De waarde van currency hedging
TIP
De waarde van currency hedging
Stel: je bent een liefhebber van ETFs bent en je denkt een aantrekkelijke index buiten de Eurozone te hebben gevonden - neem even de Japanse beurs (MSCI/FTSE Japan index) als voorbeeld. Voor wie niet aan ETFs meedoet: vervang ETF in je hoofd door je favoriete beleggingsproduct en lees rustig verder.
Zoals steeds zal je eindrendement afhangen van drie zaken: (a) rendement van de beurs in kwestie, (b) kosten en belastingen en (c) wisselkeurseffecten tussen euro en yen.
Het effect van (c) kan je opvangen door te kiezen voor een hedged ETF, maar dat brengt hogere kosten met zich mee. Als ik even bij mijn broker naar Japanse ETFs kijk, vragen Vanguard, iShares en co ongeveer 0.2 % beheerskost voor een niet-hedged ETF en iets meer dan 0.6 % voor een hedged ETF. Voor andere ontwikkelde markten zijn de kosten natuurlijk lichtjes anders, maar de spread tussen hedged en niet-hedged is vrij gelijkaardig.
De vraag is nu: hoe kan je als belegger inschatten hoeveel een hedge mag kosten? Uiteraard is dat geen vraag die je in een simpele formule kan gieten, aangezien een hedge voor een stuk om gemoedsrust en andere niet-kwantificeerbare voordelen draait. Desondanks vroeg ik me af of mensen hier vuistregels/ervaringen/literatuur hebben rond deze vraag.
Mijn intuïtieve hypothese is de volgende: een hedge is waardevol voor wie een eerder beperkte beleggingshorizon heeft en mogelijks op een zeker moment zal moeten[/i ]verkopen, ook al staat de vreemde munt in kwestie op dat moment erg ongunstig. Voor een buy-and-hold belegger die nu koopt en over 20 jaar nog eens komt terugkijken is een hedge waarschijnlijk minder zinvol: de lagere beheerskost en de daaruit volgende hogere samengestelde interest zal eventuele volatiliteit in de wisselkoers ruim compenseren op zo'n lange termijn. Akkoord? Tegenvoorbeelden?
(Ik spreek wel enkel over relatief goed beheerde munten zoals GBP, JPY, USD, AUD, CAD etc,; munten van bananenrepublieken met hoog risico op hyperinflatie en consoorten laten we even buiten beschouwing)
Zoals steeds zal je eindrendement afhangen van drie zaken: (a) rendement van de beurs in kwestie, (b) kosten en belastingen en (c) wisselkeurseffecten tussen euro en yen.
Het effect van (c) kan je opvangen door te kiezen voor een hedged ETF, maar dat brengt hogere kosten met zich mee. Als ik even bij mijn broker naar Japanse ETFs kijk, vragen Vanguard, iShares en co ongeveer 0.2 % beheerskost voor een niet-hedged ETF en iets meer dan 0.6 % voor een hedged ETF. Voor andere ontwikkelde markten zijn de kosten natuurlijk lichtjes anders, maar de spread tussen hedged en niet-hedged is vrij gelijkaardig.
De vraag is nu: hoe kan je als belegger inschatten hoeveel een hedge mag kosten? Uiteraard is dat geen vraag die je in een simpele formule kan gieten, aangezien een hedge voor een stuk om gemoedsrust en andere niet-kwantificeerbare voordelen draait. Desondanks vroeg ik me af of mensen hier vuistregels/ervaringen/literatuur hebben rond deze vraag.
Mijn intuïtieve hypothese is de volgende: een hedge is waardevol voor wie een eerder beperkte beleggingshorizon heeft en mogelijks op een zeker moment zal moeten[/i ]verkopen, ook al staat de vreemde munt in kwestie op dat moment erg ongunstig. Voor een buy-and-hold belegger die nu koopt en over 20 jaar nog eens komt terugkijken is een hedge waarschijnlijk minder zinvol: de lagere beheerskost en de daaruit volgende hogere samengestelde interest zal eventuele volatiliteit in de wisselkoers ruim compenseren op zo'n lange termijn. Akkoord? Tegenvoorbeelden?
