BMW Group
TIP
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: BMW Group
Ik ook...
Tussen nu en 2020 moeten er 40(!) nieuwe modellen/varianten uitkomen.
Die man zag het niet meer zitten en gaf toe dat de kwaliteit volledig naar de achtergrond is verdwenen, zelfs de zogenaamde top-of-the-line i8 kreeg geen goed woord en is volgens hem in de verste verte zijn geld niet waard.
Was net daarvoor aan het kijken naar het model in de showroom en moet hem gelijk geven, de zichtbare onderdelen uit carbonvezel leken eerder gekleefd door peuters dan in een BMW-fabriek.
De nieuwe 5-reeks waar zo lovend over wordt gesproken, hangt blijkbaar ook met haken en ogen aan elkaar. Zo kregen ze onlangs een net geleverde wagen gewoon niet aan de praat (terwijl de kopers de papieren zaten te tekenen voor afhaling).
Over mijn eigen 3-reeks begin ik zelfs niet... Het dossier in Bornem moet ondertussen goed dik zijn...
Re: BMW Group
Dat lijkt me net het probleem met de revolutie van de elektrische wagen.
Er is een zodanig radicaal gewijzigd ontwerp mogelijk dat de consument er de merk identiteit wat in kwijt geraakt.
Dan verschillen we van mening hoe BMW het best zijn strategie doet. Ik denk dat ze hun trouwe klanten veel sneller gaan winnen voor elektrisch rijden met een vertrouwd uiterlijk.
En verder ga ik akkoord met het standpunt van Fakkel omtrent het "early adaptor" probleem. De komende 10 jaar gaat het ontwerp en de standaard van elektrische wagens heel snel evolueren.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Ik zie geen enkel probleem in een electrische wagen met een vertrouwd uiterlijk. Waarom toch altijd dat uiterlijk erbij sleuren? Waar het uiteindelijk om gaat voor mij als belegger is dit: een vergelijkende test tussen een electrische 3 serie, een Audi e-tron sportback en een Tesla Model III. Als blijkt dat die BMW 3 serie de slechtste wegligging heeft, het goedkoopste interieur, de kleinste binnenruimte, het hoogste gewicht, de laagste autonomie en dan ook nog niet merkelijk goedkoper is dan zijn concurrenten, dan heeft BMW een probleem. En dat gaat het geval zijn indien BMW van een bestaande, reeds verouderde, auto vertrekt en er gewoonweg een electrische aandrijflijn in pleurt.
Wat mij ook opvalt in deze discussie zijn de tegenargumenten voor de electrische auto (niet milieuvriendelijk, hoge energieprijs, te lage autonomie...). Het doet mij allemaal denken aan de tegenstanders van digitale fotografie ("dat gaat nooit wat worden"). Het is halsstarrig blijven vastklampen aan een technologie die aan het einde van zijn evolutionair pad zit, en eigenlijk al lang in een museum had meoten zitten.
Een electrische auto is beter dan een benzinewagen, gewoon omdat hij BETER is.
Wat mij ook opvalt in deze discussie zijn de tegenargumenten voor de electrische auto (niet milieuvriendelijk, hoge energieprijs, te lage autonomie...). Het doet mij allemaal denken aan de tegenstanders van digitale fotografie ("dat gaat nooit wat worden"). Het is halsstarrig blijven vastklampen aan een technologie die aan het einde van zijn evolutionair pad zit, en eigenlijk al lang in een museum had meoten zitten.
Een electrische auto is beter dan een benzinewagen, gewoon omdat hij BETER is.
The only thing keeping more people from ditching gasoline is that people don’t realize how fucking amazing electric cars are.
-- http://www.mrmoneymustache.com/2016/10/ ... ctric-car/
Re: BMW Group
Je interpreteert zaken uit het nieuwsartikel dat ik postte die voorlopig onduidelijk zijn. Misschien maak ik dezelfde fout.
BMW kondigde louter aan dat ze in september een volledige elektrische auto gaan voorstellen met een range en prijsklasse vergelijkbaar aan de Tesla model 3, en dat dit niet een "i5" zal zijn (dus een groot uitgevallen concept car zoals i3) maar dat deze onder de noemer 3-reeks geplaatst zal worden.
Er wordt nergens gezegd dat ze in een oud ontwerp wat zaken gaan inproppen.
