BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Even terzijde, omdat hierboven de vergelijking met concurrent Mercedes gemaakt werd: Mercedes heeft m.i. absoluut de wind in de zeilen. Met hun nieuwe modellenaabod boren ze potentiele klanten aan die vroeger nooit een Mercedes Benz overwogen zouden hebben. Hierdoor is de brand identity totaal veranderd. Nu starten ze internationaal met een zeer grootschalige en vernieuwende marketing campagne. Benieuwd hoeveel extra vruchten er daardoor uit de boom zullen vallen.
Het moet opgemerkt worden dat Mercedes ook een belangrijke bus-, vrachtwagen- en bestelwagentak heeft. Dus rechtreeks vergelijken met BMW is niet helemaal correct.
Mercedes heeft overigens ook zelf een belang in Tesla.
Het moet opgemerkt worden dat Mercedes ook een belangrijke bus-, vrachtwagen- en bestelwagentak heeft. Dus rechtreeks vergelijken met BMW is niet helemaal correct.
Mercedes heeft overigens ook zelf een belang in Tesla.
Re: BMW Group
Over welke modellen heb je het precies?sintorama schreef:Met hun nieuwe modellenaabod boren ze potentiele klanten aan die vroeger nooit een Mercedes Benz overwogen zouden hebben.
Ikzelf ben een verstokte monovolumerijder, maar de V-klasse vind ik gewoon een omgebouwde camionette. Luxueus, dat wel, maar nog altijd een camionette.
Al de rest van hun gamma lijkt me ook zeer inwisselbaar, commodity producten. Je zal wel een schare fans hebben, maar die hebben andere merken ook.
Allez, ik zie het niet echt.
Re: BMW Group
Mijn favoriete aandelen zijn toch nog steeds:
- Tesla (maar momenteel wat te duur)
- BMW (ik kom op een koersdoel van 90 euro)
- Volkswagen
- Tesla (maar momenteel wat te duur)
- BMW (ik kom op een koersdoel van 90 euro)
- Volkswagen
Re: BMW Group
Monovolumes zijn een beetje uit de gratie en vervangen door SUVs.Inversor schreef: Over welke modellen heb je het precies?
Ikzelf ben een verstokte monovolumerijder, maar de V-klasse vind ik gewoon een omgebouwde camionette. Luxueus, dat wel, maar nog altijd een camionette.
De modellen waarover ik het heb: wel, allemaal eigenlijk.
A klasse, CLA, CLA break, GLA, C, C-coupe, GLS,...
Neem nu die CLA, dat is het onderstel van een A klasse, met voorwielaandrijving dus en een Renault motor (ssst, niet zeggen tegen wie zo'n auto gekocht heeft, maar eigenlijk heeft die een Renault met een ster op gekocht). De marge op die auto moet huizenhoog zijn. Maar hij is fraai vormgegeven en hij verkoopt als zoete broodjes. Ook de C klasse heeft zijn stoffige imago van 40+plussers auto achter zich gelaten. Inwisselbaar? Een auto is een emotionele aankoop (misschien neit voor jou gezien je met een monovolume rijdt), maar wel voor de doorsnee consument. Nu kijken er mensen naar Mercedes (jonge mensen, vrouwen) die dat voorheen nooit deden.
Re: BMW Group
Tesla is zwaar overgewaardeerd, dat slaat echt nergens meer op. Volkswagen... weet niet wat je daar mee bedoelt eigenlijk. Zitten Porsche, Lamborghini, Bentley en Audi daar ook in?Kevva schreef:Mijn favoriete aandelen zijn toch nog steeds:
- Tesla (maar momenteel wat te duur)
- BMW (ik kom op een koersdoel van 90 euro)
- Volkswagen
Re: BMW Group
Ik neem aan dat hij doelt op de aandelen Volkswagen AG.sintorama schreef:Volkswagen... weet niet wat je daar mee bedoelt eigenlijk. Zitten Porsche, Lamborghini, Bentley en Audi daar ook in?
De meest verhandelde aandelen zijn de prefs.
De overkoepelende holding is de Porsche Automobil Holding SE.
De genoemde merken behoren inderdaad tot de Volkswagen groep.
De aandelen zijn alweer een stuk opgekrabbeld sinds het dieselschandaal, maar staan nog wel een heel stuk onder hun hoogste koers (€ 145 nu, vs € 250 toen).