(Ik spreek wel enkel over relatief goed beheerde munten zoals GBP, JPY, USD, AUD, CAD etc,; munten van bananenrepublieken met hoog risico op hyperinflatie en consoorten laten we even buiten beschouwing)
Re: De waarde van currency hedging
Als de firma's in kwestie in yen werken en produceren en ook exporteren gaan ze bij een daling van de yen evenredig stijgen omdat hun exportinkomsten stijgen en hun concurrentiepositie verbeterd is.
Je zorgen maken om c) is dan niet echt nodig en hedgen is dan een nutteloze kost.
Het is meer een probleem als de ETF in yen is, maar de firma's niet.
Edit: je moet maar eens terugkijken naar de Zwitserse beurs toen ze hun Frank loskoppelden van de euro.
Je zorgen maken om c) is dan niet echt nodig en hedgen is dan een nutteloze kost.
Het is meer een probleem als de ETF in yen is, maar de firma's niet.
Edit: je moet maar eens terugkijken naar de Zwitserse beurs toen ze hun Frank loskoppelden van de euro.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Valuta hedgen moet je enkel doen wanneer je verwacht dat de eigen munt sterker gaat worden tov de munt waarin je wenst te beleggen. Dit sluit bij voorbaat een "lange-termijn-niet-meer-naar-omkijken-belegging" uit, tenminste als je munten van bananenrepublieken buiten beschouwing laat. Bij een verzwakkende eigen munt heeft hedgen geen zin, in tegendeel, je kan dan niet profiteren van het wisselkoers voordeel en hebt een hogere kost.
Om bij die Japan etf te blijven, was zelf belegd in IJPE (hedged) van 24/6/16 tot 29/12/16 wat 22,6% heeft opgeleverd. De niet hedged versie IJPN heeft in diezelfde periode 13% opgeleverd terwijl de yen ong. 9% devalueerde tov de euro, dat is ongeveer het verschil tussen de hedged en niet hedged variant. Wat reteiP schrijft over het stijgen van aandelen bij een dalende munt klopt, zo is de Nikkei in desbetreffende periode om die reden met bijna 25% gestegen.
Om bij die Japan etf te blijven, was zelf belegd in IJPE (hedged) van 24/6/16 tot 29/12/16 wat 22,6% heeft opgeleverd. De niet hedged versie IJPN heeft in diezelfde periode 13% opgeleverd terwijl de yen ong. 9% devalueerde tov de euro, dat is ongeveer het verschil tussen de hedged en niet hedged variant. Wat reteiP schrijft over het stijgen van aandelen bij een dalende munt klopt, zo is de Nikkei in desbetreffende periode om die reden met bijna 25% gestegen.
Bied currency hedging dan geen toegevoegde waarde voor de lange termijn volgens jullie?
Als je voor 1000 euro in USD noterende deelbewijzen van een effect koopt en deze leveren 5% rendement dan heb je 1050 euro, maar als tegelijkertijd de EUR/USD van (bijvoorbeeld) 1 naar 0,80 gaat dan is dat wel 20% waardevermindering op die 1050 en zit je met een uiteindelijke return van 840 euro...
Als je voor 1000 euro in USD noterende deelbewijzen van een effect koopt en deze leveren 5% rendement dan heb je 1050 euro, maar als tegelijkertijd de EUR/USD van (bijvoorbeeld) 1 naar 0,80 gaat dan is dat wel 20% waardevermindering op die 1050 en zit je met een uiteindelijke return van 840 euro...
