Aandeel GIMV
TIP
Re: Aandeel GIMV
Dit is eigenlijk de verkeerde vraag. Beter zou zijn: "is deze holding geschikt voor mij"? En daar kan ik geen antwoord op geven. Wel kan ik mijn mening geven.Jhn schreef:... is deze Holding koopwaardig volgens u?...
In de eerste plaats moet u voor uzelf uitmaken of u gaat voor dividendeninkomsten of voor kapitaalaanwas. In het eerste geval is GIMV een uitstekende keuze: een hoog en stabiel dividend. Ik heb het aandeel destijds zelfs gecatalogeerd als een pseudo zoete aristocraat met meer dan 10 jaar niet dalende dividenden. Had het ieder jaar het dividend met slechts €0.01 verhoogd, wat GIMV gezien de kaspositie duidelijk kan, dan was het een echte dividend aristocraat geweest.
Door dit stabiele dividend mag je ook verwachten dat er een stevig kussen onder het aandeel ligt. Zelfs bij de nakende renteverhoging (14 December ?) verwacht ik geen grote terugval.
Indien je bekommernis een kapitaalopbouw op langere termijn is, dan zijn er m.i. betere keuzes, zoals bv. Sofina of Brederode (en anderen).
Blijft dan de vraag: is het koopwaardig? Kortingstaarders zullen de premie met afgrijzen aanzien. Mijn houding: als het aandeel aan je behoeften voldoet: koop het. Wacht niet op de korting want in dit geval zou dat wel eens heel lang kunnen duren.
PS: noteert het aandeel wel met een premie? Officieel wel. Maar het is geweten dat GIMV zijn niet genoteerde beleggingen zeer conservatief in de boeken schrijft. Dat blijkt telkens weer bij elke uitstap. Ik denk dan ook dat het Eigen vermogen fel onderschat is (10 à 15%).
Disclaimer: Ik heb zelf GIMV in portefeuille.
Volledig mee eens, ook met de rest van je uiteenzetting. Voor een eerste posiite hoef je inderdaad niet te wachten. Mijn advies was meer in de geest van bijkopen en daar wacht ik dan weer wel op uitschuivers.PS: noteert het aandeel wel met een premie? Officieel wel. Maar het is geweten dat GIMV zijn niet genoteerde beleggingen zeer conservatief in de boeken schrijft. Dat blijkt telkens weer bij elke uitstap. Ik denk dan ook dat het Eigen vermogen fel onderschat is (10 à 15%).
Disclaimer: Ik heb zelf GIMV in portefeuille.
Het spijt mij zeer, maar dit is één van de zwakke broertjes uit het private equity landschap. Een absoluut te vermijden aandeel voor wie voor groei gaat. De fuck ups zijn intussen niet meer te tellen en dat toont zich in de koers. Koers is vandaag gelijk aan de koers 10 jaar geleden. Waardecreatie = 0 en voor het dividend hoef je het zeker ook niet te doen.
Er is veel, maar dan ook veel beter op de markt dan dit.
Er is veel, maar dan ook veel beter op de markt dan dit.
Voorbeeld?Mojo schreef:... De fuck ups zijn intussen niet meer te tellen ...
?? op 2/1/2007 was de openingskoers €47.75. 10 jaar later op 2/1/2017 was die €52. ~10% hoger. Niet om over naar huis te schrijven, maar toch hoger.Mojo schreef:... Koers is vandaag gelijk aan de koers 10 jaar geleden.
Het dividend bedraagt sinds enkele Jaren €2.45. Aan de huidige koersen is dat een bruto dividend van ~4.71%. Ik vind dat dit niet verwaarloosbaar is.Mojo schreef:... Waardecreatie = 0 en voor het dividend hoef je het zeker ook niet te doen.
Trouwens als je het dividend systematisch herbelegd had, dan had je een mooi vermogen bijeengesprokkeld zoals blijkt uit onderstaande grafiek (aankopen gebeuren op de eerste werkdag van het kalenderjaar aan openingskoers - dividenden netto herbelegd - transactiekosten en beurstaksen meegerekend)
Graag uw aanbevelingen.Mojo schreef:... Er is veel, maar dan ook veel beter op de markt dan dit.
