Tax shelter startende ondernemingen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Tax shelter startende ondernemingen
Ik kreeg de vraag of in interesse heb om in te stappen in een op te richten vennootschap, waarbij een deel van de financiering wordt ingevuld met de tax shelter. Vennootschapsvorm wordt een comm-v. Concreet zou ik €20.000 als stille vennoot inleggen, waardoor ik een belastingbesparing heb in de volgende aangifte. Ik heb dit eens gesimuleerd en dit klopt (je moet inderdaad wel genoeg belasting betalen om het voordeel te genieten, een belastingkrediet is niet mogelijk). Ik zou de aandelen vier jaar aanhouden, en dan worden deze teruggekocht door de oprichter. Als alles niet loopt zoals het is, heb ik sowieso ca 45% van de inleg terug via belastingsvermindering en beperkt mijn risico zich tot het verschil tot mijn 20k inleg.
Heeft er iemand al ervaring met zo'n tax shelter, aandachtspunten, valkuilen? Betaal ik binnen vijf jaar belasting op de verkoop van mijn aandelen?
Heeft er iemand al ervaring met zo'n tax shelter, aandachtspunten, valkuilen? Betaal ik binnen vijf jaar belasting op de verkoop van mijn aandelen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Tax shelter startende ondernemingen
Je koopt aandelen in een startende vennootschap. Op welke manier kan je eruit? Wanneer? Wat kan er intussen gebeuren dat jouw belang kan verwateren of waardeloos maken? Kapitaalverhogingen aan lagere waarderingen? Toekenning van opties aan stichters, andere geldschieters, ...?veje schreef:Ik kreeg de vraag of in interesse heb om in te stappen in een op te richten vennootschap, waarbij een deel van de financiering wordt ingevuld met de tax shelter. Vennootschapsvorm wordt een comm-v. Concreet zou ik €20.000 als stille vennoot inleggen, waardoor ik een belastingbesparing heb in de volgende aangifte. Ik heb dit eens gesimuleerd en dit klopt (je moet inderdaad wel genoeg belasting betalen om het voordeel te genieten, een belastingkrediet is niet mogelijk). Ik zou de aandelen vier jaar aanhouden, en dan worden deze teruggekocht door de oprichter. Als alles niet loopt zoals het is, heb ik sowieso ca 45% van de inleg terug via belastingsvermindering en beperkt mijn risico zich tot het verschil tot mijn 20k inleg.
Wees hier heel voorzichtig mee!
Op een eventuele meerwaarde binnen vijf jaar betaal je geen belasting.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je moet er de voorwaarden eens op nalezen binnen het WIB92, maar volgens mij (als ik het mij goed herinner, heb het ook ooit zelf eens bekeken) mag er vooraf niet overgekomen zijn om de aandelen terug te kopen na 4 jaar. De fiscus kan dan via artikel 344 (nieuwe antimisbruikbepaling) immers opperen dat de enige reden voor de investering het verkrijgen van een belastingvermindering was. Of misschien was dat het advies van mijn fiscaal advocaat, ben niet 100% zeker meer.
Nu ja, mondeling kan het wel natuurlijk, dat kan de fiscus niet bewijzen, maar verkoop dan niet na 4 jaar en 1 dag.
Daarnaast: de onderneming kan natuurlijk failliet gaan. Maar bij een Comm. V. is de beherende vennoot persoonlijk aansprakelijk, dus indien deze vennoot geen vennootschap is kan je je geld terughalen bij de (beherende) vennoot - natuurlijke persoon achter de vennootschap. Ook niet te vergeten: meerwaarden zijn momenteel belastingvrij, maar wie weet binnen 5 jaar?
Moest ik het doen (zeker wanneer er een geschreven contract is met een "call" om de aandelen terug te kopen na 4 jaar aan marktwaarde), ik zou een ruling aanvragen. Maar indien je zelf onvoldoende kennis hebt van fiscaliteit om deze op te maken, dan zal dat snel een dure grap worden.
Edit: terugkopen aan minder dan de marktwaarde (bvb. je steekt er €20.000 in, krijgt 45% belastingvermindering, en na 4 jaar kopen ze terug aan €20.000) is ook om miserie vragen. Dat toont gewoon aan dat enkel het doel was een belastingvermindering te verkrijgen -> makkelijk artikel 344 toe te passen.