Voor wie belegd is in dollar etf's en er van uit gaat dat de dollar nog meer zal verzwakken tov de euro is het misschien een goed moment om eens aan hedging te denken. Bijvoorbeeld Ishares S&P500 etf CSPX tov IUES (hedged)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inderdaad, msci world usd IWDA YTD ongeveer +3% en de euro versie IWDE ongeveer +7%, de kosten voor de IWDE versie zijn wel het dubbele
Edit: Wou nog even toevoegen dat aangezien de ECB de eerste tijd de rente onveranderd laat en de FED de rente stapsgewijs wil laten stijgen kan het misschien mogelijk zijn dat de dollar nog meer gaat versterken waardoor je dus minder dollars krijgt voor je geïnvesteerde euro's. Nu dit is wel niet het enige waar de koers vanaf hangt er zijn nog andere elementen die meespelen maar wel iets om mee te nemen vind ik.
Vond ook nog dit artikel wat tot een andere conclusie komt
https://www.ipe.com/currency-hedging-ba ... ullarticle
en dan deze waar iets anders in staat
https://etfus.deutscheam.com/US/EN/deut ... cy-hedging
Het lijkt alsof er geen eensgezindheid is hierover spijtig genoeg.. ik beleg zelf in IWDA wat 60% aan Amerikaanse effecten heeft, toch niet te onderschatten denk ik dan.
Edit: Wou nog even toevoegen dat aangezien de ECB de eerste tijd de rente onveranderd laat en de FED de rente stapsgewijs wil laten stijgen kan het misschien mogelijk zijn dat de dollar nog meer gaat versterken waardoor je dus minder dollars krijgt voor je geïnvesteerde euro's. Nu dit is wel niet het enige waar de koers vanaf hangt er zijn nog andere elementen die meespelen maar wel iets om mee te nemen vind ik.
Vond ook nog dit artikel wat tot een andere conclusie komt
https://www.ipe.com/currency-hedging-ba ... ullarticle
en dan deze waar iets anders in staat
https://etfus.deutscheam.com/US/EN/deut ... cy-hedging
Het lijkt alsof er geen eensgezindheid is hierover spijtig genoeg.. ik beleg zelf in IWDA wat 60% aan Amerikaanse effecten heeft, toch niet te onderschatten denk ik dan.
Weet iemand of er ETFs zijn waarmee je een sterker wordende euro tov de dollar kan afdekken? Dus geen gehedgede ETF maar echt eentje die long gaat op de euro en short op de dollar.
De euro staat weer op een hoge peil en sommige verwachten nog een stijging tot 1.20 of 1.22. Een dergelijk product zou handig zijn om mijn portefeuille wat af te dekken aangezien 50% ervan in Noord Amerika belegd is.
En weet iemand hoeveel % je dan in deze etf moet steken tov de totale portefeuille om het af te dekken?
Lijkt me handiger om het zo te doen in tegenstelling tot een gehedgede etf omdat dan de dit product weer kan verkopen wanneer de euro weer daalt
De euro staat weer op een hoge peil en sommige verwachten nog een stijging tot 1.20 of 1.22. Een dergelijk product zou handig zijn om mijn portefeuille wat af te dekken aangezien 50% ervan in Noord Amerika belegd is.
En weet iemand hoeveel % je dan in deze etf moet steken tov de totale portefeuille om het af te dekken?
Lijkt me handiger om het zo te doen in tegenstelling tot een gehedgede etf omdat dan de dit product weer kan verkopen wanneer de euro weer daalt
Hallo,
Hedging is meestal op maandbasis, dus dekt schommelingen per maand af. Goed om de prospectus van het fonds te lezen .
Hedging heeft een kost. Die krijg je nooit terug.
Hedging is ook werkzaam in de andere richting, je zult niet profiteren van de stijgende koers.
Op lange termijn is de impact van koerswijzigingen voor aandelen eerder klein te noemen, de koersgroei van het aandeel zou veel meer impact moeten hebben. Voor obligaties heeft hedging meer zin, speciaal als men obligaties ziet als stabiliteit in de portefeuille.
De koersen van munten zijn moeilijk te voorspellen.
Hedging is meestal op maandbasis, dus dekt schommelingen per maand af. Goed om de prospectus van het fonds te lezen .
