mij bewust van dat eenmaal ik vrouw en kinderen heb, het maandelijks spaarbedrag lager zal uitvallen. Daarom dat ik reeds een groot bedrag wil hebben staan dat voor mij werkt.drako schreef:
Een paar vragen die ik mezelf stel:
- nu ben je nog jong en woon je nog thuis(?) en kan je dus veel sparen, maar wie zegt er dat jij binnen 5 jaar niet alleen woont? Dat je binnen 10 jaar met een vrouw en kinderen ergens woont? Uw bedrag om te sparen maandelijks zal serieus dalen
- je bent ambtenaar zeg je, ik hoor ambtenaren niet anders doen dan klagen dat ze niet veel verdienen, hoe ga jij dan "veel" kunnen sparen ? (of zijn de ambtenaren weer aan het zagen over niks?)
- Je koopt ondergewaardeerde dividendaandelen? Wie zegt dat die ondergewaardeerd zijn?
- je koopt dividend aandelen: wie zegt er dat die royaal blijven uitbetalen de komende jaren? Ik ken zo een aantal aandelen waar je (als je ze gekocht had) serieus uw broek aan had kunnen scheuren.
- De meeste mensen verdienen veel geld als ze al oud zijn (door ons idioot systeem van anciënniteit dat er vanuit gaat dat ouder worden gelijk is met beter werken) , jij gaat dus eigenlijk stoppen met werken net op de moment dat je veel gaat verdienen
- Ik lees regelmatig dat jij aan een 7% rendement rekent per jaar qua opbrengt. Ja man, dat is niet slecht! Laat mij weten waar ik een veilig rendement van 7% kan halen elk jaar en ik geef u direct mijn geld om te investeren want 7% jaarlijks is echt zeer goed (in tegenstelling tot al die dromers hier die denken dat ze jaarlijks 20% of iets dergelijks gaan halen)
- jij gaat van een zeer sober leven uit na "je pensioen" , allemaal goed en wel, maar wie zegt er dat jij tegen dan nog zo denkt? Vriendin ? Kinderen? Eigen huis? Ziek ? Andere hoge kosten?
Algemeen gesteld: ik denk ook serieus na over mijn pensioen en al goed te sparen daarvoor, maar jij gaat toch al een serieuze stap verder dan dat.
Ik hoop dat je het kan waarmaken, maar ik vrees dat het je niet zal lukken.
Onze maatschappij is daar niet echt op gericht tenzij je de lotto of zo wint.
- Ik hoor elke mens wel eens klagen dat hij meer mag verdienen, ambtenaar of niet. Hoe ik veel spaar, heb je in je eigen bovenstaande punt al vermeld. Daarnaast klaag ik niet dat ik weinig verdien als ambtenaar, gelieve dus niet te generaliseren.
- Onderwaardering is een subjectieve beoordeling door jezelf. Wie zegt dat de prijs van een aandeel objectief is? Ik hanteer een waarde georiënteerde aanpak bij het bekijken van aandelen en hun prijs.
- Dividendaandelen: tja dat weet je nooit op voorhand. Echter kan je wel zelf je analyse maken van een bedrijf en diens capaciteit inschatten om de komende jaren een stijgend dividend uit te betalen. Mijn voorkeur gaat naar consumptiegoederen & gezondheidssector. Als je een voldoende diversificatie neemt van dividend aristocraten (25+ jaren stijgend dividend) kun je wel al eens het verlies van 1 of 2 opvangen. Ik zou zo niet durven shorten op Johnson&Johnson, Coca-Cola, P&G, Nestlé... Saaie, stabiele bedrijven dus waarvan ik met vrij grote zekerheid kan zeggen dat minstens 95% van hen over 20 jaar nog steeds bestaat.
- Anciënniteit heeft ook zijn grenzen, ik denk dat ik aan mijn max zit aan 45-50 tenzij ik nog verder promoveer, dit terzijde. Daarentegen mag geld toch geen drijfveer zijn om jaren van u leven te verkopen? Als je tegenwoordig in pensioen mag op je 67, zou je dan werken 8 jaar langer werken tot je 75ste indien je dubbel loon krijgt?
- ETF's waar je buy-and-forget kan bij toepassen. S&P500 is één van mijn favorieten, als je minder US in je tracker wilt, de All-World index. Dan bedoel ik dus niet kopen om over 2 maand weer te verkopen, maar jaren en jaren bij te houden. Als je de afgelopen jaren niet minstens gemiddeld 7% haalde vraag ik mij toch af op wat voor manier je investeert.
- Ik heb niet geschreven dat ik op mijn 35 pensioneer en dan voor de rest heel sober ga leven, ik heb enkel gezegd dat ik tegen dan de keuze zou willen hebben om te leven zoals ik dat wil zonder financiële restricties.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Die vraag stel ik me toch en zijn antwoord op jouw vraag is niet echt een compleet antwoord heb ik zo het gevoel.jens_dev schreef:Als je op je 34ste kan stoppen met werken, heb je dan een paar miljoen geërfd? Of woon je in een trailer?
Zijn eigen woning en dat dan al afbetaald op zijn 34ste?
Allemaal zelf verdiend? Ik heb er serieuze twijfels bij.
Dan behoor je wel tot the lucky few die effectief zo'n idee heeft.Roo schreef:Klopt! Die complete vrijheid (en eig. heb je daar zoveel geld niet voor nodig, paar 100.000 is in principe voldoende schat ik) is een van de beste dingen die je kan hebben om vermogen op te kunnen bouwen. Dat geeft je tijd om met ideeën te spelen en opportuniteiten te onderzoeken.Poldermol schreef:Roo is correct. Als je continu in loondienst blijft, zal het inderdaad niet lukken op eigen houtje. Maar als een werkweek 38u telt, dan zijn er nog altijd 130 andere uren per week over om aan zelfontplooiing te doen en iets te zoeken om extra inkomen te genereren.
