Beleggingsfondsen via grootbanken?
TIP
Re: Beleggingsfondsen via grootbanken?
Klopt helemaal! Ik bezie mij zelf als beginner en wil inderdaad zo'n 100eu per maand beleggen. We moeten allemaal ergens beginnen natuurlijk. Het is wel geld dat ik zeker niet direct nodig heb, dus het kan wel lang blijven staan. Zelfstudie vind ik daarom wel belangrijk en dus ook de mening van gevorderden.annetje schreef:Beginners die hier advies komen vragen, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen (ipv dat ze zich eerst vanalles laten aanpraten), willen in de eerste plaats met kleine bedragen kunnen beleggen : 100 euro per maand, of 100 euro per fonds, of zelfs nog minder.
ETF's moet je al met een veel te groot bedrag ineens aankopen, wil je de kosten er wat uithalen.
Wat is juist het verschil tussen een fonds en een ETF? Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Medirect of AXA voor beleggingsfondsen. Er is zo veel informatie en keuze dat het moeilijk kiezen wordt welke bank en welke fondsen ...
Spaar dan gewoon 100 euro per maand en stap dan 1x per jaar in dan zijn je transactiekosten toch ok..?
Klopt helemaal! Ik bezie mij zelf als beginner en wil inderdaad zo'n 100eu per maand beleggen. We moeten allemaal ergens beginnen natuurlijk. Het is wel geld dat ik zeker niet direct nodig heb, dus het kan wel lang blijven staan. Zelfstudie vind ik daarom wel belangrijk en dus ook de mening van gevorderden.
Starten met beleggen als alles op zijn top staat , wil niet zeggen dat het niet nog hoger kan.
Voor het zelfde geld is uw 100 € inleg eind dit jaar nog 40 € waard.
Kan natuurlijk ook 150 € zijn.
En dan komt de vraag gaat u verder blijven beleggen.
Hoe duurder iets hoe minder stukjes bij aankoop voor uw 100 €
Hoe lager iets hoe meer stukjes bij aankoop voor uw 100 €
succes
Starten met beleggen als alles op zijn top staat , wil niet zeggen dat het niet nog hoger kan.
Voor het zelfde geld is uw 100 € inleg eind dit jaar nog 40 € waard.
Kan natuurlijk ook 150 € zijn.
En dan komt de vraag gaat u verder blijven beleggen.
Hoe duurder iets hoe minder stukjes bij aankoop voor uw 100 €
Hoe lager iets hoe meer stukjes bij aankoop voor uw 100 €
succes
Estate Guru believer.
Kwestie van clichés boven te halen kijk zeker ook naaf keyplan van keytrade. Komt overeen met wat je zoekt, periodieke instap, lage kosten, mogelijk voor kleine bedragen.Nenzurax schreef:Klopt helemaal! Ik bezie mij zelf als beginner en wil inderdaad zo'n 100eu per maand beleggen. We moeten allemaal ergens beginnen natuurlijk. Het is wel geld dat ik zeker niet direct nodig heb, dus het kan wel lang blijven staan. Zelfstudie vind ik daarom wel belangrijk en dus ook de mening van gevorderden.annetje schreef:Beginners die hier advies komen vragen, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen (ipv dat ze zich eerst vanalles laten aanpraten), willen in de eerste plaats met kleine bedragen kunnen beleggen : 100 euro per maand, of 100 euro per fonds, of zelfs nog minder.
ETF's moet je al met een veel te groot bedrag ineens aankopen, wil je de kosten er wat uithalen.
Wat is juist het verschil tussen een fonds en een ETF? Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Medirect of AXA voor beleggingsfondsen. Er is zo veel informatie en keuze dat het moeilijk kiezen wordt welke bank en welke fondsen ...
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
No offence annetje maar post aub geen dingen die manifest onjuist zijn. ETFs worden verhandeld net zoals aandelen. Zelfde kost, zelfde taks.annetje schreef:ETF's moet je al met een veel te groot bedrag ineens aankopen, wil je de kosten er wat uithalen.
ETF's zijn net ideaal voor mensen die maar 100 EUR per maand kunnen investeren. Stel dat je al de 50 grootste Europese bedrijven wil kopen, de Euro stoxx 50, dan kan je op Amsterdam gewoon de iShares Core EURO STOXX 50 ETF (ticker: CSX5) kopen aan momenteel ongeveer 109 EUR per stuk. Daarmee heb je dan 50 aandelen in één keer gekocht aan dezelfde kost en taks van maar 1 aandeel dus je bent net goedkoper af dan als je die elk apart zou willen kopen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wie heeft jou in godsnaam wijsgemaakt dat je een groot bedrag nodig zou hebben om een ETF te kopen? Een grootbank?
