Beleggen in een superfonds: Bestinver Internacional
TIP
Re: Beleggen in een superfonds: Bestinver Internacional
Vraagje. Ik was alles aant bekijken. Ik snap de kostenstructuur nietgpv1 schreef:Tijd voor een update over dit superfonds !
De jaarlijkse kosten zijn 1,75%, daar komen 0,04 à 0,125% bewaarkosten bij.
Maar dan:
Hoe groot zijn de onkosten in het verleden geweest? Vind ik niet onmiddellijk terug.Aside from these fees, the fund may bear the following expenses: intermediation, settlement, CNMV rates, and auditing
and financial expenses on loaans or overdrafts. The fund may also bear expenses arising from the financial research
service on investments included in the intermediation service.
Dat zijn kosten die al vervat zitten in de netto-inventariswaarde en dus ook de gepubliceerde rendementen. Daar hoeft ge u niks van aan te trekken.Aside from these fees, the fund may bear the following expenses: intermediation, settlement, CNMV rates, and auditing
and financial expenses on loaans or overdrafts. The fund may also bear expenses arising from the financial research
service on investments included in the intermediation service.
Ik wil wel opmerken dat ik na het vertrek van Francisco Garcia Paramés (en in de toekomst misschien ook zijn ex-collega's, wie weet) niet meer zo'n grote voorstander ben van de fondsen van Bestinver.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Mja, toch versta ik het niet. Hoe groot zijn die extra kosten in praktijk? Komt er nog 0,1 à 0,2% bij bovenop de 1,75% mngmt fee, of is dit eerder 1à2%?gpv1 schreef:Dat zijn kosten die al vervat zitten in de netto-inventariswaarde en dus ook de gepubliceerde rendementen. Daar hoeft ge u niks van aan te trekken..
@moneygirl:
Waarschijnlijk komen die kosten bovenop de management fee, maar hoeveel die kosten zijn wordt niet vermeld omdat ze nu eenmaal variabel zijn.
Waarschijnlijk komen die kosten bovenop de management fee, maar hoeveel die kosten zijn wordt niet vermeld omdat ze nu eenmaal variabel zijn.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Aangezien ondertussen bekend is geraakt dat de twee ex-collega's van Paramés eveneens zullen vertrekken bij Bestinver, raad ik hun fondsen niet meer aan. Toch interessant om te weten wat ze in het voorbije kwartaal zoal hebben gekocht en verkocht (zoals blijkt uit de meest recente nieuwsbrief van enkele dagen geleden):
aangekocht:
- Publicis (welke ik eveneens aanraad)
- Rolls Royce
- WPP
- British American Tobacco
- Pfizer
- GlaxoSmithKline
- Kone
- Randstad
- Aon
- Marsh & McLennan
- Kering
verkocht:
- Econocom
- Bpost
- Debenhams (welke ik juist aanraad)
- UBM
- Madison Square Garden
- Stef-TFE
- TF1
- WH Smith
- Ashmore
- Sol
- Dassault Aviation
- Tata Motors
aangekocht:
- Publicis (welke ik eveneens aanraad)
- Rolls Royce
- WPP
- British American Tobacco
- Pfizer
- GlaxoSmithKline
- Kone
- Randstad
- Aon
- Marsh & McLennan
- Kering
verkocht:
- Econocom
- Bpost
- Debenhams (welke ik juist aanraad)
- UBM
- Madison Square Garden
- Stef-TFE
- TF1
- WH Smith
- Ashmore
- Sol
- Dassault Aviation
- Tata Motors
Niet helemaal on topic, maar ik zie net dat Paramés twee jaar na zijn vertrek bij Bestinver een nieuws fonds gelanceerd heeft: Cobas Selection Fund met min 80 % in aandelen en als ref index de MSCI Europe Total Return Net.
Hij zou al meer dan 100 miljoen opgehaald hebben.
Ik heb helaas nog geen info gevonden over zijn holdings, maar dat zal binnenkort wel moeten komen.
Hij heeft ook een nieuwe beheerder gestart: Cobas Asset Management, met de bedoeling nog 4 fondsen te lanceren, namelijk Cobas Internacional, Cobas Iberia, Cobas Grandes Compañías en Cobas Tesorería.
Hij zou al meer dan 100 miljoen opgehaald hebben.
Ik heb helaas nog geen info gevonden over zijn holdings, maar dat zal binnenkort wel moeten komen.
Hij heeft ook een nieuwe beheerder gestart: Cobas Asset Management, met de bedoeling nog 4 fondsen te lanceren, namelijk Cobas Internacional, Cobas Iberia, Cobas Grandes Compañías en Cobas Tesorería.
Ik zal er geen klant van worden, maar ik zal zijn top 10 aandelenposities zeker als inspiratie gebruiken voor een value belegging.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Grootste posities van Cobas Selección FI :
Aryzta AG
Israel Chemicals Ltd
Teekay Corp
Teekay LNG Partners LP
Hyundai Motor Co Pfd. Shs -2-
Grootste posities van Cobas Internacional FI :
Aryzta AG
Israel Chemicals Ltd
Teekay Corp
Bayerische Motoren Werke AG
Teekay LNG Partners LP
Het ziet ernaar uit dat Aryzta AG wel eens een interessante belegging zou kunnen zijn!
