BMW Group
TIP
Re: BMW Group
i5 is van de baan en ze ontwikkelen nu een volledige elektrische aandrijflijn voor de 3 reeks.sintorama schreef: ↑3 juli 2017, 09:08reteiP schreef: ↑3 juli 2017, 08:40 Beetje meer info
"BMW will apparently introduce an electric 3-Series in September. BMW, in an effort to combat Tesla's affordable Model 3 electric car, will introduce an electric version of its flagship at the Frankfurt Auto Show this September. Handelsblatt reports the 3-Series EV will have 400km of range, and compete directly with the Model 3 in terms of price."
Dat is dus vreselijk slecht nieuws he. Kijk naar het onbestaande success van de e-Golf of the electrische B van Mercedes Benz. Een bestaande wagen ombouwen naar een electrische wagen, dat trekt op niks. Een electrische auto moet van de grond af als dusdanig worden ontworpen. Je zou denken dat BMW ondertussen met een i5 model op markt zou komen. Als ze in de plaats darvan nog met een omgebouwd model van een auto die sowieso al verouderd is (huidige 3 serie is 5 jaar oud) moeten gaan concurreren met de gloednieuwe Tesla 3... Da's ten hoogste de schade proberen te beperken.
Ook de andere concurrenten zitten niet stil: Jaguar en Audi brengen in 2018-2019 ook volledig nieuwe modellen op de markt die van de grond af als EV ontworpen zijn.
Dat betekent dat voornamelijk vorm en interieur behouden blijven.
Ik zie niet in waarom je van de grond af opnieuw moet ontwerpen, dat lijkt me net een voordeel voor BMW dat ze dat niet hoeven te doen. Het grootste nadeel zou ik vinden dat ze blijven combineren met verbrandingsmotoren in een soort hybride. Door voor volledig elektrisch te kiezen én een volwassen actieradius na te streven gaat wie vandaag voor Tesla zou kiezen ook BMW kunnen overwegen. Voorlopig heb je op die markt niet veel meer dan de Chevy Bolt.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Bij de BMW 3 serie (net zoals bij elke andere klassieke auto) is het hele ontwerp van de dragende structuur, de bodemplaat, de carrosserie etc ontworpen rond de aandrijving. Er is plaats voorzien om de motor te huisvesten, de enrome versnellingsbak, de transmissie etc. Allemaal zaken die er helemaal anders uitzien bij een electromotor. Daarom dat bij bvb een Tesla, maar ook bvb bij de Jaguar, men van een wit blad papier vertrokken is. Bij de Tesla bvb hebben ze de batterijen uitgespreid over de volledige bodem, waardoor het zwaartepunt enorm verlaagd wordt. Ipv een motor vooraan is er een 2de koffer. De wielen konden verder naar buiten verplaatst worden. Een transmissietunnel is volledig afwezig. De gewichtsverdeling is beter. Doordat er vooraan geen motor moest voorzien worden kon de constructie helemaal anders ontworpen worden waardoor de passieve veiligheid van een veel hoger niveau is, etc etc.
Behalve het technische aspect is er een niet te onderschatten marketing verhaal. Iedereen voelt aan dat als je dan toch een electrische auto kiest, je beter voor een "echte" electrische auto kiest. BMW heeft dat beeld zelf mede doen onstaan: "Born electric", hoe gaan ze nu uitleggen dat ze nu een bestaande auto genomen hebben, de motor eruit gezwierd en er batterijen in de plaats ingestoken. De 50/50 gewichtsverdeling waar BMW zo fier op is, wat gaat daar nog van overblijven?
Je neemt toch ook geen stoomlocomotief om er dan pantografen, transformatoren etc op te steken?
Re: BMW Group
Dat is het exact.
Het wordt een "me too" product, en dat is nu net het omgekeerde wat je van een constructeur als BMW verwacht.
Re: BMW Group
Je doet net alsof een Tesla model S qua uiterlijk van een andere planeet komt vergeleken met een BMW 3.
Waarom heeft die een frunk? Is toch niet nodig in een elektrische auto?
