Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Kan iemand mij vertellen wat er op 06/06/2016 juist gebeurd is met Nyrstar ?
Ik lees daar iets van Reverse stock split 10:1.
Betekend dit dat het aantal aandelen door 10 gedeeld is en de prijs dan x 10 gedaan ? Dus betreft winst/verlies maakt dit niets uit.
Ik lees daar iets van Reverse stock split 10:1.
Betekend dit dat het aantal aandelen door 10 gedeeld is en de prijs dan x 10 gedaan ? Dus betreft winst/verlies maakt dit niets uit.
bron: http://www.tijd.be/ondernemen/grondstof ... 1-3111.artDe Tijd schreef:Dat Nyrstar een zogenaamde 'reverse stock split' zou doorvoeren was al langer bekend, maar donderdag gaven de aandeelhouders op een buitengewone algemene vergadering ook de toestemming om de maatregel door te voeren. Door tien aandelen samen te voegen tot een, wordt het aandeel optisch duurder en verliest Nyrstar zijn aura van goedkoop centjesaandeel, maar voor de aandeelhouder is het effect de facto nul.
Hallo iedereen, ik lees hier al een hele tijd mee (ik denk dat ik het forum intussen 5 keer van voor naar achter en van achter naar voor heb doorgelezen ), en ik heb hier al een heleboel waardevolle info ontdekt. Veel verschillende meningen en van iedereen kun je wel iets leren. Waarvoor dank!
Tot nu toe heb ik nog de tijd en de moed niet gevonden om zelf te posten, maar ik zou daar graag verandering in brengen en hoop in de toekomst ook meer mijn bijdrage te kunnen leveren. Al besef ik dat ik nog heel veel te leren heb. Maar daar wordt volop aan gewerkt.
Toevallig botste ik dit weekend op onderstaand aandeel. Het is een sector die me niet zo aanspreekt, maar het aandeel lijkt me zo ondergewaardeerd dat het toch mijn interesse opwekt. Hierbij wilde ik even informeren of er nog mensen zijn die dit aandeel volgen en wat jullie meningen zijn?
GameStop (GME) is wereldleider in het verdelen van videogames (software en hardware), met winkels in vooral Noord-Amerika, maar ook Australië, Nieuw-Zeeland en Europa. Aangezien de verkoop van de videogames in de winkels zelf de steeds moeizamer gaat (oa door concurrentie van e-commerce bedrijven als Amazon, maar ook doordat games steeds vaker gedownload worden) proberen ze te anticiperen en hun business model aan te passen. Kort samengevat steunen ze op een 4-tal pijlers:
- Videogames (nog steeds de grootste bron van inkomsten)
- Digital & Mobile Gaming
- Technology Brands (Reseller voor oa AT&T en Apple)
- Collectibles (in 2015 namen ze het populaire ThinGeek.com over)
De bedoeling is om het belang van de eerste pijler in de toekomst te laten af nemen. Ze maken zich sterk dat ze tegen 2019 meer dan de helft van hun omzet uit de andere zaken kunnen halen. Maar ze hebben nog wel wat werk om dat allemaal te verwezenlijken.
De laatste jaren is de koers van het aandeel een aantal keer serieus naar beneden gedoken toen de cijfers (vooral van de winkelverkoop van hun videogames) niet aan de verwachtingen bleken te voldoen. Momenteel is de koers $ 24,31, wat neerkomt op slechts 5 keer de gemiddelde VKS van de voorbije 5 jaar.
Verder keren ze ook een dividend uit (bruto % is meer dan 6% momenteel & ze hebben meer dan voldoende middelen om dit makkelijk te kunnen betalen) en kopen ze geregeld eigen aandelen terug (in 5 jaar tijd is het aantal uitstaande aandelen met zo'n 30% gedaald).
Persoonlijk ga ik voorlopig nog wat afwachten, omdat ik verwacht dat het bedrijf niet op 1-2-3 terug geliefd zal zijn en omdat ik toch wat onzeker ben of ze hun toekomstplannen gaan kunnen waarmaken. Maar op z'n minst is het volgens mij een interessant aandeel om verder op de volgen.
Wat denken jullie?
