Berkshire Hathaway en Warren Buffett
TIP
Re: Berkshire Hathaway en Warren Buffett
Je noemt meteen het grootste doemscenario. Het betalen van dividend. Dan ben IK (trotse bezitter A-class aandelen) er vandoor. Zolang Buffett leeft is de kans dat dit gebeurt nihil. Het niet betalen van didivend is een van de vele mooie dingen aan dit aandeel, zeker voor Belgen en Nederlanders, Zwiters, Duitsers, Italianen (half het Europese continent).dreamy schreef:Het hoeft zeker geen doenscenario te worden na het overlijden van Buffett.
De koers zal aanvankelijk wel een duik maken, maar dan zal de fundamentele waarde wel weer boven komen.
BH is inmiddels een conglomeraat van goede bedrijven met sterke managers, dus dat zal zeker niet opeens inzakken.
Bovendien kunnen er dan ook thema's op tafel komen die de koers zouden kunnen ondersteunen, zoals het afstoten van minder presterende onderdelen of het betalen van een dividend.
De documentaire Becoming Warren Buffett staat al op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=ZrfcQp6vPGQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZrfcQp6vPGQ
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Het zit er wel aan te komen denk ik. Ze krijgen de cash niet meer voldoende aan het werk. Er komt gigantisch veel binnen en ze vinden blijkbaar vrijwel geen interessante opportuniteiten. Tenzij er natuurlijk binnenkort weer een crash aan komt natuurlijk.Galactic schreef:dreamy schreef: Je noemt meteen het grootste doemscenario. Het betalen van dividend. Dan ben IK (trotse bezitter A-class aandelen) er vandoor. Zolang Buffett leeft is de kans dat dit gebeurt nihil. Het niet betalen van didivend is een van de vele mooie dingen aan dit aandeel, zeker voor Belgen en Nederlanders, Zwiters, Duitsers, Italianen (half het Europese continent).
Het betalen van dividend zou de koers op korte termijn een impuls kunnen geven, maar het zal het aandeel inderdaad minder aantrekkelijk maken voor Europese beleggers.
Berkshire staat helemaal niet duur ,intrinsieke waarde staat(volgens Whitney Tolson) ondertussen op $215; dus een onderwaardering van 25%omega6 schreef:Lijkt het jullie verstandig om nu Berkshire bij te kopen. Zeer geliefd. Staat altijd duur hé.
Alles staat nu gewoon duur. Dus ook BRKB.Carnaygee schreef:Berkshire staat helemaal niet duur ,intrinsieke waarde staat(volgens Whitney Tolson) ondertussen op $215; dus een onderwaardering van 25%omega6 schreef:Lijkt het jullie verstandig om nu Berkshire bij te kopen. Zeer geliefd. Staat altijd duur hé.
Edit: hier schat men de IW op 200 USD
http://seekingalpha.com/article/4043823 ... ss-b-share
Een beetje goochelen met de cijfers en het wordt zelfs 225 USD
To derive the look-through valuation, I sum my estimated after-tax operating earnings (excluding amortization of intangibles), investment income, and retained earnings from investees to derive total earnings of approximately $26 billion. To this, I apply a 15x multiple to derive a value $385 billion. Additionally, I add excess cash, net of a $20 billion holding requirement, and net derivative assets for a total value of $492 billion, or $200 per share. Note that if we apply the current S&P multiple on 2017 earnings of 17.4x, this valuation increases to $225/share.
I.W van $215 waarschijnlijk nog te conservatief ingeschat:Carnaygee schreef:Berkshire staat helemaal niet duur ,intrinsieke waarde staat(volgens Whitney Tolson) ondertussen op $215; dus een onderwaardering van 25%omega6 schreef:Lijkt het jullie verstandig om nu Berkshire bij te kopen. Zeer geliefd. Staat altijd duur hé.
https://finance.yahoo.com/news/warren-b ... 47994.html
Waarom noteert Berkshire aan een 25% discount. Had Buffett niet ooit gezegd dat de waardering van de aandelen in zijn Berkshire 1:1 moest zijn met de boekwaarde of zoiets waarbij je dan denkt dat beleggers in zijn holding die filosofie wel zullen volgen?Carnaygee schreef:Berkshire staat helemaal niet duur ,intrinsieke waarde staat(volgens Whitney Tolson) ondertussen op $215; dus een onderwaardering van 25%omega6 schreef:Lijkt het jullie verstandig om nu Berkshire bij te kopen. Zeer geliefd. Staat altijd duur hé.