Re: BMW Group
Emotioneel is het voor mij ook altijd hoor, alleen primeert het vakkundig deponeren van een sportploegje van tijd tot tijd wel eens, alsook de jaarlijkse autovakantie. Destijds ook Viano overwogen, maar bij een testrit voelde ik me beter in een "kleinere" monovolume, met name Sharan. Camionettegevoel is daar minder.sintorama schreef:Inwisselbaar? Een auto is een emotionele aankoop (misschien neit voor jou gezien je met een monovolume rijdt), maar wel voor de doorsnee consument. Nu kijken er mensen naar Mercedes (jonge mensen, vrouwen) die dat voorheen nooit deden.
Eerlijk gezegd zie ik nog altijd geen enkel model van Mercedes dat ik nog nooit bij een ander merk heb gezien. Het kan wel zijn dat sommige modellen het goed doen, maar of dat duurzaam is... Morgen kiezen die klanten misschien weer BMW of Audi of -waarom niet?- Tesla.
Re: BMW Group
@Inversor: Ik ga uw persoonlijke situatie niet beoordelen, de gebruikservaring van 1 persoon is van weinig invloed op de waarde van het aandeel.
Uiteraard maakt MB geen "unieke" modellen die je bij geen andere constructeur vindt. Is dat bij BMW of Audi dan wel het geval? Neem nu die CLA, dat is een modelletje dat technisch helemaal niet anders is dan andere auto's op de markt (zoals ik al zei: voorwielaandrijving en Renault motortje), maar het is een auto die een grote groep mensen aanspreekt, en vooral: een nieuwe doelgroep. MB heeft auto's voor iedereen: sportief voor wie het wil (C-coupe), comfortabel voor wie het wilt (E-klasse sedan). Klein en goedkoop (A klasse) tot groot en duur (S klasse). Lifestyle SUVs voor wie grint op zijn oprit heeft (GLA), tot echte offroad voor wie in de Ardennen woont (G klasse), etc.
Uiteraard maakt MB geen "unieke" modellen die je bij geen andere constructeur vindt. Is dat bij BMW of Audi dan wel het geval? Neem nu die CLA, dat is een modelletje dat technisch helemaal niet anders is dan andere auto's op de markt (zoals ik al zei: voorwielaandrijving en Renault motortje), maar het is een auto die een grote groep mensen aanspreekt, en vooral: een nieuwe doelgroep. MB heeft auto's voor iedereen: sportief voor wie het wil (C-coupe), comfortabel voor wie het wilt (E-klasse sedan). Klein en goedkoop (A klasse) tot groot en duur (S klasse). Lifestyle SUVs voor wie grint op zijn oprit heeft (GLA), tot echte offroad voor wie in de Ardennen woont (G klasse), etc.
Re: BMW Group
Q1 2017 rapport
https://www.bmwgroup.com/content/dam/bm ... Online.pdf
Omzet automotive +10% (+5,3% meer eenheden verkocht) Mini en vooral Rolls-Royce groeien hard.
Omzet motorfietsen +7% (+5,5% meer eenheden)
Omzet electrical +100% (naar 19.400 eenheden of ongeveer 3,5% van het totaal)
Groei komt van EU en Azië. Amerika zwak.
Winst voor belasting +26,9% (naar 3 miljard)
Netto winst +31%
Grote winstdriver was een positieve bijdrage van de waarde van het belang dat BMW heeft in navigatiespecialist HERE.
Financieel resultaat 448M beter QQ! Maar is niet recurrent natuurlijk...
Vooruitzichten blijven voorzichtig, slechts beperkte groei voor volledig 2017 vooropgesteld.
Zijn qua personeel op zoek naar IT specialisten voor de evolutie naar "autonomous driving".
Het personeelsbestand is al stijgende, maar de hogere kosten hiervan worden door de grotere omzet makkelijk gedekt.
https://www.bmwgroup.com/content/dam/bm ... Online.pdf
Omzet automotive +10% (+5,3% meer eenheden verkocht) Mini en vooral Rolls-Royce groeien hard.
Omzet motorfietsen +7% (+5,5% meer eenheden)
Omzet electrical +100% (naar 19.400 eenheden of ongeveer 3,5% van het totaal)
Groei komt van EU en Azië. Amerika zwak.
