Onderhoud auto
Re: Onderhoud auto
Fransen inderdaad wegblijven al was het maar omdat ze elk jaar 17 verschillende modellen uitbrengen of wijzigen. Italianen: ik heb een Alfa maar ik zou er geen meer kopen. Ik rij er erg graag mee maar heb er al veel problemen mee gehad. Heeft wel een heel goeie airco.
Ik zou in het vervolg opteren voor een Duitser (Audi, VW) als mijn budget het toe laat. Of voor een Oosterling (Hyundai, Honda).
Ik zou in het vervolg opteren voor een Duitser (Audi, VW) als mijn budget het toe laat. Of voor een Oosterling (Hyundai, Honda).
Re: Onderhoud auto
Als je moet wegblijven bij een merk vanwege de vermeende nationaliteit ga je binnenkort nog weinig keuze hebben.
Zelfs de oerdegelijkse "Zweedse" Volvo is gewoon Chinees geworden en wordt her en der gemaakt. terwijl een degelijke Audi deels ook gewoon in het Brusselse in elkaar gezet wordt.
Je moet, uitzonderingen daargelaten, gewoon wegblijven bij een groot dealernet voor je onderhoud waar je zelfs na jaren nummer x bent en gewoon met je wagen, van welk merk dan ook, naar een familiebedrijf gaan waar je het reilen en zeilen kent en ze je als klant waarderen.
Zelfs de oerdegelijkse "Zweedse" Volvo is gewoon Chinees geworden en wordt her en der gemaakt. terwijl een degelijke Audi deels ook gewoon in het Brusselse in elkaar gezet wordt.
Je moet, uitzonderingen daargelaten, gewoon wegblijven bij een groot dealernet voor je onderhoud waar je zelfs na jaren nummer x bent en gewoon met je wagen, van welk merk dan ook, naar een familiebedrijf gaan waar je het reilen en zeilen kent en ze je als klant waarderen.
Re: Onderhoud auto
Lang geleden iets gelijkaardig meegemaakt. Een vriendin zei dat ze me had zien rijden. Dat kon niet want mijn wagen was in de garage voor vervanging schokdempers vooraan. Bleek dat iemand van het personeel een klant thuis moest afhalen en ze deden dat doodleuk met mijn auto. Ben er ook nooit meer terug geweest. Blijkbaar geldt voor garages het principe 'heb je een auto nodig, gebruik dan die van een klant en noem het een proefrit'.Isedase schreef: ↑27 juni 2017, 21:56 Was dat bij een merkgarage ?
Ik ben tot een tijdje na de aankoop trouwe klant geweest bij de merkgarage waar ik mijn wagen kocht.
Omwille van practische redenen was het voor mij makkelijkst om op dag 1 mijn wagen binnen te brengen, daar een vervangwagen te nemen (betalende wagen, vanzelfsprekend) en dan op dag 2 mijn auto terug op te halen.
Tot ik de wagen op een keer terug kwam ophalen en de sleutels niet aan de receptie lagen. Na enige zoeken werden ze op het buro van 1 van de bedienden gevonden.
Bij het starten van mijn wagen had ik een rit van 20km op de teller staan. (de teller onthoudt de km's van de laatste 3 hr)
Er was een verschil van 40 km tussen mijn kmstand en die op mijn factuur.
Er werd bij hoog en laag beweerd dat er die ochtend een testrit van 20km mee gedaan werd om zeker te zijn dat het onderhoud goed verlopen was.
Dus ik heb betaal voor de vervangwagen en ik heb de benzine voor het woon/werkverkeer van iemand die 20km van de garage woont ook betaald... Ben daar nooit meer teruggeweest, heb mijn volgende wagen van hetzelfde merk in een andere garage gekocht en ga sindsdien altijd naar een onafhankelijke garage voor het onderhoud.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Re: Onderhoud auto
Ik denk dat dit in heel veel garages gebeurd, de wagen gebruiken om wisselstukken of andere te gaan halen, zodat ze hun eigen voertuigen vrijhouden om te verhuren. En daar kan je niets aan doen, maar ik denk dat bij een proefrit van je wagen ze hun garage platen erop moeten bevestigen willen ze in regel zijn. Wat als je een boete krijgt door de garage houder gepleegd met uw nummerplaat.
