Holdings
TIP
Re: Holdings
Bedankt voor de info Belca2, zal leesvoer worden voor de koude dagen die op komst zijn.
Voor mij zijn holdings eigenlijk een mooie diversificatie en een mooie gelegenheid om me te verdiepen in de beurs en de werking ervan. Ik heb de tijd genomen om de werking van geld en schuld te begrijpen en zelfs dat was erg boeiend.
Nu wil ik me dus graag gaan verdiepen in holdings, ik kan wel een site zoeken waar advies geven wordt in de stijl van: kopen - houden - opbouwen - verkopen, zoals bv Trivano, maar daar is niets leuk aan , ik wil het liever zelf allemaal ontdekken en mijn eigen weg vinden. ik ben dan al wel op een behoorlijke leeftijd gekomen (57) maar hoop toch om nog een kleine 10 jaar me te amuseren met de beurs. Als ik dan ook nog een graantje kan meepikken is dat mooi meegenomen.
Voor wat betreft de reeds lange passieve gebruiker, dat is inderdaad zo, ik denk dat je iets zinvol moet te vertellen hebben als je iets wil posten. Bedankt om me op weg te zetten, je zal me hier zeker nog terugvinden met vragen in de toekomst.
Voor mij zijn holdings eigenlijk een mooie diversificatie en een mooie gelegenheid om me te verdiepen in de beurs en de werking ervan. Ik heb de tijd genomen om de werking van geld en schuld te begrijpen en zelfs dat was erg boeiend.
Nu wil ik me dus graag gaan verdiepen in holdings, ik kan wel een site zoeken waar advies geven wordt in de stijl van: kopen - houden - opbouwen - verkopen, zoals bv Trivano, maar daar is niets leuk aan , ik wil het liever zelf allemaal ontdekken en mijn eigen weg vinden. ik ben dan al wel op een behoorlijke leeftijd gekomen (57) maar hoop toch om nog een kleine 10 jaar me te amuseren met de beurs. Als ik dan ook nog een graantje kan meepikken is dat mooi meegenomen.
Voor wat betreft de reeds lange passieve gebruiker, dat is inderdaad zo, ik denk dat je iets zinvol moet te vertellen hebben als je iets wil posten. Bedankt om me op weg te zetten, je zal me hier zeker nog terugvinden met vragen in de toekomst.
@Belca2: Ik ben persoonlijk geen belegger in (buitenlandse) holdings, maar wil je toch hartelijk bedanken voor de grote hoeveelheid kwaliteits-informatie die je hier deelt. Zeer interessant en nuttig. Ik lees veel dingen waar ik nog nooit bij heb stilgestaan. Eye-opener! Bedankt.
@sintorama en alle anderen: graag gedaan, you're welcome
Ik sluit me graag aan bij de lofbetuigingen voor Belca, die veel interessantere dingen te vertellen heeft dan menig goed betaald beleggingsadviseur.
Beste Belca2,Belca2 schreef:Oud, Rijk en BritsBelca2 schreef:@optibear...Momenteel ben ik bezig met een vergelijkende studie over enkele UK trusts. En die neemt heel wat meer tijd in beslag dan ik oorspronkelijk ingeschat had. Ik hoop dat ik het resultaat later deze maand kan mee delen.
net uw UK trusts werkstuk gelezen en ik moet toegeven dat dit een fantastische samenvatting is die ik u weinigen zie nadoen.Je zou nog een beleggingsblad over trusts moeten opstarten. Succes gegarandeerd.:-) Na uw studie gelezen te hebben ben ik beginnen vergelijken en momenteel vind ik EDIN vrij interessant wegens de oplopende korting op de NAV. Waarschijnlijk omdat ze bijna uitsluitend in UK aandelen belegd zijn.Als de korting nog wat oploopt sla ik toe. Weet je toevallig ook of er bij EDIN een mogelijkheid is om hun dividend in aandelen te ontvangen? Kan hierover niks terugvinden.Alvast bedankt
Een mooi artikel over enkele holdings die de Belgische beurs rijk is.
http://www.tijd.be/netto/dossier/aandel ... n=hlnblock
http://www.tijd.be/netto/dossier/aandel ... n=hlnblock
Ja. In principe moet dat telkens goedgekeurd worden door de board. In het boekjaar eindigend op 31 maart 2015 heeft EDIN voor ~£1.5M dividenden omgezet in aandelen.napoleon1 schreef:... Weet je toevallig ook of er bij EDIN een mogelijkheid is om hun dividend in aandelen te ontvangen? ...