@ Jens, voor mij is op 35 'er zijn' eerder een zaak van 'niet meer moeten'. Ik zal altijd wel bezig blijven met 'iets' natuurlijk, want elke dag de gazet lezen en uit het raam kijken verveelt ook snel.
En inderdaad, op 35 moet uw leven nog beginnen, maar dan is het toch juist dubbel zo aantrekkelijk dat ge zelf kunt beslissen en uw dagen inplannen, in plaats van u elke dag verplicht naar uw werk te sleuren?
Als voorbeeld: 2 jaar geleden had ik een idee waar ik uiteindelijk een week aan gewerkt heb, en dan heeft €150.000 opgebracht. En ik kan nog een aantal andere voorbeelden geven. Zo'n dingen motiveren niet echt om ooit nog onder gezag te gaan werken.
Het hebben van goeie ideeën is moeilijk uit te besteden. Er is een reden waarom het grootste deel van de rijken enkel bezig zijn met strategie, en de concrete uitwerking en het runnen van bedrijven aan anderen laten. De meerwaarde zit hem in het zien van de opportuniteit, en dan op bepaalde belangrijke punten ze correct uit te voeren. 20% of the work gets you there 80% of the way.
Hier een overzicht van jonge mensen die dankzij een briljant idee miljonair zijn geworden.
Zijn er niet veel...Yaris schreef:Hier een overzicht van jonge mensen die dankzij een briljant idee miljonair zijn geworden.
Ik snap je punt niet goed.
Ik ben hier ook mee bezig maar ik ga me niet uitspreken over verwachtingen om op een bepaalde leeftijd 'binnen' te zijn. Ik heb hier een idee over maar dat is te gemakkelijk om te posten. Als jonge gast is het een leuke uitdaging en ik haal er vrij veel voldoening uit. Ik ben bovendien beroepsmatig actief in de 'sector' waardoor ik er dagelijks mee bezig ben. 2017 kondigt zich alvast positief aan .
Financiële onafhankelijkheid kun je bereiken door veel inkomsten te hebben of succesvol te beleggen maar ook door een sobere levensstijl aan te houden en te sparen wat je niet onmiddellijk nodig hebt. Maak jezelf niet verslaafd aan overbodige luxe en denk na wanneer je iets koopt of je dat produkt wel nodig hebt en waarom. Als je gewoon bent goedkoop te leven zal het later gemakkelijker zijn als je zo moet leven.
Helemaal mee eens. Let wel: de politiekers die continu in onze zakken graaien hoeven helemaal niet in te binden, ze vinden regeltjes uit zodat anderen leren met minder rond te komen en verrijken zichzelf.Yaris schreef: Maak jezelf niet verslaafd aan overbodige luxe en denk na wanneer je iets koopt of je dat produkt wel nodig hebt en waarom. Als je gewoon bent goedkoop te leven zal het later gemakkelijker zijn als je zo moet leven.
Een "boekje" van 231 pagina's, da's een dikke boterham. Lees dan liever de site van Green Evelien, die zet je op dezelfde weg.
dat boekje paar jaar geleden ook gelezen,
maar rentenieren is met huidige rentes niet meer mogelijk,
maar rentenieren is met huidige rentes niet meer mogelijk,
Ik zou haar toch met een serieuze korrel zout nemen, het is niet allemaal wetenschappelijk verantwoord wat zij zegt. Lezen, zelf nadenken en dan evalueren of je het moet of wil implementeren in je leven.Yaris schreef:Een "boekje" van 231 pagina's, da's een dikke boterham. Lees dan liever de site van Green Evelien, die zet je op dezelfde weg.
Zulke sites hoeven niet altijd wetenschappelijk verantwoord te zijn. Het voornaamste nut ervan is dat ze laten zien dat consumeren geen noodzaak is om gelukkig te zijn, dat het ook anders kan en dat goedkoop leven je de vrijheid en de tijd geeft om je met dingen bezig te houden die voor jou wel echte waarde hebben.
Dat zal voor de ene wel en voor de andere niet opgaan.
Consumeren is niet altijd een hoop kledij, nieuwe auto's of wat dan ook kopen. Wj geven hier flink wat centen uit aan reizen, omdat we de wereld willen verkennen. Niet op ons gat in een all in resort in Spanje of Turkije maar wel door Borneo trekken, Ijsland doorkruisen, etc Dat zijn zaken die voor ons echt waarde hebben en valt ook onder consumeren. Ik zou bijgevolg nooit bereid zijn om dat te laten vallen en sober te gaan leven in ruil voor een paar jaar vroeger financiële onafhankelijkheid...
Ja, ik zou ook gewoon thuis kunnen blijven of met een tent naar de Ardennen trekken, maar daar zou ik dus héél erg ongelukkig van worden...
Consumeren is niet altijd een hoop kledij, nieuwe auto's of wat dan ook kopen. Wj geven hier flink wat centen uit aan reizen, omdat we de wereld willen verkennen. Niet op ons gat in een all in resort in Spanje of Turkije maar wel door Borneo trekken, Ijsland doorkruisen, etc Dat zijn zaken die voor ons echt waarde hebben en valt ook onder consumeren. Ik zou bijgevolg nooit bereid zijn om dat te laten vallen en sober te gaan leven in ruil voor een paar jaar vroeger financiële onafhankelijkheid...
Ja, ik zou ook gewoon thuis kunnen blijven of met een tent naar de Ardennen trekken, maar daar zou ik dus héél erg ongelukkig van worden...