beleggen in hotelkamer
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: beleggen in hotelkamer
Volgens mij kan je dergelijke zaken in de categorie van vakantiehuisjes, timesharing,... zetten. Ook zorgvastgoed heeft zijn boom gehad. Die sector is structureel verlieslatend. Ik geloof er niet in dat deze zaken potentieel veel opleveren. Volgens mij is de werkkost te hoog, en de opbrengst te seizoensgevoelig en gebonden aan locatie.
in het voorstel was de opbrengst is niet gegarandeerd
Beetje scheefgetrokken vergelijking.
Een rendement in euro moet je niet gaan vergelijken met een deelrecht op verblijf.
En al helemaal niet met een belegging volgens Belgisch recht met een exotische belegging in het buitenland.
Je moet er ook niet al je eieren in gaan leggen.
Maakt gewoon deel uit van een spreidingsplan.
En natuurlijk kan de uitbatingsmaatschappij failliet gaan (en dat is ook deels juridisch ingedekt). Maar dat kan de bank met je veilige spaarcenten tegen 0.11 % rendement ook.
Een rendement in euro moet je niet gaan vergelijken met een deelrecht op verblijf.
En al helemaal niet met een belegging volgens Belgisch recht met een exotische belegging in het buitenland.
Je moet er ook niet al je eieren in gaan leggen.
Maakt gewoon deel uit van een spreidingsplan.
En natuurlijk kan de uitbatingsmaatschappij failliet gaan (en dat is ook deels juridisch ingedekt). Maar dat kan de bank met je veilige spaarcenten tegen 0.11 % rendement ook.
Wat hier de vraagstelling van is weet ik niet maar om op je vorige vraag te antwoorden:nuyttie schreef:in het voorstel was de opbrengst is niet gegarandeerd
Het netto rendement op eigen middelen schommelt rond de 4.2% bij aanvang.
Dit komt vooral door de fiscale vrijstellingen via ruling. Onder normaal fiscaal stelsel was ik er ook niet aan begonnen hoor.
Afhankelijk van de index stijgt dit normaal in de volgende jaren.
Buiten het (niet wereldschokkend) rendement is dit ook een middel om je spaargeld jarenlang tegen de inflatie te beschermen.
Als je bovendien werkt met een bulletkrediet kan je het aanvankelijke rendement ook netto naar een 6-7% opkrikken, afhankelijk van de kredietvoorwaarden die je kan verkrijgen. Maar aan deze hefboom komt langzaam een eind gezien de intrestvoeten in stijgende lijn zitten (augustus vorig jaar nog ong. 1.5%, wat lager is dan de inflatie, maar nu reeds richting 2%).
Als je de maandopbrengsten dan nog eens consequent doorschuift naar een spaarrekening met een +1% rendement kan je weer een paar tienden winnen. Vele kleintjes maken ook een aanvaardbaar geheel. En geduld is een goede deugd.
Een goede belegging in periode x moet daarom geen goede belegging in periode te te zijn.
En omdat project x in dezelfde sector goed of slecht is kan je dat ook niet projecteren op een gelijkaardig ander project.
Het is telkens het individuele totaalplaatje dat je moet evalueren.
In iedere sector heb je dus zowel goede als slechte beleggingen/resultaten.
Heel uw betoog valt in het water aangezien de opbrengst niet gegarandeerd is.
De kostprijs van de erfpacht loopt wel door, het kan dus zijn dat je 200.000 euro investeert waarna je nog elk jaar verlies op maakt ook, los van de inflatie.
Ik heb het hier over het voorstel van het IBIS hotel in Jabbeke.
Je bent er trouwens geen eigenaar van, je hebt enkel erfpacht.
Er zullen natuurlijk wel andere systemen zijn, maar hetgeen ik hier op het forum plaats is datgene wat bricks en leisure aan mij voorstelde.
Ondertussen via via iemand gesproken die al enkele jaren zo'n belegging heeft en hij is er niet zo tevreden van (bleef wel vaag)
De kostprijs van de erfpacht loopt wel door, het kan dus zijn dat je 200.000 euro investeert waarna je nog elk jaar verlies op maakt ook, los van de inflatie.
Ik heb het hier over het voorstel van het IBIS hotel in Jabbeke.
Je bent er trouwens geen eigenaar van, je hebt enkel erfpacht.
Er zullen natuurlijk wel andere systemen zijn, maar hetgeen ik hier op het forum plaats is datgene wat bricks en leisure aan mij voorstelde.