LET OP: het is niet omdat EDIN in die mogelijkheid voorziet dat uw broker u dat zal aanbieden. Keytrade bv. doet het niet voor UK aandelen.
Vandaag in De Tijd: Holdings met een buitenlandse slag
Het kan zijn dat ik mij vergis maar zijn Belgische holdings momenteel niet wat overgewaardeerd?
Met andere woorden te duur? Vanaf wanneer is het terug zinvol om in te stappen?
De bodem timen is natuurlijk onmogelijk maar nu staat Ackermans en van Haaren, GIMV, Sofina, GBL en Compagnie du Bois Sauvage allemaal hoog in koerswaarde.
Een beetje geduld hebben om te beleggen is dus de boodschap voor in Belgische holdings te beleggen.
Corrigeer me maar als ik verkeerd ben. Het dividend dat ze uitkeren is natuurlijk wel aanstekelijk.
:-)
Met andere woorden te duur? Vanaf wanneer is het terug zinvol om in te stappen?
De bodem timen is natuurlijk onmogelijk maar nu staat Ackermans en van Haaren, GIMV, Sofina, GBL en Compagnie du Bois Sauvage allemaal hoog in koerswaarde.
Een beetje geduld hebben om te beleggen is dus de boodschap voor in Belgische holdings te beleggen.
Corrigeer me maar als ik verkeerd ben. Het dividend dat ze uitkeren is natuurlijk wel aanstekelijk.
:-)
Wat is te duur? Volgens het artikel is de gemiddelde korting 17%. Stel dat op het autosalon je droomwagen aangeboden wordt met die korting, wat doe je dan? Wachten op een nog grotere korting - die er misschien nooit komt?
Een holding koop je voor de lange termijn. Als de onderliggende aandelen passen bij je profiel en doelstellingen, waarom dan -zoals de genaamde Godot- nog wachten?
Een holding koop je voor de lange termijn. Als de onderliggende aandelen passen bij je profiel en doelstellingen, waarom dan -zoals de genaamde Godot- nog wachten?
Wat is duur? Noteren aan een décôte van 15% terwijl dit historisch 33% is, bijvoorbeeld.
Klopt volledig wat je zegt. Maar is er natuurlijk ook een opportuniteitskost. Je kan blijven wachten en ondertussen loop je dividenden mis.jens_dev schreef:Wat is duur? Noteren aan een décôte van 15% terwijl dit historisch 33% is, bijvoorbeeld.
Sommigen zijn imho toch koopwaardig. Gbl heeft atm een korting van 25%. Combineer dat met een aantrekkelijk dividend en dan lijkt mij dat toch niet zo'n slechte investering.
Klopt niet. Je gaat er dan van uit dat de 33% een correcte waardering inhield. Wie zegt dat die 33% niet veel te goedkoop was?
En dat is niet eens zo ver gezocht: in het verleden waren Belgische holdings notoir intransparant. Beleggers wisten niet goed wat nu juist in de holding vervat was en eisten daarom een grotere risicopremie en dus korting. Ondertussen waait er wel een nieuwe wind en is er een grotere openheid. Dit is een van de redenen waarom de korting sterk teruggelopen is. In mijn opinie is dit blijvend. Hopen op een terugkeer naar de 33% zou wel eens heel lang kunnen duren.
Maar het zij je van harte gegund
En dat is niet eens zo ver gezocht: in het verleden waren Belgische holdings notoir intransparant. Beleggers wisten niet goed wat nu juist in de holding vervat was en eisten daarom een grotere risicopremie en dus korting. Ondertussen waait er wel een nieuwe wind en is er een grotere openheid. Dit is een van de redenen waarom de korting sterk teruggelopen is. In mijn opinie is dit blijvend. Hopen op een terugkeer naar de 33% zou wel eens heel lang kunnen duren.
Maar het zij je van harte gegund
"This time is different."
In goede beursjaren daalt de korting, in slechte jaren neemt ze toe. In welke fase zitten we nu?
In goede beursjaren daalt de korting, in slechte jaren neemt ze toe. In welke fase zitten we nu?
Sinds gisteren durf ik daar niet meer op te antwoorden. Als we de inauguratespeech naast uw stelling leggen, dan kan de korting de volgende 4 jaar alleen maar verminderen.
Ik wou dat ik het zelf kon geloven.
Ik wou dat ik het zelf kon geloven.