pensioensparen overzetten of niet?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen overzetten of niet?
Hallo iedereen,
Wij zijn momenteel aan het bekijken om onze lening te herzien.
Om het voor onszelf makkelijk te maken overwegen we misschien om het pensioensparen ook over te zetten van de huidige bank naar onze nieuwe bank.
Dit willen we enkel doen mocht dit interessant zijn, en hierin ben ik leek.
De huidige situatie:
- pensioensparen mezelf: opti plan :een pensioenverzekering opgestart in 2009 bij Axa. Ik heb dit destijds opgestart zonder
uit te zoeken wat voor mij meest interessant was.
Aangezien dit een pensioenspaarverzekering is, is het niet interessant om deze over te zetten.
Zou het wel interessant zijn om hier te stoppen met betalen en een nieuw pensioenspaarfonds op te starten? Ik ben
momenteel 32 jaar.
- pensioensparen vrouw: pensioenspaarfonds BNP pension balanced, waarbij de instapkosten 3% bedragen en de lopende kosten 1,29% (waarvan beheersprov.: 1%)
we twijfelen tussen Argenta: psp defensive: instapkosten:0%, lopende:1.35% (waarvan beheersprov. 1.20%)
Belfius: balanced plus: instapkosten: 0% lopende kosten:1.63 (waarvan beheersprov. max 1.30%)
Ik vroeg mij af waarop ik mij kan baseren voor de vergelijking.
Bij bnp betaal je wel instapkosten, maar de lopende kosten liggen lager.
Bij de andere banken betaal je geen instapkosten en liggen de lopende kosten hoger.
Wat weegt het meest door op het einde van de rit?
Hopelijk kunnen jullie mij een antwoord bieden op mijn vragen.
Mvg.
Om het voor onszelf makkelijk te maken overwegen we misschien om het pensioensparen ook over te zetten van de huidige bank naar onze nieuwe bank.
De huidige situatie:
- pensioensparen mezelf: opti plan :een pensioenverzekering opgestart in 2009 bij Axa. Ik heb dit destijds opgestart zonder
Aangezien dit een pensioenspaarverzekering is, is het niet interessant om deze over te zetten.
Zou het wel interessant zijn om hier te stoppen met betalen en een nieuw pensioenspaarfonds op te starten? Ik ben
momenteel 32 jaar.
- pensioensparen vrouw: pensioenspaarfonds BNP pension balanced, waarbij de instapkosten 3% bedragen en de lopende kosten 1,29% (waarvan beheersprov.: 1%)
we twijfelen tussen Argenta: psp defensive: instapkosten:0%, lopende:1.35% (waarvan beheersprov. 1.20%)
Belfius: balanced plus: instapkosten: 0% lopende kosten:1.63 (waarvan beheersprov. max 1.30%)
Bij de andere banken betaal je geen instapkosten en liggen de lopende kosten hoger.
Mvg.
Re: pensioensparen overzetten of niet?
Wat doorweegt op het einde van de rit: uiteraard hoe goed uw fonds beheerd wordt en welk rendement dat haalt. Dan zit je bij BNP véél beter dan bij de andere 2. In jullie geval (jong, lange termijn) kan ik maar 1 ding aanraden en dat is het BNP Pension Growth fonds, of balanced als je echt weinig risico wil nemen. Je spaart nu voor binnen meer dan 30j dus nog tijd genoeg om op het einde over te schakelen op een defensief fonds/verzekering. Laat je dus zeker niet vangen door de beheerskosten want deze wegen niet op tegen een goed presterend fonds.verarn schreef:Hallo iedereen,
De huidige situatie:
momenteel 32 jaar.
Mvg.
zie ook:
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Om dezelfde reden kan je ook het gewone pensioenspaarfonds van Argenta overwegen (ipv het defensieve).
Als je uitgaat van 3% instapkosten op 940 euro dat is 28,2 euro per jaar
Stel dat je rendement per jaar 5% is dan is dat zo een kleine 20 000 euro wat je misloopt ervan uitgaande dat je nog 30 jaar spaart aan 940 per jaar. Als het jaarlijks geplaffoneerd bedrag gaat omhoog getrokken worden door de overheid dan wordt dit zelfs nog meer.
Ik ga ook overstappen van rabo growth naar argenta. Dat is sowieso al 2,5% extra gespaard enkel door kosten te verminderen.
Voor de ultra lange termijn helpen alle beetjes
Stel dat je rendement per jaar 5% is dan is dat zo een kleine 20 000 euro wat je misloopt ervan uitgaande dat je nog 30 jaar spaart aan 940 per jaar. Als het jaarlijks geplaffoneerd bedrag gaat omhoog getrokken worden door de overheid dan wordt dit zelfs nog meer.
Ik ga ook overstappen van rabo growth naar argenta. Dat is sowieso al 2,5% extra gespaard enkel door kosten te verminderen.
Bedankt voor jullie reactie:
Ik ben leek in dit alles.
Maar als ik de link bekijk met de vergelijking van de pensioenspaarfondsen interpreteer ik het volgende:
- De BNP balanced en de argenta defensive doen het over de lange periode (10 jaar) het meest gelijkmatig.