Als belegger juich ik voorlopig het volgende toe:
- BMW is ver gevorderd in het grote groeisegment van de elektrische wagens in vergelijking met het gros van de autobouwers
- Compleet af te wachten maar mogelijk bieden ze een stevige concurrent aan voor de Tesla model 3
BMW kondigde louter aan dat ze in september een volledige elektrische auto gaan voorstellen met een range en prijsklasse vergelijkbaar aan de Tesla model 3, en dat dit niet een "i5" zal zijn (dus een groot uitgevallen concept car zoals i3) maar dat deze onder de noemer 3-reeks geplaatst zal worden.
Er wordt nergens gezegd dat ze in een oud ontwerp wat zaken gaan inproppen.
Als belegger juich ik voorlopig het volgende toe:
- BMW is ver gevorderd in het grote groeisegment van de elektrische wagens in vergelijking met het gros van de autobouwers
- Compleet af te wachten maar mogelijk bieden ze een stevige concurrent aan voor de Tesla model 3
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: BMW Group
Ja, weer zo'n verhaaltje in ideale omstandigheden...sintorama schreef: ↑4 juli 2017, 09:57 Wat mij ook opvalt in deze discussie zijn de tegenargumenten voor de electrische auto (niet milieuvriendelijk, hoge energieprijs, te lage autonomie...). Het doet mij allemaal denken aan de tegenstanders van digitale fotografie ("dat gaat nooit wat worden"). Het is halsstarrig blijven vastklampen aan een technologie die aan het einde van zijn evolutionair pad zit, en eigenlijk al lang in een museum had meoten zitten.
Een electrische auto is beter dan een benzinewagen, gewoon omdat hij BETER is.The only thing keeping more people from ditching gasoline is that people don’t realize how fucking amazing electric cars are.
-- http://www.mrmoneymustache.com/2016/10/ ... ctric-car/
Zoals iemand in de commentaren op die pagina opmerkt: in kouder weer daalt het bereik van die dingen enorm en zijn de opgegeven cijfers allesbehalve realistisch. Wat is het werkelijke bereik van die wagens in België tussen pakweg september en april?
Als benzine- en dieselwagens in een museum horen, dan hoort de elektrische wagen nog steeds in een labo en niet op de weg.
Re: BMW Group
OK, maar zoals het er nu naar uitziet :reteiP schreef: ↑4 juli 2017, 10:08 Als belegger juich ik voorlopig het volgende toe:
- BMW is ver gevorderd in het grote groeisegment van de elektrische wagens in vergelijking met het gros van de autobouwers
- Compleet af te wachten maar mogelijk bieden ze een stevige concurrent aan voor de Tesla model 3
- gaat BMW die relatieve voorsprong de komende jaren in zeer snel tempo verspelen;
- wordt die concurrent voor de Tesla 3 gebaseerd op een bestaand model een non-starter.
Beleggers in Tesla hebben dit jaar tot nu toe meer reden tot juichen gehad dan die in BMW.
(om over de afgelopen 5 jaar nog maar te zwijgen...)
Re: BMW Group
Steeds diezelfde argumenten over and over again...PinkPanther1970 schreef: ↑4 juli 2017, 10:27 Ja, weer zo'n verhaaltje in ideale omstandigheden...
Zoals iemand in de commentaren op die pagina opmerkt: in kouder weer daalt het bereik van die dingen enorm en zijn de opgegeven cijfers allesbehalve realistisch. Wat is het werkelijke bereik van die wagens in België tussen pakweg september en april?
Als benzine- en dieselwagens in een museum horen, dan hoort de elektrische wagen nog steeds in een labo en niet op de weg.
99% van de mensen zouden voldoende hebben aan een auto die 100 km per dag kan rijden. Dat het bereik van pakweg 400 km (opgegeven volgens euro norm) daalt naar 300 in normaal gebruik en naar 200 in extreme koude (wat een pessimistische inschatting is), dan heb je nog altijd 2x meer bereik dan nodig.
De electrische wagen breekt NU door. Zelf hoop ik nog een jaar of 5-7 met mijn benzine auto te kunnen rijden (*) vooraleer hij versleten is. Dan komen de 2de generatie van electrische auto's er ongeveer aan en hoef ik niet als beta-tester te dienen voor auto's die nog niet 100% op punt staan omdat ze zo radicaal anders ontworpen zijn, of gerecycleerde auto's waar ze rap-rap met wat plakband en Pritt een electrische aandrijflijn in gemonteerd hebben.
