Melexis
TIP
Re: Melexis
Uit de top 5 van paul d'hoore was dit de enige die ik begin dit jaar gekocht heb (bpost had ik reeds). Op een maand tijd staat het wel al 10% hoger. Das mooi maar vraag mij wel af of het zinvol is van dit verder aan te houden. Mss iets te vlug doorgeschoten.
U stelt de verkeerde vraag. Het heeft geen enkel belang of het aandeel gestegen of gedaald is. De vraag is: vindt u het nu correct gewaardeerd, of onder- of overgewaardeerd? Dat zou uw leidraad moeten zijn om te beslissen om te verkopen of niet.omega6 schreef:Uit de top 5 van paul d'hoore was dit de enige die ik begin dit jaar gekocht heb (bpost had ik reeds). Op een maand tijd staat het wel al 10% hoger. Das mooi maar vraag mij wel af of het zinvol is van dit verder aan te houden. Mss iets te vlug doorgeschoten.
En als u toch kijkt naar het koersverloop op 1 maand, dan bestaat er deze gekende beurswijsheid: 'Let your profits run and cut your losses'. Als u nu al verkoopt met 10% winst zult u nooit hoge rendementen halen.
Doe uw huiswerk en bekijk wat Melexis volgens u nu waard zou moeten zijn, en beslis dan, niet op basis van een maand tijd na advies van een man die zijn brood verdient met een beursblaadje te schrijven en waarin er dan al dan niet toevallig in die maand 10% winst is.
Max. €25? Staat al €70.gpv1 schreef:Ik vind het aandeel ook te duur. Resultaten zijn heel sterk, zeer hoge marges, zeer gezond bedrijf, sterke balans, nuttige producten... mààr crisisgevoelige sector, moeilijk te voorspellen vrije kasstromen en te hoge price-to-fcf ratio. M.i. koopwaardig aan max. €25.
@pisa Voor mij is Melexis maar een kleine positie waarbij ik Paul D'Hoore's advies gevolgd heb. Ik beleg nu vooral macro (zowel regio's als sectoren) met etfs wat mij momenteel het beste afgaat. Wat is er trouwens verkeerd aan Paul D'Hoore? Die mens doet dat best goed denk ik.
Een aantal mensen op dit forum (waaronder GPV1, Umi, etc.) zijn value beleggers die zich focussen op bedrijven die stevig ondergewaardeerd zijn en waarvoor de kans dus reëel is dat ze zullen stijgen.
Verschillende mensen gebruiken verschillende modellen om te gaan bepalen of een bedrijf al dan niet ondergewaardeerd is (multiples van free cash flow, PEG ratio, DCF, etc.).
Vermoedelijk zal geen enkel van deze modellen Melexis zien als een goede koop, omdat ze al relatief hoog gewaardeerd staan. Ze noteren bijvoorbeeld aan een PE ratio van 30 (jaja winst is geen cashflow) en een hoge free cash flow multiple. Je betaalt dus een hoge prijs voor de winsten of toekomstige kasstromen, wat het risicovol maakt. Als het een jaar tegenvalt bestaat de kans dat er een stevige correctie komt. Er is immers al veel groei ingeprijsd.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Melexis geen goede investering kan zijn. De koers kan de komende jaren nog verveelvoudigen, net zoals bijvoorbeeld Lotus die al jaren duur staan. Maar voor elke Lotus zijn er tig voorbeelden waarbij het minder goed ging.
Verschillende mensen gebruiken verschillende modellen om te gaan bepalen of een bedrijf al dan niet ondergewaardeerd is (multiples van free cash flow, PEG ratio, DCF, etc.).
Vermoedelijk zal geen enkel van deze modellen Melexis zien als een goede koop, omdat ze al relatief hoog gewaardeerd staan. Ze noteren bijvoorbeeld aan een PE ratio van 30 (jaja winst is geen cashflow) en een hoge free cash flow multiple. Je betaalt dus een hoge prijs voor de winsten of toekomstige kasstromen, wat het risicovol maakt. Als het een jaar tegenvalt bestaat de kans dat er een stevige correctie komt. Er is immers al veel groei ingeprijsd.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Melexis geen goede investering kan zijn. De koers kan de komende jaren nog verveelvoudigen, net zoals bijvoorbeeld Lotus die al jaren duur staan. Maar voor elke Lotus zijn er tig voorbeelden waarbij het minder goed ging.
pisa schreef:omega6 schreef:.
Doe uw huiswerk en bekijk wat Melexis volgens u nu waard zou moeten zijn, en beslis dan, niet op basis van een maand tijd na advies van een man die zijn brood verdient met een beursblaadje te schrijven en waarin er dan al dan niet toevallig in die maand 10% winst is.
Als er iemand is die zijn huiswerk maakt is het omega wel !
kijk maar eens naar de vragen die hij hier allemaal stelt, en de resutlaten die hij haalt.
hij heeft toch maar weer de juiste gekozen uit de top5 van Paul D.
doe zo verder omega, en als het even kan geef ons wat inkijk in wat je wanneer waarom koopt,
kunnen we zeker wat van opsteken.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
je meot wel een verschil maken tussen Paul D'Hoore zijn show op TV waarbij hij een verzameling maakt van selecties en daaruit een top 5 haalt.
In zijn eigen beursadvies-schrijven is zijn advies over melexis veel genuanceerder.
In zijn eigen beursadvies-schrijven is zijn advies over melexis veel genuanceerder.
De vraag voor melexis is voor mij gewoon of het daadwerkelijk overgewaardeerd is of niet
Het is duurder dan Lotus. Is je vraag daarmee beantwoord?
Bij dit soort groeibedrijven, naar welke gegevens kijk je vooral? Is zeker niks voor value beleggers.jens_dev schreef:Het is duurder dan Lotus. Is je vraag daarmee beantwoord?
Mijns inziens gaat Melexis terug recordhoogtes gaan breken de komende dagen en weken, maar is inderdaad duur. Waarom zou een Melexis geen tweede Lotus kunnen worden? Het kan altijd, maar is inderdaad eerder uitzonderlijk, vandaar toch even afwachten.
Is hier iemand die ook eens de technische analyse maakt? Of is dit vloeken in de kerk hier op spaargids?
Is hier iemand die ook eens de technische analyse maakt? Of is dit vloeken in de kerk hier op spaargids?
Als je ziet welke richting de auto industrie ingaat dan zal melexis alleen nog maar kunnen groeien tenzij ze als bedrijf de verkeerde keuzes gaan maken, ze zitten in verschillende landen waardoor ze verschillende markten kunnen aanspreken
Ik wacht alvast op een dipje om erin te investeren
Ik wacht alvast op een dipje om erin te investeren
Melexis kondigt dividend aan van €2,00 (waarvan reeds €1,30 uitgekeerd in oktober).
Ik heb van de koersopstoot vanmorgen gebruik gemaakt om te verkopen.
Ik heb van de koersopstoot vanmorgen gebruik gemaakt om te verkopen.
KBC brengt koersdoel naar 84, er is dus nog marge
Wie vandaag reeds Melexis in port heeft moet het ab-so-luut houden voor de lange termijn. Het is een schitterend bedrijf en zit in pole position voor de endurance race van een enorme groeimarkt.
Voor wie het nog niet heeft (zoals ikzelf)... is het een risico. Ik wacht op een dip in de markt (die er misschien nooit komt).
Voor wie het nog niet heeft (zoals ikzelf)... is het een risico. Ik wacht op een dip in de markt (die er misschien nooit komt).
Geen twijfel dat Melexis nog een mooie groei te wachten staat. Maar de koers is daar al veel te ver op vooruit gelopen.