Ondertussen via via iemand gesproken die al enkele jaren zo'n belegging heeft en hij is er niet zo tevreden van (bleef wel vaag)
Ik sluit mij volledig aan bij Nuyttie, geen gegarandeerde opbrengst is waarschijnlijk een kat in een zak kopen. De Accor-groep waar Ibis toe behoort heeft financiële middelen/financieringsbronnen genoeg om dit volledig autonoom zelf te kunnen financieren ... dat ze dit niet doen maar het financiële risico bij private klanten/constructies leggen zegt op zich al genoeg om heel wat alarmbellen te doen afgaan. Beroepsmatig heb ik met veel hotels en hotelketens te maken ... en de Accor-groep behoort op vele vlakken tot de meest gehaaiden, één van de redenen dat ik er beroepsmatig ook zo ver mogelijk van weg blijf. Gemakkelijke opbrengsten/winsten laten ze echt niet liggen ... ook niet voor Ivob.
Wat nuyttie zegt klopt.
Hier in de streek is ook zo'n IBIS-hotel waarvan ze de kamers met dat erfpachtsysteem hebben verkocht. Bepaalde periodes van het jaar zijn ze nu zelfs al gesloten omdat er toch geen kat komt, enkel in de vakanties zijn ze nog open. Dat de ligging nu niet bepaald in het toeristische centrum ligt zal daar wel niet vreemd aan zijn.
Ondertussen blijf je daar wel mooi staan met je hotelkamer die moet opbrengen.
Hier in de streek is ook zo'n IBIS-hotel waarvan ze de kamers met dat erfpachtsysteem hebben verkocht. Bepaalde periodes van het jaar zijn ze nu zelfs al gesloten omdat er toch geen kat komt, enkel in de vakanties zijn ze nog open. Dat de ligging nu niet bepaald in het toeristische centrum ligt zal daar wel niet vreemd aan zijn.
Ondertussen blijf je daar wel mooi staan met je hotelkamer die moet opbrengen.
Ik dus duidelijk niet.Ik heb het hier over het voorstel van het IBIS hotel in Jabbeke.
Waar heb ik dat hier ooit aangehaald?
Ik heb helemaal geen belegging in een IBIS hotels.
Ik reageerde alleen op de titel "beleggen in hotelkamer"
en de vraag:
Had in eerste instantie begrepen dat het om een algemene vraag in de context van de topictitel ging. Als ik teruglees had het idd in verband met een hotel uit de Accorgroep kunnen gaan. Mijn excuses. Daar stap ik ook nooit in.Maar wat ik dus vooral wilde vragen, zijn hier eigenaars van hotelkamers en wat verdient dit ?
Mijn opbrengst is contractueel gegarandeerd en geïndexeerd tot juni 2044.
Door de fiscale ruling brengt dat momenteel meer op dan een gewone vastgoedbelegging en ik moet nergens naar omzien omdat de uitbating in handen van een ander is.
Van erfpacht is al helemaal geen sprake. Ik ben de eigenaar, ik geef een vruchtgebruik, niet andersom.
Eveneens ben ik bij notariële akte eigenaar van het gronddeel en constructie. Net zoals bij een appartement.
Het enige wat ik doe is, via een contract opgesteld door een advocatenbureau, het vruchtgebruik en de uitbating toevertrouwen aan een derde.
En via een ander advocatenbureau een bindende ruling te laten opstellen met de fiscus om geen BTW en registratierechten te moeten betalen gedurende 5 jaar tussen jaar x en y.
Leegstand is mijn probleem niet. De vruchtgebruik vergoeding is niet gekoppeld aan de bezettingsgraad van het hotel.
Is er leegstand blijft mijn vergoeding gelijk. Wordt er in dure periodes door de uitbater duur verhuurd zijn de meerinkomsten voor hem. Dat houdt hem alert.
Buiten de aankoop van de grond en constructie betaal ik ook niets meer aan de beheerder. Van dan af gaat de vergoeding louter in één richting.
Ik besef ten volle dat een herverkoop van een hotelkamer na x jaar moeilijker zal liggen dan een doorsnee appartement.
Dat is dan ook ingecalculeerd (niets is zonder risico). Zoals ik zei, het is gewoon een spreiding van een vastgoedportefeuille in sector en locatie.
Ik kan mij niet uitspreken over projecten van een ander.
Het ging er alleen over dat "beleggen in hotelkamers" niet altijd negatief dient te zijn.
Ik gaf daar gewoon een voorbeeld van.
Het ene project is het andere niet. (zoals ik reeds meegaf).
Als men er dan nog vakantiehuisjes en timesharing gaat bijsleuren.
Tja, zo kan je alles afbreken.
Voor mij moet niemand in een hotelkamer beleggen noch in iets anders. Iedereen mag tegen een nul intrest zijn geld op een spaarboekje laten staan. Dan kan de bank dat geld vervolgens aan mij tegen een belachelijke intrest ter beschikking stellen zodat ik er wat mee kan.
@nuyttie: als het uitsluitend over IBIS hotels gaat waarom heb je dan aan de vertegenwoordiger van die groep niet gevraagd at dat verdient? Ze zijn tenslotte bij jou over de vloer geweest?