BMW staat blijkbaar ook nog altijd op het lijstje van Paramés.
Aryzta AG
Israel Chemicals Ltd
Teekay Corp
Teekay LNG Partners LP
Hyundai Motor Co Pfd. Shs -2-
Grootste posities van Cobas Internacional FI :
Aryzta AG
Israel Chemicals Ltd
Teekay Corp
Bayerische Motoren Werke AG
Teekay LNG Partners LP
Het ziet ernaar uit dat Aryzta AG wel eens een interessante belegging zou kunnen zijn!
BMW staat blijkbaar ook nog altijd op het lijstje van Paramés.
Kan je dit in Belgie aankopen via-via?
Die Aryzta AG lijkt me alvast interessant. Marktleider in Europa & oa concurrent van Finsbury Food (small cap, zie ergens opt het forum)
Hebben onlangs een hoop lange termijncontracten hernieuwd, zorgt voor 'revenue stability"
focus op high margin-products
Vrij hoge schuldgraad (Net Debt/Ebitda = 2,9x)
market Cap = € 2,7B
Uit het jaarverslag;
geeft mogelijks een opwaarts potentieel van 66%. Eentje om verder te onderzoeken
Hebben onlangs een hoop lange termijncontracten hernieuwd, zorgt voor 'revenue stability"
focus op high margin-products
Vrij hoge schuldgraad (Net Debt/Ebitda = 2,9x)
market Cap = € 2,7B
Uit het jaarverslag;
In the financial year 2016, the key successes included strong free cash generation of €267m
Gemiddelde FCF van 250M over de laatste 2 jaren. Omzet van tegen de 4B. FCF-marge van >6%19 Outlook
During FY17 ARYZTA expects to generate free cash in a range of €225–€275m, excluding Private Placement early redemption costs, and deliver underlying fully diluted EPS in-line with consensus of 358 cent.
geeft mogelijks een opwaarts potentieel van 66%. Eentje om verder te onderzoeken
Jammer genoeg ben ik er vorig jaar te vroeg ingestapt. Maar ik blijf wel overtuigd van het langetermijnpotentieel (ik moet me wel dringend nog eens inlezen. Ik ben wat aan het 'slacken' gegaan de laatste tijd).
https://seekingalpha.com/article/395917 ... pportunity
Hmm blijkbaar toch niet alles koek en ei daar. Nogal wat verloop aan de top recentelijk, vertragingen ivm productieoptimalisatie, verlies van contracten, druk op marges...Poldermol schreef: ↑7 juni 2017, 04:25 Jammer genoeg ben ik er vorig jaar te vroeg ingestapt. Maar ik blijf wel overtuigd van het langetermijnpotentieel (ik moet me wel dringend nog eens inlezen. Ik ben wat aan het 'slacken' gegaan de laatste tijd).
Hoge schulden & nu de verhoopte groei die uitblijft in combinatie met vrij hoge goodwill... (afboekingen, Kapitaalverhoging?)
http://1gb36n9cbqk43tr4g3n7wxju.wpengin ... Update.pdf
dus die FCF-range is helemaal geen zekerheid?
– As previously advised, given the pace of management transition and the extent of operational reviews underway, the Board is not in a position to provide guidance. Accordingly, prior guidance should not be relied upon.
https://www.irishtimes.com/business/agr ... eLayout.ot
btw ik kom over 2016 aan een FCF van 287,5M ipv 267M (volgens MGMT) (= incl. Investing CapEx)While Mr Killian last month ruled out need for of Aryzta to raise equity as it goes about refinancing €600 million of debt within the next year, Mr Ryan said “the question of whether the company will raise capital is definitely on the table”.
“I don’t think there is an acute need,” said Mr Ryan. “But ultimately this will come down to the new management team.”
edit; nog een toevoeging uit H1 2017 report;
– Continuing to focus on customer service, support and food safety
– Increased focus on cost alignment and efficiency initiatives
– Improving revenue growth and operating leverage of well-invested asset base
– Peak capital expenditure cycle completed
– Increased focus on cash generation
– Strengthening the balance sheet
» Amended and extended financing agreements provides headroom
» Strategic review of Joint Ventures investment strategy underway
– Potential to reduce leverage by more than €1 billion within four years
Het Cobas Internacional-fonds van Paramés stond gisteren op een YTD van -5,4%, maar er is ook goed nieuws: in mei komt er een Engelstalig boek uit van hem: Investing For The Long Term:
https://www.wiley.com/en-us/Investing+f ... 1119431190
Hij blijft ook geloven in Aryzta:
"However, during January, the company announced a profit warning, suffering a drop in the share price. Both, the company and ourselves, think it is a temporary problem (Due to a sudden rise of the costs in USA), which will not affect the valuation of the company in the long term."
"However, during January, the company announced a profit warning, suffering a drop in the share price. Both, the company and ourselves, think it is a temporary problem (Due to a sudden rise of the costs in USA), which will not affect the valuation of the company in the long term."
Interessant, dat ga ik me toch aanschaffen denk ik. Aryzta ook maar int oog blijven houden dan!gpv1 schreef: ↑6 februari 2018, 14:34 Het Cobas Internacional-fonds van Paramés stond gisteren op een YTD van -5,4%, maar er is ook goed nieuws: in mei komt er een Engelstalig boek uit van hem: Investing For The Long Term: