Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Update 28/02/2017:
Ticker weight Profit %
IMAE 15,46% 7,90%
CSX5 15,40% 9,03%
IWDA 13,70% 18,93%
EMIM 12,56% 20,36%
RUS 7,31% 36,27%
CPXJ 7,16% 22,97%
C2U 6,91% -5,60%
CSPX 5,86% 28,77%
CSBR 5,76% 84,56%
TBF 4,37% 37,82%
FXC 3,26% 11,47%
FXB 2,26% 1,02%
Totaal= +17,77%, TER = 0,29%
Duidelijk te vroeg short gegaan op de Amerikaanse aandelen. Daarom ook eerste keer lager rendement op mijn totale ETF-korf dan het rendement op IWDA. De MijnKapitaal-fans onder ons zouden me troosten met de opmerking dat de volatiliteit van mijn korf pak lager is dan die van IWDA maar ik ben strenger voor mezelf.
Ticker weight Profit %
IMAE 15,46% 7,90%
CSX5 15,40% 9,03%
IWDA 13,70% 18,93%
EMIM 12,56% 20,36%
RUS 7,31% 36,27%
CPXJ 7,16% 22,97%
C2U 6,91% -5,60%
CSPX 5,86% 28,77%
CSBR 5,76% 84,56%
TBF 4,37% 37,82%
FXC 3,26% 11,47%
FXB 2,26% 1,02%
Totaal= +17,77%, TER = 0,29%
Duidelijk te vroeg short gegaan op de Amerikaanse aandelen. Daarom ook eerste keer lager rendement op mijn totale ETF-korf dan het rendement op IWDA. De MijnKapitaal-fans onder ons zouden me troosten met de opmerking dat de volatiliteit van mijn korf pak lager is dan die van IWDA maar ik ben strenger voor mezelf.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Vergeten te vermelden dat ik cash-positie aan het opbouwen ben. Ik krijg veel de vraag of ik soms ook verkoop: ik doe dit enkel met de enkele ETF's die ik gebruik om in te spelen op tijdelijke marktomstandigheden (TBF, FXB, C2U). De op aandelen gebaseerde ETF's bouw ik op wanneer ik ze koopwaardig acht, maar verkopen zal pas gebeuren wanneer pensioen in zicht is.
Stockzombie welke etfs genieten je voorkeur? Distributie of kapitalisatie? Men zou zeggen door de belastingen dat kapitaliserende fiscaal voordeliger zijn maar er zijn distributie etfs die een heel laag dividend uitkeren om zo de beurstaks van 1,32% te omzeilen.
Ik heb op dit forum gelezen dat de regering daar maatregelen tegen ging nemen.
Vind het niet onmiddellijk terug via de zoekfunctie.. de fiscaliteit maakt het wel ingewikkeld om de juiste etf te kiezen vind ik
Hoeveel % cash zit je. Zelf hou ik momenteel 30% cash aan.stockzombie schreef:Vergeten te vermelden dat ik cash-positie aan het opbouwen ben.
Waarom zit je overigens short op lange termijn treasuries (TBF)?
Tja, waarom zou iemand short zitten op lange termijn treasuries, omdat hij verwacht dat de LT rente gaat stijgen natuurlijk.omega6 schreef: Waarom zit je overigens short op lange termijn treasuries (TBF)?
Daar heeft de FED toch niks mee te maken.vortex schreef:Tja, waarom zou iemand short zitten op lange termijn treasuries, omdat hij verwacht dat de LT rente gaat stijgen natuurlijk.omega6 schreef: Waarom zit je overigens short op lange termijn treasuries (TBF)?
@omega6,
De FED heeft daar wel mee te maken, maar onrechtstreeks. De FED beslist over de KT rente. Normaal is er een rechtstreeks verband met de LT rente. Maar zoals deze ochtend geschreven, is dat niet altijd zo. Al doen beleggers wel alsof dit wel zo is.
De LT rente wordt door de markten zelf bepaald, maar hier in Europa bijv. (ECB dan) bespeelt men ook de LT rente door massaal obligaties op te kopen, wat dan de LT rente naar beneden haalde en zelfs negatief maakte. De befaamde bazooka.
