Aecom: ingenieursbureau, bouwbedrijf & facilitair dienstverlener
TIP
Aecom: ingenieursbureau, bouwbedrijf & facilitair dienstverlener
* Dit bericht is niet bedoeld als koopadvies, enkel als idee !
* Faire waardes zijn subjectief en aan schommelingen onderhevig.
* Ik beantwoord geen vragen.
Aecom is een Amerikaans bedrijf dat optreedt als ingenieursbureau, bouwbedrijf en facilitair dienstverlener. Het bedrijf realiseerde in het boekjaar eindigend in september 2016 een omzet van $17,4 miljard, telt ongeveer 87000 werknemers en is actief in meer dan 150 landen. Aecom is lid van de Fortune 500 en werd in 2007 een beursgenoteerd bedrijf. In 2014 nam het zijn concurrent URS Corp. over waardoor de omvang van het bedrijf verdubbelde. Michael Burke is CEO sinds maart 2014 en Troy Rudd CFO sinds oktober 2015. Website | Slides van presentatie maart 2017
Het bedrijf telt 3 divisies: Design & Consultancy Services (ingenieursbureau voor infrastructuur, leefmilieu en commerciële en industriële complexen; 44% van omzet in 2016), Construction Services (bouwbedrijf, 37% van omzet) en Management Services (facilitaire diensten zoals bv. onderhoud en technische bijstand, hoofdzakelijk voor overheidsinstellingen; 19% van omzet). Overheidsinstellingen dragen 47% bij aan de omzet, private spelers 53%. De blootstelling aan de olie- en gasindustrie bedraagt 4%. De omzet werd in 2016 voor 72% gerealiseerd in de USA, voor 5% in Canada, voor 7,3% in Azië-Pacific, voor 10,9% in Europa en voor 4,6% in de rest van de wereld.
Voor het huidige boekjaar wordt een aangepaste, verwaterde wpa van $2,80 à $3,20 verwacht. Het bedrijf heeft als doelstelling de aangepaste wpa in de periode 2017-2021 met gemiddeld 10% per jaar te doen groeien, de organische omzet met gemiddeld 5% en een vrije kasstroom te behalen van jaarlijks $600 à $800 miljoen. De vrije kasstromen zullen o.a. gebruikt worden om de schulden verder te doen dalen. In het eerste kwartaal van het boekjaar eindigend in september 2017 steeg de omzet met 1,4% en daalde de aangepaste wpa met 22%. De vrije kasstroom bedroeg $56,5 mio tov $77,2 mio in het jaar voordien. De investeringsuitgaven zullen in het boekjaar 2017 zo'n $115 mio zijn. Het orderboek bedraagt $44 miljard.
Huidige marktkapitalisatie: $5267 mio
Huidige aandelenkoers: $33,91
Faire marktkapitalisatie: $12600 mio (18x een vrije kasstroom van $700 mio)
Faire aandelenkoers: $81,13
Opwaarts koerspotentieel: +139%
Argumenten pro belegging:
- nuttige diensten
- focus van management op vrije kasstromen
- zeer lage investeringsuitgaven: capex-marge amper 1,1% in 2016 en 0,6% in 2015
- schuldgraad is ok
- schuldafbouw
- stevige onderwaardering (subjectief)
Argumenten contra belegging:
- Amerikaans bedrijf, dus wisselkoersrisico
- besparingen bij overheidsinstellingen kunnen wegen op de resultaten
- beperkte geografische diversificatie
- zeer hoge rentelasten
- grillig koersverloop
* Faire waardes zijn subjectief en aan schommelingen onderhevig.
* Ik beantwoord geen vragen.
Aecom is een Amerikaans bedrijf dat optreedt als ingenieursbureau, bouwbedrijf en facilitair dienstverlener. Het bedrijf realiseerde in het boekjaar eindigend in september 2016 een omzet van $17,4 miljard, telt ongeveer 87000 werknemers en is actief in meer dan 150 landen. Aecom is lid van de Fortune 500 en werd in 2007 een beursgenoteerd bedrijf. In 2014 nam het zijn concurrent URS Corp. over waardoor de omvang van het bedrijf verdubbelde. Michael Burke is CEO sinds maart 2014 en Troy Rudd CFO sinds oktober 2015. Website | Slides van presentatie maart 2017
Het bedrijf telt 3 divisies: Design & Consultancy Services (ingenieursbureau voor infrastructuur, leefmilieu en commerciële en industriële complexen; 44% van omzet in 2016), Construction Services (bouwbedrijf, 37% van omzet) en Management Services (facilitaire diensten zoals bv. onderhoud en technische bijstand, hoofdzakelijk voor overheidsinstellingen; 19% van omzet). Overheidsinstellingen dragen 47% bij aan de omzet, private spelers 53%. De blootstelling aan de olie- en gasindustrie bedraagt 4%. De omzet werd in 2016 voor 72% gerealiseerd in de USA, voor 5% in Canada, voor 7,3% in Azië-Pacific, voor 10,9% in Europa en voor 4,6% in de rest van de wereld.
