BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Ik begrijp ook niet waarom een vroegere deadline weggelachen wordt. Als ze het verbod invoeren vanaf 2030 hebben autoconstructeurs nog 13 jaar tijd om elektrische auto's te ontwikkelen en overheden om de nodige energieopwekking te voorzien. Dat moet voldoende zijn. Waarom hebben maatregelen 20 jaar of meer nodig voor ze van kracht worden? In 1961 besliste president Kennedy dat er tegen het einde van het decennium een mens op de maan moest lopen en het is gelukt. De wil om een doel te bereiken moet er gewoon zijn.
Re: BMW Group
& als je echt veel leesplezier wil beleven...
https://www.oeko.de/fileadmin/oekodoc/A ... hicles.pdf
https://www.oeko.de/fileadmin/oekodoc/A ... hicles.pdf
Re: BMW Group
haast & spoed is zelden goedYaris schreef: ↑6 juli 2017, 21:59 Ik begrijp ook niet waarom een vroegere deadline weggelachen wordt. Als ze het verbod invoeren vanaf 2030 hebben autoconstructeurs nog 13 jaar tijd om elektrische auto's te ontwikkelen en overheden om de nodige energieopwekking te voorzien. Dat moet voldoende zijn. Waarom hebben maatregelen 20 jaar of meer nodig voor ze van kracht worden? In 1961 besliste president Kennedy dat er tegen het einde van het decennium een mens op de maan moest lopen en het is gelukt. De wil om een doel te bereiken moet er gewoon zijn.
de deadlines die verschillende landen vooropstellen zijn al een pak scherper dan de meeste analisten/onderzoekers in gedachten hadden. Vergeet niet dat je ook infrastructuur moet voorzien in het verstedelijkt gebied in & rond Parijs. (Kijk wat een miserie een beetje 'werken' geeft in Antwerpen...)
Omschakeling naar EV is 1, maar de omschakeling naar duurzame energie is nog een ander paar mouwen. Afbouw van kerncentrales moet opgevangen worden... door? gas/kool/bio? is ook niet duurzaam. Het land volzetten met windmolens zal alvast niet lukken, zonnepanelen moet op elk dak volgens mij! Daar zouden ze beter wat sneller werk van maken. Desnoods via Leasing of dat men hun dak verplicht moet openstellen voor zonnepanelen tegen een vergoeding ofzo...
BMW Group
Je kunt een elektrische auto maar introduceren van zodra je een nieuw ontwerp op de markt wil brengen.
Een elektromotor gooien in jouw Opel Astra van bouwjaar 2017 kan niet. Die auto is gebaseerd op een klassieke verbrandingsmotor en is niet geschikt als EV.
Daarom moeten fabrikanten die vanaf vandaag starten aan het ontwerp van een nieuwe wagen die eigenlijk ontwerpen met in het achterhoofd dat het een EV is.
Men tekent vandaag al de auto's die in 2020 op de markt komen. Ja, 2040 zal lukken als ze in 2035 eens beginnen nadenken hoe ze dat gaan aanpakken.
2040 is rijkelijk te laat.
2025 is haalbaar, maar 2030 leek me perfect.
Trouwens het zijn niet de autoconstructeurs die batterijen maken, maar toeleveranciers. Die technologie wordt ook elk jaar beter. Tegen 2019 rij je met gemak 600km in e EV waarvan de batterij 15% kleiner is dan de huidige generatie.
BMW moet gewoon mee op die kar. Als ze het morgen niet doen dan worden ze overmorgen ingehaald door de concurrentie en kunnen we maar beter onze aandelen verkopen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Een elektromotor gooien in jouw Opel Astra van bouwjaar 2017 kan niet. Die auto is gebaseerd op een klassieke verbrandingsmotor en is niet geschikt als EV.
Daarom moeten fabrikanten die vanaf vandaag starten aan het ontwerp van een nieuwe wagen die eigenlijk ontwerpen met in het achterhoofd dat het een EV is.
Men tekent vandaag al de auto's die in 2020 op de markt komen. Ja, 2040 zal lukken als ze in 2035 eens beginnen nadenken hoe ze dat gaan aanpakken.
