Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik heb er jammer genoeg twee nodig. Eentje is momenteel 11 jaar oud dus begin ik stilaan rond te kijken en heb ook al naar elektrische wagens gekeken maar veel te duur. Als je weet dat zo'n goed uitgeruste Ibiza maar iets van een 13000 euro kost en ook maar een liter of 5 verbruikt waarom zou ik dan 30000 + moeten uitgeven voor een elektrische wagen die in gebruikskosten niet veel goedkoper is dan een Ibiza. Onze andere wagen rijdt trouwens op lpg wat momenteel nog altijd het goedkoopste is.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Net als vele (kleine) electrische wagens (met het enige verschil dat deze kleine electrische wagens meer dan dubbel zo duur zijn + vaak nog huurkosten hebben voor een batterij)
Een Tesla is zowat de enige wagen die nog maar (een beetje) in aanmerking zou komen als eerste wagen, maar de economie errond is totaal fout.
1) Zeer duur in aankoop (als je 'm al kan kopen)
2) Blijkbaar zou deze wagen gemakkelijk 25-30kwh/100km verbruiken, wat in verbruik niet meer goedkoper zou zijn dan mijn ruime diesel.
Ik ben er zeker van dat ook de meeste Tesla's onder een bedrijf ingeschreven staan. Het is ook de enige "sportwagen" die fiscaal interessant is voor bedrijven (aftrekbaarheid van zowel wagen als electriciteit, subsidies, +imago bedrijf)
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Nou als het op globaal vlak moet zal de omslag nog iets langer duren. De prijs van fossiele brandstof bestaat hier (net zoals elektriciteit trouwens) voor het merendeel uit taksen.
Ben net terug van een maand toeren door de SWUS. Met een (naar Belgische normen) reusachtige Chevrolet Pacifica met zes ruime zitplaatsen en een 3.6liter V6 motor. Bak volkappen kost er maar een 35 $. De benzine (diesel is er in de meeste staten duurder) kost er dan ook 'maar rond de 2.5 $ de gallon (zo'n 60 €ct/liter). En de stroomvoorziening is er niet al te best.
Buiten San Francisco (wat een naar US normen een Europese stad is, wat zich ook vertaalt in de brandstofprijzen) heb ik er geen één e-voertuig zien rondrijden, laat staan een Tesla.
Eigenlijk heb ik (als luxe, ik weet het) een persoonlijke auto alleen in de winter nodig tijdens ijzel en sneeuw. Gezien dat bijna niet meer langdurig voorkomt overweeg ik wel serieus eind dit jaar mijn auto af te danken. Eigenlijk was ik dit al van plan begin dit jaar maar tegenvallende verkoopwaarde (niet echt mijn best gedaan) en omdat ie voor de rest van het jaar toch niet echt meer centen kost het er maar bij gelaten. Maar geen auto is zowel voor het milieu als voor mijn economie nog altijd een betere optie dan een dure e-car. Maar ik denk dat dit eigenlijk niet de optie is die de overheid wil horen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik denk niet dat de economie er rond zo heel fout zit.spicyalan schreef: ↑7 juli 2017, 13:59 Een Tesla is zowat de enige wagen die nog maar (een beetje) in aanmerking zou komen als eerste wagen, maar de economie errond is totaal fout.
1) Zeer duur in aankoop (als je 'm al kan kopen)
2) Blijkbaar zou deze wagen gemakkelijk 25-30kwh/100km verbruiken, wat in verbruik niet meer goedkoper zou zijn dan mijn ruime diesel.
Hij is zeer duur in aankoop en verbruik als je hem vergelijkt met een eerste wagen die ik (of misschien jij) zou kopen.
Maar niet voor het publiek waarvoor hij bestemd is.
Dat is nl. een koperspubliek dat moet kiezen tussen een Tesla of een Porsche, Jaguar, BMW 5+,...
Bij een Tesla krijgen (kregen) ze iets dat niet velen hadden, ze liepen er nog meer mee in de kijker dan met een Porsche e.a. , in vergelijking wat hun fossiele evenknieën verbruiken valt het verbruik wel best mee en ze worden er nog eens fiscaal ruimschoots voor beloond.
Niet zo slecht gezien denk ik dan.
Maar de rek is er zo een beetje uit denk ik. In bepaalde regio's struikel je bijna over de Tesla's (het bijzondere is er dus al af) en gezien de zeer beperkte modellenkeuze ben je ook vlug uitgekocht.
Blijft alleen nog het fiscaal voordeel over (maar voor hoe lang nog?).
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het Nieuwsblad deed de test... bedroevend.
En dan hebben we het nog niet over wintervakanties.
En dan hebben we het nog niet over wintervakanties.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik dacht dat we het er al over eens waren dat een e-car voorlopig niet als reiswagen noch als eerste/enige wagen bedoeld is.
edit: in het WE wel een Tesla X met aanhangwagen gezien.
edit: in het WE wel een Tesla X met aanhangwagen gezien.
Laatst gewijzigd door Cronos op 10 juli 2017, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Elektrische wagens gaan de eerste 20 jaar nooit als eerste wagen (om mee te reizen) kunnen gebruikt worden tenzij men met een lussensysteem in het wegdek via inductie gaat werken. En die investeringskost is te hoog.
Hoe kan je het wagenpark dan gaan vervangen door elektrische wagens als enkel de 'tweede wagens' maar kunnen vervangen worden door elektrische.
Ik wil het velen zien doen om met het hele gezin naar Spanje/Italië te trekken met de e-wagen met de koffer vol en er dakkoffer er bovenop. Er gaan héél veel oplaadpalen op de reisfoto's staan. Het mag zelfs met een Tesla zijn.
