Kostprijs nieuwbouw woonhuis
TIP
Re: Kostprijs nieuwbouw woonhuis
Ietsje op de 200 als ik me niet vergis.barrie schreef:hoe groot is de bewoonbare opp. van je huis?JurgenC79 schreef:Even de kaft er bij nemen:
- grondwerken: 700
- Aannemer metsen ruwbouw: 20.000
- Bouwmaterialen: 37.000
- Ramen en deuren: 20.000
- sanitair: 17.000
- chap- en vloerwerken: 11.200
- bezetter: 6.400
- zinkwerk: 1.000
- keuken: 12.100
- Materialen stroom (werk zelf gedaan): 6.000
- Hout voor dakwerk (werk zelf gedaan (dakpannen zit al in post bouwmaterialen)): 2.500
Totaal: afgerond 135.000 (toch net iets meer als zelf gedacht (nooit totaal gemaakt)).
Maar ter vergelijking: zelfde ruwbouw windicht bij bouwfirma x : 150.000
Dus voor dat geld zat ik er al vlot in.
Zelf op zoek naar aangevers loont financieel. Vergt natuurlijker meer organisatie werk om de verschillende werken elkaar vlot te laten opvolgen. En je kunt al eens pech hebben met een aannemer (onze metser heeft een jaar later opgeleverd dan gepland - hij had wat persoonlijke problemen)
Dit alles in het Limburgse.
Stijl: pastorij
Afmetingen: 11 op 12
Anderhalve stock + ruime zolder
JurgenC79 schreef:Ietsje op de 200 als ik me niet vergis.barrie schreef:
hoe groot is de bewoonbare opp. van je huis?
Stijl: pastorij
Afmetingen: 11 op 12
Anderhalve stock + ruime zolder
Beste Jurgen,
Is het mogelijk om iets meer info omtrent jullie woonproject te geven?
- hebben jullie gewerkt met 1 algemene aannemer of alle aannemers zelf gezocht?
- hebben jullie zelf iets gedaan?
- zelboupaketten gebruikt'?
- eventueel foto's die je wil delen?
Alvast bedankt!
Mvg,
Katrien
Ik ben nu ook aan het bouwen met bouwmaatschappij sleutel op de deur.
Totaal project incl. alles is € 305.000 (255.000 zonder kosten en btw). halfopen 275m
Budgetten voor keuken en badkamer zijn erg basic dus hier ga ik er watover. Voor de rest hou ik het bij de standaard. Ik hoef geen design of topmateriaal te hebben.
Ik hoop te stranden op € 325.000
Totaal project incl. alles is € 305.000 (255.000 zonder kosten en btw). halfopen 275m
Budgetten voor keuken en badkamer zijn erg basic dus hier ga ik er watover. Voor de rest hou ik het bij de standaard. Ik hoef geen design of topmateriaal te hebben.
Ik hoop te stranden op € 325.000
@Dreamo87
Is 275 m² dan de bewoonbare oppervlakte of de totale grondoppervlakte?
Is 275 m² dan de bewoonbare oppervlakte of de totale grondoppervlakte?
Totale grondoppvervlakte is 275. In principe zou je zeggen te weinig maar het is ideaal ingepland. Het is een eengezinswoning van 8m op 10m. Ik heb een kleine voortuin maar de rest ligt vanachter dus nog een tuintje van 150m vanachter aan de oostkant.
Grondoppervlaktes worden steeds kleiner en het is maar wat je wil.
Wij hebben 8,5 are grond voor onze halfopen bebouwing en voor mij mocht het gerust wat kleiner zijn.
Hoe groter, hoe meer onderhoud het vraagt.
Veel geluk met de bouw!
Wij hebben 8,5 are grond voor onze halfopen bebouwing en voor mij mocht het gerust wat kleiner zijn.
Hoe groter, hoe meer onderhoud het vraagt.
Veel geluk met de bouw!
Wij hebben net, na lang afwegen of we nu voor verbouwing, nieuwbouw in eigen beheer of SOD zouden gaan, getekend voor een sleutel-op-de-deur woning.
Het wordt een BEN (bijna-energie-neutrale) woning met zonnepanelen, ventilatie D, zonder garage op een perceel van 250m², met bewoonbare oppervlakte van +- 160m². Dit is een woning met 4 slaapkamers (1ste en 2de verdieping), berging op gelijkvloers, waskot op 1ste verdieping, + berging onder het dak.
Totale prijs, inclusief BTW en registratie- en notariskosten op de grond, extra opties (regenwaterpomp, 3 extra veluxen, tweede vaste trap, aansluitingskosten op nutsvoorzieningen,..). = 355.000 EUR (afhankelijk van het bedrag dat je zou ontlenen komt hier dus nog aktekosten lening bij).
