Vastned Retail Belgium
TIP
Re: Vastned Retail Belgium
VASTB heeft 11 niet strategisch gelegen panden verkocht voor €26M, ongeveer 4% beneden de reële waarde. Het is nuit duidelijk wat de impact hiervan zal zijn op de huurinkomsten. Positief is dan wel dat de schuldgraad zakt tot 29% wat dan weer ruimte laat voor investeringen in Premium Panden.
Persbericht
Persbericht
Resultaten FY 2015
• Verdere uitvoering van de strategie om op termijn het aandeel premium city high street shops in de vastgoedportefeuille boven 75% te brengen.
• Op 31 december 2015 bestaat 58% van de vastgoedportefeuille uit premium city high street shops, 17% uit high street
...
• Bezettingsgraad op 31 december 2015: 98% (98% op 31 december 2014).
...
• Brutodividend bedraagt € 2,51 per aandeel voor boekjaar 2015 (€ 2,72 voor boekjaar 2014). Brutodividendrendement van 4,5% op basis van de slotkoers op 31 december 2015 zijnde € 55,97.
...
• Beperkte schuldgraad van 28% op 31 december 2015.
• Verdere uitvoering van de strategie om op termijn het aandeel premium city high street shops in de vastgoedportefeuille boven 75% te brengen.
• Op 31 december 2015 bestaat 58% van de vastgoedportefeuille uit premium city high street shops, 17% uit high street
...
• Bezettingsgraad op 31 december 2015: 98% (98% op 31 december 2014).
...
• Brutodividend bedraagt € 2,51 per aandeel voor boekjaar 2015 (€ 2,72 voor boekjaar 2014). Brutodividendrendement van 4,5% op basis van de slotkoers op 31 december 2015 zijnde € 55,97.
...
• Beperkte schuldgraad van 28% op 31 december 2015.
In een persbericht deelt Vastned mee, dat de operationele banden (gedeeltelijk zelfde management) met Intervest Offices & Warehouses, doorgeknipt worden. Dat kan alleen maar ten gunste van de ontwikkeling van Vastned Retail zelf spelen.
PersberichtHet uit te keren brutodividend voor boekjaar 2015 is vastgesteld op € 2,51 per aandeel. Na inhouding van de roerende voorheffing van 27% bedraagt het nettodividend voor boekjaar 2015 aldus € 1,8323 per aandeel.
Het dividend is betaalbaar vanaf 9 mei 2016 op basis van het aandeelhouderschap op 4 mei 2016.
Persbericht eerste kwartaal
Lager operationeel resultaat (gevolg van verkopen van niet strategisch gelegen panden)
Hogere vastgoedwaarde
Zeer minieme schuldgraad laat verdure expansie toe
Eigen management (vroeger gedeeld met INTO) laat betere focus toe.
Lager operationeel resultaat (gevolg van verkopen van niet strategisch gelegen panden)
Hogere vastgoedwaarde
Zeer minieme schuldgraad laat verdure expansie toe
Eigen management (vroeger gedeeld met INTO) laat betere focus toe.
Persbericht derde kwartaal
- operationeel resultaat houdt vrij goed stand, niettegenstaande de desinvestering van 14 panden. Nu €1.85 tegenover €1.86 voor de eerste negen maanden.
-Nu reeds 59% van de portefeuille op premium locaties (maar nog altijd 23% in retailparken en baanwinkels)
-Verwacht dividend: tussen €2.44 - €2.49 (was €2.51in 2015).
Ter herinnering: ook in Q3 2015 (zie mijn bericht van 27 oktober 2015 in deze draad) gaf VASTB dezelfde vork op voor het brutodividend. Uiteindelijk werd het dus hoger. Misschien is het dit jaar ook het geval gezien het al bij al goede cijfer voor het operationeel resultaat.
-De NAV bedraagt (op 30 September)€48.58. Met een slotkoers van €55.40 is de premie ~14%
- operationeel resultaat houdt vrij goed stand, niettegenstaande de desinvestering van 14 panden. Nu €1.85 tegenover €1.86 voor de eerste negen maanden.
-Nu reeds 59% van de portefeuille op premium locaties (maar nog altijd 23% in retailparken en baanwinkels)
-Verwacht dividend: tussen €2.44 - €2.49 (was €2.51in 2015).
Ter herinnering: ook in Q3 2015 (zie mijn bericht van 27 oktober 2015 in deze draad) gaf VASTB dezelfde vork op voor het brutodividend. Uiteindelijk werd het dus hoger. Misschien is het dit jaar ook het geval gezien het al bij al goede cijfer voor het operationeel resultaat.
-De NAV bedraagt (op 30 September)€48.58. Met een slotkoers van €55.40 is de premie ~14%
Dit is volgens mij een interessant aandeel voor de contrarians. Als de markt klappen gaat krijgen, zou dit wel eens een goed aandeel kunnen worden met zijn nu al relatief lage waardering en de focus op "premium city high street shops".
Koers momenteel 47,10...tijd om bij te kopen of nog even afwachten?
Tja. Wisten we dat maar.Gerhard38 schreef:Koers momenteel 47,10...tijd om bij te kopen of nog even afwachten?
Het aandeel is op 3 mei ex-div gegaan (wordt uitbetaald vanaf 8 mei). Dit verklaart de drop tot €47 - €47.25.
In de veronderstelling dat het dividend voor dit jaar hetzelfde blijft (€2.45 bruto) betekent dit een bruto rendement van ~5.2%. Niet slecht.