Dat is m.i. ook gewoon kopieergedrag van de typische sedan look.
Grootste verschil zit in het wegstoppen van het batterijpakket dat het chassis concept wijzigt want verder is een elektrische auto eigenlijk een pak eenvoudiger dan een klassieke auto.
Als ze spreken van een volledig nieuwe elektrische aandrijflijn, dan is dit toch wel een wit blad papier om van te starten?
Persoonlijk lijkt mij een vertrouwde 3 reeks makkelijker een groot publiek aan te spreken, dit ondanks het duidelijke succes van de i3. We zullen zien in september.
Waarom heeft die een frunk? Is toch niet nodig in een elektrische auto?
Dat is m.i. ook gewoon kopieergedrag van de typische sedan look.
Grootste verschil zit in het wegstoppen van het batterijpakket dat het chassis concept wijzigt want verder is een elektrische auto eigenlijk een pak eenvoudiger dan een klassieke auto.
Als ze spreken van een volledig nieuwe elektrische aandrijflijn, dan is dit toch wel een wit blad papier om van te starten?
Persoonlijk lijkt mij een vertrouwde 3 reeks makkelijker een groot publiek aan te spreken, dit ondanks het duidelijke succes van de i3. We zullen zien in september.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Het is positief dat BMW elektrische auto's gaat maken. Dat deden ze in het verleden al met de i3 en de i8. Maar eerlijk gezegd vond ik die i3 enorm lelijk! De i8 was dan weer onbetaalbaar.
Dat ze de elektrische motor naar de 3-serie willen brengen is positief te noemen, maar ze willen het inbouwen in een reeds bestaand model? Dat kan niet goed komen en persoonlijk zou ik deze wagen overslaan, want dat is een opbouw van een bestaand product en dat zal vol kinderziekten zitten. Mijn inziens had BMW beter een tussenstap gemaakt en dat als volgt:
BMW 1: Huidig is dat benzine en diesel (die diesel zou ik stilaan vervangen door hybride). Dus enkel benzine en hybride.
BMW 2: Enkel elektrisch
BMW 3: Volgende versie die in 2018 uitkomt enkel benzine en diesel
BMW 4, 5 en 6: Enkel benzine en diesel
BMW 7: Enkel elektrisch
Dan krijg je in het goedkoop segment een coupe die elektrisch aangedreven wordt (2-serie) en in het duurder segment ook een EV. Tegen 2020 moet je gewoon alles elektrisch en hybride maken.
De reeksen 3, 4, 5 en 6 zijn te populair, als je die overschakelt gaat een grote groep afhaken anno 2017.
Dat ze de elektrische motor naar de 3-serie willen brengen is positief te noemen, maar ze willen het inbouwen in een reeds bestaand model? Dat kan niet goed komen en persoonlijk zou ik deze wagen overslaan, want dat is een opbouw van een bestaand product en dat zal vol kinderziekten zitten. Mijn inziens had BMW beter een tussenstap gemaakt en dat als volgt:
BMW 1: Huidig is dat benzine en diesel (die diesel zou ik stilaan vervangen door hybride). Dus enkel benzine en hybride.
BMW 2: Enkel elektrisch
BMW 3: Volgende versie die in 2018 uitkomt enkel benzine en diesel
BMW 4, 5 en 6: Enkel benzine en diesel
BMW 7: Enkel elektrisch
Dan krijg je in het goedkoop segment een coupe die elektrisch aangedreven wordt (2-serie) en in het duurder segment ook een EV. Tegen 2020 moet je gewoon alles elektrisch en hybride maken.
De reeksen 3, 4, 5 en 6 zijn te populair, als je die overschakelt gaat een grote groep afhaken anno 2017.
Re: BMW Group
400 (theoretische) kilometers noem ik géén volwassen actieradius.
Dat zijn er in realiteit dan ongeveer 300. Dat is gewoon belachelijk weinig en bijzonder ergerlijk.