Belangrijker dan de prijs is ook wat je ervoor krijgt. Wij hadden ons tevoren bevraagd bij een architect die toch wat naar aan de duurdere kant rekent. Hij gaf aan dat je voor 1350/m² excl. BTW en erelonen mooi & degelijk kan (laten) bouwen inclusief een beetje architectuur in je woning.
Toen ik echter peilde naar wat je er dan voor krijgt sprak hij o.a. van vloer à 40 m² (onze firma rekent 30), een keuken van 20.000 EUR, en dit cfr. huidige normen. Het kan dus zéker goedkoper, zeker wanneer je ook bij een aantal werken assisteert of ze zelf uitvoert.
Wij zullen nu ongeveer op het zelfde budget uitkomen, maar weliswaar BEN-woning (E-peil <30 -> 50% korting op onroerende voorheffing gedurende 5 jaar) met zonnepanelen en ventilatie D. Veel winst gaan we niet doen met SOD te bouwen (t.o.v. via architect), maar het perceel is voor ons ideaal gelegen en we hebben zelf weinig tijd om veel bij te staan bij de werken.
Belangrijk om te weten is dat je sommige delen kan weglaten bij SOD. Zo stelden ze zelf voor om de vloer door een andere maatschappij te laten leggen indien we hout zouden willen, aangezien ze anders moeten wachten op het drogen van de chape en hun oplevertermijn verlengd wordt. Wij stelden daarnaast voor om de keuken zelf te voorzien, aangezien ik bevriend ben met een keukenontwerper/installateur. We voorzien natuurlijk nog een aantal beperkte meerkosten (meer lichtpunten, meer stopcontacten, aantal wachtbuizen, misschien iets duurdere tegel.
Het wordt een BEN (bijna-energie-neutrale) woning met zonnepanelen, ventilatie D, zonder garage op een perceel van 250m², met bewoonbare oppervlakte van +- 160m². Dit is een woning met 4 slaapkamers (1ste en 2de verdieping), berging op gelijkvloers, waskot op 1ste verdieping, + berging onder het dak.
Totale prijs, inclusief BTW en registratie- en notariskosten op de grond, extra opties (regenwaterpomp, 3 extra veluxen, tweede vaste trap, aansluitingskosten op nutsvoorzieningen,..). = 355.000 EUR (afhankelijk van het bedrag dat je zou ontlenen komt hier dus nog aktekosten lening bij).
Belangrijker dan de prijs is ook wat je ervoor krijgt. Wij hadden ons tevoren bevraagd bij een architect die toch wat naar aan de duurdere kant rekent. Hij gaf aan dat je voor 1350/m² excl. BTW en erelonen mooi & degelijk kan (laten) bouwen inclusief een beetje architectuur in je woning.
Toen ik echter peilde naar wat je er dan voor krijgt sprak hij o.a. van vloer à 40 m² (onze firma rekent 30), een keuken van 20.000 EUR, en dit cfr. huidige normen. Het kan dus zéker goedkoper, zeker wanneer je ook bij een aantal werken assisteert of ze zelf uitvoert.
Wij zullen nu ongeveer op het zelfde budget uitkomen, maar weliswaar BEN-woning (E-peil <30 -> 50% korting op onroerende voorheffing gedurende 5 jaar) met zonnepanelen en ventilatie D. Veel winst gaan we niet doen met SOD te bouwen (t.o.v. via architect), maar het perceel is voor ons ideaal gelegen en we hebben zelf weinig tijd om veel bij te staan bij de werken.
Belangrijk om te weten is dat je sommige delen kan weglaten bij SOD. Zo stelden ze zelf voor om de vloer door een andere maatschappij te laten leggen indien we hout zouden willen, aangezien ze anders moeten wachten op het drogen van de chape en hun oplevertermijn verlengd wordt. Wij stelden daarnaast voor om de keuken zelf te voorzien, aangezien ik bevriend ben met een keukenontwerper/installateur. We voorzien natuurlijk nog een aantal beperkte meerkosten (meer lichtpunten, meer stopcontacten, aantal wachtbuizen, misschien iets duurdere tegel.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Amai.
Ik voel me plots héél blij als ik jouw post lees.
160m² bewoonbare oppervlakte verdeeld over 3 niveau's, da's slechts 53m² per verdiep.
Dan mag je toch geen claustrofobie hebben als je daarop met 'n gans gezin moet leven, tenzij je de kids na school voor een ganse avond naar hun kamer gaat sturen.

160m² bewoonbare oppervlakte verdeeld over 3 niveau's, da's slechts 53m² per verdiep.
Dan mag je toch geen claustrofobie hebben als je daarop met 'n gans gezin moet leven, tenzij je de kids na school voor een ganse avond naar hun kamer gaat sturen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Dat noemen ze een beletage woning
Ook niet meteen mijn ding, maar is door de geringe bouwoppervlakte steeds meer op de markt beschikbaar.

Ook niet meteen mijn ding, maar is door de geringe bouwoppervlakte steeds meer op de markt beschikbaar.