2040 is rijkelijk te laat.
2025 is haalbaar, maar 2030 leek me perfect.
Trouwens het zijn niet de autoconstructeurs die batterijen maken, maar toeleveranciers. Die technologie wordt ook elk jaar beter. Tegen 2019 rij je met gemak 600km in e EV waarvan de batterij 15% kleiner is dan de huidige generatie.
BMW moet gewoon mee op die kar. Als ze het morgen niet doen dan worden ze overmorgen ingehaald door de concurrentie en kunnen we maar beter onze aandelen verkopen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: BMW Group
Kevva, ik ben aandeelhouder van Umicore & spreek al jaren over het potentieel van RBM, ver vooraleer analisten het licht zagen, dus ik weet heus wel wie de batterij maaktKevva schreef: ↑6 juli 2017, 23:47 Trouwens het zijn niet de autoconstructeurs die batterijen maken, maar toeleveranciers. Die technologie wordt ook elk jaar beter. Tegen 2019 rij je met gemak 600km in e EV waarvan de batterij 15% kleiner is dan de huidige generatie.
BMW moet gewoon mee op die kar. Als ze het morgen niet doen dan worden ze overmorgen ingehaald door de concurrentie en kunnen we maar beter onze aandelen verkopen.
De technologie wordt niet per sé elk jaar beter, wel goedkoper.
Die 600km met een 15% kleinere batterij in 2019 is wishful thinking. De batterijen die binnen 2 jaar gebruikt gaan worden, zijn ze vandaag mee bezig het 'platform' te creëeren. Umicore heeft nu al bestellingen voor platforms die binnen enkele jaren van start gaan & waar de productiecapaciteit nog van moet gebouwd worden... Denk je dat ze die contracten nu maken & BMW binnen 2 jaar opeens een andere kathodesamenstelling gaat eisen voor een specifiek model?
Je hebt volgens mij geen flauw benul over de complexiteit van deze batterijen...
uit de link hieronder
Within NMC, the focus at the moment is on increasing nickel content to up the energy density further. Future improvements will focus on manganese content, but there are currently safety/stability issues surrounding this. That being said,
we believe the current focus on increasing nickel content is potentially misplaced given that nickel is a relatively high cost element to include within the cell chemistry and, as such, increasing nickel content is approaching and has potentially reached the price/energy density trade off equilibrium. Indeed, Umicore believe that the focus should not be on increasing nickel content further, but instead on step improvements in chemistry to reduce cost and enhance energy efficiency.
interessante analyse over NMC
https://www.fundresearch.de/sites/defau ... 202016.pdf
conference call ivm de recente capaciteitsuitbreiding van Umicore
http://edge.media-server.com/m/p/ganhetru
BMW zit op de kar, als 1 van de eerste in Europa, staan volgens mij verder dan Volvo.
Re: BMW Group
Alweer een ferm staaltje gazetten wetenschap, met een gunstig geschaald grafiekje van geïnstalleerde zonnepanelen beweren dat een omschakeling tegen 2030 onrealistisch laat is. Wel, de realiteit is dat ondanks die enorme toename in zonnepanelen en windenergie we vandaag in Europa nog niet eens aan 20% hernieuwbare energie zitten voor elektriciteitsproductie. En dan moet je weten dat waterkracht en biomassa reeds zo goed als volledig benut zijn, verdere groei zal dus vooral van zon en windenergie moeten komen. 2030 is in de verste verte niet realistisch voor een uitfasering van fossiele brandstoffen, zeker niet met de daar bovenop komende kernuitstap.dw schreef: ↑6 juli 2017, 21:57 Als andere hernieuwbare energie een voorbeeld mag zijn, is 2030 waarschijnlijk onrealistisch laat eerder dan onrealistisch vroeg.