Tot nu toe heb ik nog de tijd en de moed niet gevonden om zelf te posten, maar ik zou daar graag verandering in brengen en hoop in de toekomst ook meer mijn bijdrage te kunnen leveren. Al besef ik dat ik nog heel veel te leren heb. Maar daar wordt volop aan gewerkt.
Toevallig botste ik dit weekend op onderstaand aandeel. Het is een sector die me niet zo aanspreekt, maar het aandeel lijkt me zo ondergewaardeerd dat het toch mijn interesse opwekt. Hierbij wilde ik even informeren of er nog mensen zijn die dit aandeel volgen en wat jullie meningen zijn?
GameStop (GME) is wereldleider in het verdelen van videogames (software en hardware), met winkels in vooral Noord-Amerika, maar ook Australië, Nieuw-Zeeland en Europa. Aangezien de verkoop van de videogames in de winkels zelf de steeds moeizamer gaat (oa door concurrentie van e-commerce bedrijven als Amazon, maar ook doordat games steeds vaker gedownload worden) proberen ze te anticiperen en hun business model aan te passen. Kort samengevat steunen ze op een 4-tal pijlers:
- Videogames (nog steeds de grootste bron van inkomsten)
- Digital & Mobile Gaming
- Technology Brands (Reseller voor oa AT&T en Apple)
- Collectibles (in 2015 namen ze het populaire ThinGeek.com over)
De bedoeling is om het belang van de eerste pijler in de toekomst te laten af nemen. Ze maken zich sterk dat ze tegen 2019 meer dan de helft van hun omzet uit de andere zaken kunnen halen. Maar ze hebben nog wel wat werk om dat allemaal te verwezenlijken.
De laatste jaren is de koers van het aandeel een aantal keer serieus naar beneden gedoken toen de cijfers (vooral van de winkelverkoop van hun videogames) niet aan de verwachtingen bleken te voldoen. Momenteel is de koers $ 24,31, wat neerkomt op slechts 5 keer de gemiddelde VKS van de voorbije 5 jaar.
Verder keren ze ook een dividend uit (bruto % is meer dan 6% momenteel & ze hebben meer dan voldoende middelen om dit makkelijk te kunnen betalen) en kopen ze geregeld eigen aandelen terug (in 5 jaar tijd is het aantal uitstaande aandelen met zo'n 30% gedaald).
Persoonlijk ga ik voorlopig nog wat afwachten, omdat ik verwacht dat het bedrijf niet op 1-2-3 terug geliefd zal zijn en omdat ik toch wat onzeker ben of ze hun toekomstplannen gaan kunnen waarmaken. Maar op z'n minst is het volgens mij een interessant aandeel om verder op de volgen.
Wat denken jullie?
Welkom.
Zo'n krimpende sectoren leveren vaak de goedkoopste aandelen op in je screener, maar je zit natuurlijk met krimp ipv groei. In de gamesector zit je met het heel sterke Steam concept waardoor je geen fysieke kopiëen meer in huis moet halen. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij klassieke retailers en bij media en klassieke TV kanalen. Het omgekeerde (heel sterke groei en op het eerste zicht 'dure' aandelen) zie je dan bij Netflix, Paypal, Amazon... Ik tracht krimpende sectoren in het geheel te vermijden en speel op e-trends in via Mastercard.
Je zal trouwens vaak zien dat zo'n aandelen ogenschijnlijk ondergewaardeerd blijven noteren, het is niet zo simpel om het turnaround point te gaan voorspellen. En uiteraard zal het management vertellen over nieuwe bronnen van inkomsten, maar dat moeten ze ook voor elkaar kunnen krijgen.
In België heb je vergelijkbaar Agfa-Gevaert zien krimpen tot een beursdwergje maar ze lijken nu uit het dal te kruipen. Dat biedt natuurlijk aardige kansen omdat het perpetueel pessimisme dan niet langer gerechtvaardigd is.