- Bij de Arpe merk je dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende periodes.
Naar veiligheid zou ik dan eerder opteren voor de keuze waarbij het rendement gelijkmatiger blijft.
Iemand ervaring of bij fortis de instapkosten bespreekbaar zijn?
mvg.
Ik ben leek in dit alles.
Maar als ik de link bekijk met de vergelijking van de pensioenspaarfondsen interpreteer ik het volgende:
- De BNP balanced en de argenta defensive doen het over de lange periode (10 jaar) het meest gelijkmatig.
- Bij de Arpe merk je dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende periodes.
Naar veiligheid zou ik dan eerder opteren voor de keuze waarbij het rendement gelijkmatiger blijft.
Iemand ervaring of bij fortis de instapkosten bespreekbaar zijn?
mvg.
Ik stort sinds 2008 elk jaar het fiscaal maximum in het KBC Pricos plan. Daar bedragen de instapkosten 2 %. Na jouw uitleg, ben ik geschrokken en op zoek gegaan naar simulators zodat ik kon vergelijk met bijvoorbeeld Argenta Arpe waar het rendement iets lager is, maar dat géén instapkosten heeft.Tiziano schreef:Als je uitgaat van 3% instapkosten op 940 euro dat is 28,2 euro per jaar
De enige simulator die rekening houdt met instapkosten die ik kon vinden, is die van De Tijd.
Met de volgende simplistische waarden gebaseerd op Arpe pensioenspaarfonds en Pricos pensioenspaarfonds, kom ik dan uit op
Code: Selecteer alles
Leeftijd: 33
Jaarlijkse premie: € 940
| KBC Pricos | Argenta Arpe |
Basisrentevoet | 3,53 % | 3,26 % |
Bonusrentevoet | 0,00 % | 0,00 % |
Instapkosten | 2,00 % | 0,00 % |
------------------------------------------------
Nettorendement | 5,12 % | 4,96 % |
Tot. kap. @ 65 | € 49987,55 | € 48523,01 |
Gebruik eens een compound interest calculator en bereken dan die 28 euro eens
Je moet je parameters wel gelijk houden om een correcte vergelijking te maken. Dus als je fonds a en b wil vergelijken om de impact van instapkosten te bepalen, moet je de basisrentevoet gelijk houden.Natsirt schreef: Wat mis ik om het grote verschil in opbrengst tussen "geen instapkosten" en "wel instapkosten" te zien?
Je mist niets, een instapkost van 2 of 3% valt al snel in het niets wanneer het fonds zelf iets beter rendeert. Op 32 jaar betaal je in totaal 601 euro aan instapkosten (Pricos, 2% instapkost, 3.53% rendement), dit levert op het einde van de rit 1083 euro minder op. Instapkosten zijn niet leuk, maar wanneer het fonds zoals in dit geval 0.27% meer rendeert, maak je dat ruimschoots goed.Natsirt schreef: Wat mis ik om het grote verschil in opbrengst tussen "geen instapkosten" en "wel instapkosten" te zien?
Je moet die instapkosten enkel betalen wanneer je een bedrag stort, waardoor je minder kapitaal stort en je opbrengst initieel minder zal zijn bij KBC dan Argenta. Maar door de hogere rentevoet bij KBC krijg je per jaar iets meer rente op het gestorte bedrag, waardoor je, in dit geval, na 8 jaar een hogere opbrengst zal hebben bij KBC (bij niet wijzigende rentevoeten...)Natsirt schreef:Ik stort sinds 2008 elk jaar het fiscaal maximum in het KBC Pricos plan. Daar bedragen de instapkosten 2 %. Na jouw uitleg, ben ik geschrokken en op zoek gegaan naar simulators zodat ik kon vergelijk met bijvoorbeeld Argenta Arpe waar het rendement iets lager is, maar dat géén instapkosten heeft.Tiziano schreef:Als je uitgaat van 3% instapkosten op 940 euro dat is 28,2 euro per jaar
De enige simulator die rekening houdt met instapkosten die ik kon vinden, is die van De Tijd.
Met de volgende simplistische waarden gebaseerd op Arpe pensioenspaarfonds en Pricos pensioenspaarfonds, kom ik dan uit op
Wat mis ik om het grote verschil in opbrengst tussen "geen instapkosten" en "wel instapkosten" te zien?Code: Selecteer alles
Leeftijd: 33 Jaarlijkse premie: € 940 | KBC Pricos | Argenta Arpe | Basisrentevoet | 3,53 % | 3,26 % | Bonusrentevoet | 0,00 % | 0,00 % | Instapkosten | 2,00 % | 0,00 % | ------------------------------------------------ Nettorendement | 5,12 % | 4,96 % | Tot. kap. @ 65 | € 49987,55 | € 48523,01 |
Als ik me niet vergis gaat deze berekening wel enkel op voor een pensioenspaarverzekering en niet voor een fonds. Het verschil zit hem in het feit dat een verzekering steeds de rente die je krijgt belegt in de verzekering aan de geldende rentevoet en dus "vast" staat, terwijl een fonds een negatieve rentevoet kan hebben die van toepassing is op de volledige waarde van het fonds.