Dit grafiekje is heel illustratief: http://2oqz471sa19h3vbwa53m33yj.wpengin ... -solar.jpg
Re: BMW Group
ff de discussie terug opstarten...
http://www.tijd.be/markten-live/nieuws- ... ar/9912917De cijferaars van BP geven Nasser gelijk. Volgens hen versterkte olie in 2016 zijn positie in de wereldwijde energiemix. De vraag naar olie steeg met 1,6 procent, terwijl de productie slechts met 0,5 procent hoger ging. Olie vervult een derde van de energiebehoeftes op onze aardbol. Hernieuwbare energie zit amper aan 4 procent, maar groeit wel met dubbele cijfers.
Het zal nog decennia duren eer de vraag naar olie zal afnemen en het zwarte goud langzaam vervangen zal worden door andere energiebronnen. ‘Op 2 juni 2042 piekt de vraag naar olie’, zei Bob Dudley, de gedelegeerd bestuurder van BP vorige maand op een economisch forum, nota bene in Sint-Petersburg.
Een boutade natuurlijk, en goed voor een lachsalvo bij de toehoorders. Maar wel gebaseerd op het werk van de koele cijferaars bij BP. Volgens hen krijgt de gigantische sector inderdaad af te rekenen met ‘peak oil’ over 25 jaar.
Ben van Beurden, de ceo van de Brits-Nederlandse oliereus Shell, houdt daarom nauwlettend de opkomst van elektrische wagens in de gaten. Als die aan een zeer agressieve opmars begint, ziet hij de globale vraag al pieken ‘aan het einde van de jaren 20 of het begin van de jaren 30’. Op hetzelfde evenement in Sint-Petersburg stipte topman Patrick Pouyanné van het Franse Total ‘ergens in de jaren 40’ aan als kantelpunt.
Re: BMW Group
“Als je met de wagen stopt aan een benzinestation en je gooit je benzinetank vol, ben je na een paar minuten weer vertrokken. Met een elektrische wagen kan je daar een uur of langer staan. Ik denk niet dat velen onder ons daar toe bereid zijn.”Umi schreef:U vergeet dat kernenergie CO2 neutraal is! Groene energie zal trouwens aan vaart blijven winnen de komende jaren/decennia.vortex schreef: ↑5 juli 2017, 20:25
Voor het zover is dat er evenveel gerecycleerd wordt dan nieuw geproduceerd zijn we meerdere tientallen jaren verder, if ever.
Voorlopig zijn die EV's voor meer dan 80% afhankelijk van niet duurzaam geproduceerde elektriciteit (Europa), als je de transport en transmissie verliezen meetelt beperken EV's nauwelijks CO2 uitstoot.
Op een verbrandingsmotor zitten meer verliezen dan op het electriciteitsnet.
oh & ff de grootste terrorist vergeten... NOX en fijn stof!!In bijvoorbeeld een verbrandingsmotor wordt uiteindelijk (afhankelijk van het ontwerp van de motor) maar ongeveer 25% van de energie die in de brandstof aanwezig is in bewegingsenergie omgezet, de rest wordt via het koelsysteem als warmte afgevoerd.
bron wikipedia
Dit is wat ik al langer zeg.
Zie je jezelf al bezig met vakantie? Dat wordt altijd weggelachen met "je moet toch pauze nemen" maar realiteit is dat dit onwerkbaar is. Al ooit eens op sommige aires proberen te stoppen rond het middaguur? Denk dan dat er bij elke wagen nog een snoertje aan moet.
De grote doorbraak van elektrische wagens vereist grondige infrastructuuraanpassingen en niet hier en daar een laadpaal. En ook moet de autonomie naar boven (minstens 1000km) en de laadtijd naar beneden (minder dan 10 minuten).
Tot dan is het enkel een leuk hebbedingetje van de happy few...
