Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Bijna 2/3de gaat naar alle vormen van transport. Wanneer dat begint weg te vallen zit de oliemarkt op zijn gat. De olieprijs is gezakt van $140 richting $30 door een overaanbod van zo'n 2 miljoen vaten per dag op een totaal van pakweg 97 miljoen vaten per dag.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
En ook dat fenomeen van dalende olie en gasprijzen door overaanbod vandaag en een slinkende markt over x aantal jaar zal de omschakeling naar hernieuwbaar tegenwerken, hernieuwbaar zal moeten concurreren tegen spotgoedkope fossiele brandstoffen. De illusie en vrees van peakoil en olie schaarste van twintig jaar geleden is al lang doorprikt, door schalie en teerzanden en het beschikbaar komen van het Noordpoolgebied is er voor vele tientallen jaren ruim genoeg om de vraag te overstijgen. Gas voorraden zijn er zelfs voor veel langer, zeker als men aan de ontginning van gashydraten begint.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
1. Niet iedereen kan PV panelen op zijn dak leggen. En zeker niet iedereen heeft de plaats om genoeg panelen te plaatsen om EN zijn huishoudelijk verbruik te dekken (wat ik al jaren doe) EN nog eens zijn wagen op te laden.anonymous schreef: ↑7 juli 2017, 07:38Idealiter van elektriciteit die overdag door de zonnepanelen op uw dak geproduceerd wordt.Cronos schreef: ↑6 juli 2017, 22:44 Er zijn veel te veel tegenstellingen in dat verhaal.
De overheid wil blijkbaar zo veel mogelijk mensen een de e-car. Als ze daar op één of andere manier in slagen (op korte termijn) vraag ik me toch af waar ze al die elektriciteit dan ineens vandaan gaan halen. Zeker in de winterperiode.
Ze willen dat iedereen zonnepanelen op zijn dak legt. Binnen enkele jaren zorgen ze ervoor dat je teller niet meer kan terugdraaien. Dus je elektrische wagen kan dan dienen als batterij. Enkel jammer dat je overdag niet thuis bent en dat je je geproduceerde elektriciteit kwijt bent, maar 's avonds en 's nachts je wagen moet opladen met duur aangekochte elektriciteit.
Hier volg ik niet. Waarom is het in de stad gemakkelijker om elektriciteit te krijgen en/of je wagen op te laden, dan erbuiten? Erbuiten lijkt het mij gemakkelijker omdat je in de stad je wagen niet steeds voor je deur kan parkeren. Erbuiten vaak wel. DUs is het erbuiten toch net gemakkelijker om 's nachts je wagen op te laden?
2. Ten eerste is een e-car in gebruik tegengesteld aan een fossiele wagen. E-cars zijn het meest rendabel bij korte verplaatsingen tegen lage snelheid en veelvuldig optrekken en remmen (typisch stadsverkeer dus). Fossiele wagens doen het in deze omstandigheden juist minder goed maar zijn zuinig en hebben minder uitstoot op langere verplaatsingen tegen een constante snelheid (buiten de stad dus maar de plaatsen waar je dat in de praktijk buiten de stad nog kan worden, toegegeven, ook steeds zeldzamer.
Ten tweede lijkt het me veel economischer om veel openbare laadpalen te plaatsen op parkings in en rond een stad en de daarrond gelegen industrieterreinen/kantoorcomplexen dan één laadpaal (symbolische daad, geen of weinig praktisch nut) met bijbehorende kabel per dorp/gemeente.
Uit milieustandpunt lijkt het me overigens ook beter om te beginnen stadscentra zoveel mogelijk vrij te houden van CO2 uitstoot. Dit is ook vlugger te realiseren met goed georganiseerd openbaar vervoer zonder CO2 uitstoot. Er zijn er waarschijnlijk niet veel die voor hun plezier met de fossiele auto door stadscentra rijden. Maar gezien het gebrek aan goed georganiseerd vervoer kan het hier bijna niet anders (in buitenlandse steden, tot het voormalig oostblok toe, neem ik steeds met plezier het openbaar vervoer).
