Updaten gegevens Rabobank.be
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Updaten gegevens Rabobank.be
@Rabobank
https://ibb.co/jrJFgF
Dat je het linkje moet gaan halen op een beveiligde website maakt het niet ineens veilig
De gegevens worden gecollecteerd op een onveilige website en ook niet beveiligd verzonden
Dat is precies wat jullie doen.......We zullen u alvast nooit vragen om uw inloggegevens, zoals uw gebruikersnummers, uw pincode of uw rekeningnummers door te mailen of in te vullen op een gewone webpagina
https://ibb.co/jrJFgF
Dat je het linkje moet gaan halen op een beveiligde website maakt het niet ineens veilig

De gegevens worden gecollecteerd op een onveilige website en ook niet beveiligd verzonden
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Vind dit ook bijzonder amateuristisch voor een bank. Persoonlijke gegevens vragen doe je niet via een onbeveiligde site, doorlinken vanuit een beveiligde pagina naar een onbeveilgde evenmin. Het is mij trouwens een raadsel waarom het klantennummer gevraagd wordt op die ezine.rabobank.be site, de link naar die site heeft immers een unieke identificatie string, maw ezine weet wie je bent.
Heb zo een donker bruin vermoeden dat ezine.rabobank.be een derde partij is die in opdracht van rabobank gegevens verzamelt en mailings verstuurt (eveneens met zo een ID string in elke link zodat men weet wie wat leest).
Verder klopt het inderdaad dat banken verplicht zijn om een kopie van de identiteitskaart te hebben van hun klanten. Maar waarom in godsnaam gevraagd wordt naar beroep en sector van tewerkstelling is mij een raadsel, aan de hand van zulke gegevens is geen identificatie of waarde oordeel te vellen over iemand. De privacycommisie heeft er dit over te zeggen:
Heb zo een donker bruin vermoeden dat ezine.rabobank.be een derde partij is die in opdracht van rabobank gegevens verzamelt en mailings verstuurt (eveneens met zo een ID string in elke link zodat men weet wie wat leest).
Verder klopt het inderdaad dat banken verplicht zijn om een kopie van de identiteitskaart te hebben van hun klanten. Maar waarom in godsnaam gevraagd wordt naar beroep en sector van tewerkstelling is mij een raadsel, aan de hand van zulke gegevens is geen identificatie of waarde oordeel te vellen over iemand. De privacycommisie heeft er dit over te zeggen:
Het is de wet op de witwassing die de banken en de krediet- en verzekeringsinstellingen verplicht om onder meer van hun nieuwe klanten een kopie te nemen van de identiteitskaart "op papieren of elektronische drager". Daarmee wil men vermijden dat er rekeningen worden geopend op valse naam of pseudoniem.
In het geval van de elektronische identiteitskaart heeft die regel een bijzonderheid: wanneer een informatiegegeven die essentieel is voor die voorzorgsmaatregel, nl. het adres, niet zichtbaar is op de kaart maar alleen op de chip staat, is elektronische lezing van de kaart onvermijdelijk.
Niettemin moeten de banken de Privacywet naleven wanneer ze de kaart lezen aangezien ze persoonsgegevens verwerken. In toepassing van het proportionaliteitsbeginsel is het hen daarom verboden om meer gegevens te registreren dan noodzakelijk is voor het identificatie- en controledoeleinde, wat concreet neerkomt op een kopie van de identiteitskaart op elektronische drager.
De identiteitskaart lezen ze niet elektronisch uit, dus daar is er qua privacy niets fout mee.
Ook andere banken (KBC, BNP) vragen bij identificatie om beroep (al dan niet gedetailleerd).
De link van beveiligd naar niet-beveiligd is inderdaad niet zo professioneel.
Een SSL certificaat aanvragen en installeren is geen kwestie van maanden werk.
Ook andere banken (KBC, BNP) vragen bij identificatie om beroep (al dan niet gedetailleerd).
