Onderhoud auto
Re: Onderhoud auto
Een leasingprijs zegt imo veel over een wagen. Zeker bij leasing all in, liefst ook brandstoffen.
Zo een maatschappij heeft tig parameters om hun prijzen te berekenen.
Houden rekening met verwachte kosten, restwaarde, verbruik, ..., noem maar op.
Ohja ik ben nu aan mijn 4e Japanner bezig.
Hout vasthouden maar ik heb voor mijn vorige 3 wagens op 10 jaar tijd 5.000 euro uitgeven. Aankoop prijs + stukken - geld verzekering - wederverkoopprijs.
niet slecht als je het mij vraagt...
Zo een maatschappij heeft tig parameters om hun prijzen te berekenen.
Houden rekening met verwachte kosten, restwaarde, verbruik, ..., noem maar op.
Ohja ik ben nu aan mijn 4e Japanner bezig.
Hout vasthouden maar ik heb voor mijn vorige 3 wagens op 10 jaar tijd 5.000 euro uitgeven. Aankoop prijs + stukken - geld verzekering - wederverkoopprijs.
niet slecht als je het mij vraagt...
Re: Onderhoud auto
Leasing brandstof in, nog nooit van gehoord!
Leasingprijs zegt ook zo veel niet, merken geven kortingen aan leasingmaatschappijen die niemand anders krijgt. Sommige merken gaan heel ver hierin, veel verder dan de 15% die ze geven aan andere bedrijven/particulieren.
Leasingprijs is ook sterk afhankelijk van de restwaarde, bij nieuwe modellen moeilijk te zeggen (behalve bij de Duitsers waar de modellen niet veel wijzigen). Vele jaren geleden was de Peugeot 406 ineens zeer populair bij operationale leasing, oorzaak was korting en overschatte restwaarde. Het waren ook relatief goede wagens in het begin van hun levensduur.
Natuurlijk gaat een leasingmaatschappij zijn prijs aanpassen als ze weten dat een bepaald merk/model/motor dikwijls dure kosten geeft.
Leasingprijs zegt ook zo veel niet, merken geven kortingen aan leasingmaatschappijen die niemand anders krijgt. Sommige merken gaan heel ver hierin, veel verder dan de 15% die ze geven aan andere bedrijven/particulieren.
Leasingprijs is ook sterk afhankelijk van de restwaarde, bij nieuwe modellen moeilijk te zeggen (behalve bij de Duitsers waar de modellen niet veel wijzigen). Vele jaren geleden was de Peugeot 406 ineens zeer populair bij operationale leasing, oorzaak was korting en overschatte restwaarde. Het waren ook relatief goede wagens in het begin van hun levensduur.
Natuurlijk gaat een leasingmaatschappij zijn prijs aanpassen als ze weten dat een bepaald merk/model/motor dikwijls dure kosten geeft.
Re: Onderhoud auto
Speelt geen rol. Alle merken geven immers korting aan die leasingbedrijven. En de merken die doorgaans slecht scoren in de fleetmarkt geven juist nog veel hogere kortingen.
Restwaarde speelt altijd een rol bij particuliere aankoop. Het gebeurt niet zelden dat je TOCH onvoorzien je auto wilt gaan verkopen voordat hij volledig versleten is. Een veranderende gezinssituatie, verandering van woonplaats, verkrijgen van firmawagen,...
En los daarvan: je kunt altijd met een ongeval of een diefstal geconfronteerd worden. In dat geval kijkt de verzekeraar naar de gangbare 2de handsprijzen. Wij hadden ooit een Fiat, economisch perte total dankzij een dronken bestuurder. Met het geld van de verzekering konden we bij wijze van spreken net 4 nieuwe banden kopen Op de 2de handsmarkt kon je voor dat bedrag nergens een auto vinden.
Re: Onderhoud auto
Hij/zij bedoelt waarschijnlijk een bedrijfswagen met tankkaart betaald door de werkgever.Leasing brandstof in, nog nooit van gehoord!
En ik heb toch ook een sterk vermoeden dat de restwaarde van een auto voor een groot deel de leasingprijs bepaald.
Voor hetzelfde leasingbedraag kan je bv. al een stevige BMW/Audi aanschaffen terwijl je er geen Toyota (met een veel lagere catalogusprijs) voor kan krijgen.
Ik vraag me dan ook af hoe ze de cashinruil gaan bepalen (de formules die ik al heb zien passeren, ook op dit forum) zijn nl. allemaal gebaseerd op de catalogusprijs voor een bedrijfswagen. Wat als je bedrijf een leasingbedrag toekent en geen keuze op basis van cataloguswaarde? Als je dan toevallig, op het ogenblik van de keuze, met een wagen met een lagere cataloguswaarde rondrijdt dan iemand met een duurdere wagen (maar voor hetzelfde leasingforfait) heb je gewoon pech voor de rest van je carrière (want blijkbaar kan je, eenmaal gekozen voor de cash in, ook niet meer terug?).