Hedging heeft een kost. Die krijg je nooit terug.
Hedging is ook werkzaam in de andere richting, je zult niet profiteren van de stijgende koers.
Op lange termijn is de impact van koerswijzigingen voor aandelen eerder klein te noemen, de koersgroei van het aandeel zou veel meer impact moeten hebben. Voor obligaties heeft hedging meer zin, speciaal als men obligaties ziet als stabiliteit in de portefeuille.
De koersen van munten zijn moeilijk te voorspellen.
Maar kijk ook naar het verloop van de koers van het fonds in de vorige jaren, een periode waar de hedge niet nodig was en negatief werkte.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Blijkbaar snap ik de kunst van hedgen nog niet helemaal. Waarom heeft IUES (noteert in euro) niet juist hetzelfde rendement als SPY (noteert in dollar)?
Waarom heeft XUTE (noteert in euro) niet hetzelfde rendement als XUTD (noteert in dollar)? XUTD heeft afgelopen jaar meer winst gemaakt ondanks de dalende dollar. Hedgen zou toch in uw voordeel moeten geweest zijn dan?
Heel erg bedankt voor hij/zij die mij dit simpel kan uitleggen!
Ik dacht dat hedgen was:
- s&p 500 daalt 1% en dollar daalt 1% => mijn hedged fonds naar euro daalt 1% en geen 2. Blijkbaar snap ik het dus niet...
Er zijn dus geen trackers waar je gewoon in jouw munt hetzelfde resultaat kan krijgen als wat de SPY in dollars doet?
Waarom heeft XUTE (noteert in euro) niet hetzelfde rendement als XUTD (noteert in dollar)? XUTD heeft afgelopen jaar meer winst gemaakt ondanks de dalende dollar. Hedgen zou toch in uw voordeel moeten geweest zijn dan?
Heel erg bedankt voor hij/zij die mij dit simpel kan uitleggen!
Ik dacht dat hedgen was:
- s&p 500 daalt 1% en dollar daalt 1% => mijn hedged fonds naar euro daalt 1% en geen 2. Blijkbaar snap ik het dus niet...
Er zijn dus geen trackers waar je gewoon in jouw munt hetzelfde resultaat kan krijgen als wat de SPY in dollars doet?
Even snel gekeken. De heffing schijnt goed gewerkt te hebben. Kan je eens de begin en eindstanden geven die jij ziet?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Alvast bedankt voor uw reactie.
1 year return is 14 tov 18% bvb voor de spy vs iues.
https://finance.yahoo.com/quote/SPY/per ... c=fin-srch
https://finance.yahoo.com/quote/IUES.AS ... ?p=IUES.AS
XUTD heeft 5% de afgelopen 3 jaar annual en XUTE 3% annual.
Op de site van XUTE staat ook het resultaat van de index en het hedged resultaat. En dat verschilt. Ik begrijp het echt niet https://etf.dws.com/en-gb/AssetDownload ... -11-30.pdf
Wel nogal belangrijk voor mij aangezien XUTE een groot deel van mijn stabiel gedeelte is. Ik wil gewoon het resultaat van de index en dat dacht ik te bekomen met de hedge variant. Niet dus
1 year return is 14 tov 18% bvb voor de spy vs iues.
https://finance.yahoo.com/quote/SPY/per ... c=fin-srch
https://finance.yahoo.com/quote/IUES.AS ... ?p=IUES.AS
XUTD heeft 5% de afgelopen 3 jaar annual en XUTE 3% annual.
Op de site van XUTE staat ook het resultaat van de index en het hedged resultaat. En dat verschilt. Ik begrijp het echt niet https://etf.dws.com/en-gb/AssetDownload ... -11-30.pdf
Wel nogal belangrijk voor mij aangezien XUTE een groot deel van mijn stabiel gedeelte is. Ik wil gewoon het resultaat van de index en dat dacht ik te bekomen met de hedge variant. Niet dus
Currency hedging helder uitgelegd: https://etf.dws.com/LUX/ENG/Download/Br ... NLD-sp.pdf
In tijden van verzwakkende dollar (sterkere euro) zoals nu, is het beter de currency hedged versie van de ETF te nemen, hoewel het rendement wegens de extra kosten steeds lager zal liggen dan het origineel.