(*) Sinds gisteren opgezadeld met een versleten koppeling. Nog zo'n concept uit de tijd van de stoomlocomotief: een koppeling. Slaat toch nergens op? Een verbrandsingsmotor kan niet stilstaan en moet dus een slijtgevoelige slippende koppeling hebben zodat de auto toch kan stilstaan zonder dat de motor stilvalt en opnieuw zou aangezwengeld moeten worden dmv een andere motor die door een batterij wordt aangedreven, die dan weer moet opgeladen worden door de verbrandingsmotor.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: BMW Group
Een persoon die reageert in de link die je postte zegt met moeite nog 65 km te halen als het vriest (met volgeladen batterijen die nog aan 100% van hun capaciteit zitten).sintorama schreef: ↑4 juli 2017, 11:38 Steeds diezelfde argumenten over and over again...
99% van de mensen zouden voldoende hebben aan een auto die 100 km per dag kan rijden. Dat het bereik van pakweg 400 km (opgegeven volgens euro norm) daalt naar 300 in normaal gebruik en naar 200 in extreme koude (wat een pessimistische inschatting is), dan heb je nog altijd 2x meer bereik dan nodig.
Persoonlijk vind ik dat een belachelijk bereik.
En wat die koppeling betreft: als die wagen minder dan 120.000 kilometer heeft, dan ligt een versleten koppeling aan het rijgedrag van de bestuurder.
Re: BMW Group
65 km of 65 mijl? De meesten spreken over een reductie van 30 a 40%.PinkPanther1970 schreef: ↑4 juli 2017, 11:52Een persoon die reageert in de link die je postte zegt met moeite nog 65 km te halen als het vriest (met volgeladen batterijen die nog aan 100% van hun capaciteit zitten).sintorama schreef: ↑4 juli 2017, 11:38 Steeds diezelfde argumenten over and over again...
99% van de mensen zouden voldoende hebben aan een auto die 100 km per dag kan rijden. Dat het bereik van pakweg 400 km (opgegeven volgens euro norm) daalt naar 300 in normaal gebruik en naar 200 in extreme koude (wat een pessimistische inschatting is), dan heb je nog altijd 2x meer bereik dan nodig.
Persoonlijk vind ik dat een belachelijk bereik.
Het was ook niet mijn bedoeling om die specifieke auto aan te prijzen. Persoonlijk vind ik hem afgrijselijk lelijk, en het is ook 1 van de goedkoopste EVs op de markt, met dus de bijhorende beperkte actieradius.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: BMW Group
40 mijl, dus 65 km.
Re: BMW Group
Ja, da's wel erg lachwekkend weinig. Wil dan zeggen dat ik 2 dagen per week moet tanken op weg naar het werk. En op de terugweg wéér. Ja, hallo...PinkPanther1970 schreef: ↑4 juli 2017, 11:52
Een persoon die reageert in de link die je postte zegt met moeite nog 65 km te halen als het vriest (met volgeladen batterijen die nog aan 100% van hun capaciteit zitten).
Persoonlijk vind ik dat een belachelijk bereik.
Nee, dat feest gaat niet zo gauw door gaan.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: BMW Group
Neem bij koud weer (of met volledige belading: gezin) die 400 km maar met 'n ferme korrel zout. Dan zit een dagje skiën in de Hoge Venen er al niet meer in. Persoonlijk rij ik toch 'n keer 2-3 meer dan 500 km (min. beladen) en een keer of 5-6 's zomers 300-350 of meer km goed beladen. En 's winters en in het voorjaar een keer of 6-7. Als je dan zo'n dure wagen moet kopen en bovendien in jouw vrije tijdsmomenten nog eens bezorgd moet zijn om te laden dan is het voor mij ook geen ontspanning meer.
Sneller of comfortabeler met de TGV? Er zijn blijkbaar mensen die denken dat de TGV naar elke plaats op aard rijdt.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: BMW Group
Of je die lange verplaatsingen (+400km in één rit) nu 1 keer per jaar of 10 keer per jaar doet. De conclusie blijft wel dezelfde natuurlijk, dat deze ritten niet de keuze zouden mogen/moeten domineren.