Zelfs een dagje naar zee met de kids vanuit Hasselt wordt een opgave. Twee uur op, twee uur terug. Reken daarbij nog maar een half uurtje file 's morgens en een half uurtje file, 5 uur airco draaien, koffer vol speelgoed & materiaal. Dat haal je niet zonder laadbeurt. Een dagje skiën naar Ovifat haal je niet vanuit Vlaanderen zonder dat je ginds op zoek moet gaan naar een laadpaal. Laat ons hopen dat je dicht bij de taalgrens woont of je haalt het niet voor een enkele reis 's winters.
Hoe kan je het wagenpark dan gaan vervangen door elektrische wagens als enkel de 'tweede wagens' maar kunnen vervangen worden door elektrische.
Ik wil het velen zien doen om met het hele gezin naar Spanje/Italië te trekken met de e-wagen met de koffer vol en er dakkoffer er bovenop. Er gaan héél veel oplaadpalen op de reisfoto's staan. Het mag zelfs met een Tesla zijn.
Zelfs een dagje naar zee met de kids vanuit Hasselt wordt een opgave. Twee uur op, twee uur terug. Reken daarbij nog maar een half uurtje file 's morgens en een half uurtje file, 5 uur airco draaien, koffer vol speelgoed & materiaal. Dat haal je niet zonder laadbeurt. Een dagje skiën naar Ovifat haal je niet vanuit Vlaanderen zonder dat je ginds op zoek moet gaan naar een laadpaal. Laat ons hopen dat je dicht bij de taalgrens woont of je haalt het niet voor een enkele reis 's winters.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Toen ik dit las dacht ik op één of andere manier aan iemand die zijn Tesla powerwall van de muur klikte en op het dak van zijn auto legt...Spruitekop schreef: ↑10 juli 2017, 12:49 Ik wil het velen zien doen om met het hele gezin naar Spanje/Italië te trekken met de e-wagen met de koffer vol en er dakkoffer er bovenop. Er gaan héél veel oplaadpalen op de reisfoto's staan. Het mag zelfs met een Tesla zijn.
Zelfs een dagje naar zee met de kids vanuit Hasselt wordt een opgave. Twee uur op, twee uur terug.
Is misschien een idee... Een afklikbare dakbatterij voor de occasionele lange afstand
Voor de rest heb je gelijk
Heel de industrie van de daguitstapjes draait rond auto's. Het openbare vervoer voor zee, pretpark en tripjes is zo goed als ondoenbaar
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Toch niet voor de wintersport dan want die powerwall zal dan zo goed als leeg zijn.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Zo'n powerwall weegt 125 kg. Succes!
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ja en leeg weegt hij dan nog eens evenveel.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Omdat ik er zelf weinig van ken, graag de mening van deskundigen zoals dw op dit forum omtrent dit artikel...
https://www.jdreport.com/elektrische-au ... ervuilend/
https://www.jdreport.com/elektrische-au ... ervuilend/
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het artikel is nogal duidelijk en herhaalt gewoon dat je steeds het gehele plaatje moet bekijken en niet één aspect uit een geheel moet lichten (een elektrische motor vervuilt ter plaatse niets) om iets er door te duwen.Fakkel schreef: ↑11 juli 2017, 18:40 Omdat ik er zelf weinig van ken, graag de mening van deskundigen zoals dw op dit forum omtrent dit artikel...
https://www.jdreport.com/elektrische-au ... ervuilend/
Een ziekte waaraan ook nogal wat politici blijken te lijden.
Net zoals hun "oplossing tegen files " van cash voor een salariswagen. Iedereen die een beetje kan rekenen (en de meeste mensen met een bedrijfs/eigen wagen kunnen dit wel) weet dat dit in de praktijk niet zal werken. Daar moet je geen genie voor zijn.
Een auto is wel iets meer dan alleen zijn motor. En dan nog, om die motor te doen draaien is er gewoon, als hij echt doorbreekt, gewoon niet genoeg echt groene energie voorhanden,laat staan all round opslagcapaciteit.
Een deel van het probleem ontken je gewoon (productie, contact wegdek, fijn stof door remmen) en het ander deel verplaats je gewoon in locatie (van lokale CO2 uitstoot naar uitstoot op een andere plaats) of in de tijd (het probleem van de verwerking/afbraak van kernafval).
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ja, maar kloppen de aangehaalde data wel?
Pas op, ik heb vroeger in de chemie bij 'n toeleverancier van zonnepaneel-bedrijven gewerkt (silicium wafers edm), en daar werd toen ook wat gegniffeld over het 'groene' karakter van zonnepanelen. Het is allemaal niet zo 'groen' als men ons graag wil laten geloven. Anderzijds is de bron die bovenstaand artikel op Facebook postte, ook niet bepaald te verdenken van pro-elektrische sympathieën, dus het zou een gekleurd artikel kunnen zijn, en niet zozeer een waardevolle kritische noot die mijn scepticisme tov elektrische auto's kan ondersteunen.
Pas op, ik heb vroeger in de chemie bij 'n toeleverancier van zonnepaneel-bedrijven gewerkt (silicium wafers edm), en daar werd toen ook wat gegniffeld over het 'groene' karakter van zonnepanelen. Het is allemaal niet zo 'groen' als men ons graag wil laten geloven. Anderzijds is de bron die bovenstaand artikel op Facebook postte, ook niet bepaald te verdenken van pro-elektrische sympathieën, dus het zou een gekleurd artikel kunnen zijn, en niet zozeer een waardevolle kritische noot die mijn scepticisme tov elektrische auto's kan ondersteunen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Make your pick, vlo: http://www.encyclo.nl/begrip/omtrent