De link van beveiligd naar niet-beveiligd is inderdaad niet zo professioneel.
Een SSL certificaat aanvragen en installeren is geen kwestie van maanden werk.
Onlangs ben ik klant geworden bij BinckBank, en ook zij vroegen deze gegevens naar aanleiding van nieuwe wetgeving.vortex schreef:Maar waarom in godsnaam gevraagd wordt naar beroep en sector van tewerkstelling is mij een raadsel, aan de hand van zulke gegevens is geen identificatie of waarde oordeel te vellen over iemand.
Voor mij kwam de vraag van Rabobank niet onverwacht. Anderen zullen deze info ook gaan vragen, als ze er nog niet over beschikken.
Het duidt op weinig vakmanschap van Rabobank.be.
Gegevens zoals adres en contact zijn wel raadpleegbaar via de beveiligde website (https://secure1.rabobank.be).
Mij lijkt het dat het aanmaken van extra velden (beroep, BTW-nr, bedrijfssector, vrij beroep) redelijk gemakkelijk kan worden gerealiseerd. Temeer omdat Rabobank.be bij alle klanten gaat aankloppen om die gegevens te vragen.
Een sterke indruk heb ik dat er geen of in beperkte mate een budget is om de beveiligde site op die manier aan te passen. Net dat verontrust me: een bedrijf waar er geen ruimte (geld, tijd, personeel,...) is om te investeren, zijn er nog twee woorden: "GO AWAY"
Heel stuntelig worden de gegevens gevraagd via https://ezine.rabobank.be. Na het selecteren van een beroep blijft de pagina maar informeren achter een vrij beroep. De value 'niet van toepassing' is nergens te vinden in het drop-down menu.
De gegevens zijn dan maar doorgegeven via een beveiligd bericht via de beveiligde website.
Gegevens zoals adres en contact zijn wel raadpleegbaar via de beveiligde website (https://secure1.rabobank.be).
Mij lijkt het dat het aanmaken van extra velden (beroep, BTW-nr, bedrijfssector, vrij beroep) redelijk gemakkelijk kan worden gerealiseerd. Temeer omdat Rabobank.be bij alle klanten gaat aankloppen om die gegevens te vragen.
Een sterke indruk heb ik dat er geen of in beperkte mate een budget is om de beveiligde site op die manier aan te passen. Net dat verontrust me: een bedrijf waar er geen ruimte (geld, tijd, personeel,...) is om te investeren, zijn er nog twee woorden: "GO AWAY"
Heel stuntelig worden de gegevens gevraagd via https://ezine.rabobank.be. Na het selecteren van een beroep blijft de pagina maar informeren achter een vrij beroep. De value 'niet van toepassing' is nergens te vinden in het drop-down menu.
De gegevens zijn dan maar doorgegeven via een beveiligd bericht via de beveiligde website.

Na het lezen van alle reacties hier, had ik ook al gedacht om bij twijfels, mijn gegevens via "berichten" door te geven in de beveiligde website.simy.o schreef: De gegevens zijn dan maar doorgegeven via een beveiligd bericht via de beveiligde website.
Tot nu toe heb ik daarvoor nog geen vraag van Rabobank ontvangen, maar dat zal nog komen zoals ze zelf laat weten in haar antwoord.
Op welke manier je ook een kopie van je eIK bezorgt aan een bank, (hetzij per post, aan een loket, of via e-mail)Henkie1984 schreef:Probleem is dat het een simpele forward kost en je ID kaart schiet de wereld rond![]()
een bankmedewerker met slechte bedoelingen kan altijd misbruik maken van persoonlijke gegevens.
Het heeft dus niet veel zin om ons daar druk over te maken. Banken zullen niet om het even wie aanstellen om dat soort e-mails te kunnen openen.
Het gaat niet enkel over de ontvanger, maar wat er kan gebeuren tussen jou en de ontvanger.Nefertari schreef:Op welke manier je ook een kopie van je eIK bezorgt aan een bank, (hetzij per post, aan een loket, of via e-mail) een bankmedewerker met slechte bedoelingen kan altijd misbruik maken van persoonlijke gegevens.