Voor het huidige boekjaar wordt een aangepaste, verwaterde wpa van $2,80 à $3,20 verwacht. Het bedrijf heeft als doelstelling de aangepaste wpa in de periode 2017-2021 met gemiddeld 10% per jaar te doen groeien, de organische omzet met gemiddeld 5% en een vrije kasstroom te behalen van jaarlijks $600 à $800 miljoen. De vrije kasstromen zullen o.a. gebruikt worden om de schulden verder te doen dalen. In het eerste kwartaal van het boekjaar eindigend in september 2017 steeg de omzet met 1,4% en daalde de aangepaste wpa met 22%. De vrije kasstroom bedroeg $56,5 mio tov $77,2 mio in het jaar voordien. De investeringsuitgaven zullen in het boekjaar 2017 zo'n $115 mio zijn. Het orderboek bedraagt $44 miljard.
Huidige marktkapitalisatie: $5267 mio
Huidige aandelenkoers: $33,91
Faire marktkapitalisatie: $12600 mio (18x een vrije kasstroom van $700 mio)
Faire aandelenkoers: $81,13
Opwaarts koerspotentieel: +139%
Argumenten pro belegging:
- nuttige diensten
- focus van management op vrije kasstromen
- zeer lage investeringsuitgaven: capex-marge amper 1,1% in 2016 en 0,6% in 2015
- schuldgraad is ok
- schuldafbouw
- stevige onderwaardering (subjectief)
Argumenten contra belegging:
- Amerikaans bedrijf, dus wisselkoersrisico
- besparingen bij overheidsinstellingen kunnen wegen op de resultaten
- beperkte geografische diversificatie
- zeer hoge rentelasten
- grillig koersverloop
Laatst gewijzigd door gpv1 op 11 april 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Re: Aecom: ingenieursbureau, bouwbedrijf & facilitair dienstverlener
Bedankt voor het delen.
Ik kan dit stukje alleen niet goed volgen: " De vrije kasstroom bedroeg $56,5 mio tov $77,2 mio in het jaar voordien."
In jouw tabel zie als vks iets in de grootteorde van 6-700mln staan. Typfoutje of zie ik iets over het hoofd?
Ik kan dit stukje alleen niet goed volgen: " De vrije kasstroom bedroeg $56,5 mio tov $77,2 mio in het jaar voordien."
In jouw tabel zie als vks iets in de grootteorde van 6-700mln staan. Typfoutje of zie ik iets over het hoofd?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
in Q1 héNaick schreef:Bedankt voor het delen.
btw Q1 is voor de meeste bedrijven het kwartaal waar het werkkapitaal wat tegenzit of waar vaste kosten plaatsvinden & de FCF dus lager uitvalt. (uit mn eigen ondervinding)
@ gpv; prachtige vondst!
toch 1 vraag... enig idee of er converteerbare obligaties zijn uitgegeven? extra Pensioenlasten of dergelijke?
Toch een zéér zware onderwaardering op het eerste zicht & dat op zo'n dure beurs
Ik ga er me de volgende dagen op proberen te storten.
toch 1 vraag... enig idee of er converteerbare obligaties zijn uitgegeven? extra Pensioenlasten of dergelijke?
Toch een zéér zware onderwaardering op het eerste zicht & dat op zo'n dure beurs
Ik ga er me de volgende dagen op proberen te storten.
Ow natuurlijk
Zullen het maar op een lange dag op het werk steken. Klopt inderdaad over Q1. Deels komt dit ook omdat ze de eindejaarscijfers nog wat opsmukken (betalingen leveranciers uitstellen, wat spelen met provisies,etc), wat ook een impact heeft op de vks/werkkapitaal.
Ziet er inderdaad een mooi aandeel uit met een stevige onderwaardering. Mijn exposure aan USD en US-markten is wel al redelijk groot op dit moment.
Zullen het maar op een lange dag op het werk steken. Klopt inderdaad over Q1. Deels komt dit ook omdat ze de eindejaarscijfers nog wat opsmukken (betalingen leveranciers uitstellen, wat spelen met provisies,etc), wat ook een impact heeft op de vks/werkkapitaal.
Ziet er inderdaad een mooi aandeel uit met een stevige onderwaardering. Mijn exposure aan USD en US-markten is wel al redelijk groot op dit moment.
misschien mogen ze muur van trump bouwen flauw mopje sorry, ik zal het morgen eens bekijken. Alvast bedankt voor de tip!