Ik doe er nu 950 met m'n nieuwe auto, en ik beklaag me dat de tank 10 liter kleiner is dan de vorige, waar ik makkelijk 1100 km uit perste. Ik sta niet voor m'n plezier aan een naftestation. En al zeker niet als ik straks moet zoeken achter schaarse oplaadpalen.
Opladen op het werk? Mooi in theorie, tot men de ganse fleetvloot overzet op electriciteit. Gaan ze hier 20 palen zetten of zo? Elk om beurt, en midden op de dag effen gebeld worden "hallo, jij mag nu effen aan de paal gaan hangen"? Thuis opladen? Ha, en hoe gaat de rekening betaald worden die nu 'via tankkaart' loopt? Trouwens, niet iedereen heeft een oprit.
Nee, alles wat minder dan 1.000 km is vind ik een ongemak eerder dan een gemak, m'n klacht naar VW daarover is ook al enkele weken de deur uit. (Ik had het zelf moeten nakijken voor ik m'n bestelling plaatste natuurlijk).
En voor de duidelijkheid, ik ben géén vertegenwoordiger. Die mannen doen nog makkelijk dubbel zoveel km als ik.
Re: BMW Group
Ik haat ook tankstations. Wat is het fijn daar nooit meer te moeten passeren.
Koop een wallbox (500 euro per stuk) en je laadt bij je thuis zo snel op als aan een doorsnee laadpaal op het werk. 's Avonds voor je gaat slapen steek je je GSM en je auto in, 's ochtends zijn beide weer opgeladen voor een nieuwe dag.
Hoe vaak rijdt je in België meer dan 400 km op een dag? Misschien als je op vakantie of zakenreis gaat, maar dat is eerder uitzonderlijk. Dat laatste doe je trouwens meestal sneller en comfortabeler per TGV.
Er zijn mensen die met een bereik van 400 km niet toekomen, jij hoort daar blijkbaar bij. Dat is echter, objectief bekeken, een minderheid van een minderheid van een minderheid. Veel talrijker zijn mensen die denken dat ze meer actieradius nodig hebben dan 400 km, tot je hen vraagt een maand lang eens bij te houden hoeveel km ze op een dag rijden.
Koop een wallbox (500 euro per stuk) en je laadt bij je thuis zo snel op als aan een doorsnee laadpaal op het werk. 's Avonds voor je gaat slapen steek je je GSM en je auto in, 's ochtends zijn beide weer opgeladen voor een nieuwe dag.
Hoe vaak rijdt je in België meer dan 400 km op een dag? Misschien als je op vakantie of zakenreis gaat, maar dat is eerder uitzonderlijk. Dat laatste doe je trouwens meestal sneller en comfortabeler per TGV.
Er zijn mensen die met een bereik van 400 km niet toekomen, jij hoort daar blijkbaar bij. Dat is echter, objectief bekeken, een minderheid van een minderheid van een minderheid. Veel talrijker zijn mensen die denken dat ze meer actieradius nodig hebben dan 400 km, tot je hen vraagt een maand lang eens bij te houden hoeveel km ze op een dag rijden.
Re: BMW Group
Het staat de leasefirma vrij die paal bij mij te komen installeren, maar ik ga het niet betalen. Blijft een probleem voor wie geen eigen oprit heeft. En hoe de electriciteit vergoed wordt.
400 (ik reken 300) km is ternauwernood voldoende om eens in Parijs te geraken. Mijn reis naar Italië straks moet met 4 tankbeurten, enkele rit.
En, volledig persoonlijk, die huidige electrische auto's, behalve Tesla, zijn spuuglelijk.
400 (ik reken 300) km is ternauwernood voldoende om eens in Parijs te geraken. Mijn reis naar Italië straks moet met 4 tankbeurten, enkele rit.
En, volledig persoonlijk, die huidige electrische auto's, behalve Tesla, zijn spuuglelijk.
Re: BMW Group
O ja, er kunnen dan maar beter wat kerncentrales bijgebouwd worden. Anders elke winterdag 's avonds een black-out.
Nee, sorry, ik geloof er niet echt in.