Ik verwacht echter nog een lichte daling van het dividend. Uit het kwartaalverslag:
Besluit: indien je de aandelen in port hebt, dan zou ik ze houden voor het mooie rendement. Ik zou echter op dit ogenblik niet aan- of bijkopen en eerder verdere resultaten Q2 afwachten.
In de veronderstelling dat het dividend voor dit jaar hetzelfde blijft (€2.45 bruto) betekent dit een bruto rendement van ~5.2%. Niet slecht.
Ik verwacht echter nog een lichte daling van het dividend. Uit het kwartaalverslag:
De dalende trend neemt af, maar is nog altijd dalend. Dit gecombineerd met...Op korte termijn had dit als gevolg dat het EPRA resultaat in 2015 en 2016 afnam. Vanaf 2017 wordt verwacht dat deze dalende trend afneemt en dat de verbetering in de kwaliteit van de portefeuille een stabile EPRA resultaat tot gevolg heeft.
kan mijn hypothese staven....Voor wat betreft toekomstige huurgroei die vooral het resultaat is van huurhernieuwingen die in 2017 onderhandeld worden, is Vastned Retail Belgium gematigd optimistisch.
Besluit: indien je de aandelen in port hebt, dan zou ik ze houden voor het mooie rendement. Ik zou echter op dit ogenblik niet aan- of bijkopen en eerder verdere resultaten Q2 afwachten.
Na publicatie van de Halfjaarresultaten moet ik mijn mening bijstellen. Men gaat nu uit van een verwacht dividend tussen €2.40 en €2.50. Het middenpunt, wat meestal het uitgekeerde dividend wordt, is €2.45. DIt is precies het dividend dat dit jaar uitgekeerd werd. Slotsom: het dividend blijft waarschijnlijk gelijk. Aan de slotkoers van vandaag (€45.25) betekent dit een bruto rendement van 5.4%
Daarenboven is de NAV gestegen naar €51.31 (mede door de gestegen huurprijzen in het core segment) - Dit betekent dat het aandeel met met een korting van ~12% noteert. Deze inventariswaarde zou in de toekomst nog moeten stijgen want het is de bedoeling tot 75% van de portefeuille(°) in het core segment (beste winkelstraten in kernsteden) op te drijven (nu 59%)
Met een schuldgraad van slechts 28% kan VASTB de nodige vuurkracht ontwikkelen om deze expansie waar te maken.
Ik denk dat VASTB het dieptepunt bereikt heeft en uit het dal klimt.
(°) na afsluiten van de resultaten op 30 juni heeft VASTB drie aaneengesloten panden verworden in Antwerpen (Steenhouwersvest). Deze zijn reeds verhuurd aan tophuurders: Diane von Furstenberg, Damoy en Le Pain Quotudien.
Gisteren 21 aug (om 15:22) werden 950 stuks VASTB gedumpt aan marktkoers door één (institutionele ?) belegger.
De eerste 10 lijnen van BID en ASK staan voor een volume van circa 1500 stuks. Ik moet er waarschijnlijk geen tekening bij maken. Alle bids boven €45.02 werden volledig gevuld. Vandaag opent VASTB opnieuw aan €45.99...
en er waren maar 270 stuks nodig om opnieuw een bodem van €45.025 te bereiken. Intussen loopt de BID weer vol en verkleint ook de BID/ASK spread.
De eerste 10 lijnen van BID en ASK staan voor een volume van circa 1500 stuks. Ik moet er waarschijnlijk geen tekening bij maken. Alle bids boven €45.02 werden volledig gevuld. Vandaag opent VASTB opnieuw aan €45.99...
en er waren maar 270 stuks nodig om opnieuw een bodem van €45.025 te bereiken. Intussen loopt de BID weer vol en verkleint ook de BID/ASK spread.
Ondertussen bijgekocht rond de 45€...nu terug gestegen tot 47 €...
Gert de Mesure geeft nu een koersdoel van € 50.
http://kanaalz.knack.be/beurs/buy-sell- ... 14421.html
Gert de Mesure geeft nu een koersdoel van € 50.
http://kanaalz.knack.be/beurs/buy-sell- ... 14421.html
- EPRA resultaat licht gedaald tot €1.78 (was €1.85) voornamelijk door eenmalige financieringskosten.
- De dividend vork wordt vernauwd maar blijft gecentreerd rond €2.45. Dit betekent een bruto rendement van 504%
- Reële waarde van de vastgoedportefeuille met €18M gestegen door betere rendementen van de winkels in de kernsteden
- Schuldgraad bedraagt nu slechts 28%
- EPRA NAV van €53.15 (gestegen met ~€3) Wat betekent dat VASTB met een ferme korting noteert
Persbericht
- De dividend vork wordt vernauwd maar blijft gecentreerd rond €2.45. Dit betekent een bruto rendement van 504%
- Reële waarde van de vastgoedportefeuille met €18M gestegen door betere rendementen van de winkels in de kernsteden
- Schuldgraad bedraagt nu slechts 28%
- EPRA NAV van €53.15 (gestegen met ~€3) Wat betekent dat VASTB met een ferme korting noteert
Persbericht
Ik overweeg om winst te nemen op mijn Telenet aandelen en hiermee in deze GVV te beleggen. Zou een pakket kopen met limiet 46. Wat denken jullie?
Bedoeld als dividendwaarde.
Bedoeld als dividendwaarde.