Maar ik maak me ook geen illusies dat, zoals nu gepromoot, e-vervoer goedkoper (wat betreft brandstof) zal worden dan fossiel vervoer. Ook al zakken de prijzen van e-cars tot het niveau van fossiele vervoermiddelen. Brandstoftaks is nl. één van de grote melkkoeien van de overheid. Als het soort brandstof verschuift wisselt gewoon de taks mee.
En ook thuis zal je niet ontsnappen. Zoals je zelf aanhaalt zitten ze al te broeden op de slimme meter en het capaciteitstarief ligt ook al klaar in de schuif (waarschijnlijk tegen 2019).
En als iedereen 's nachts zijn auto thuis wil opladen wordt dat gewoon het nieuwe piekmoment en zal je slimme meter met één druk op de knop (van op afstand) dan ineens beginnen te tellen aan piektarief.
Mijn nog perfect functionerende, afgeschreven (6 jaar) comfortabele en ruime diesel zal dus nog meegaan tot hij de geest geeft, ik hem niet meer echt nodig heb of hij kan vervangen worden door een salariswagen (om naar het zuiden te rijden en sporadisch te gaan winkelen).
Zonder een megadoorbraak in kostprijs en opslagcapaciteit van batterijen zie ik een doorslaggevende omslag ook niet zo direct gebeuren.
Jaarlijks maak ik een (her)berekening om off grid te gaan wat betreft huishoudelijk verbruik (5.000 kWh) en transport per motor (65 Km/dag).
Het huishoudelijk verbruik kan niet alleen concurreren met het net als opslagmedium in kostprijs maar is zelfs technisch niet uitvoerbaar zonder te gaan leven als part time kluizenaar of over te schakelen voor CV en SWW op fossiele brandstoffen.
Een e-motor is technisch wel haalbaar doch economisch onverantwoord (ongeveer 18 jaar zou ik nodig hebben voor de e-motor rendabeler zou worden dan de fossiele motor).
Daarbij stel ik me ook de vraag, zoals hiervoor geopperd, hoe men het zich voorstelt om bij een auto een verwisselbare batterij te gebruiken? Men weet toch dat om een auto elektrisch te doen rijden praktisch de volledige vloerplaat vol batterijen gestouwd wordt. Nieuwsgierig hoe men dit even thuis gaat "wisselen"?
(Ter zijde maar fossiele brandstofdiefstal komt wel regelmatig voor bij vrachtauto's ).
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het zullen niet zozeer de beschikbare voorraden zijn die de keuze gaan beïnvloeden maar de taxatie van het soort brandstof. Nu is er al een omslag van diesel naar benzine. Louter taks gestuurd.vortex schreef: ↑7 juli 2017, 10:13 En ook dat fenomeen van dalende olie en gasprijzen door overaanbod vandaag en een slinkende markt over x aantal jaar zal de omschakeling naar hernieuwbaar tegenwerken, hernieuwbaar zal moeten concurreren tegen spotgoedkope fossiele brandstoffen. De illusie en vrees van peakoil en olie schaarste van twintig jaar geleden is al lang doorprikt, door schalie en teerzanden en het beschikbaar komen van het Noordpoolgebied is er voor vele tientallen jaren ruim genoeg om de vraag te overstijgen. Gas voorraden zijn er zelfs voor veel langer, zeker als men aan de ontginning van gashydraten begint.
Elektriciteit zal, net als diesel in het verleden, eerst massaal bevoordeeld worden en als er genoeg gebruik van gemaakt wordt net zo zeer afgestraft worden. Niets nieuws onder de zon.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
In onze kleine Belgenlandje zal taks heel zeker de keuze tussen benzine, diesel, CNG of EV beïnvloeden. Echter op het globaal fossiel gebruik maakt dat totaal geen indruk. Een EV is met onze huidige elektriciteitsproductie voor minder dan 20% duurzaam, benzine is door toevoeging van biobrandstof 10% duurzaam. Trouwens eenmaal diesel of benzine een paar procent terrein verliest zal de overheid minder inkomsten genereren en gaat er een verschuiving plaatsvinden naar taks op EV's terwijl elektriciteit nu al zwaar belast is. Taksen en subsidies gaan het CO2 probleem echt niet oplossen, EV's en hernieuwbare energieën moeten gewoon economisch en kwalitatief kunnen concurreren tegen fossiel en dan gaan die fossielen vanzelf uitsterven. Maar dat gaat nog wel even duren.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Zolang die wagens 50% duurder zijn bij aankoop, zal de meerderheid de aankoop van zo'n voertuig altijd links moeten laten.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
dat is het...Taksen en subsidies gaan het CO2 probleem echt niet oplossen, EV's en hernieuwbare energieën moeten gewoon economisch en kwalitatief kunnen concurreren tegen fossiel en dan gaan die fossielen vanzelf uitsterven.