Nee, sorry, ik geloof er niet echt in.
Re: BMW Group
Maar niet de nabije toekomst.
Ik heb allang afgeleerd om een 'early adoptor' te willen zijn. Je krijgt een inferieur product aan een te hoge prijs.
De eerste computer, video, gsm, zelfs zonnepanelen (als je de zware subsidie ff negeert): gigantisch duur en povere prestaties tov latere ontwikkelingen.
Ik zie op kt veel meer heil in lpg of cng.
Voor elektrische auto 's de toekomst worden, moet de overheid eerst voor een stabiele en de betrouwbare elektriciteitsvoorziening garanderen. En de constructeur een auto die qua comfort geen te felle achteruitgang vormt.
Maakt maar een black-out mee waarbij je ook niet eens je huis uit kan wegens auto die niet kan opladen. Terug naar de middeleeuwen qua comfort.
Ik ben redelijk liberaal en zie wel wat in een nachtwakersstaat, maar onze overheid kan ons zelfs op dat vlak amper geruststellen. We moeten maar zelf onze electriciteit opwekken, regenwater opvangen, afvalwater zuiveren, en als we dan de weg op kunnen zijn die in lamentabele staat en wordt er overal tegelijk zonder duidelijke visie gewerkt. Half Antwerpen ligt open (nu ook nog Liefkenshoek en E34), maar de ring is nog altijd niet 'rond'.
Ik heb allang afgeleerd om een 'early adoptor' te willen zijn. Je krijgt een inferieur product aan een te hoge prijs.
De eerste computer, video, gsm, zelfs zonnepanelen (als je de zware subsidie ff negeert): gigantisch duur en povere prestaties tov latere ontwikkelingen.
Ik zie op kt veel meer heil in lpg of cng.
Voor elektrische auto 's de toekomst worden, moet de overheid eerst voor een stabiele en de betrouwbare elektriciteitsvoorziening garanderen. En de constructeur een auto die qua comfort geen te felle achteruitgang vormt.
Maakt maar een black-out mee waarbij je ook niet eens je huis uit kan wegens auto die niet kan opladen. Terug naar de middeleeuwen qua comfort.
Ik ben redelijk liberaal en zie wel wat in een nachtwakersstaat, maar onze overheid kan ons zelfs op dat vlak amper geruststellen. We moeten maar zelf onze electriciteit opwekken, regenwater opvangen, afvalwater zuiveren, en als we dan de weg op kunnen zijn die in lamentabele staat en wordt er overal tegelijk zonder duidelijke visie gewerkt. Half Antwerpen ligt open (nu ook nog Liefkenshoek en E34), maar de ring is nog altijd niet 'rond'.
Re: BMW Group
Ik treed Fakkel bij : best nog even afwachten hoe dat allemaal gaat lopen, want technologie zal nog serieus veranderen vermoedelijk.dw schreef: ↑3 juli 2017, 16:10 Ik haat ook tankstations. Wat is het fijn daar nooit meer te moeten passeren.
Koop een wallbox (500 euro per stuk) en je laadt bij je thuis zo snel op als aan een doorsnee laadpaal op het werk. 's Avonds voor je gaat slapen steek je je GSM en je auto in, 's ochtends zijn beide weer opgeladen voor een nieuwe dag.
Toevallig net een lang gesprek bij BMW gehad over electrische wagens en opladen. Blijkt dat veel mensen soms te lui zijn om de stekker in het stopcontact te steken. Met een verlengdraad naar je oprit etc Beetje zoals je gsm die nog 30% vol is en waarvan je denkt : 't zal nog wel lukken. En idd op het werk is het ook niet altijd even evident om een vrije paal te hebben, zelfs niet voor de medewerkers van de BMW garage zelf.
Die verkoper wist te zeggen dat de toekomst zal zijn dat er een soort platen in de grond zullen zitten, je rijdt over die plaat en je zal op die manier opladen ipv dan nog een kabel te moeten insteken.
