Ervaring met futures traden (bij Keytrade, Binck)
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Ervaring met futures traden (bij Keytrade, Binck)
Heeft iemand ervaring met futures traden. Lijkt ideaal om een port mee af te dekken gezien ze niet zoals short etfs dagelijks gereset worden en je hoeft dus je long posities niet te verkopen of put opties te betalen.
Ik vroeg mij vooral af hoe de margin verplichting werkt en dan vooral bij Keytrade of Binck. Kan je vooraf vastleggen hoeveel euro (of percent) je broker als margin call mag gebruiken of kan in theorie je broker je hele rekening opgebruiken. Wordt die margin per client afgesproken, ligt dat vast, enfin hoe gaat dat in de praktijk.
En indien je jouw margin account hopelijk kan beperken tot een bepaald bedrag van je rekening, wat gebeurt er dan als je de limiet bereikt. Futures worden dagelijks gesettled dus denk niet dat je enkele dagen tijd krijgt om effe je margin account te spijzen maar wat dan als je je margin verplichting niet (kan) nakomen? Wordt je automisch en diezelfde dag onmiddelijk "uitgestopt" of hoe gaat dat precies?
Ik vroeg mij vooral af hoe de margin verplichting werkt en dan vooral bij Keytrade of Binck. Kan je vooraf vastleggen hoeveel euro (of percent) je broker als margin call mag gebruiken of kan in theorie je broker je hele rekening opgebruiken. Wordt die margin per client afgesproken, ligt dat vast, enfin hoe gaat dat in de praktijk.
En indien je jouw margin account hopelijk kan beperken tot een bepaald bedrag van je rekening, wat gebeurt er dan als je de limiet bereikt. Futures worden dagelijks gesettled dus denk niet dat je enkele dagen tijd krijgt om effe je margin account te spijzen maar wat dan als je je margin verplichting niet (kan) nakomen? Wordt je automisch en diezelfde dag onmiddelijk "uitgestopt" of hoe gaat dat precies?
Re: Ervaring met futures traden (bij Keytrade, Binck)
Omega, waart ge niet op zoek naar iets absoluut veiligs om in te beleggen? En dan zelfs maar aan futures dénken?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ken niets van futures maar als ik zo even google vind ik overal waarschuwingen voor de risico's en dat ze niet voor beginnende beleggers zijn.
"Ervaren beleggers kunnen er baat bij hebben, al is ook hier voorzichtigheid geboden. Een future heeft een gigantisch hefboomeffect. Dit is een mes dat langs twee kanten snijdt. Niet alleen de winsten kunnen fors oplopen. Ook de verliezen kunnen zich al gauw opstapelen. Voor je het weet krijg je van de bank of broker een margin call om geld bij te storten op je rekening of eindig je met een tuin vol olievaten."
"Ervaren beleggers kunnen er baat bij hebben, al is ook hier voorzichtigheid geboden. Een future heeft een gigantisch hefboomeffect. Dit is een mes dat langs twee kanten snijdt. Niet alleen de winsten kunnen fors oplopen. Ook de verliezen kunnen zich al gauw opstapelen. Voor je het weet krijg je van de bank of broker een margin call om geld bij te storten op je rekening of eindig je met een tuin vol olievaten."
Het is primair uit interesse dat ik de vraag stel. Futures zijn overigens strikt gereguleerd (dagelijkse settling etc) dus men moet niet onmiddelijk weer aan bangmakerij doen.
Niemand hier dus ervaring met futures en margin verplichtingen..

Niemand hier dus ervaring met futures en margin verplichtingen..
Als er twee dingen zijn waar een particulier zich best niet mee bezighoudt, dan zijn het futures en forex-trading. De leverage op beiden is énorm. Een future op de AEX bijvoorbeeld heeft een leverage factor van 200. 1 contract op de huidige AEX stand van 520 punten betekent dus een waarde van 104.000 EUR (honderd en vier duizend euro). Als de AEX 1% tégen je beweegt (5,2 punten), ben je meteen meer dan 1.000 EUR kwijt.
Ik ben professioneel bezig in de financiële wereld, en zelfs ik heb geen haar op mijn krullebos die er ook maar aan denkt om met futures of forex te werken. Al heb ik het één keer gedaan tijdens de GFC in 2008, toen de koperprijs zakte naar 1,4 dollar per pond. Dan contracten gekocht voor 75.000 pond koper met een lange looptijd, maar het is een ervaring die ik niemand zou aanraden, zeker niet als je zoals u op zoek bent naar veiligere beleggingen.