Re: BMW Group
LOL, enig besef hoeveel elektrisch vermogen je daarvoor nodig hebt? 1000km is met pakweg 20kWh/100km gelijk aan een accu van 200kWh, laat ons zeggen dat dit binnen meerdere jaren haalbaar en betaalbaar kan zijn. Maar nu dat opladen in 10 minuten, accu technisch zal ook dat wel mogelijk worden, al is het maar tot 80% van de capaciteit. Probleem is de hoeveelheid elektrisch vermogen die geleverd moet worden, 200kWh in 10 minuten is gelijk aan een vermogen van 1200kW, dat zijn 600 elektrische kacheltjes op één snoertje. Met de 500V gelijkspanning die bv de Tesla superchargers leveren zit je dan met een stroom van 2400 ampère. Dat zijn geen stroomsterktes die je met een handelbare kabel en stekker kan voorzien, daarvoor heb je armdikke kabels en een reiskoffergrote connector nodig. En O ja, 800 auto's die met dat vermogen laden komen overeen met wat één grote kerncentrale kan leveren. Het mag duidelijk zijn dat de prijs en actieradius van een EV nog wel zal verbeteren maar de laadtijd en het bijhorende vermogen zijn zaken die technische beperkingen blijven kennen, het zal nooit mogelijk zijn om op dezelfde tijd te laden dan de tijd nodig om benzine of diesel te tanken.
Re: BMW Group
Inderdaad: LOL. Laughing out Loud, dat is wat ik doe als ik mensen hoor zeggen dat de doorbraak van de elektrische auto's nakende is.
Dat zegt veel over de toekomst van de elektrische auto. Uiteraard, als de autonomie fel toeneemt, bv tot 1500-2000km, lijkt het wel realistisch om met zo'n wagen een verre reis aan te vangen. Mijn vaste bestemming in Frankrijk is zo'n 850km ver, ter plekke kan ik niet parkeren aan het huisje, laat staan een kabel inpluggen en de palen zijn nergens te bekennen. Om dan nog eens 100 km ver te rijden om daar een 30-45 minuten te staan wachten om op te laden zie ik niet zitten op vakantie.het zal nooit mogelijk zijn om op dezelfde tijd te laden dan de tijd nodig om benzine of diesel te tanken.
Ik blijf dus nog even met fossiele brandstof rijden.
Re: BMW Group
Allez, misschien overweeg ik nog hybride...
Re: BMW Group
Denk dat plugin hybrides met een elektrische autonomie van pakweg 200km in combinatie met een kleine brandstofmotor en generator of met een brandstofcel het meest realistisch haalbare is. De 200km is goed genoeg voor dagdagelijks gebruik terwijl je probleem en vooral zorgeloos verder kunt op brandstof. Met een beetje goede wil rij je 90% van de tijd elektrisch, de overige 10% kunnen dan op de bio brandstof die nu ook al bij fossiele brandstof gemengd wordt.
Re: BMW Group
Dat een elektrische wagen nooit zo snel zal tanken als een benzinewagen is als zeggen dat een biefstuk nooit zo lekker kan zijn als selder omdat biefstuk niet groen en krokant is.
Ja, opladen gaat trager dan tanken. Anderzijds kan opladen gewoon thuis: 's avonds steek je je GSM en je auto in, 's ochtends zijn beide weer opgeladen. Ook op het werk en zelfs op de parkings van supermarkten zie je trage laders vaker en vaker opduiken.
Het is een heel andere manier van denken en handelen. In plaats van een paar kilometer om te rijden naar een stinkend tankstation, 'tank' je thuis en op het werk. Zo'n laadstation kost overigens niet veel: een degelijk model kost 500 euro.
Snelladers zijn enkel nodig langs grote autostrades. Daar stop je per definitie om de twee uur voor een korte koffie- en plaspauze (mag ik hopen, anders ben je een moordzuchtig mens). In dat dik kwartier pauze kan een snellader je auto behoorlijk wat bijladen.
Tot zo'n netwerk van snelladers lang grote autowegen er is (en toegegeven, dat zal nog meer dan een decennium duren), is een plug-in hybride veruit de interessantste keuze imo.
Ja, opladen gaat trager dan tanken. Anderzijds kan opladen gewoon thuis: 's avonds steek je je GSM en je auto in, 's ochtends zijn beide weer opgeladen. Ook op het werk en zelfs op de parkings van supermarkten zie je trage laders vaker en vaker opduiken.
Het is een heel andere manier van denken en handelen. In plaats van een paar kilometer om te rijden naar een stinkend tankstation, 'tank' je thuis en op het werk. Zo'n laadstation kost overigens niet veel: een degelijk model kost 500 euro.
