Pensioensparen niet meer interessant
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen niet meer interessant
Ik ben met brugpensioen en heb mijn bijpassing werkgever in 1 keer laten uitbetalen maw ik krijg nu enkel werkloosheidsuitkering.
Hierdoor heb ik geen fiscale aftrek.
Ik doe reeds 20 j aan pensioensparen (MetLife) en heb bijna 25.000 Euro opgebouwd.
Ik heb een gesprek gehad bij Beobank (heb in de tijd via Famibank mijn contract met MetLife aangegaan) om mijn jaarlijkse bijdragen te stoppen wegens geen fiscaal voordeel maar de bankbediende zei dat ik een vast rendement heb van 4,5% per jaar
en dat het beter was om gewoon verder te sparen tot mijn 64ste (nog 8 jaar). Voor de duidelijkheid : ik wil mijn geld niet opvragen maar mijn jaarlijkse inleg stopzetten.
Mijn vraag : heeft die bankbediende gelijk?
Hierdoor heb ik geen fiscale aftrek.
Ik doe reeds 20 j aan pensioensparen (MetLife) en heb bijna 25.000 Euro opgebouwd.
Ik heb een gesprek gehad bij Beobank (heb in de tijd via Famibank mijn contract met MetLife aangegaan) om mijn jaarlijkse bijdragen te stoppen wegens geen fiscaal voordeel maar de bankbediende zei dat ik een vast rendement heb van 4,5% per jaar
en dat het beter was om gewoon verder te sparen tot mijn 64ste (nog 8 jaar). Voor de duidelijkheid : ik wil mijn geld niet opvragen maar mijn jaarlijkse inleg stopzetten.
Mijn vraag : heeft die bankbediende gelijk?
Re: Pensioensparen niet meer interessant
Als het fiscaal voordeel wegvalt is je pensioenspaarfonds niet aantrekkelijker dan een gewoon fonds. Een niet-pensioenspaarfonds kun je bovendien gelijk wanneer verkopen zonder fiscale penalisatie. Voor de diversificatie zou ik verder sparen in een gewoon fonds. Er zijn er genoeg die meer opbrengen dan 4,5% per jaar. Bij sommige banken is het mogelijk om maandelijks in een of meerdere fondsen te investeren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bankbediende heeft deels gelijk. Op je 60ste betaal je de anticipatieve heffing van 8% op het totale kapitaal met uitzondering van de winstdeelnames. Je kan vanaf dan tot en met je 64ste blijven storten zonder dat er nog verdere belastingen verschuldigd zijn, maw die 4,5% rente is dan netto. Geen enkel risicoloos vastrentend product zal vandaag 4,5% opleveren, dus zeker doen. Vermits je geen belastingvoordeel meer hebt, kan je de twee jaar voor je 60 wordt best niet storten, deze stortingen worden met 8% belast terwijl ze maar 4,5 en ong. 9% opleveren. In het jaar dat je 60 wordt en er dus belasting afgehouden wordt, wacht je tot na de heffing om te storten, anders wordt deze storting ook nog belast.
Voordeel van te blijven storten:
- vast rendement 4.5% (dubbelchecken!)
- geen taks 2% op premie
- geen eindtaxatie op kapitaal
Nadeel van te blijven storten:
- je zal mogelijk geen belastingsvermindering meer genieten op de premie als swt'er (zeker als je enige inkomstenbron van gezin bent)
- je moet nog even wachten op je centen
- krijgen je nabestaanden je spaarcenten bij overlijden ? (ook dubbelchecken)
Sent from my A0001 using Tapatalk
- vast rendement 4.5% (dubbelchecken!)
- geen taks 2% op premie
- geen eindtaxatie op kapitaal
Nadeel van te blijven storten:
- je zal mogelijk geen belastingsvermindering meer genieten op de premie als swt'er (zeker als je enige inkomstenbron van gezin bent)
- je moet nog even wachten op je centen
- krijgen je nabestaanden je spaarcenten bij overlijden ? (ook dubbelchecken)
Sent from my A0001 using Tapatalk