Winst voor belasting +26,9% (naar 3 miljard)
Netto winst +31%
Grote winstdriver was een positieve bijdrage van de waarde van het belang dat BMW heeft in navigatiespecialist HERE.
Financieel resultaat 448M beter QQ! Maar is niet recurrent natuurlijk...
Vooruitzichten blijven voorzichtig, slechts beperkte groei voor volledig 2017 vooropgesteld.
Zijn qua personeel op zoek naar IT specialisten voor de evolutie naar "autonomous driving".
Het personeelsbestand is al stijgende, maar de hogere kosten hiervan worden door de grotere omzet makkelijk gedekt.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
https://seekingalpha.com/news/3276085-b ... c-3-series
German magazine Handelsblatt reports that BMW is planning to introduce an all-electric 3 Series at the Munich Auto Show in September. The publication tips that BMW's strategy to offer an EV version of the popular 3 Series is aimed as a direct challenge to the upcoming Tesla Model 3 sedan.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Beetje meer info
"BMW will apparently introduce an electric 3-Series in September. BMW, in an effort to combat Tesla's affordable Model 3 electric car, will introduce an electric version of its flagship at the Frankfurt Auto Show this September. Handelsblatt reports the 3-Series EV will have 400km of range, and compete directly with the Model 3 in terms of price."
"BMW will apparently introduce an electric 3-Series in September. BMW, in an effort to combat Tesla's affordable Model 3 electric car, will introduce an electric version of its flagship at the Frankfurt Auto Show this September. Handelsblatt reports the 3-Series EV will have 400km of range, and compete directly with the Model 3 in terms of price."
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
reteiP schreef: ↑3 juli 2017, 08:40 Beetje meer info
"BMW will apparently introduce an electric 3-Series in September. BMW, in an effort to combat Tesla's affordable Model 3 electric car, will introduce an electric version of its flagship at the Frankfurt Auto Show this September. Handelsblatt reports the 3-Series EV will have 400km of range, and compete directly with the Model 3 in terms of price."
Dat is dus vreselijk slecht nieuws he. Kijk naar het onbestaande success van de e-Golf of the electrische B van Mercedes Benz. Een bestaande wagen ombouwen naar een electrische wagen, dat trekt op niks. Een electrische auto moet van de grond af als dusdanig worden ontworpen. Je zou denken dat BMW ondertussen met een i5 model op markt zou komen. Als ze in de plaats darvan nog met een omgebouwd model van een auto die sowieso al verouderd is (huidige 3 serie is 5 jaar oud) moeten gaan concurreren met de gloednieuwe Tesla 3... Da's ten hoogste de schade proberen te beperken.
Ook de andere concurrenten zitten niet stil: Jaguar en Audi brengen in 2018-2019 ook volledig nieuwe modellen op de markt die van de grond af als EV ontworpen zijn.
Re: BMW Group
Langs de andere kant blijven de kosten beperkt doordat deze auto's op dezelfde assemblage gemaakt kunnen worden volgens vraag en zijn ze toch aanwezig op de EV markt. Bij een van nul af ontworpen EV blijft het maar de vraag of de verkoop voldoende gaat zijn om de investeringen terug te verdienen. Vind dit een goeie strategie, de EV markt is lang nog niet zo volwassen om zonder risico in een nieuw model met eigen assemblage lijn te investeren.
Re: BMW Group
Volgens informatie op Internet zou de iNext pas in 2021 op de markt komen, rijkelijk laat dus voor het volgende echt nieuwe electrische model van BMW.
Intussen zouden ze wel electrische versies van bestaande modellen op de markt brengen (3, X3, Mini) en miljarden per jaar blijven investeren in electrische aandrijflijnen en - vooral - autonoom rijden.
Als dit klopt, lijkt het erop dat BMW eerder een volger dan een leider gaat worden op de EV markt. Dit lijkt me niet direkt geruststellend voor de (potentiële) aandeelhouders...
Intussen zouden ze wel electrische versies van bestaande modellen op de markt brengen (3, X3, Mini) en miljarden per jaar blijven investeren in electrische aandrijflijnen en - vooral - autonoom rijden.
Als dit klopt, lijkt het erop dat BMW eerder een volger dan een leider gaat worden op de EV markt. Dit lijkt me niet direkt geruststellend voor de (potentiële) aandeelhouders...