Opgelet, ik zie dat het aandeel 22% short float heeft, dus heel wat institutionele beleggers gokken op een verdere daling van het aandeel
Zo'n krimpende sectoren leveren vaak de goedkoopste aandelen op in je screener, maar je zit natuurlijk met krimp ipv groei. In de gamesector zit je met het heel sterke Steam concept waardoor je geen fysieke kopiëen meer in huis moet halen. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij klassieke retailers en bij media en klassieke TV kanalen. Het omgekeerde (heel sterke groei en op het eerste zicht 'dure' aandelen) zie je dan bij Netflix, Paypal, Amazon... Ik tracht krimpende sectoren in het geheel te vermijden en speel op e-trends in via Mastercard.
Je zal trouwens vaak zien dat zo'n aandelen ogenschijnlijk ondergewaardeerd blijven noteren, het is niet zo simpel om het turnaround point te gaan voorspellen. En uiteraard zal het management vertellen over nieuwe bronnen van inkomsten, maar dat moeten ze ook voor elkaar kunnen krijgen.
In België heb je vergelijkbaar Agfa-Gevaert zien krimpen tot een beursdwergje maar ze lijken nu uit het dal te kruipen. Dat biedt natuurlijk aardige kansen omdat het perpetueel pessimisme dan niet langer gerechtvaardigd is.
Opgelet, ik zie dat het aandeel 22% short float heeft, dus heel wat institutionele beleggers gokken op een verdere daling van het aandeel
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Bedankt voor de snelle en interessante reactie. Het bevestigt in ieder geval de twijfels die ik al had... Kunnen ze uit de impasse geraken en indien wel, hoe veel tijd zal daarover gaan? Eenvoudig zal het allemaal niet zijn om de zaken om te draaien en de concurrentie is immens natuurlijk. Persoonlijk ken ik te weinig van de sector om goed te kunnen inschatten hoe het allemaal zal evolueren, het hoge aantal shorters laat in ieder geval niet echt het beste vermoeden . Afblijven dus voorlopig, zoals ik reeds van plan was, en het hoogstens met een half oog blijven opvolgen.
Ik vind een kredietkaartmaatschappij ook niet meteen een groeisector. De laatste tijd word ik omver gegooid door reclame voor Seqr en Payconiq. Ik weet niet of Visa en Mastercard mee op de smartphone trein aan het springen zijn, maar iets in mij zegt dat we binnen 20 jaar nog maar weinig met een kaart betalen. Ook online heb ik weinig zin om met de kredietkaart te betalen: telkens opnieuw met de digipass die codes ingeven is niet erg sexy, op buitenlandse sites is die securecode zelfs niet nodig en heb ik een onveilig gevoel dat ik bv niet heb met Paypal. Of toch minder.reteiP schreef: Ik tracht krimpende sectoren in het geheel te vermijden en speel op e-trends in via Mastercard.
Ik vind het alleszins te riskant om in te beleggen.
Bij krimpende sectoren is het altijd interessant te zien wat die inkrimping veroorzaakt. Als democraat hecht ik dan meer belang aan de opinie van het volk, de klant dus, dan als bv omwille van overheidsregulatie. Als het businessmodel niet meer werkt, ben je gejost. Overheden veranderen wel eens van gedacht (in België zelfs vaak een beleidsverandering 2x per legislatuur ).
Mastercard kan volgens mij meeprofiteren van de groei van Paypal en SEQR. Beide gebruiken immers intensief Mastercardtransacties.
Omzet groeit nog altijd in de double digits hoor.Inversor schreef:Ik vind een kredietkaartmaatschappij ook niet meteen een groeisector. De laatste tijd word ik omver gegooid door reclame voor Seqr en Payconiq. Ik weet niet of Visa en Mastercard mee op de smartphone trein aan het springen zijn, maar iets in mij zegt dat we binnen 20 jaar nog maar weinig met een kaart betalen. ...reteiP schreef: Ik tracht krimpende sectoren in het geheel te vermijden en speel op e-trends in via Mastercard.
De grootste groei zit in de overgang van cash naar kaarten (nog voor e-commerce of smarthphone) en dan zit je in de grootste landen zoals India en China nog met jaren groei.
En Visa en Mastercard gaan uiteraard mee in de trend van contactloos of via smartphone betalen.