Op ETF's betaal je in de meeste gevallen makelaarskosten, bij Keytrade is dat bv 7,5 euro per transactie tot 2500 euro. Op 100 euro is dat een instap kost van 7,5%, veel te veel, voor zulke kleine bedragen ben je beter af met een vergelijkbaar fonds.omega6 schreef:No offence annetje maar post aub geen dingen die manifest onjuist zijn. ETFs worden verhandeld net zoals aandelen. Zelfde kost, zelfde taks.annetje schreef:ETF's moet je al met een veel te groot bedrag ineens aankopen, wil je de kosten er wat uithalen.
ETF's zijn net ideaal voor mensen die maar 100 EUR per maand kunnen investeren. Stel dat je al de 50 grootste Europese bedrijven wil kopen, de Euro stoxx 50, dan kan je op Amsterdam gewoon de iShares Core EURO STOXX 50 ETF (ticker: CSX5) kopen aan momenteel ongeveer 109 EUR per stuk. Daarmee heb je dan 50 aandelen in één keer gekocht aan dezelfde kost en taks van maar 1 aandeel dus je bent net goedkoper af dan als je die elk apart zou willen kopen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wie heeft jou in godsnaam wijsgemaakt dat je een groot bedrag nodig zou hebben om een ETF te kopen? Een grootbank?
Voor instap fondsen betaal je bij Keytrade 9,95 EUR per transactie dus dat is dan toch duurder?vortex schreef:Op ETF's betaal je in de meeste gevallen makelaarskosten, bij Keytrade is dat bv 7,5 euro per transactie tot 2500 euro. Op 100 euro is dat een instap kost van 7,5%, veel te veel, voor zulke kleine bedragen ben je beter af met een vergelijkbaar fonds.
Bij Keytrade wel, al kan je daar maandelijks kleine bedragen beleggen in een keyplan zonder instapkosten, desnoods steek je maar 1 fonds in een keyplan. Bij de meeste online banken is er geen of een beperkte instap kost voor fondsen, zelfs bij grootbanken is het met een maximum van 3% (wat nog veel te veel is) een pak goedkoper.
Toen ik twijfelde of ik voor een etf in obligaties wou gaan of een wereldwijd actief beheerd obligatiefonds (dacht van Templeton) heb ik de kosten uitgerekend en bij een instap van 1000 euro was de etf nog steeds goedkoper als het fonds ZONDER instapkosten
Maar nu spreek je over 1000 euro, een groot bedrag voor een beginner die het allemaal klein wil starten en zien hoe hij/zij erop reageert, om het beetje bij beetje verder op te bouwen.
Heb je al eens uitgerekend wat het je kost om dezelfde ETF te kopen in schijven van 100 euro ? En ik spreek hier niet over DeGiro, maar een gewone bank of broker (type Keytrade, Medirect).
Ik denk dat je aardig gaat verschieten.
Maar het is ieders eigen portemoné, en iedereen moet doen wat in zijn haar mogelijkheden ligt. En de kosten die erbij komen kijken zijn een bepalende factor.
Zoals Vortex al aanhaalde, is daarom een Keyplan ideaal om de eerste stappen op de beurs te leren zetten.
Heb je al eens uitgerekend wat het je kost om dezelfde ETF te kopen in schijven van 100 euro ? En ik spreek hier niet over DeGiro, maar een gewone bank of broker (type Keytrade, Medirect).
Ik denk dat je aardig gaat verschieten.
Maar het is ieders eigen portemoné, en iedereen moet doen wat in zijn haar mogelijkheden ligt. En de kosten die erbij komen kijken zijn een bepalende factor.
Zoals Vortex al aanhaalde, is daarom een Keyplan ideaal om de eerste stappen op de beurs te leren zetten.
Annetje, je hoeft niet persé elke maand bijkopen. Gebruik bvb gogi van mk. Zij kopen alleen bij allow en zetten anders opzij tot er een allow komt. Zo heb je minder transactiekosten.
Komt vanuit "De crash van 2017" een bericht van gisteren.omega6 schreef:Ik zou opletten met dat gogi systeem van MK als koopsignaal.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Je citeert mij wel uit context. Waar ik naar verwees is dat er juli vorig jaar na de Brexit een bump was waardoor de 1J return in juli waarschijnlijk een tijdelijke allow/spread zal geven die je mss beter negeert. Zoals ze bij MK uitleggen wil een allow niet persé zeggen dat je moet bijkopen. Het zijn eerder de stops waar je moet naar kijken. Nu duidelijk genoeg?Cydox schreef:Komt vanuit "De crash van 2017" een bericht van gisteren.omega6 schreef:Ik zou opletten met dat gogi systeem van MK als koopsignaal.
No offence cydox maar post aub geen dingen die manifest uit de context zijn.
wordt hier hoe langer hoe zotter
wordt hier hoe langer hoe zotter
Pietpiraat, kan voor mijzelf opkomen hoor.