Nou, 60m² gelijkvloers is best ruim hoor, mits geode indeling.Spruitekop schreef:Amai.![]()
60m² voor 2 slaapkamers plus badkamer en bergkot is ook best ruim!
En dan nog een hele verdieping onder het dak voor 2 kamers? plus Berg?
best oké!
-
- Newbie
- Contacteer:
Pas op met de benaming BEN: dit wil niet garanderen een goed geïsoleerde woning. Met zonnepanelen kunnen ze je nog altijd een slecht geïsoleerde woning plaatsen (K40) en met pv-zonnepanelen halen ze e-peil naar beneden.
En gezien je niet zeker bent hie de Vlaamse regering pv-panelen gaat belasten/andere verrekening zonnestroom versus eigen verbruik loop je het risico met een niet zuinige woning te eindigen eniet weinig plezier te hebben van de pv panelen.
Vraag daarom minstens K25 isolatie peil. Of bouw beter ineens passief.
Walter
En gezien je niet zeker bent hie de Vlaamse regering pv-panelen gaat belasten/andere verrekening zonnestroom versus eigen verbruik loop je het risico met een niet zuinige woning te eindigen eniet weinig plezier te hebben van de pv panelen.
Vraag daarom minstens K25 isolatie peil. Of bouw beter ineens passief.
Walter
De stelregel is momenteel denk ik ong. 1200 euro (excl. btw) als je de woning laat bouwen. Dus 180m2 = 216.000 euro. Dan is het wel gemiddeld afgewerkt.
Een architect zei onlangs nog:
1000 €/m2 basisafwerking
1200 €/m2 kwalitatieve afwerking
1500 €/m2 luxueuzere afwerking
Ik heb zelf ook veel bouwervaring, dat vind ik zelf toch ook goede richtwaarden. Verder heb je nog verdeling werkuren en materiaal, sommige zeggen dat 40% materiaal is en 60% werkuren. Anderen houden het op de verdeling 50/50.
Een architect zei onlangs nog:
1000 €/m2 basisafwerking
1200 €/m2 kwalitatieve afwerking
1500 €/m2 luxueuzere afwerking
Ik heb zelf ook veel bouwervaring, dat vind ik zelf toch ook goede richtwaarden. Verder heb je nog verdeling werkuren en materiaal, sommige zeggen dat 40% materiaal is en 60% werkuren. Anderen houden het op de verdeling 50/50.
Dus iemand die alles zelf zou doen, zou 50% uitsparen?Galactic schreef:
Ik begrijp uiteraard dat bij bepaalde zaken de werkuren veel hoger zijn dan de materialen (plakken, chappen, elektriciteitswerken).
Bij andere zaken zijn de werkuren maar een kleine fractie (plaatsen ramen en deuren, ...)
Over een heel huis zou dat dan richting 50/50 a 40/60 gaan?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ja, OK dan. Jij moet er tenslotte in wonen en we gaan het inderdaad in de toekomst met steeds kleiner wordende oppervlaktes gaan doen. Een geluk dat velen uit een periode komen dat ze recentelijk nog geleefd hebben in een studentenkot en enige ervaringen hebben met leven in kleinere ruimtes. En we leven meer en meer buitenshuis, ons leven staat bol van buitenhuisactiviteiten, we zitten niet vaak meer met z'n allen op elkaars lip, of toch niet gedurende de ganse avond of het ganse weekend.GRUN schreef:Nou, 60m² gelijkvloers is best ruim hoor, mits geode indeling.
60m² voor 2 slaapkamers plus badkamer en bergkot is ook best ruim!
En dan nog een hele verdieping onder het dak voor 2 kamers? plus Berg?
best oké!
Bij zo'n posts vergelijk ik dan steeds met mijn eigen situatie vertrekkende vanuit de oppervlakte van mijn living.

Dan probeer ik daarvan een deel van weg te cijferen en daar een indeling voor het gelijkvloers bij te bedenken en dan kom ik toch steeds bij eenheidsworst met de traditionele 'open keuken', niet wegens esthetisch oogpunt maar uit noodzaak.
Die 'goede indeling' komt steeds toch uit op eenheidsworst, net zoals bouwen met zo weinig mogelijk buitenmuur, dan kom je ook altijd op een Lego-blok uit.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Ja dat klopt, algemeen gezien he, bij een gemiddeld huis van gemiddelde complexiteit, wat 95% van de huizen in België is.voodoo schreef:Dus iemand die alles zelf zou doen, zou 50% uitsparen?Galactic schreef:
Ik begrijp uiteraard dat bij bepaalde zaken de werkuren veel hoger zijn dan de materialen (plakken, chappen, elektriciteitswerken).
Bij andere zaken zijn de werkuren maar een kleine fractie (plaatsen ramen en deuren, ...)
Over een heel huis zou dat dan richting 50/50 a 40/60 gaan?