Snelladers zijn enkel nodig langs grote autostrades. Daar stop je per definitie om de twee uur voor een korte koffie- en plaspauze (mag ik hopen, anders ben je een moordzuchtig mens). In dat dik kwartier pauze kan een snellader je auto behoorlijk wat bijladen.
Tot zo'n netwerk van snelladers lang grote autowegen er is (en toegegeven, dat zal nog meer dan een decennium duren), is een plug-in hybride veruit de interessantste keuze imo.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: BMW Group
Mensen die meer dan 2uur aan een stuk doorrijden verwijten van 'moordzuchtige mensen'.
Straf!! Dan verwijt je héél veel mensen, alsook mensen die het beroepsmatig verplicht zijn.
Wat een lucht zeg. Sommige moesten als slakken over het circuit gaan kruipen omdat ze anders het einde niet meer haalden. Dit terwijl ze al eens 'herladen' hadden tijdens de proef.
Je zal 's zomers in de file staan maar op 5 km van een laadpunt in het zuiden. Als je echt op 'zeker' wil spelen ga je héél veel aan de laadpaal mogen staan. Ook bij ons gaat er veel sneller dan nodig moeten bijgeladen worden als de files erger worden.
Dan kun je met een jerrycan naar het dichtst bijgelegen laadpunt gaan om 'een jerrycan elektriciteit'.
Straf!! Dan verwijt je héél veel mensen, alsook mensen die het beroepsmatig verplicht zijn.
Ik zat gisteravond naar de 'Formula-e' te kijken de elektrische versie van de Formule 1.Inversor schreef: “Als je met de wagen stopt aan een benzinestation en je gooit je benzinetank vol, ben je na een paar minuten weer vertrokken. Met een elektrische wagen kan je daar een uur of langer staan. Ik denk niet dat velen onder ons daar toe bereid zijn.”
Dit is wat ik al langer zeg.
Zie je jezelf al bezig met vakantie? Dat wordt altijd weggelachen met "je moet toch pauze nemen" maar realiteit is dat dit onwerkbaar is. Al ooit eens op sommige aires proberen te stoppen rond het middaguur? Denk dan dat er bij elke wagen nog een snoertje aan moet.
Wat een lucht zeg. Sommige moesten als slakken over het circuit gaan kruipen omdat ze anders het einde niet meer haalden. Dit terwijl ze al eens 'herladen' hadden tijdens de proef.
Je zal 's zomers in de file staan maar op 5 km van een laadpunt in het zuiden. Als je echt op 'zeker' wil spelen ga je héél veel aan de laadpaal mogen staan. Ook bij ons gaat er veel sneller dan nodig moeten bijgeladen worden als de files erger worden.
Dan kun je met een jerrycan naar het dichtst bijgelegen laadpunt gaan om 'een jerrycan elektriciteit'.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: BMW Group
En in de Formule 1 mogen ze 4x per seizoen een nagelnieuwe motor in een auto steken. Kostprijs van 1 enkele motor: 1.000.000 EUR.Spruitekop schreef: ↑17 juli 2017, 15:09 Ik zat gisteravond naar de 'Formula-e' te kijken de elektrische versie van de Formule 1.
Wat een lucht zeg. Sommige moesten als slakken over het circuit gaan kruipen omdat ze anders het einde niet meer haalden. Dit terwijl ze al eens 'herladen' hadden tijdens de proef.
Nog niet zo heel lang geleden mochten ze ELKE DAG een nagelnieuwe motor in de auto steken.
De olie die in de auto gaat moet op voorhand opgewarmd worden tot bedrijftemperatuur omdat anders de motor niet in gang gezet kan worden. De wagen moet actief gekoeld worden als hij stil staat. Op minder dan 2 uur tijd jagen de auto's er bijna 150L brandstof door.
Al ooit eens naar een F1 wedstrijd gaan kijken, en vooral gaan luisteren? Da's niet zoals op TV. Als je geen gehoorbescherming draagt ben je dezelfde dag nog potdoof.
Formule raceklasses gaan gebruiken om de bruikbaarheid van een technologie mee te gaan meten...?