Bovendien kan je ook alleen maar de switch maken als je wagen einde lease contract is.
Al deze parameters (en er zijn er nog) gaan toch geen doorslaggevend succes van dit systeem maken? Lijkt me zo'n haastwerk dat niemand er zich aan gaat wagen (buiten zij met 2 salariswagens in één gezin).
Laatst gewijzigd door Cronos op 14 juli 2017, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderhoud auto
Elke keer als je een auto aan de kant van de weg ziet staan met panne (niet een platte band of zo) moet je een streepje zetten in je boekje naast dat merk.
Na 10 jaar rondrijden heb je zo een idee welke auto's minder betrouwbaar zijn.
Al zou je moeten corrigeren naar populariteit van het merk, want het is logisch dat je niet snel een Subaru zal zien staan.
De Franse merken voeren de lijst aan in ieder geval, nooit zal ik er zo één kopen.
Na 10 jaar rondrijden heb je zo een idee welke auto's minder betrouwbaar zijn.
Al zou je moeten corrigeren naar populariteit van het merk, want het is logisch dat je niet snel een Subaru zal zien staan.
De Franse merken voeren de lijst aan in ieder geval, nooit zal ik er zo één kopen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Onderhoud auto
Nou ik zie toch zeer regelmatig BMW's langs de kant staan.
En in Afrika tuffen massa's Franse auto's rond van zeer hoge leeftijd.
Niemand hier die bij een bijstandsverzekeringsMij werkt? Die zullen het wel weten.
Echt slechte auto's maken ze tegenwoordig niet meer (je kan al bijna niet meer nagaan waar ze effectief in elkaar gevezen worden). Het heikele punt is dat ze volgestouwd zitten met gevoelige elektronica en je er zelf bijna niets meer aan kan doen waar dealergarage's van profiteren.
En in Afrika tuffen massa's Franse auto's rond van zeer hoge leeftijd.
Niemand hier die bij een bijstandsverzekeringsMij werkt? Die zullen het wel weten.
Echt slechte auto's maken ze tegenwoordig niet meer (je kan al bijna niet meer nagaan waar ze effectief in elkaar gevezen worden). Het heikele punt is dat ze volgestouwd zitten met gevoelige elektronica en je er zelf bijna niets meer aan kan doen waar dealergarage's van profiteren.
Re: Onderhoud auto
Het probleem daarmee is dat je de populaire merken + de merken waarmee traditioneel veel kilometers mee gereden worden afstraft. Wat je werkelijk moet doen is het aantal pannes per gereden kilometer bekijken en dit in kaart brengen. Dat gebeurt al jaren. Op dergelijke lijsten zie je doorgaans: japanners consistent goed, fransen en italianen consistent slecht, de premium merken in de middenmoot tot goed, en sommige duitsers niet veel beter dan fransen (Opel, Ford).reteiP schreef: ↑14 juli 2017, 10:23 Elke keer als je een auto aan de kant van de weg ziet staan met panne (niet een platte band of zo) moet je een streepje zetten in je boekje naast dat merk.
Na 10 jaar rondrijden heb je zo een idee welke auto's minder betrouwbaar zijn.
Al zou je moeten corrigeren naar populariteit van het merk, want het is logisch dat je niet snel een Subaru zal zien staan.
De Franse merken voeren de lijst aan in ieder geval, nooit zal ik er zo één kopen.
Wat ook opvalt is dat de fransen hun betrouwbaarheid uiteindelijk wel vrij goed krijgen, maar pas 5 jaar nadat het model voor het eerst in productie gegaan is. Bij een japanner is het vanaf dag 1 in orde.
Laatst gewijzigd door sintorama op 14 juli 2017, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderhoud auto
In Afrika ligt de prijs per werkuur veel lager en is er geen keuring, geen enkele van die wagen geraakt hier door de keuring.
Vele reparaties of preventief onderhoud die hier uitgevoerd worden doen ze ginder gewoon niet of veel later pas.
Terug volledig on-topic: onderhoud in Afrika laten doen!
Re: Onderhoud auto
In Afrika rijden er vooral oude franse wagens rond zonder elektronica. Die zijn te herstellen met een hamer, ijzerdraad en ducktape. Ze rijden maar daarmee is ook alles gezegd. Ze zouden je graag zien komen hier op de keuring met z'n kar. En een ongeval zou ik er ook niet mee willen hebben.
Ik heb ook ooit een citroen gehad. Als het regende en ik reed door een grote plas viel ie stil. Na 1 dag stond ik al in panne. Ik reed van garage naar garage en hij zoop meer olie dan benzine. Nooit koop ik nog een franse auto. Ik ga nog liever te voet.