Dit artikel van september vond ik heel goed geschreven: http://seekingalpha.com/article/4006841 ... -real-deal
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Natuurlijk is het een groeisector, ongeacht of jij dat nu 'vindt' of niet, inversor. Rare woordkeuze overigens (: Seqr, Payconiq, en eigenlijk zelfs Paypal, zijn randfenomenen.
Op het eerste gezicht is Mastercard wel ongelofelijk duur en dus niets voor mij.
@tomke: ik zou het zelf niet doen en eerder voor een saai niet-krimpend bedrijf gaan, bv. een dat bier verkoopt.
Op het eerste gezicht is Mastercard wel ongelofelijk duur en dus niets voor mij.
@tomke: ik zou het zelf niet doen en eerder voor een saai niet-krimpend bedrijf gaan, bv. een dat bier verkoopt.
Jep, die heb ik enige tijd geleden al aangekocht . Voor de rest lijkt het me inderdaad de veiligste keuze om voor dat soort bedrijven te gaan. Bedankt voor de tip!jens_dev schreef:@tomke: ik zou het zelf niet doen en eerder voor een saai niet-krimpend bedrijf gaan, bv. een dat bier verkoopt.
Net eens gekeken naar de cijfertjes van Gamestop. Cijfermatig weet je ze wel goed uit te kiezen. Gemiddelde vks-rendementen van 18% Dat is gigantisch. Bijna geen schulden. Vks wordt gebruikt voor massale inkoopprogramma's, dividenden en overnames.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ze zitten inderdaad op een berg geld. Als ze dit goed kunnen aanwenden door overnames kan dit positief uitdraaien, anders vrees ik er toch voor. Hun core business is niets meer waard (steam voor pc, Xbox live en Playstation store domineren de game markt volledig, geen enkele serieuze gamer koopt nog disks). Ik ben zelf geen fan van buybacks (zorgt niet voor een toekomstige meerwaarde voor het bedrijf, uitgezonderd bij holdings) maar dit behoort ook tot hun mogelijkheden.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
In dezelfde sector ook CYOU interessant. Market cap is niet veel groter dan cash in de bank en waarde vastgoedportefeuille. Geen schuld en K/W van ongeveer 7. Vorige chinezen in de sector die in had zijn van de markt gehaald door management voor premium.
Die "nog"reteiP schreef:Omzet groeit nog altijd in de double digits hoor.Inversor schreef:
Ik vind een kredietkaartmaatschappij ook niet meteen een groeisector. De laatste tijd word ik omver gegooid door reclame voor Seqr en Payconiq. Ik weet niet of Visa en Mastercard mee op de smartphone trein aan het springen zijn, maar iets in mij zegt dat we binnen 20 jaar nog maar weinig met een kaart betalen. ...
Niet aan gedacht.De grootste groei zit in de overgang van cash naar kaarten (nog voor e-commerce of smarthphone) en dan zit je in de grootste landen zoals India en China nog met jaren groei.
OK dan.En Visa en Mastercard gaan uiteraard mee in de trend van contactloos of via smartphone betalen.
Ik bedoel daarmee dat de technologie verouderd is. Ook zie ik in mijn omgeving dat men markten aan het aanboren is die vroeger niet interessant waren, zoals insolvabele mensen. Dat deed mij, zonder naar de cijfers te kijken, vermoeden dat het vet van de soep was. Ik had er geen rekening mee gehouden dat in veel groeilanden een vermogende middenklasse aan het opkomen is, die wel voor reële groei kan zorgen.jens_dev schreef:Natuurlijk is het een groeisector, ongeacht of jij dat nu 'vindt' of niet, inversor. Rare woordkeuze overigens (: Seqr, Payconiq, en eigenlijk zelfs Paypal, zijn randfenomenen.
Wat betreft de "randfenomenen"... Het gemak dat deze betalingen met zich meebrengt, maakt dat ik rotsvast geloof in de smartphone als betaalmiddel. Of het nu Seqr, Payconiq of een ander, nog onbestaand platform is, binnen 20 jaar is dat de norm en zijn het de oude mensen of de digitale analfabeten die nog gebruik maken van kredietkaarten.
Maar dat is nog niet voor onmiddellijk dus.
Idem.Op het eerste gezicht is Mastercard wel ongelofelijk duur en dus niets voor mij.