Toch weer vreemd die onderwaardering...
Zelfs aan de analisten ligt het deze keer niet
tussen 15 & 48% opwaarts potentieel volgens hun...
http://www.4-traders.com/AECOM-50181/consensus/
Zelfs aan de analisten ligt het deze keer niet
tussen 15 & 48% opwaarts potentieel volgens hun...
http://www.4-traders.com/AECOM-50181/consensus/
P/E van 32, overgewaardeerd hangt er van af hoe je waardeert.
Waarmee ik verder niets over het aandeel wil zeggen.
P/E wil niet altijd iets zeggen hé...iBeans schreef:P/E van 32, overgewaardeerd hangt er van af hoe je waardeert.
Ik veronderstel dat er veel kosten geweest zijn mbt synergiën na die grote overname & rentekosten zullen vermoedelijk sterk dalen.
Vandaag mijn aandelen Dover en Omnicom verkocht en ingeruild voor Aecom. Kans bestaat dat ik met mijn portefeuille all the way ga voor een korte-termijn trade (tot ong. $40,50) indien koers zakt tot $33. Ik reageer niet op vragen of kritieken hieromtrent.
Koers van Dover is 49% gestegen sinds mijn aankoop in januari 2016, die van Omnicom 13% sinds november 2015.
Koers van Dover is 49% gestegen sinds mijn aankoop in januari 2016, die van Omnicom 13% sinds november 2015.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Tuurlijk, ik wil maar zeggen dat als iets ondergewaardeerd lijkt volgens een bepaalde berekening, dit niet geldt voor alle berekeningen.Umi schreef: P/E wil niet altijd iets zeggen hé...
Ik veronderstel dat er veel kosten geweest zijn mbt synergiën na die grote overname & rentekosten zullen vermoedelijk sterk dalen.
Mensen moeten zelf maar hun DD doen.
Het negatieve.
---------------------
Toch enkele puntjes gevonden, zitten oa vrij dicht tegen hun convenanten.
https://www.moodys.com/research/Moodys- ... -PR_362089
Ba3 = Labiel (non-investment grade speculative)
Debt/Ebitda moet < 4,50x zijn op 30 maart. op 30 sept < 4,25x
"Engineering firm AECOM facing securities class action lawsuit"
https://www.battea.com/case-summaries/a ... itigation/
& dan is er nog een short-thesis uit 2016 op seekingalpha. (for what it's worth)
https://seekingalpha.com/article/399992 ... suggest-33
Het positieve.
---------------------
http://www.verticalresearchpartners.com ... n-eps-call
Norges bank heeft bijgekocht
https://www.thecerbatgem.com/2017/04/12 ... dated.html
Ik heb me ook een pakket aangeschaft. net iets te vroeg want het daalt nog verder
---------------------
Toch enkele puntjes gevonden, zitten oa vrij dicht tegen hun convenanten.
https://www.moodys.com/research/Moodys- ... -PR_362089
Ba3 = Labiel (non-investment grade speculative)
Debt/Ebitda moet < 4,50x zijn op 30 maart. op 30 sept < 4,25x
"Engineering firm AECOM facing securities class action lawsuit"
https://www.battea.com/case-summaries/a ... itigation/
& dan is er nog een short-thesis uit 2016 op seekingalpha. (for what it's worth)
https://seekingalpha.com/article/399992 ... suggest-33
Het positieve.
---------------------
Norges bank heeft bijgekocht
https://www.thecerbatgem.com/2017/04/12 ... dated.html
Ik heb me ook een pakket aangeschaft. net iets te vroeg want het daalt nog verder
Thanks. Er verscheen nog een uitgebreider rapport de dag erna:Umi schreef:Het positieve.
---------------------
http://www.verticalresearchpartners.com ... m-45-to-48
- Koersdoel wordt opgetrokken van $45 naar $48
- Analist verwacht omzetgroei van 3,2% dit jaar en 5,3% volgend jaar
- Analist verwacht vrije kasstroom van $700 mio dit jaar en $721 mio volgend jaar
- Analist verwacht aangepaste wpa van $2,85 dit jaar en $3,35 volgend jaar
"We are increasing our target to reflect 14.3x our $3.35 FY 2018 EPS estimate. We believe the market will continue to support multiple expansion as macro trends translate to more sustainable earnings growth and cash flow generation allowing for continued recapitalization. Risks include slower global GDP growth, delays in regulatory/tax reform, public sector funding shortfalls."
Vandaag mijn aandelen CoreLogic en Graphic Packaging verkocht en ingeruild voor Aecom, rond de $33. Als de koers verder zakt naar $32 koop ik mogelijks weer bij.