En ik heb niets tegen een lang betoog , net zoals ik niets heb tegen het doornemen van vuistdikke dossiers.
Papier is geduldig en eeuwig, woorden vervliegen.
Volgens de vertegenwoordiger mikken ze rond de 4%. Maar wat ben je met een woord en met een prognose.
Hij is een klein uur in mijn huis geweest, en op het einde wist ik nog altijd het gehele plaatje niet. Dat van de canon (een term die ik dan zelfs niet kende) is maar in de laatste vijf minuten gevallen .
Een dik dossier heeft hij niet achtergelaten, zelfs niet één blad
Hij is een klein uur in mijn huis geweest, en op het einde wist ik nog altijd het gehele plaatje niet. Dat van de canon (een term die ik dan zelfs niet kende) is maar in de laatste vijf minuten gevallen .
Een dik dossier heeft hij niet achtergelaten, zelfs niet één blad
Zo iemand komt bij mij niet eens binnen.
Die mag eerst alle details doormailen.
En als het me dan nog aanstaat het volledig dossier inclusief plannen, lastenboek en berekeningen komen brengen voor nazicht op de kleine lettertjes.
En als het dan nog meevalt mag een jurist het nog eens doornemen en als slot de eigen notaris.
Er worden ook geen overeenkomsten getekend zonder aanwezigheid van de notaris van eigen keuze. Kost je toch niets meer.
Vandaag toevallig nog een lastenboek opgevraagd van een doorsnee dakappartement in een Vlaamse provinciestad beheerd door een klein makelaarskantoor. Was slechts 4 blz. groot. Meer open vragen (in de zin van "er is overal dubbel glas, voldoende isolatie en een ventilatiesysteem dat aan de EPB voldoet") dan gedetailleerde antwoorden. Dan weet je het wel anno 2017. Geraak je over 10 jaar niet meer kwijt aan de straatstenen.
Komt niet verder dan de mailbox.
Die mag eerst alle details doormailen.
En als het me dan nog aanstaat het volledig dossier inclusief plannen, lastenboek en berekeningen komen brengen voor nazicht op de kleine lettertjes.
En als het dan nog meevalt mag een jurist het nog eens doornemen en als slot de eigen notaris.
Er worden ook geen overeenkomsten getekend zonder aanwezigheid van de notaris van eigen keuze. Kost je toch niets meer.
Vandaag toevallig nog een lastenboek opgevraagd van een doorsnee dakappartement in een Vlaamse provinciestad beheerd door een klein makelaarskantoor. Was slechts 4 blz. groot. Meer open vragen (in de zin van "er is overal dubbel glas, voldoende isolatie en een ventilatiesysteem dat aan de EPB voldoet") dan gedetailleerde antwoorden. Dan weet je het wel anno 2017. Geraak je over 10 jaar niet meer kwijt aan de straatstenen.
Komt niet verder dan de mailbox.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb zo'n kamer in Hotel Ibis Styles Kortrijk. Wel, na 7 maanden nog niet veel opbrengst gezien. Laatste kwartaal (okt-nov-dec 2017): beloofd voorscht van 50%: op 31 januari 2018 nog niks gezien. We kregen wel al de rekening van de erfpacht... eens bellen deze namiddag. Bij antwoord hoor je meer.
volgens mij heb je kat in een zak gekocht...dirkclaerbout schreef: ↑31 januari 2018, 12:29 Ik heb zo'n kamer in Hotel Ibis Styles Kortrijk. Wel, na 7 maanden nog niet veel opbrengst gezien. Laatste kwartaal (okt-nov-dec 2017): beloofd voorscht van 50%: op 31 januari 2018 nog niks gezien. We kregen wel al de rekening van de erfpacht... eens bellen deze namiddag. Bij antwoord hoor je meer.
@dirkclaerbout he je nog nieuws mbt het aankoop van een kamer in Ibis Styles Kortrijk? Ondertussen 6 maanden verder en ik vraag me af of je ondertussen al meer tevreden bent? Creahotel doet momenteel veel promotie voor Novotel in Ieper naast dit van Kortrijk.
Ik las ook dat de fiscus bij verkoop de totale verkoopprijs als inkomen neemt en dus niet de meerwaarde
Bedankt voor advies/ delen van ervaring!
Ik las ook dat de fiscus bij verkoop de totale verkoopprijs als inkomen neemt en dus niet de meerwaarde
Bedankt voor advies/ delen van ervaring!
Dirkclaerbout komt niet meer op dit forum, christelv. Stuur hem een persoonlijk bericht, dan reageert hij misschien alsnog (als hij er een notificatie van krijgt in zijn mail).
bedankt Yaris
het lukt me niet een pb te sturen wegens 'te weinig rechten' ;-)
het lukt me niet een pb te sturen wegens 'te weinig rechten' ;-)