Re: Onderhoud auto
Dat van de ruitensproeiervloeistof is blijkbaar overal zo dan. Ik had het nl. zelf ook een keer meegemaakt. Ooit eens sproeivloeistof zelf moeten bijvullen dus zo een bidon van 5 liter gekocht en de avond voor een onderhoud dacht ik, ik vul dat alvast zelf bij, dat spul staat hier toch maar. Op factuur staat dan ook doodleuk: bijvullen ruitensproeivloeistof
En ik had graag eens geweten wat jullie gaven voor een liter olie. De laatste keer viel mijn factuur ook hoger uit dan ik verwacht had (op deen duur ken je de prijs van een onderhoud in je garage zo wel een beetje als er verder geen bijzonderheden zijn). Dus ik eens vergelijken met mijn oude facturen; Bleek dat ik al jaren 8,5 euro gaf per liter olie (exl. btw) en bij het laatste onderhoud is het ineens 15 euro per liter (excl btw). Er staat wel een ander merk en type olie bij maar ja, kan je natuurlijk totaal niet controleren. En 15 euro voor een litertje olie vind ik toch wel heel erg veel (x 3,75)
En ik had graag eens geweten wat jullie gaven voor een liter olie. De laatste keer viel mijn factuur ook hoger uit dan ik verwacht had (op deen duur ken je de prijs van een onderhoud in je garage zo wel een beetje als er verder geen bijzonderheden zijn). Dus ik eens vergelijken met mijn oude facturen; Bleek dat ik al jaren 8,5 euro gaf per liter olie (exl. btw) en bij het laatste onderhoud is het ineens 15 euro per liter (excl btw). Er staat wel een ander merk en type olie bij maar ja, kan je natuurlijk totaal niet controleren. En 15 euro voor een litertje olie vind ik toch wel heel erg veel (x 3,75)
Re: Onderhoud auto
Dan is die voor de garage uitbater, nogal wiedes.Wat als je een boete krijgt door de garage houder gepleegd met uw nummerplaat.
Een verkeersboete is steeds voor de bestuurder, niet voor de eigenaar van de auto.
Bij een boete zit steeds een antwoordformulier waarin je moet invullen of je de overtreding erkent en zo niet de reden en wie er op dat tijdstip over het voertuig beschikte. Zeer eenvoudig hoor.
Re: Onderhoud auto
voor de mensen die zelf hun olie verversen, kijk eens op autobandenmarkt.be in de afdeling olie!
daar vond ik onder andere voor mijn wagen de Longlife III 5W30 (vw 507.00) aan 24,70 euro per 5 liter, verzending inbegrepen ! Ik denk niet echt dat je die hier goedkoper zult vinden...
https://www.autobandenmarkt.be/cgi-bin/ ... st_size=20
als je liever een gekender merk koopt, neem dan de Total Quartz Ineo longlife III, kost € 24,80 voor 5 liter, verzending inbegrepen:
https://www.autobandenmarkt.be/cgi-bin/ ... disabled=1
de olie wordt vrij vlug (via Duitsland) netjes aan uw deur geleverd!
daar vond ik onder andere voor mijn wagen de Longlife III 5W30 (vw 507.00) aan 24,70 euro per 5 liter, verzending inbegrepen ! Ik denk niet echt dat je die hier goedkoper zult vinden...
https://www.autobandenmarkt.be/cgi-bin/ ... st_size=20
als je liever een gekender merk koopt, neem dan de Total Quartz Ineo longlife III, kost € 24,80 voor 5 liter, verzending inbegrepen:
https://www.autobandenmarkt.be/cgi-bin/ ... disabled=1
de olie wordt vrij vlug (via Duitsland) netjes aan uw deur geleverd!
Re: Onderhoud auto
Bij mij deden ze er altijd 10W40 in maar de laatste keer was het ook (het blijkbaar veel duurdere) 5W30. Bij die 10W40 stond er ook regelmatig een ander merk op de factuur. Op basis van wat veranderen ze dat dan steeds? Je zou toch verwachten dat een officiele merkgarage vasthield aan 1 bepaald merk of toch zeker een bepaald type ipv na jaren 10W40 er dan eens 5W30 in te kappen?
Re: Onderhoud auto
Hier http://www.banden-outlet.be heb ik 24.30 betaald (Total QUARTZ INEO LONGLIFE 5W-30). Op 3 dagen geleverd.
Zal elders nog wel goedkoper zijn, heb niet te lang willen zoeken.
Nu nog lucht-, olie-, pollen- en dieselfilter goedkoop op de kop tikken, en zit weer 2 jaar/30.000 km gerust (90.000 wat betreft dieselfilter). Zal mij alles in een 100 EUR kosten. Auto rijden is veel te duur. Vroeger ook 1 maal 20 EUR / liter betaald voor dezelfde olie bij VW...
Zal elders nog wel goedkoper zijn, heb niet te lang willen zoeken.
Nu nog lucht-, olie-, pollen- en dieselfilter goedkoop op de kop tikken, en zit weer 2 jaar/30.000 km gerust (90.000 wat betreft dieselfilter). Zal mij alles in een 100 EUR kosten. Auto rijden is veel te duur. Vroeger ook 1 maal 20 EUR / liter betaald voor dezelfde olie bij VW...
