Pensioensparen wanneer verkopen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen wanneer verkopen?
Hello Platin,
Eft ja goed en wel volgens een bepaalde site moet men er maar 3 aankopen.
Al de rest een zeepbel , speeltjes want er is veel vraag naar.
Ieder die hier mee leest weet over welke blog het gaat begint met mijn Kapitaal.
Zou daar als met een lange beleggingshorizon toch eens gaan lezen.
Nooit te oud of te jong om bij te leren.
Nu als vb heb er eentje op sinds aankoop begin 2016 op + 21,04 % LU0132412106
Aberdeen Global - Emerging Markets Equity Fund A-2 USD Acc
Een actief fonds in emerging markets - 62 aandelen - JKP 2.04% - Aankoopkosten (Max) 6,38% (hoeveel betaalde jij?)
Mijn aankoop kosten 0,0 € via Me
En tussen Arpe en Eft is een heel groot verschil namelijk het risico.
Ik versta je opmerking niet echt. In mijn antwoord heb ik expliciet aangegeven een vergelijking te maken met ETFs die gelijkaardig is . In dit geval hoop ik dat 70% Europese aandelen en 30% europese obligaties een goede benadering zou moeten zijn.
Belgische Pensioen spaar fondsen mogen niet in eender wat beleggen , lijkt me weeral een groot verschil.
Zeggen wat een ander moet doen met zijn pensioen fonds is makkelijk.
De topicstarter had een heel specifieke vraag, waarop een heel concreet antwoord is gegeven.
Op een vraag antwoorden ja dat klopt.
Maar heb hier nog niet gelezen wat voor hem een aanvaardbaar risico is.
Dan zomaar een risicovol advies geven ?
Is wel een heel groot verschil iemand die zijn psp gaat herbeleggen of iemand die een horizon van 20 JAAR als doel heeft.
Denk dat voor betrokkene zijn kapitaal heden opvragen , langs de lijn gaan staan met deze hoge koersen.
En bij een dip terug gaan investeren het aangewezene is.
Sta zelf ook al maanden aan de lijn.
Zou voorstellen we zetten allebei 20000 € op een rekening en kopen daar eft's mee doet ge mee.
Met echte transacties: alles inbegrepen? Stuur me maar een PM met een concreet voorstel voor de spelregels. Zou wel heel vervelend thread kunnen worden; ( hoed af voor de acceptatie ) is eerste positief antwoord sinds vele jaren.
Mijn vroegere grootbank adviseurs zijn nooit meegegaan in het verhaal.
ik ben een buy & hold investeerder met een horizon van >20 jaar
Helaas heden al een zestiger en dan is men horizon wel wat korter.
En tegen 2018 komt er een nieuwe richtlijn aan wat beleggingen betreft.
Ieder die hier mee leest weet over welke blog het gaat begint met mijn Kapitaal.
Een actief fonds in emerging markets - 62 aandelen - JKP 2.04% - Aankoopkosten (Max) 6,38% (hoeveel betaalde jij?)
Ik versta je opmerking niet echt. In mijn antwoord heb ik expliciet aangegeven een vergelijking te maken met ETFs die gelijkaardig is . In dit geval hoop ik dat 70% Europese aandelen en 30% europese obligaties een goede benadering zou moeten zijn.
Belgische Pensioen spaar fondsen mogen niet in eender wat beleggen , lijkt me weeral een groot verschil.
De topicstarter had een heel specifieke vraag, waarop een heel concreet antwoord is gegeven.
Is wel een heel groot verschil iemand die zijn psp gaat herbeleggen of iemand die een horizon van 20 JAAR als doel heeft.
Denk dat voor betrokkene zijn kapitaal heden opvragen , langs de lijn gaan staan met deze hoge koersen.
Zou voorstellen we zetten allebei 20000 € op een rekening en kopen daar eft's mee doet ge mee.
Met echte transacties: alles inbegrepen? Stuur me maar een PM met een concreet voorstel voor de spelregels. Zou wel heel vervelend thread kunnen worden; ( hoed af voor de acceptatie ) is eerste positief antwoord sinds vele jaren.