In tijden van sterker wordende dollar (zwakkere euro) is het beter de unhedged versie van de ETF te nemen, want dan kan de opbrengst zelfs hoger zijn dan het origineel.
In tijden van verzwakkende dollar (sterkere euro) zoals nu, is het beter de currency hedged versie van de ETF te nemen, hoewel het rendement wegens de extra kosten steeds lager zal liggen dan het origineel.
In tijden van sterker wordende dollar (zwakkere euro) is het beter de unhedged versie van de ETF te nemen, want dan kan de opbrengst zelfs hoger zijn dan het origineel.
Ik heb hedging altijd geïnterpreteerd als een manier om munt volatiliteit te beheersen. Meestal dekt men de volatiliteit-over-X-maanden-af, niet de lange termijn bewegingen. Dikwijls worden futures gebruikt. Deze bescherming heeft een kost. Typisch heb ik begrepen dat de kost van de futures gedreven word door het verschil in de intrestvoet over de termijn die me wenst te beschermen.
Wat staat er in de prospectus van het fonds over de hedging?
Een paar pointers:
Het marketing materiaal dat je refereert leert ons:
https://etf.dws.com/en-gb/AssetDownload ... -11-30.pdf
Als je de grafiek van de USD_fonds_In_EUR en EUR_hedged fonds vergelijken zie ik dat de hedging veel van de volatiliteit heeft weggenomen.
Als je de grafieken van de USD versie in USD vergelijkt met de EUR_hedged versie en die dan vergelijkt met het USD fonds in EUR zien we dat de USD_in_USD en EUR_hedged versie een gelijkaardig verloop hebben (stijging samen, dalen samen).
In het algemeen loopt de Euro hedged versie iets achter. Is dit de kost van de hedging?
Wat staat er in de prospectus van het fonds over de hedging?
Een paar pointers:
Het marketing materiaal dat je refereert leert ons:
https://etf.dws.com/en-gb/AssetDownload ... -11-30.pdf
The Fund will use financial contracts (known as derivatives) to try to reduce
the effect of currency fluctuations between the currency of its assets and the
currency of the shares. This may not be effective and may prevent the Fund from
benefitting from an increase in value of (or expose a Fund to the decrease in
value of) a particular currency.
Het resultaat van dit jaar lijkt niet slechter te zijn dan de vorige jaren.The performance of a currency hedged share
class may differ significantly from the performance of the index which is unhedged.
Code: Selecteer alles
Calendar year performance figures
YTD 2019 2018 2017 2016 2015
Share Class 7.24% 3.96% -2.14% 0.42% - -
Unhedged Share Class 8.57% 7.08% 0.59% 2.38% 0.76% 0.65%
Index 8.65% 7.20% 0.70% 2.55% - -
Tracking Diff -0.08% -0.12% -0.11% -0.17% - -
Tracking Error 0.03% 0.04% 0.04% 0.05% - -
Als je de grafiek van de USD_fonds_In_EUR en EUR_hedged fonds vergelijken zie ik dat de hedging veel van de volatiliteit heeft weggenomen.
Als je de grafieken van de USD versie in USD vergelijkt met de EUR_hedged versie en die dan vergelijkt met het USD fonds in EUR zien we dat de USD_in_USD en EUR_hedged versie een gelijkaardig verloop hebben (stijging samen, dalen samen).