Ik heb nu ongeveer 1 jaar mijn auto en de langste ritten die ik tot nu moest doen:
- Skivakantie: 1000km
- Wintervakantie: 240km
- Naar de luchthaven: 130km
En binnenkort:
- Kamperen: 300km
Dus tot dusver slechts 1 keer dat ik een traject via laadstations zou nodig hebben of een vervangwagen of een ander vervoersmiddel. Valt best mee.
Er is een verplaatsing voor het werk van 200km enkel die ik mogelijk heen en terug zou moeten doen op 1 dag maar ik kan ter plaatse opladen dus dat zou ook geen probleem zijn.
Ik heb nu ongeveer 1 jaar mijn auto en de langste ritten die ik tot nu moest doen:
- Skivakantie: 1000km
- Wintervakantie: 240km
- Naar de luchthaven: 130km
En binnenkort:
- Kamperen: 300km
Dus tot dusver slechts 1 keer dat ik een traject via laadstations zou nodig hebben of een vervangwagen of een ander vervoersmiddel. Valt best mee.
Er is een verplaatsing voor het werk van 200km enkel die ik mogelijk heen en terug zou moeten doen op 1 dag maar ik kan ter plaatse opladen dus dat zou ook geen probleem zijn.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Ik zei dat hogesnelheidstreinen meestal sneller en comfortabeler waren voor zakenreizen. Ik weet niet hoe het in jouw branche zit, maar in de mijne zitten onze partners toch vooral in grootsteden (o.a. Parijs, Stuttgart en Amsterdam). Daar sta ik per trein (TGV, Thalys, ICE etc) veel sneller en vooral veel comfortabeler dan per auto. Mits vroegboeken overigens ook goedkoper.
Als ik op vakantie ga is dat uiteraard helemaal anders. Gaan wandelen in Oostenrijk of Wales doe ik liever niet per trein . En neen, voorlopig doe je dat ook best niet per EV. Gelukkig zijn er alternatieven genoeg: een huurauto, een tweede wagen, tijdelijk ruilen met de buren (die het fijn vinden eens elektrisch rijden te proberen voor een week of twee) etc.
Bij koud weer haal ik in een EV netjes het door Renault opgegeven bereik (dat is overigens lager dan het door de NEDC vastgesteld bereik, want die cyclus is voor alle voertuigen absurd). Het gigantische marktaandeel van EVs in Noorwegen toont aan dat ze zelfs in een écht koud klimaat blijkbaar goed genoeg presteren.
Al te veel mensen kopen een veel te grote en/of te vervuilende wagen omdat ze zich blind staren op die ene keer per jaar dat ze meubels moeten vervoeren en die ene keer per jaar dat ze op reis gaan. Voor mij persoonlijk komt het goedkoper uit om iets klein, zuinigs en elektrisch te nemen en voor die twee keer per jaar dat een EV niet volstaat iets groters te huren of te lenen.
Als ik op vakantie ga is dat uiteraard helemaal anders. Gaan wandelen in Oostenrijk of Wales doe ik liever niet per trein . En neen, voorlopig doe je dat ook best niet per EV. Gelukkig zijn er alternatieven genoeg: een huurauto, een tweede wagen, tijdelijk ruilen met de buren (die het fijn vinden eens elektrisch rijden te proberen voor een week of twee) etc.
Bij koud weer haal ik in een EV netjes het door Renault opgegeven bereik (dat is overigens lager dan het door de NEDC vastgesteld bereik, want die cyclus is voor alle voertuigen absurd). Het gigantische marktaandeel van EVs in Noorwegen toont aan dat ze zelfs in een écht koud klimaat blijkbaar goed genoeg presteren.
Al te veel mensen kopen een veel te grote en/of te vervuilende wagen omdat ze zich blind staren op die ene keer per jaar dat ze meubels moeten vervoeren en die ene keer per jaar dat ze op reis gaan. Voor mij persoonlijk komt het goedkoper uit om iets klein, zuinigs en elektrisch te nemen en voor die twee keer per jaar dat een EV niet volstaat iets groters te huren of te lenen.
Re: BMW Group
PinkPanther1970 schreef: ↑4 juli 2017, 08:25Ik ook...
Tussen nu en 2020 moeten er 40(!) nieuwe modellen/varianten uitkomen.