Dan is loket toch het veiligst.
Daarna (aangetekende) post
Email is helemaal niet veilig.
https://www.compumatica.com/l/onveiligh ... il-verkeer
-
- Hero Member
- Contacteer:
Natuurlijk kan een bank medewerker makkelijk uw gegevens overnemen of een kopietje maken. Maar op basis "email" is het niet moeilijk om "copy/past" of "forward" te gaan lopen met alle ID's van al hun klanten.Nefertari schreef: Op welke manier je ook een kopie van je eIK bezorgt aan een bank, (hetzij per post, aan een loket, of via e-mail)
een bankmedewerker met slechte bedoelingen kan altijd misbruik maken van persoonlijke gegevens.
Het heeft dus niet veel zin om ons daar druk over te maken. Banken zullen niet om het even wie aanstellen om dat soort e-mails te kunnen openen.
Natuurlijk hebben ze beveiliging/screening ect, maar aan de andere kant tonen ze zelf beveiliging niet al te serieus te nemen.

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
zelfs een .be emailadres aanmaken om kopie van je id naar op te sturen was blijkbaar teveel gevraagd.simy.o schreef: Een sterke indruk heb ik dat er geen of in beperkte mate een budget is om de beveiligde site op die manier aan te passen. Net dat verontrust me: een bedrijf waar er geen ruimte (geld, tijd, personeel,...) is om te investeren, zijn er nog twee woorden: "GO AWAY"
Lijkt eerder een intern conflict tussen afdelingen dan echt gebrek aan investeringen.
klantengroepen?
wat is jullie criteria om ons in te delen?
wat is jullie criteria om ons in te delen?
ik heb toch nog geweten dat banken vragen in welke sektor je tewerkgesteld bent. Blijkbaar wordt dat zo door de wetgever opgelegd.
Meestal zijn dergelijke vragen wel zinloos, net zoals de wetgever meestal ook zinloos is.
Soms krijgt men ook de vraag om men een "prominent politiek persoon " is - blijkbaar is dergelijke "status" nogal fraudegevoelig.
Sommige politiekers lijden aan Alheimer en die weten zelfs niet of ze al dan niet voor een bepaald bijjobke een aantal 10 duizend euro per jaar "krijgen"
Blijft wel totaal amateuritisch van rabo om ID kaart via niet beveiligde site op te vragen, terwijl ze wel een beveiligde site hebben.
Als er misbruik van die gegevens wordt gemaakt dan zal het rabo hun beste dag niet zijn, helaas ook niet de beste dag van de klant.
Meestal zijn dergelijke vragen wel zinloos, net zoals de wetgever meestal ook zinloos is.
Soms krijgt men ook de vraag om men een "prominent politiek persoon " is - blijkbaar is dergelijke "status" nogal fraudegevoelig.
Sommige politiekers lijden aan Alheimer en die weten zelfs niet of ze al dan niet voor een bepaald bijjobke een aantal 10 duizend euro per jaar "krijgen"
Blijft wel totaal amateuritisch van rabo om ID kaart via niet beveiligde site op te vragen, terwijl ze wel een beveiligde site hebben.
Als er misbruik van die gegevens wordt gemaakt dan zal het rabo hun beste dag niet zijn, helaas ook niet de beste dag van de klant.
Heb vandaag ook een mail gekregen. Schande dat een bank anno 2017 vraagt om gegevens door te geven via een niet (voldoende) beveiligde site. Het doorgeven via een beveiligd bericht is geen oplossing, een bankmedewerker zal alsnog uw gegevens gewoon overtypen op dezelfde onbeveiligde site...
Ik heb de mail vorige week ook ontvangen, maar nog niets mee gedaan. Ook al 2 weken niet meer ingelogd op Rabobank.
Daarstraks even ingelogd, gezien dat de pagina nu wel beveiligd is.