In het algemeen loopt de Euro hedged versie iets achter. Is dit de kost van de hedging?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uw uitleg klopt. Blijkbaar werkt men ook met "fx forwards", die verschillen licht van futures. Ik dacht dat die kost vervat zat in de TER per jaar. Maar dat was blijkbaar nogal naïef van mij. De kost is bijzonder groot, zoals je kan zien.B7H4long schreef: ↑20 december 2020, 15:06 Ik heb hedging altijd geïnterpreteerd als een manier om munt volatiliteit te beheersen. Meestal dekt men de volatiliteit-over-X-maanden-af, niet de lange termijn bewegingen. Dikwijls worden futures gebruikt. Deze bescherming heeft een kost. Typisch heb ik begrepen dat de kost van de futures gedreven word door het verschil in de intrestvoet over de termijn die me wenst te beschermen.
Volatiliteit is inderdaad veel minder. Maar "iets" achterlopen is wel een understatement. Op 2 jaar tijd 5%. Dat is wel veel voor obligaties! Dat is inderdaad de kost van hedging. Dat die zo hoog was, dat wist ik niet. Ik heb trouwens AGGH eens naast AGGG gelegd. Ook daar is het verschil groot. Ik denk dat ik ook voor mijn obligaties geen hedge versie meer ga kiezen. Als je ziet wat je daarvoor aan rendement moet inleveren... Akkoord, bij AGGH is het wel moeilijker vergelijken. Daar zit voor ongeveer 35% aan USD in, de rest zijn ander munten.B7H4long schreef: ↑20 december 2020, 15:06
Dit was echt iets dat ik totaal niet wist. Ik ga mijn strategie moeten aanpassen. Je ziet dat de hedge "meestal" goed werkt. Af en toe wordt er een serieus gat geslagen, en dat zorgt voor de serieuze minprestatie. Op twee momenten zie je dat goed bij XUTE vs XUTD.
Mijn vraag ging vooral over de kosten, niet over timing Ik dacht dat ik maar 0.03% aan rendement liet liggen door de hedge versie te kiezen. Maar het is dus veel, veel duurder.edward schreef: ↑20 december 2020, 12:20 Currency hedging helder uitgelegd: https://etf.dws.com/LUX/ENG/Download/Br ... NLD-sp.pdf
Ik ga ervan uit dat het verschil twee oorzaken heeft.
- de zuivere kost van de futures om tegen de volatiliteit te beschermen
- de oplopende kost van de futures als er grote bewegingen zijn in de muntkoersen
Bij alle fondsen zijn reeks kosten die niet me in de beheerskosten (TER) zitten. De kosten van hedging zit daar niet in (dit zijn extra assets die het fonds aankoopt/verkoopt). Ook de interne transactiekosten zitten niet in de beheerskosten (TER) van het fonds. In de TER zitten de vaste kosten, "variabele" kosten zoals hiervoor zitten niet in de TER.
Wat is de rol van de USD-treasuries in je portefeuille?Barryke schreef: ↑20 december 2020, 18:12 Dat is inderdaad de kost van hedging. Dat die zo hoog was, dat wist ik niet. Ik heb trouwens AGGH eens naast AGGG gelegd. Ook daar is het verschil groot. Ik denk dat ik ook voor mijn obligaties geen hedge versie meer ga kiezen. Als je ziet wat je daarvoor aan rendement moet inleveren... Akkoord, bij AGGH is het wel moeilijker vergelijken. Daar zit voor ongeveer 35% aan USD in, de rest zijn ander munten.
Dit was echt iets dat ik totaal niet wist. Ik ga mijn strategie moeten aanpassen. Je ziet dat de hedge "meestal" goed werkt. Af en toe wordt er een serieus gat geslagen, en dat zorgt voor de serieuze minprestatie. Op twee momenten zie je dat goed bij XUTE vs XUTD.
Het eerste doel van de obligaties (AGGH) in mijn portefeuille is het brengen van stabiliteit.
Ik kies foor wereldwijde obligaties omdat de brede spreiding stabiliteit brengt en het risico vermindert.
Ik kies voor hedged vanwege de stabiliteit.
Op de grafieken van de US-treasuries hierboven is het niet duidelijk wat de beste resultaten gaf; het zuivere USD fonds of the EUR hedged fonds. Veel hangt af wanneer je gekocht hebt.