Langetermijnsparen fiscaal contract
Langetermijnsparen fiscaal contract
Even een kort vraagje dat waarschijnlijk vrij snel en makkelijk te beantwoorden is.
Ik ben een tweedejaars student financie-en verzekeringswezen en voor een schoolopdracht schrijf ik een paper over het langetermijnsparen: het fiscaal contract. Een andere persoon schrijft ook een papier over langetermijnsparen: het niet fiscaal contract. Wordt hiermee dan gewoon bedoeld dat men via langetermijnsparen mét het fiscaal contract beroep kan doen op een belastingvermindering en diegene zonder fiscaal contract niet?
Alvast bedankt
Ik ben een tweedejaars student financie-en verzekeringswezen en voor een schoolopdracht schrijf ik een paper over het langetermijnsparen: het fiscaal contract. Een andere persoon schrijft ook een papier over langetermijnsparen: het niet fiscaal contract. Wordt hiermee dan gewoon bedoeld dat men via langetermijnsparen mét het fiscaal contract beroep kan doen op een belastingvermindering en diegene zonder fiscaal contract niet?
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door slegers op 23 maart 2017, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Langetermijnsparen fiscaal contract
Klopt, bij een fiscaal contract is er de mogelijkheid om dit in te brengen in de belastingen à 30 % voordeel.
2260 max per jaar, afhankelijk van je inkomen (netto belastbaar beroepsinkomen x 6% + 170 euro)
Doet me nu wel een beetje twijfelen over de kwaliteit van ons onderwijs
en alsjeblieft, schrijf zo geen dt-fouten in jouw paper als in je post !
2260 max per jaar, afhankelijk van je inkomen (netto belastbaar beroepsinkomen x 6% + 170 euro)

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zie gewoon het nut niet in van niet-fiscaal voordelig langetermijnsparen in. Dan zijn er veel interessantere opties.Boogje schreef:Klopt, bij een fiscaal contract is er de mogelijkheid om dit in te brengen in de belastingen à 30 % voordeel.
Zelf met het fiscale voordeel levert het je een pover rendement op. Misschien niet de moeite om te laten liggen, maar warm ga ik er nu ook niet van worden.
Klopt dat vandaag niet-fiscaal sparen niet zo populair is (denk maar aan de First van Ethias)
Het startrendement ligt laag.
Als diversificatie in een portefeuille voor de lange termijn wordt het soms wel nog genomen.
Voordeel is dan dat je later nog kan bijstorten aan een hoger intrestvoet en dat je op die moment niet opnieuw 8 jaar moet laten lopen (voor de RV te vermijden)
Nadeel is ook dat inderdaad de taksen (2%) en instapkosten een heel deel winst te niet doen.
Heb onlangs zo van iemand een spaarplan gezien voor iemands kinderen in een takl 21 :
Rendement : 0.25 %
Instapkosten : 5 %
taks : 2 %
Je mag dan eens gaan uitrekenen wanneer je nog maar je gestorte bedrag hebt terugverdiend...
Er zou dan wel jaarlijks wat winstdeling moeten bijkomen, maar dan nog zeer pover !
Het startrendement ligt laag.
Als diversificatie in een portefeuille voor de lange termijn wordt het soms wel nog genomen.
Voordeel is dan dat je later nog kan bijstorten aan een hoger intrestvoet en dat je op die moment niet opnieuw 8 jaar moet laten lopen (voor de RV te vermijden)
Nadeel is ook dat inderdaad de taksen (2%) en instapkosten een heel deel winst te niet doen.
Heb onlangs zo van iemand een spaarplan gezien voor iemands kinderen in een takl 21 :
Rendement : 0.25 %
Instapkosten : 5 %
taks : 2 %
Je mag dan eens gaan uitrekenen wanneer je nog maar je gestorte bedrag hebt terugverdiend...
Er zou dan wel jaarlijks wat winstdeling moeten bijkomen, maar dan nog zeer pover !