Trouwens, een artikel met een kleine berekening van verbruik:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... wagen/212/
Ja, electrisch is goedkoper in verbruik dan benzine... Maar met dit verschil dat je ofwel zeer veel kilometers gaat moeten rijden, ofwel het verschil tussen elektrische en benzine wagen kleiner gaat moeten zijn om dit prijsverschil er ooit uit te halen.
Zet nu in dit tabelletje een dieselwagen bij, dan zou deze aan €900 komen, wat het verschil met de electrische wagen nog verkleint. En dan laat ik nog vrij wat een CNG of LPG wagen zou kosten....
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
En een totaal onrealistisch verbruik van 5l/100km.spicyalan schreef: ↑7 juli 2017, 12:48 Trouwens, een artikel met een kleine berekening van verbruik:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... wagen/212/
Ja, electrisch is goedkoper in verbruik dan benzine... Maar met dit verschil dat je ofwel zeer veel kilometers gaat moeten rijden, ofwel het verschil tussen elektrische en benzine wagen kleiner gaat moeten zijn om dit prijsverschil er ooit uit te halen.
Dan durven ze nog schrijven dat de aankoop van een elektrische wagen "iets duurder" is.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Zo onrealistisch is het niet. 5l kan je best halen met een (zeer) kleine benzinewagen mits wat moeite.PinkPanther1970 schreef: ↑7 juli 2017, 12:57
En een totaal onrealistisch verbruik van 5l/100km.
Dan durven ze nog schrijven dat de aankoop van een elektrische wagen "iets duurder" is.
Trouwens de 15kwh waarvan sprake is, is ook enkel haalbaar met een voertuig zoals een Renault Zoë met alle ecodriving-registers open (max 90/u, niet remmen,...).
Verbruik in een ruime gezinswagen (gemiddelde over de laatste 600km) van mezelf is slechts 4,3l/100km diesel en dat is inclusief files op de brusselse ring en geen vergevorderde ecodriving (120km/u op de E19).
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
@spicyalan: is dat dan volgens het cijfer van de BC of effectief gemeten verbruik?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Beide zijn gelijklopend. Laatste keer ik ben gaan tanken stond de meter op 4,6 (geen autostrades gedaan) en was het werkelijke verbruik aan de pomp 4,5.PinkPanther1970 schreef: ↑7 juli 2017, 13:12 @spicyalan: is dat dan volgens het cijfer van de BC of effectief gemeten verbruik?
Zal het weten te zeggen bij de volgende tankbeurt...
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Met een kleine moderne benzinewagen is het perfect mogelijk om 5l of zelfs minder te verbruiken. Ik zit momenteel in Portugal. Ik heb hier een Seat Ibiza gehuurd met een 1.0 benzinemotortje. Ik tuf hier mee aan het tempo van de lokale bevolking in het binnenland (no stress, is het vandaag niet tis morgen) en dat karretje heeft werkelijk een mussendorst. Ik heb hier trouwens nog maar 1 elektrische wagen gezien (zoe) terwijl de benzine hier eigenlijk wel duur is in vergelijking met de algemene levensstandaard.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Met zoiets zou ik dus nooit dagelijks de baan op willen, dat heeft helemaal geen koppel.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Er zit idd. niets achter en voor dagelijks gebruik is het te licht maar als tweede karretje voldoet dat.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
@anonymous: hier ten huize het voordeel dat we maar 1 wagen nodig hebben.