Nu ja, mondeling kan het wel natuurlijk, dat kan de fiscus niet bewijzen, maar verkoop dan niet na 4 jaar en 1 dag.

Daarnaast: de onderneming kan natuurlijk failliet gaan. Maar bij een Comm. V. is de beherende vennoot persoonlijk aansprakelijk, dus indien deze vennoot geen vennootschap is kan je je geld terughalen bij de (beherende) vennoot - natuurlijke persoon achter de vennootschap. Ook niet te vergeten: meerwaarden zijn momenteel belastingvrij, maar wie weet binnen 5 jaar?
Moest ik het doen (zeker wanneer er een geschreven contract is met een "call" om de aandelen terug te kopen na 4 jaar aan marktwaarde), ik zou een ruling aanvragen. Maar indien je zelf onvoldoende kennis hebt van fiscaliteit om deze op te maken, dan zal dat snel een dure grap worden.
Edit: terugkopen aan minder dan de marktwaarde (bvb. je steekt er €20.000 in, krijgt 45% belastingvermindering, en na 4 jaar kopen ze terug aan €20.000) is ook om miserie vragen. Dat toont gewoon aan dat enkel het doel was een belastingvermindering te verkrijgen -> makkelijk artikel 344 toe te passen.
Laatst gewijzigd door Roo op 28 april 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
dank je wel voor de input. Het terugnemen van de aandelen door de oprichter is voorzien na minstens vier jaar, dit is één van de voorwaarden uit de tax-shelter; er is inderdaad niet voorzien om dit exact na vier jaar + 1 dag te doen. Een ruling vragen lijkt me eerder een toegift te zijn dat je van in het begin al foute bedoelingen hebt...
Risico op faling is beperkt, het gaat om een dienstenacitiviteit; dus geen grote investeringen-voorraden-afschrijvingen etc.
Risico op faling is beperkt, het gaat om een dienstenacitiviteit; dus geen grote investeringen-voorraden-afschrijvingen etc.
Een ruling is rechtszekerheid (want de "gewone" fiscale ambtenaren moeten de beslissing respecteren). De pers doet het altijd af als "geheime deals maken met de fiscus", maar dat klopt niet. Er is een situatie, en je vraagt eigenlijk of wat je wil doen binnen de fiscale wet correct is. Het college geeft je daar dan een advies, en vervolgens een beslissing. Maar voor €20.000 is het wel wat overkill als je het niet zelf kan + iemand moet inschakelen.veje schreef:dank je wel voor de input. Het terugnemen van de aandelen door de oprichter is voorzien na minstens vier jaar, dit is één van de voorwaarden uit de tax-shelter; er is inderdaad niet voorzien om dit exact na vier jaar + 1 dag te doen. Een ruling vragen lijkt me eerder een toegift te zijn dat je van in het begin al foute bedoelingen hebt...
Er zijn genoeg bedrijfsleiders die, bij de verkoop van hun bedrijf, een aanvraag voor een ruling doen zodat ze zeker zijn dat de meerwaarde op aandelen belastingvrij is. Al was het maar om later geen zever te krijgen omdat één of andere ambtenaar je wilt gebruiken als testcase (ken persoonlijk zo'n gevallen..)
elk ondernemingg die in ons land vennootschapsbelsatingen betaald kan via de tax shelter-systeem investeren in een film productie.Het basis principe is dat de investeerdes 150% van het bedrag dat hij taxsheltert fiscaal kan aftrekken.
het systeenm is weel aan allerlei voorwaarden verbonden. zo mag de vrijstelling max. de helft van de winst van de onderneming bedragen en mag er in het totaal max. 500 000,00 EUR geïnvesteerd( en dus max. 750 000,00 afgetrokken) worden. als een vennootschap 300 000,00 winst wilt maken, kan ze dus max 100 000,00 EUR in een tax shelter investeren
het systeenm is weel aan allerlei voorwaarden verbonden. zo mag de vrijstelling max. de helft van de winst van de onderneming bedragen en mag er in het totaal max. 500 000,00 EUR geïnvesteerd( en dus max. 750 000,00 afgetrokken) worden. als een vennootschap 300 000,00 winst wilt maken, kan ze dus max 100 000,00 EUR in een tax shelter investeren