Crelan pension fund stability kapitaalsgarantie?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Crelan pension fund stability kapitaalsgarantie?
Crelan pension fund growth had ik, en nu is het overgezet naar crelan pension fund stability.
Situatie: ik ben 40 jaar en wil mijn fiscaal voordeel verder benutten. Is bovenstaande keuze goed en krijg ik mijn inlagen zeker terug bij de eindafrekening, ik ben bang om geld te verliezen.
Zijn er geen betere alternatieven vooral kwa veiligheid of mag ik op beide oren slapen?
Situatie: ik ben 40 jaar en wil mijn fiscaal voordeel verder benutten. Is bovenstaande keuze goed en krijg ik mijn inlagen zeker terug bij de eindafrekening, ik ben bang om geld te verliezen.
Zijn er geen betere alternatieven vooral kwa veiligheid of mag ik op beide oren slapen?
Re: Crelan pension fund stability kapitaalsgarantie?
Voor een pensioenspaarfonds is er geen kapitaalsgarantie. Voor een pensioenspaarverzekering in de vorm van een een TAK 21 wel: daar bent u tot 100.000 euro gedekt als de verzekeraar failliet gaat. Maar bij beide beleggingsvormen kunt u altijd kapitaal verliezen bij een beurscrash. Uw gelden worden immers op de beurs belegd. Tegen beurscrashes kunt u zich niet verzekeren. Een meer veilig alternatief maar bijna zonder rendement zijn de klassieke bancaire produkten: het spaarboekje en termijnrekeningen. Daar hebt u een garantie tot 100.000 euro bij faillissement van de bank en de waarde van uw kapitaal kan niet dalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij een pensioenspaarverzekering in tak-21 ben je niet afhankelijk van de beurs en is er een (klein) rendement gegarandeerd.
Kiezen voor de stability versie van een fonds wanneer je ouder wordt is normaal geen slechte keuze, er wordt maximaal 30% in aandelen belegd, waardoor je minder afhankelijk bent van de beurs.
Kiezen voor de stability versie van een fonds wanneer je ouder wordt is normaal geen slechte keuze, er wordt maximaal 30% in aandelen belegd, waardoor je minder afhankelijk bent van de beurs.
Als veertigjarige heb je nog twintig jaar te gaan met je fonds. Dan moet het al heel erg doen voordat je zelfs je inleg niet meer terugkrijgt. En zelfs al maak je een megabeurscrash mee op het ogenblik dat je op pensioen gaat, dan laat je je fonds nog maar een paar jaar staan. Je bent niet verplicht om het te verkopen.
Bedankt voor de respons. Nog een vraag: waar kan ik het best een pensioenspaarverzekering openen rekening houdend met de instapkosten, valt hierover te praten bij afsluiten van het kontrakt? Ik zou in het crelan pension fund niets meer bijstorten.
https://www.spaargids.be/sparen/pensioensparen.html
pensioenspaarverzekeringen aan de laagste instapkosten
pensioenspaarverzekeringen aan de laagste instapkosten
Je hebt nog (maximaal) 24 jaar te gaan, dus nu al naar een verzekering overgaan vind ik persoonlijk wat vroeg (het zijn uw centen natuurlijkAmaiamai schreef:Bedankt voor de respons. Nog een vraag: waar kan ik het best een pensioenspaarverzekering openen rekening houdend met de instapkosten, valt hierover te praten bij afsluiten van het kontrakt? Ik zou in het crelan pension fund niets meer bijstorten.
Als je toch zou overstappen naar een Tak-21 contract mag je MAXIMAAL 2% instapkosten betalen imo (kan misschien nog lager)