Vind ook niks mis met dit aandeel. Is al een tweede keer dat ik het in bezit heb en ook deze keer 40% winst ongeveer. Bij dividend kies ik indien mogelijk steevast voor aandelen. Dikt aardig aan.
Heb deze lichting nu sinds augustus 2014.
Heb deze lichting nu sinds augustus 2014.
Electrawinds en Verbinnen zijn voor mij 2 voorbeelden van fuck ups.Belca2 schreef:Voorbeeld?Mojo schreef:... De fuck ups zijn intussen niet meer te tellen ...?? op 2/1/2007 was de openingskoers €47.75. 10 jaar later op 2/1/2017 was die €52. ~10% hoger. Niet om over naar huis te schrijven, maar toch hoger.Mojo schreef:... Koers is vandaag gelijk aan de koers 10 jaar geleden.Het dividend bedraagt sinds enkele Jaren €2.45. Aan de huidige koersen is dat een bruto dividend van ~4.71%. Ik vind dat dit niet verwaarloosbaar is.Mojo schreef:... Waardecreatie = 0 en voor het dividend hoef je het zeker ook niet te doen.
Trouwens als je het dividend systematisch herbelegd had, dan had je een mooi vermogen bijeengesprokkeld zoals blijkt uit onderstaande grafiek (aankopen gebeuren op de eerste werkdag van het kalenderjaar aan openingskoers - dividenden netto herbelegd - transactiekosten en beurstaksen meegerekend)
Graag uw aanbevelingen.Mojo schreef:... Er is veel, maar dan ook veel beter op de markt dan dit.
Het aandeel noteert iets hoger ja, maar dat is marginal, zeker gezien de tijdsperiode.
Voorbeelden van naar m.i. betere alternatieven.
Partners Group Holding (Swiss PE) (koers op 10 jaar +/- maal 6)
Aurelius Equity Opportunities (German PE), deze laatste gaf je in bvb. 2016 ook een brutodividend rendement van +/- 5.15% rekening houdend met de koers op 1/1/2016 (en in 2015 zelfs 6,35% bruto!) (koers op 10 jaar +/- maal 17! rekening houdend met de stock splits)
Beiden zijn mooie groeiers (zowel koers als dividend) zonder angstaanjagende dips)
Ik ben zelf LONG Partners Group en Aurelius. Zoals verwacht heb ik geen posities in GIMV
Klein detail: GIMV is niet zomaar een ordinaire durfkapitaalgroep. GIMV heeft een duidelijk maatschappelijk engagement: duurzame en toekomstgerichte kleine ondernemingen kansen geven om te groeien.
Het is mede dankzij het werk van GIMV dat Vlaanderen tot de wereldtop behoort in een aantal nieuwe en duurzame sectoren. Om maar enkele succesverhalen te noemen: agrobiotech (DevGen/Syngenta, Agrosavfe), medische biotech (Ablynx, Complix, Topas), voeding (Greenyard, Vanderemoortele etc).
Zonder GIMV zou dé motor van de Belgische economie, de vertaling van academisch toponderzoek naar industrieën zoals farma, chemie en voeding, heel wat minder soepel draaien.
Ondertussen heeft GIMV steevast één van de hoogste en meest stabiele dividendrendementen op de Belgische beurs weten aan te houden. Niet slecht. Er zijn misschien rendabelere aasgierfondsen, maar die richten zich op een heel ander soort belegger.
Het is mede dankzij het werk van GIMV dat Vlaanderen tot de wereldtop behoort in een aantal nieuwe en duurzame sectoren. Om maar enkele succesverhalen te noemen: agrobiotech (DevGen/Syngenta, Agrosavfe), medische biotech (Ablynx, Complix, Topas), voeding (Greenyard, Vanderemoortele etc).
Zonder GIMV zou dé motor van de Belgische economie, de vertaling van academisch toponderzoek naar industrieën zoals farma, chemie en voeding, heel wat minder soepel draaien.
Ondertussen heeft GIMV steevast één van de hoogste en meest stabiele dividendrendementen op de Belgische beurs weten aan te houden. Niet slecht. Er zijn misschien rendabelere aasgierfondsen, maar die richten zich op een heel ander soort belegger.
dw haalt het inderdaad goed aan.