Die man zag het niet meer zitten en gaf toe dat de kwaliteit volledig naar de achtergrond is verdwenen, zelfs de zogenaamde top-of-the-line i8 kreeg geen goed woord en is volgens hem in de verste verte zijn geld niet waard.
Was net daarvoor aan het kijken naar het model in de showroom en moet hem gelijk geven, de zichtbare onderdelen uit carbonvezel leken eerder gekleefd door peuters dan in een BMW-fabriek.
De nieuwe 5-reeks waar zo lovend over wordt gesproken, hangt blijkbaar ook met haken en ogen aan elkaar. Zo kregen ze onlangs een net geleverde wagen gewoon niet aan de praat (terwijl de kopers de papieren zaten te tekenen voor afhaling).
Over mijn eigen 3-reeks begin ik zelfs niet... Het dossier in Bornem moet ondertussen goed dik zijn...
Volledig correct!
BMW moet echt geen 40 nieuwe modellen/varianten uitbrengen. Het moet werken aan zijn kwaliteit/reputatie en een technologische vooruitgang. Wat je hier schrijft heb ik ook al ergens horen waaien van een bevriend autoverkoper.
Een eletromotor is ook totaal verschillend met een verbrandingsmotor, je kunt niet zomaar zeggen van we gooien de 3-Serie vanaf volgend jaar op de stapel met elektrische motoren want dan krijg je hoe dan ook problemen. Dat is als een bodybuilder die een gespierd lichaam heeft maar potloodstokjes als benen (die basis zit niet goed).
BMW moet van 0 af aan beginnen met een elektrische auto, zoals Tesla dat ook doet. De hele vloot in 2à3 jaar overschakelen kan ook niet. Apple wilde vorig jaar komaf maken met de traditionele USB-aansluiting en is al op zijn stappen terug gekomen.
BMW 1: Dat zijn instapmodellen, dat zijn heel vaak mensen die een BMW willen maar geen 40.000 euro willen neertellen. Als je hier een elektromotor in stopt dan jaag je de prijs omhoog waardoor de verkoop zou stilvallen. De 1-serie heeft dus nog steeds de goedkopere benzine en dieselmotoren nodig de komende 5 jaar.
BMW 2: Daar kun je een elektromotor in steken, hier spreken we over een monovolume ofwel een coupe. De coupe is aan vernieuwing toe en hiermee kun je een soort sportiever karakter aan BMW toekennen waarbij de keuze valt op elektrisch rijden. Ook de monovolume kan gezinnen gaan overtuigen. De BMW 1-rijder die bv. dan wel elektrisch wil rijden kan dan terecht bij de 2-serie.
BMW 3, 4 en 5: Zijn heel vaak leasingwagens. Eigenlijk is het hiermee dat je zou moeten kunnen starten en overtuigen. Maar voor BMW is dit gevaarlijk. Want het zijn leasingwagens, als je een land hebt die fiscaal minder voordeel heeft stuikt de verkoop in elkaar en wordt er voor Audi, Volkswagen, Skoda of Mercedes gekozen. Die modellen moet je dus wel in 4 versies aanbieden (Diesel, Benzine, CNG en elektrisch). Ofwel even door de zure appel bijten en zeggen van we gaan alleen voor CNG en elektrisch met het risico dat een grote groep wegvalt.
BMW 6 en 7: Luxe-modellen, ik denk dat je hier ook wel kunt mikken op elektrisch maar dan mag je niet afkomen met een radius van 500km. Dit soort gebruiker zal minstens 1000km. willen rijden. De i8 zou bv. een referentie kunnen zijn voor een sportieve elektrische BMW 6-serie.
Dan heb je nog de X1, X3, X5 en X6. De actieradius zou nog veel korter zijn.
Het probleem is dus die batterij, zolang die maar 400km. behaalt heeft het totaal geen zin. Eens daar een doorbraak komt zou ik starten met de 2, 6 en 7 serie overbrengen naar elektrisch en pas daarna de 1, 3, 4,5 en X-serie. En dan auto's bouwen die van grond af aan bedoelt zijn als elektrische wagen.
De modellen i3 en i8 schrap je beter naar mijn mening. Het zijn nicheproducten die eigenlijk geen houvast hebben, het zijn testauto's in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door Kevva op 4 juli 2017, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.