Re: BMW Group
Als de elektriciteitsprijs blijft stijgen zoals de afgelopen twee jaar gaat de EV geen enkele kans maken. Nu al is een EV met ca. 6 euro per 100Km niet zo heel veel goedkoper per km dan een diesel, een auto op CNG is zelfs een stuk goedkoper. En dan spreken we nog niet over de door de staat gemiste accijnzen op fossiele brandstoffen, die bron van inkomsten zal op een of andere manier gecompenseerd worden.Fakkel schreef: ↑3 juli 2017, 19:11
Voor elektrische auto 's de toekomst worden, moet de overheid eerst voor een stabiele en de betrouwbare elektriciteitsvoorziening garanderen. En de constructeur een auto die qua comfort geen te felle achteruitgang vormt.
Maakt maar een black-out mee waarbij je ook niet eens je huis uit kan wegens auto die niet kan opladen. Terug naar de middeleeuwen qua comfort.
Re: BMW Group
Ik praatte onlangs met een garagist en hij gelooft niet in elektrische voertuigen de eerste 10 jaar.
Zijn argumenten waren:
- De ontwikkeling van de batterijen staat nog in kinderschoenen (beperkte opslag en vooral wat met de recyclage = hoge heffingen?).
- Bedrijven moeten de overstap eerst maken, die leasen vandaag de dag nog massaal dieselwagens. Dus de particulier zal niet snel de switch maken.
CNG zou volgens hem veel sneller opmars kunnen maken, maar zolang dat niet actief gepromoot wordt, dan ga je die tussenstap van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden ook niet direct zien.
Ik denk inderdaad ook, als je 'maar' 500km. per dag kan rijden dat het nooit een succes kan worden. Mocht je daar plots 2000km uitpersen dan veranderd het hele verhaal. Want plots zit een reisje naar Italië er in...
Reken ook dat elektrisch rijden veel beter is voor de wagen, waar je vroeger doorgaans bij 200.000km al eens problemen begon te krijgen is die radius veel langer. Er zijn nu al Tesla's die vlotjes de 750.000km halen.
Zijn argumenten waren:
- De ontwikkeling van de batterijen staat nog in kinderschoenen (beperkte opslag en vooral wat met de recyclage = hoge heffingen?).
- Bedrijven moeten de overstap eerst maken, die leasen vandaag de dag nog massaal dieselwagens. Dus de particulier zal niet snel de switch maken.
CNG zou volgens hem veel sneller opmars kunnen maken, maar zolang dat niet actief gepromoot wordt, dan ga je die tussenstap van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden ook niet direct zien.
Ik denk inderdaad ook, als je 'maar' 500km. per dag kan rijden dat het nooit een succes kan worden. Mocht je daar plots 2000km uitpersen dan veranderd het hele verhaal. Want plots zit een reisje naar Italië er in...
Reken ook dat elektrisch rijden veel beter is voor de wagen, waar je vroeger doorgaans bij 200.000km al eens problemen begon te krijgen is die radius veel langer. Er zijn nu al Tesla's die vlotjes de 750.000km halen.
Re: BMW Group
Met het uiterlijk heeft het hoegenaamd niets te maken.
Waarom? Omdat het kan! Bij een grote auto met 7 zitplaatsen is zoiets zeker nuttig. Bij een compate auto, genre Model III kan de auto ontworpen worden met een veel kortere "motorkap", en dus relatief meer binnenruimte. Immers, er hoeft geen motor in. Een BMW 3 serie is gemaakt om een dikke verbrandingsmotoren te huisvesten (6 in lijn?). Dat is puur verlies. Dan zwijg ik nog over de plaats voor de versnellingsbak, transmissie, naftbak, olie, koeling, koppeling,...
Inderdaad, dat is het exact!
Ah neen, datn hebben ze enkel de aandrijflijn volledig nieuw ontworpen.
Ik had er nog beter mee kunnen leven moesten ze de 4 serie als basis nemen. Maar het blijft me een raadel waarom ze geen i5 ontwerpen: iets wat van de grond af als een electrische auto ontworpen is, en niet gatlelijk zoals de i3.