Estate Guru believer.
Beetje off-topic misschien maar denk er ook over om pensioenspaarfonds Pricos ( zonder bescherming) vervroegd op te vragen. 33% is niet weinig maar als er pakweg binnen 10 jaar de helft is afgecrasht ga ik geen 10 jaar wachten op herstel...vortex schreef: ↑11 juni 2017, 10:47 Neem aan dat het over een pensioenspaarfonds gaat. In dat geval zou ik nu verkopen, naar mijn gevoel zijn er op relatief korte termijn (tussen 0 en 5 jaar) meer vogels te verliezen dan te winnen. De rente stijging die er zit aan te komen is nadelig voor het obligatie gedeelte en aandelenmarkten zijn nu zeker niet meer ondergewaardeerd te noemen.
En aangezien ik op mijn 60 toch voor 8% belast wordt verlies ik 'maar' 25% of zie ik dat verkeerd?
zeer moeilijk om toekomstige rendementen en %'s te vergelijken met huidige wetgeving.
Goed advies hier is quasi onmogelijk.
poging:
OPVRAGEN als u het nodig hebt en tzijn uw laatste centen, of u kan met zekerheid de toekomstige prestatie van (pricos +25%) kloppen.
LATEN STAAN in het kader van spreiding. Doe het ding dat uw wil doen met vrij beschikbare centen.
Hello Platin,
Het word een beetje moeilijk voor de lezer om te kunnen zien wie wat geschreven heeft. Heb geprobeerd alles van jou in rood zetten n ikzelf in het blauw. Mijn meest recente antwoorden voorafgegaan met >>>, ik hoop dat het verstaanbaar is.
Het word een beetje moeilijk voor de lezer om te kunnen zien wie wat geschreven heeft. Heb geprobeerd alles van jou in rood zetten n ikzelf in het blauw. Mijn meest recente antwoorden voorafgegaan met >>>, ik hoop dat het verstaanbaar is.
platin schreef: ↑13 juni 2017, 18:28 Hello Platin,
>>> Ja ik ken de site, en ook de evaluaties op dit forum.
>>> Correct, Ik ga ervan uit dat een de assetallocatie die de persoon gisteren had, ook vandaag nog geldig is daarom dat ik ook vergeleken met 70% Europese aandelen en 30% europese obligaties dat een goede benadering zou moeten zijn. Is er een betere vergelijking?
>>> zoals hierboven vermeld: Ik ga ervan uit dat een de assetallocatie die de persoon gisteren had, ook vandaag nog geldig. De topicstarter stelde geen vragen ivm verandering van zijn asset allocatie.
Met hoeveel % van je vermogen sta je aan de zijleijn? en hoeveel heb je nog geinvesteerd?
>>> Hoe organiseren we dit best?
>>> heb snel even de sterftetabellen geraadpleegt, als je een man bent is je gemiddelde levensverwachting 21.6 jaar
>>> OK, kan je dit uitleggen....
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 juni 2017, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo ratpack,
* Sommige zijn stabieler, met lagere verwacht rendement,
* sommige zijn volatieler, met hoger verwacht rendement.
Ze houden elkaar in evenwicht >> Altijd alles in zijn geheel bekijken.
Als je vind dat je huidige allocaties te risky zijn; kan je dit op verschillende manieren aanpakken.
1. je beleggingen buiten het pensioensparen minder risky maken - en dus je gemiddelde belegginggn minder risky maken.
2. je huidige Pricos omwisselen in Pricos Defensive; je zou dan van 70 aandelen/30 obli naar 30 aandelen/70 obli gaan. Ik denk dat dit zonder kosten noch belastingen gaan.
3. Als laatste mogelijkheid kan je inderdaad verkopen, en 33% belastingen betalen.
Ik vind het altijd best om al de beleggingen samen te bekijken.
* Sommige zijn stabieler, met lagere verwacht rendement,
* sommige zijn volatieler, met hoger verwacht rendement.
