Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Zijn de dividend aristocraten ideaal voor kapitaalgroei? Of zij ze eerder voor mensen die deels return willen uit hun kapitaal (rentenieren).
Anders dacht ik aan Shell, Unilever, Procter en Gamble, ...
Sent from my iPhone using Tapatalk
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Waarom maar $75?Inversor schreef:
Zeker niet ondergewaardeerd (ik schat zo'n $75), wel een brave huisvader aandeel. Kan je niet veel mee missen op de lange termijn, maar ik pas ervoor.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Gemiddelde VKS $5, 6% groei eerste 5 jaar, daarna 2%, discount 10% (normaal neem ik zelfs 12%, maar dit vind ik een veilig aandeel) en dat in een DCF gestoken. Geen correctie uitgevoerd voor schuld en cash. Als je dat doet, mag je $80-$81 rekenen.WhenDoYouRetire schreef:Waarom maar $75?Inversor schreef:
Zeker niet ondergewaardeerd (ik schat zo'n $75), wel een brave huisvader aandeel. Kan je niet veel mee missen op de lange termijn, maar ik pas ervoor.
-
- Full Member
- Contacteer:
en of de wisselkoers eur/usd nu 1 of 1.35 is dat maakt u niets uit voor u koopwaardigeheid?
Ik ben in de war. Wat heeft een waardering in USD van een bedrijf dat noteert in USD te zien met de EUR?Duvellover schreef:en of de wisselkoers eur/usd nu 1 of 1.35 is dat maakt u niets uit voor u koopwaardigeheid?
-
- Full Member
- Contacteer:
Tja ik weet niet hoe het bij u zit maar ik verdien nu eenmaal euro's en geen dollars. Als ik met mijn verdiende euro's dollar aandelen wil kopen spelen de wisselkoersen toch een belangrijke rol lijkt mij. Aan een wissel koers van 1.35 krijg ik voor mijn geïnvesteerde euro een veel groter percentage van de toekomstige inkomsten van jnj dan wanneer de koers maar 1.06
Dus is jnj in € aan de huidige wisselkoers een heel stuk minder interessant als aan een jaar gelden en heel stuk minder interessant als in 2014. Een goede huisvader moet ook op de muntjes letten.
Dus is jnj in € aan de huidige wisselkoers een heel stuk minder interessant als aan een jaar gelden en heel stuk minder interessant als in 2014. Een goede huisvader moet ook op de muntjes letten.
Ik snap nog steeds niet wat dit afdoet van mijn waardering. Een dollar is nog steeds een dollar en wat jij in Euro verdient is niet relevant voor de waardering van een bedrijf in dollar. Als een bedrijf overgewaardeerd is in die dollar, zal dat ook zo zijn in euro, aangezien zowel waardering als koers over "nu" gaan en of je "nu" $80 betaalt door euro's te wisselen, of $116 "nu", je zal dezelfde wisselkoers betalen. Het al dan niet speculeren op de wisselkoers is daarbij irrelevant. Misschien niet voor je rendement, wel voor de waardering.Duvellover schreef:Tja ik weet niet hoe het bij u zit maar ik verdien nu eenmaal euro's en geen dollars. Als ik met mijn verdiende euro's dollar aandelen wil kopen spelen de wisselkoersen toch een belangrijke rol lijkt mij. Aan een wissel koers van 1.35 krijg ik voor mijn geïnvesteerde euro een veel groter percentage van de toekomstige inkomsten van jnj dan wanneer de koers maar 1.06
Dus nogmaals: wat is er niet correct in de redenering dat JNJ maar $80 waard is imho?
Je kan altijd rustig beleggen in die bedrijven die in USD genoteerf staan en je verdiende dollars houden. Dan zet je ze pas om als de dollar hoog staat. Zo scheidt je die twee zaken.
Wisselkoersen zijn moeilijk te voorspellen en hangen van veel factoren af. Hoewel ze een belangrijke invloed kunnen hebben, hoe ik er niet echt rekening mee. Ik probeer enkel niet teveel in USD in portefeuille te hebben. Hoewel dit nu wel het geval is.
Dan maar hopen dat de FED de rente nog wat verhoogt dit jaar
Dan maar hopen dat de FED de rente nog wat verhoogt dit jaar
Exactly my point. Ik hou ook een dollarrekening aan btw...wlievens schreef:Je kan altijd rustig beleggen in die bedrijven die in USD genoteerf staan en je verdiende dollars houden. Dan zet je ze pas om als de dollar hoog staat. Zo scheidt je die twee zaken.
Zo doe ik het ook.Inversor schreef:Exactly my point. Ik hou ook een dollarrekening aan btw...wlievens schreef:Je kan altijd rustig beleggen in die bedrijven die in USD genoteerf staan en je verdiende dollars houden. Dan zet je ze pas om als de dollar hoog staat. Zo scheidt je die twee zaken.
Dividenden in dollar worden in dollar aangehouden.
Verkopen idem.
Momenteel wel 0 dollar in kas maar 7,7% van de beleggingsportefeuille zit in dollaraandelen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zelfde hier. Het zou absoluut idioot zijn om een USD aandeel te verkopen, je opbrengst om te zetten naar EUR, daar een commisie op betalen, en dan even later terug een commisie betalen om met je euro'tjes een ander US aandeel te kopen.
Heb daar laatst ook naar gekeken, wat over opgezocht en dezelfde vraag gesteld op een ander forum. Dit is mijn conclusie van wat ik toen heb opgestoken:Kevva schreef:Zijn de dividend aristocraten ideaal voor kapitaalgroei? Of zij ze eerder voor mensen die deels return willen uit hun kapitaal (rentenieren).
Het gevaar schuilt een beetje in het feit dat het een verborgen maatstaf kan zijn, een bedrijf kan jaarlijks een mooi dividend uitkeren maar is daarom niet noodzakelijk gezond. Echter het merendeel van de aristocrats zijn wel solide, grote bedrijven. Dat kan echter ook weer voor overwaardering zorgen. Wees je dus bewust van wat je koopt.
Persoonlijk heb ik dan maar de conclusie getrokken dat je ze hoofdzakelijk voor het dividend moet kopen (logisch) en niet uitgaan van fors stijgende aandelenkoersen. Als je dan een kapitalisatiefonds hebt dan lijkt me het geen slechte investering, maar ook geen heilige (voor zover dat zou mogen bestaan).
Echte dividend aristocraten hebben al minstens 25 jaar elk jaar hun dividend verhoogd, dus dan mag je er zolangzamerhand wel van uit gaan dat deze bedrijven goed bezig zijn en dat er goede hoop is dat ze dit ook in de toekomst zullen kunnen blijven volhouden. Oliebedrijven zouden hier een uitzondering op kunnen zijn.Darks schreef: Het gevaar schuilt een beetje in het feit dat het een verborgen maatstaf kan zijn, een bedrijf kan jaarlijks een mooi dividend uitkeren maar is daarom niet noodzakelijk gezond. Echter het merendeel van de aristocrats zijn wel solide, grote bedrijven. Dat kan echter ook weer voor overwaardering zorgen. Wees je dus bewust van wat je koopt.
Overwaardering van deze aandelen is in de hand gewerkt door de lage koersen en beleggers die deze aandelen als "bond proxy" kochten.
Een verhoging van de rente zal deze aandelen dus waarschijnlijk een knauw geven, maar het blijven inderdaad solide bedrijven waar je over het algemeen gerust voor de lange termijn mag instappen.
Zouden jullie de dividend aristocraten afzonderlijk (in de vorm van aandelen) kopen of eerder de ETF op dividend aristocraten.
De tracker haalde de afgelopen jaren al +100% winst en de dividenden zijn er nog niets eens bij gerekend. Wel leuk om per kwartaal een stuk uit je belegging te zien terug vloeien.
De tracker haalde de afgelopen jaren al +100% winst en de dividenden zijn er nog niets eens bij gerekend. Wel leuk om per kwartaal een stuk uit je belegging te zien terug vloeien.