Ik ben professioneel bezig in de financiële wereld, en zelfs ik heb geen haar op mijn krullebos die er ook maar aan denkt om met futures of forex te werken. Al heb ik het één keer gedaan tijdens de GFC in 2008, toen de koperprijs zakte naar 1,4 dollar per pond. Dan contracten gekocht voor 75.000 pond koper met een lange looptijd, maar het is een ervaring die ik niemand zou aanraden, zeker niet als je zoals u op zoek bent naar veiligere beleggingen.
ik dacht dat men bij binkbank een 8 000,00 euro ongeveer als marginverplichting moet storten voor een future op de aex
( zelf heb ik mij nog nooit met futures beziggehouden, maar een vriendin van mij is er verslaafd aan, ze woont dan ook in een kast van een villa )
( zelf heb ik mij nog nooit met futures beziggehouden, maar een vriendin van mij is er verslaafd aan, ze woont dan ook in een kast van een villa )
Dat klopt, Paul. Normaal tussen de 5.000 en de 10.000 afhankelijk van de volatiliteit. Als die plots spiket is het perféct mogelijk dat van de ene dag op de andere de marginverplichting met ettelijke duizenden euro's stijgt. Dan mag je die meteen bijstorten vooraleer je positie gesloten wordt.
Je kan de margin verlagen door afdekken met opties.
Je hebt eveneens een margin als je aandelen in portefeuille hebt, deze kan je dan gebruiken voor je futures.
Op de DAX heb je ook mini-futures sinds een paar jaar, die zijn 1/10e van de DAX-fut
Je hebt eveneens een margin als je aandelen in portefeuille hebt, deze kan je dan gebruiken voor je futures.
Op de DAX heb je ook mini-futures sinds een paar jaar, die zijn 1/10e van de DAX-fut
Afax65, de mini-futures op de DAX zijn 1/5e van een DAX future. @ paul: Zou het mogelijk zijn om de contactgegevens of email van je vriendin te bekomen? Ik zou graag 'ns horen welke tools zij gebruikt om te beslissen om long of short te gaan op een future.
ze is bij binckbank, en ze moet soms naaar binckbank bellen om bepaalde zaken op hun wipsite te plaatsen
( verdere info kan in niet geven, omdat het een rijke vis is die ik niet graag zou kwijtspelen)
terloops : ik voel als iets in mijn tenen, zal er verder niet op ingaan
( verdere info kan in niet geven, omdat het een rijke vis is die ik niet graag zou kwijtspelen)
terloops : ik voel als iets in mijn tenen, zal er verder niet op ingaan
Ok, dat snap ik. Toch bedankt voor de info in elk geval.
Hoe werkt die margin call in de praktijk bij Binck (en anderen), zeker bij zo'n spike waar je naar verwijst. Krijg je een telefoontje of email en hoeveel tijd krijg je dan om margin bij te storten. En wat als je niet of te laat reageert?Poldermol schreef: ↑24 juni 2017, 22:46 Dat klopt, Paul. Normaal tussen de 5.000 en de 10.000 afhankelijk van de volatiliteit. Als die plots spiket is het perféct mogelijk dat van de ene dag op de andere de marginverplichting met ettelijke duizenden euro's stijgt. Dan mag je die meteen bijstorten vooraleer je positie gesloten wordt.
Is het trouwens bij Binck (en Keytrade?) zo dat als je in futures handelt, dat zij automatisch jouw volledige effectenrekening mogen gebruiken als margin indien nodig of hoe zet je limitaties, dus dat desnoods je future positie tijdig afgesloten wordt?
op de wipsite van binckbank is een hele beschrijving te vinden van hoe die margin werkt met formules en alles
als je een future of optie schrijft wordt dat onmiddellijk uitgerekend als je die inbrengt
- in princiepe moet er altijd voldoende dekking zijn, als er geen dekking voldoende is , is er een hele strikte procedure om supersnelle aan je margin terug te voldoen
( men raadt uitaard aan om voldoende extra dekking te houden dat je dergelijke fratsen niet voorhebt )
er zijn tegenwoordig bij binckbank al 2 methoden : ofwel zet je je volledige portfeuille in als margin dan geldt er een andere dekking dan als je je volledige portefeuille niet inzet als dekking
als je een future of optie schrijft wordt dat onmiddellijk uitgerekend als je die inbrengt
- in princiepe moet er altijd voldoende dekking zijn, als er geen dekking voldoende is , is er een hele strikte procedure om supersnelle aan je margin terug te voldoen
( men raadt uitaard aan om voldoende extra dekking te houden dat je dergelijke fratsen niet voorhebt )
er zijn tegenwoordig bij binckbank al 2 methoden : ofwel zet je je volledige portfeuille in als margin dan geldt er een andere dekking dan als je je volledige portefeuille niet inzet als dekking
Op site binck geven ze idd uitleg over futures maar vindt nergens uitleg over hoe je bepaalt welk deel van je effectenport als margin mag worden gebruikt. Het is niet dat je dat blijkbaar ergens kan instellen.
Een vroeger klasgenoot van me handelt nu in forex. Wil eens uitleg geven.Poldermol schreef: ↑24 juni 2017, 22:18 Als er twee dingen zijn waar een particulier zich best niet mee bezighoudt, dan zijn het futures en forex-trading. De leverage op beiden is énorm. Een future op de AEX bijvoorbeeld heeft een leverage factor van 200. 1 contract op de huidige AEX stand van 520 punten betekent dus een waarde van 104.000 EUR (honderd en vier duizend euro). Als de AEX 1% tégen je beweegt (5,2 punten), ben je meteen meer dan 1.000 EUR kwijt.
Nog steeds zelfde mening hieroveR?