Ze houden elkaar in evenwicht >> Altijd alles in zijn geheel bekijken.
Als je vind dat je huidige allocaties te risky zijn; kan je dit op verschillende manieren aanpakken.
1. je beleggingen buiten het pensioensparen minder risky maken - en dus je gemiddelde belegginggn minder risky maken.
2. je huidige Pricos omwisselen in Pricos Defensive; je zou dan van 70 aandelen/30 obli naar 30 aandelen/70 obli gaan. Ik denk dat dit zonder kosten noch belastingen gaan.
3. Als laatste mogelijkheid kan je inderdaad verkopen, en 33% belastingen betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
>>> heb snel even de sterftetabellen geraadpleegt, als je een man bent is je gemiddelde levensverwachting 21.6 jaar
Sterfte tabellen ben al 3 maal zo oud als die 21,6 j.
Dan nog, ga maar eens op een begraafplaats rondkijken hoeveel er hun pensioen niet gehaald hebben.
En dan gaan beweren dat ik nog 21,6 jaar te gaan heb.
Moet mijn centjes nog op krijgen ook.
Ben heden tevreden met mijn beleggings opbrengsten.
Zelf als jongere een paar fiasco's meegemaakt
Onze aller Fortis het goede huisvader aandeel.
Arco aan ontsnapt.
Debacle met Agfa , Nyrstarr , L&h en nog een paar andere.
Daarom doe gerust uw Eft's, van miskopen leert men heel veel.
Kom zeker ook de tegenslag hier melden in de toekomst.
Blijkbaar Peeters zijn intervieuw gemist de laatste dagen.
Onze grootbanken zouden hun eigen fondsen niet meer mogen aanbieden als het beste voor hun klanten.
Komt het in het kort op neer.
Sterfte tabellen ben al 3 maal zo oud als die 21,6 j.
Dan nog, ga maar eens op een begraafplaats rondkijken hoeveel er hun pensioen niet gehaald hebben.
En dan gaan beweren dat ik nog 21,6 jaar te gaan heb.
Moet mijn centjes nog op krijgen ook.
Ben heden tevreden met mijn beleggings opbrengsten.
Zelf als jongere een paar fiasco's meegemaakt
Onze aller Fortis het goede huisvader aandeel.
Arco aan ontsnapt.
Debacle met Agfa , Nyrstarr , L&h en nog een paar andere.
Daarom doe gerust uw Eft's, van miskopen leert men heel veel.
Kom zeker ook de tegenslag hier melden in de toekomst.
Blijkbaar Peeters zijn intervieuw gemist de laatste dagen.
Onze grootbanken zouden hun eigen fondsen niet meer mogen aanbieden als het beste voor hun klanten.
Komt het in het kort op neer.
Estate Guru believer.
Verkopen voor je 60 zou ik zeker niet doen. Ten eerste zijn pensioenfondsen mixfondsen die in principe niet al te grote risico's nemen, de kans dat er bij een crash 50% af gaat lijkt mij eerder klein. Het verlies bij een crash is misschien maar even groot dan het verlies dat je nu zou maken bij verkoop. Ten tweede heb je nog een horizon van 10 jaar, neem daar in het slechtste geval nog 5 jaar bij, dan heb je volgens mij meer dan genoeg ruimte om een eventuele crash uit te zweten. Vergeet ook niet dat je tijdens een crash meer deelbewijzen voor je 940 euro krijgt. Wat je wel zou kunnen doen in de laatste tien jaar is overschakelen op de defensieve versie van dat pensioenfonds, dit is normaal zonder kosten of taksen en met behoud van belastingvoordeel.
Edit: ben zelf 49 (dus ook nog een horizon van minimum 11 jaar) en spaar via het BNP balanced pensioenfonds, blijf hier gewoon jaarlijks in storten, mocht er tussen nu en 5 jaar een crash plaatsvinden is de kans groot dat ik daarna overstap op de growth versie van dat fonds, kwestie van maximaal van een eventueel herstel te kunnen profiteren.