Re: Onderhoud auto
Heb een Franse auto tot mijn grote tevredenheid.
Mijn vorige C5 had bijna 250.000km en was 12 jaar vooraleer er kosten aan kwamen. Ik heb hem dan toch maar verkocht om verschillende redenen:
- ik kon voor 20.000€ een nieuwe en zuinige C5 break 1.6HDI (=zelfde motor als Volvo V40 met 56l/100km verbruik) kopen;
- zowel mijn zomer- en winterbanden waren versleten;
- ik had nooit de distributieriem vervangen omdat ik die kost (750€) ten opzichte van een nieuwe auto te hoog vond;
- ik moest naar de keuring;
- de kofferdeur werd alsmaar zwaarder omdat de gasveren verzwakt waren;
- de kost was een stuk van de achteras die versleten was, vermoedelijk omdat ik zelden remde voor verkeersdrempels;
Zolang iedereen vindt dat andere merken beter zijn, kan ik een C5 Citroën kopen aan spotprijzen...
Mijn vorige C5 had bijna 250.000km en was 12 jaar vooraleer er kosten aan kwamen. Ik heb hem dan toch maar verkocht om verschillende redenen:
- ik kon voor 20.000€ een nieuwe en zuinige C5 break 1.6HDI (=zelfde motor als Volvo V40 met 56l/100km verbruik) kopen;
- zowel mijn zomer- en winterbanden waren versleten;
- ik had nooit de distributieriem vervangen omdat ik die kost (750€) ten opzichte van een nieuwe auto te hoog vond;
- ik moest naar de keuring;
- de kofferdeur werd alsmaar zwaarder omdat de gasveren verzwakt waren;
- de kost was een stuk van de achteras die versleten was, vermoedelijk omdat ik zelden remde voor verkeersdrempels;
Zolang iedereen vindt dat andere merken beter zijn, kan ik een C5 Citroën kopen aan spotprijzen...
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Onderhoud auto
Heb ook ooit een Fransman gehad (eerste generatie Picasso)... Nooit meer.
Op een dag de eerste beste garage moeten binnengaan, bijna geen druppel olie meer en geen enkel lampje dat het probleem aangaf. Wagen was altijd correct onderhouden in merkgarage en nog geen 4 jaar oud.
Daarna zo snel mogelijk van de hand gedaan.
Over algemene kwaliteit zal ik maar zwijgen, had de indruk dat er deuken in die wagen kwamen door er enkel maar naar te kijken. Speciaal staal bij Citroen... of is het gewoon blik?
Re: Onderhoud auto
M'n 1e auto was 'n Peugeot 205. Die heeft 13j gereden zonder noemenswaardige kosten (eerst als onze gezinswagen thuis, daarmee reed m' n parallel tot in Zuid Frankrijk, later als mijn auto). Weggedaan toen ik begon te werken.
M'n vriendin rijdt met 'n C4. Bijna 4j, nog geen kosten.
Maar zelf kies ik Duitsers momenteel, leasing, eigenlijk vooral voor de prestige.
M'n vriendin rijdt met 'n C4. Bijna 4j, nog geen kosten.
Maar zelf kies ik Duitsers momenteel, leasing, eigenlijk vooral voor de prestige.
Re: Onderhoud auto
Als we voor mijn vrouw haar Renault alle onderhoudskosten tesamen tellen dan hebben we die auto al 2x betaald. Zonder overdrijven: ELKE keer dat we een bezoek aan de garage brengen krijgen we het spotgoedkope forfait aangerekend voor het onderhoud, gevolgd door een hele waslijst aan onderdelen waarvan je nog nooit gehoord hebt die vervangen moesten worden (de lijst is vaak zo lang dat er meerdere bladzijden nodig zijn voor de factuur). Daar betaal je dan niet enkel de wisselstukken, maar ook de werkuren die heel hoog oplopen. We hebben al 3 Renault garages geprobeerd, nu gaan we bij een Bosch car service center. Maar ook daar moeten er telkens een hele hoop extra's aangerekend worden. Overlaatst was er weer een olielek. Bij het starten van de motor SPOOT de olie er letterlijk uit.
Als je met die auto rijdt dan heb je het gevoel dat hij elk moment uit mekaar kan vallen. De Pritt waarmee ze vroeger hun auto's assembleerden lijkt wel vervangen door spuug. Letterlijk ELK onderdeel rammelt. Rijd je 120 dan zie je de motorkap flapperen, achteruitkijkspiegels zie je niks in omdat die zo hard meetrillen. Deuren, alle handels en het hele dashboard rammel op zelfs de allervlakste weg. De auto heeft amper 150.000 km op de teller. Renault Quality Made? Goedkoop in aankoop ja, maar de afschrijvings- en onderhoudskosten van de wagen zijn onbetaalbaar.