Zo kan ook de FED invloed hebben op de LT rente.
Het is eenvoudig, maar tegelijkertijd ook gecompliceerd. Zoals de markten zelf.
De FED heeft daar wel mee te maken, maar onrechtstreeks. De FED beslist over de KT rente. Normaal is er een rechtstreeks verband met de LT rente. Maar zoals deze ochtend geschreven, is dat niet altijd zo. Al doen beleggers wel alsof dit wel zo is.
De LT rente wordt door de markten zelf bepaald, maar hier in Europa bijv. (ECB dan) bespeelt men ook de LT rente door massaal obligaties op te kopen, wat dan de LT rente naar beneden haalde en zelfs negatief maakte. De befaamde bazooka.
Zo kan ook de FED invloed hebben op de LT rente.
Het is eenvoudig, maar tegelijkertijd ook gecompliceerd. Zoals de markten zelf.
Toch wel, de langetermijnrente wordt vooral door de inflatie gestuurd, bij stijgende inflatie stijgt de TL en omgekeerd. Dit geeft meteen het antwoord op de vraag waarom de FED en de ECB met QE (oa lage kortetermijnrente) zijn begonnen, om de economische groei en inflatie aan te wakkeren dus, die was door de krediet, banken en staatsschulden crisis immers gezakt tot nul of zelfs kortstondig negatief geworden. Momenteel is de economie aan de betere hand, is de inflatie weer gestegen naar rond de 2% en is de langetermijnrente eveneens gestegen en stijgende. Hoe snel en ver de LT rente nog zal stijgen hangt in grote mate af van hoe goed of slecht de inflatie in de hand kan houden met KT rente sturing en uiteraard van de economie zelf.omega6 schreef:Daar heeft de FED toch niks mee te maken.
Klopt in elk geval in theorie. De reële rente telt ( verschil tussen de LT rente en de inflatie). Maar ook dit is geen absolute zekerheid. Het gaat in feite om de prijs van geld. Op dit moment is die prijs spotgoedkoop. De reële rente in Europa is bijv. negatief. De LT rente is lager dan de inflatie. Maar geld kan ook duur zijn. De reële rente kan ook bijv. +4% zijn.vortex schreef:Toch wel, de langetermijnrente wordt vooral door de inflatie gestuurd, bij stijgende inflatie stijgt de TL en omgekeerd.....omega6 schreef:Daar heeft de FED toch niks mee te maken.
Zoals vermeld: het is simpel, maar ook gecompliceerd.
BTW. Een hogere KT rente dan de LT rente leidde in het verleden altijd naar een recessie en fors dalende beurzen. De FED en ECB dansen dus op hele slappe koorden.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Kapitalisatie: I'm in it for the long run. Uitkering is pas nodig na pensioen.Tiziano schreef:Stockzombie welke etfs genieten je voorkeur? Distributie of kapitalisatie? Men zou zeggen door de belastingen dat kapitaliserende fiscaal voordeliger zijn maar er zijn distributie etfs die een heel laag dividend uitkeren om zo de beurstaks van 1,32% te omzeilen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Bij mij is het ongeveer 22% cash.omega6 schreef:Hoeveel % cash zit je. Zelf hou ik momenteel 30% cash aan.stockzombie schreef:Vergeten te vermelden dat ik cash-positie aan het opbouwen ben.
Waarom zit je overigens short op lange termijn treasuries (TBF)?
Short treasuries sinds oktober met mooie winst. Al 50% verkocht, rest laat ik nog even staan. Lichte voorkeur voor lange termijn owv de stijgende grondstofprijzen (inflatie) en de lagere volatiliteit. Hier kan over gediscussieerd worden, maar mijn winsten op korte termijn spreken voor zich.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Met het shorten van de Amerikaanse aandelen was ik wel duidelijk te vroeg. Maar langs welke kant ik er ook naar kijk: ik vind ze overgewaardeerd. Uit ervaring weet ik wel dat de markt altijd eerst wat moet overdrijven alvorens te corrigeren, dus ik kan wel weer een pak te vroeg zijn... Maar als ik naar Snapchat kijk krijg ik echt wel zin om short te gaan...
Je profit % achter elke positie, vanaf welke datum is dat gerekend?