Dat is ook de reden (samen met de kleinere volatiliteit) dat ik hier een positie wil opbouwen die iets groter is dan mijn huidige.
Dat is ook de reden (samen met de kleinere volatiliteit) dat ik hier een positie wil opbouwen die iets groter is dan mijn huidige.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Op een andere manier bekeken toont de bijdrage van DW aan dat GIMV vervlochten zit met de politiek.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Hmmm je hebt hier dan toch dubbele heffingen van TAX ?Mojo schreef:Belca2 schreef:
Partners Group Holding (Swiss PE) (koers op 10 jaar +/- maal 6)
Aurelius Equity Opportunities (German PE), deze laatste gaf je in bvb. 2016 ook een brutodividend rendement van +/- 5.15% rekening houdend met de koers op 1/1/2016 (en in 2015 zelfs 6,35% bruto!) (koers op 10 jaar +/- maal 17! rekening houdend met de stock splits)
Beiden zijn mooie groeiers (zowel koers als dividend) zonder angstaanjagende dips)
Ik ben zelf LONG Partners Group en Aurelius. Zoals verwacht heb ik geen posities in GIMV
Ik zie hier ook eerder een soort durfkapitaal ipv een holding ?
Goed werk Mojo, bedankt voor deze tips!Mojo schreef: Partners Group Holding (Swiss PE) (koers op 10 jaar +/- maal 6)
Ik ben zelf niet negatief over GIMV. De waardecreatie is inderdaad beperkt, maar het aandeel betaalt wel al lange tijd een mooi dividend.
Deze suggesties lijken me zeer de moeite waard voor degenen die geïnteresseerd zijn in private equity en de bijbehorende rendementen.
Ik ben zelf al voorzichtig ingestapt, maar denk wel dat er betere instapmomenten zullen komen.
Dit is het soort tips waar we iets aan hebben!
Bij dividenduitbetaling betaal je inderdaad een dubbele RV. Dat is klote, maar het is nu zo, ik trek het me niet aan.JulusCesar schreef:Hmmm je hebt hier dan toch dubbele heffingen van TAX ?Mojo schreef:
Het is in ieder geval private equity, maar het is alleen maar durfkapitaal als je niet weet waar je mee bezig bent. Dankzij consistente earnings en omzetstijgingen gedurende 10+ jaren hebben beide spelers bewezen te weten waar ze mee bezig zijn. Je kan de markt eventjes bedotten als bedrijf, maar dat ga je niet volhouden over zo'n lange periode. Ik heb dus vertrouwen in hun kunnen.
Dit is gelijk wel het probleem in P/E. Je hebt enkele parels die erin slagen vrij consistent te groeien en dan heb je 99% fugazi's die nergens naartoe gaan en je enkel een mega rollercoaster zullen opleveren. Daar wil je dus van wegblijven.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
hey bedankt voor jouw inbreng.
Spijtig voor de andere lezer dat het nu wel onder Gimv staat.
Spijtig voor de andere lezer dat het nu wel onder Gimv staat.
Dubbele R.V.Mojo schreef:Bij dividenduitbetaling betaal je inderdaad een dubbele RV. Dat is klote, maar het is nu zo, ik trek het me niet aan.JulusCesar schreef:
Hmmm je hebt hier dan toch dubbele heffingen van TAX ?
Het is in ieder geval private equity, maar het is alleen maar durfkapitaal als je niet weet waar je mee bezig bent. Dankzij consistente earnings en omzetstijgingen gedurende 10+ jaren hebben beide spelers bewezen te weten waar ze mee bezig zijn. Je kan de markt eventjes bedotten als bedrijf, maar dat ga je niet volhouden over zo'n lange periode. Ik heb dus vertrouwen in hun kunnen.
Dit is gelijk wel het probleem in P/E. Je hebt enkele parels die erin slagen vrij consistent te groeien en dan heb je 99% fugazi's die nergens naartoe gaan en je enkel een mega rollercoaster zullen opleveren. Daar wil je dus van wegblijven.
GIMV is toch vrijgesteld van r.v. op de coupons die zij zelf incasseren van vennootschappen in hun port.