Buffett zegt dat boekwaarde een zinloze waardemeter is om de intrinsieke waarde te schatten (anders zou waarderen wel eenvoudig zijn). De evolutie van de boekwaarde daarentegen is een meer zinvolle waardemeter om te evalueren of en hoeveel een bedrijf waarde creeert.omega6 schreef:Waarom noteert Berkshire aan een 25% discount. Had Buffett niet ooit gezegd dat de waardering van de aandelen in zijn Berkshire 1:1 moest zijn met de boekwaarde of zoiets waarbij je dan denkt dat beleggers in zijn holding die filosofie wel zullen volgen?Carnaygee schreef: Berkshire staat helemaal niet duur ,intrinsieke waarde staat(volgens Whitney Tolson) ondertussen op $215; dus een onderwaardering van 25%
Alles van en over Buffett/Munger lezen of bekijken via youtube = ferme aanrader geweest voor mij, vertel het niet verder
Volgens meldingen steeg het aantal aandelen Apple in handen van Berkshire Hathaway van 15,23 miljoen eind september naar 57,36 miljoen eind december.
Berkshire Hathaway zou daar inmiddels al honderden miljoenen, of zelfs een miljard, mee verdiend hebben.
De koers is intussen tot boven de $250.000 gestegen.
Berkshire Hathaway zou daar inmiddels al honderden miljoenen, of zelfs een miljard, mee verdiend hebben.
De koers is intussen tot boven de $250.000 gestegen.
Blijkbaar bleek zondigen tegen twee principes - dwz altijd kopen voor een goede prijs en geen vijandige overnames - vooralsnog een brug te ver voor Buffett.dreamy schreef:Het bod zal hoger moeten dan € 50, maar dan wordt het wel minder interessant voor Berkshire Hathaway.Carnaygee schreef:Overigens valt die waardering voor Unilever nog wel mee als ik het vergelijk mer z'n sectorgenoten.Het bod zal hoger moeten.
Het zou wel eens een aankoop op de top van de markt kunnen gaan worden. Niet de gewoonte van Buffett tot nog toe, maar die weet misschien ook niet meer wat hij anders met al zijn cash moet aanvangen...
Ik ben benieuwd naar de volgende zet! De jaarcijfers met brief zouden er ook aan moeten komen.
Is er een datum voor die brief? Als ik het goed begrijp krijgt het aandeel meestal een lift na die brief maar uiteraard kan dat ook eens tegenvallen vermoed ik.dreamy schreef:Ik ben benieuwd naar de volgende zet! De jaarcijfers met brief zouden er ook aan moeten komen.
Ik heb geen idee, maar de vorige brief kwam uit op 27 februari 2016, dus het zal niet lang meer duren.omega6 schreef:Is er een datum voor die brief? Als ik het goed begrijp krijgt het aandeel meestal een lift na die brief maar uiteraard kan dat ook eens tegenvallen vermoed ik.dreamy schreef:Ik ben benieuwd naar de volgende zet! De jaarcijfers met brief zouden er ook aan moeten komen.
Grote vraag voor de (nabije) toekomst: hoe houdt Buffett de cash berg onder de 100 miljard?
Normaal zal de brief van Warren zaterdag beschikbaar zijn:)
Oorlogskas opbouwen misschien, ze zullen daar ook wel weten dat de economische cyclus ieder moment kan gaan draaien.dreamy schreef:Het zit er wel aan te komen denk ik. Ze krijgen de cash niet meer voldoende aan het werk. Er komt gigantisch veel binnen en ze vinden blijkbaar vrijwel geen interessante opportuniteiten. Tenzij er natuurlijk binnenkort weer een crash aan komt natuurlijk.Galactic schreef:
Het betalen van dividend zou de koers op korte termijn een impuls kunnen geven, maar het zal het aandeel inderdaad minder aantrekkelijk maken voor Europese beleggers.