Ik heb ook ooit een citroen gehad. Als het regende en ik reed door een grote plas viel ie stil. Na 1 dag stond ik al in panne. Ik reed van garage naar garage en hij zoop meer olie dan benzine. Nooit koop ik nog een franse auto. Ik ga nog liever te voet.
Re: Onderhoud auto
Hier het rapport van de Duitse autokeuring met het percentage mankementen per model per leeftijd. Let op dit zijn geen pannes en zegt ook niks over de ernst van het mankement maar het geeft wel een indicatie over de kwaliteit en betrouwbaarheid van auto's en vermits dit over het ganse Duitse wagenpark gaat best wel relevant.
Re: Onderhoud auto
Dat lijkt volledig te stroken met mijn persoonlijke ervaringen.vortex schreef: ↑14 juli 2017, 11:17 Hier het rapport van de Duitse autokeuring met het percentage mankementen per model per leeftijd. Let op dit zijn geen pannes en zegt ook niks over de ernst van het mankement maar het geeft wel een indicatie over de kwaliteit en betrouwbaarheid van auto's en vermits dit over het ganse Duitse wagenpark gaat best wel relevant.
Toyota en Mazda de beste keuzes voor wie een oudere 2e hands koopt en er nog 100.000km wil bij doen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Onderhoud auto
Dit zegt misschien ook iets over de zorg waarmee mensen omspringen met hun wagen. Dit strookt volledig met mijn ervaringen. Mensen die met pakweg een Dacia of een Berlingo rijden: they couldn't care less. Die rijden gewoon met hun auto tot er een lampje begint te branden dat ze moeten tanken. Die kijken niet naar een kras of een stoot. Als ze al eens hun auto wassen dan is het met Dreft. "Als het maar rijdt" is hun levensmotto. Iets dat lawaai maakt of stuk is wordt niet vervangen zolang de auto nog rijdt. 3de versnelling of 4de versnelling, what's the difference?vortex schreef: ↑14 juli 2017, 11:17 Hier het rapport van de Duitse autokeuring met het percentage mankementen per model per leeftijd. Let op dit zijn geen pannes en zegt ook niks over de ernst van het mankement maar het geeft wel een indicatie over de kwaliteit en betrouwbaarheid van auto's en vermits dit over het ganse Duitse wagenpark gaat best wel relevant.
Re: Onderhoud auto
Nu ja in veertig jaar auto rijden eigenlijk nog maar één slechte auto gehad en dat was een Audi 80. Was dan ook een 2de hands model die waarschijnlijk door zijn vorige eigenaar mishandeld was.
Ze gaan dan ook na 5 jaar de deur uit. De kosten zijn voor een ander.
De huidige is hoogstwaarschijnlijk ook de laatste eigen wagen dus eigenlijk mijn zorg ook niet meer waar het naar toe gaat met de autoindustrie.
Geen eigen auto meer, dat is pas een besparing.
Ze gaan dan ook na 5 jaar de deur uit. De kosten zijn voor een ander.
De huidige is hoogstwaarschijnlijk ook de laatste eigen wagen dus eigenlijk mijn zorg ook niet meer waar het naar toe gaat met de autoindustrie.
Geen eigen auto meer, dat is pas een besparing.
Re: Onderhoud auto
Ex-leasing auto's zijn natuurlijk het ergst van al. Wie met een leasingwagen rijdt trekt zich nog minder iets aan van de staat van de auto. Plankgas optrekken met koude motor, tot aan de rode lijn op de toerenteller etc. Dat moet maar compenseren voor het feit dat ze omwille van fiscale regelgeving met een naar hun mening ondergemotoriseerd voertuig rijden.Cronos schreef: ↑14 juli 2017, 12:53 Nu ja in veertig jaar auto rijden eigenlijk nog maar één slechte auto gehad en dat was een Audi 80. Was dan ook een 2de hands model die waarschijnlijk door zijn vorige eigenaar mishandeld was.
Ze gaan dan ook na 5 jaar de deur uit. De kosten zijn voor een ander.
De huidige is hoogstwaarschijnlijk ook de laatste eigen wagen dus eigenlijk mijn zorg ook niet meer waar het naar toe gaat met de autoindustrie.
Onderzoek toont aan dat leasingrijders per gereden km vaker betrokken zijn in ongevallen en meer boetes bijeenrijden dan particuliere chauffeurs.
Re: Onderhoud auto
Over veralgemeningen en clichés gesproken...
Je kan ook zeggen dat de leasing wagens beter onderhouden zijn dan gewone auto's. Leasing auto's worden op geregelde tijdstippen naar de garage geroepen voor onderhoud. Prive personen zullen al eens geakkelijker een onderhoud uitstellen of overslaan.
Ik neem aan dat je hiervan wel een linkje kan bezorgen?