met de fiets naar het werk
met de fiets naar het werk
Beste,
Ik heb na lang zoeken een mooie job in de buurt van onze woning gevonden.
Ik ga mij wagen aan een experiment om elke dag naar het werk te fietsen via een jaagpad (10 km enkel). In de winter zal dit wel een kleine uitdaging worden, denk ik.
Het grote lichtend voorbeeld hier, is natuurlijk Frank De Boosere :-)
Welke spaargidser fietst er naar het werk en welke tips heeft u voor mij? Misschien kunnen we wel wat motivatie en ervaringen uitwisselen :-)
Groetjes,
Jamesken.
Ik heb na lang zoeken een mooie job in de buurt van onze woning gevonden.
Ik ga mij wagen aan een experiment om elke dag naar het werk te fietsen via een jaagpad (10 km enkel). In de winter zal dit wel een kleine uitdaging worden, denk ik.
Het grote lichtend voorbeeld hier, is natuurlijk Frank De Boosere :-)
Welke spaargidser fietst er naar het werk en welke tips heeft u voor mij? Misschien kunnen we wel wat motivatie en ervaringen uitwisselen :-)
Groetjes,
Jamesken.
Re: met de fiets naar het werk
Vroeger werkte ik 30km. van huis en nam ik de auto, daarin heb je vrijheid. Sinds februari 2016 werk ik in het centrum van Gent waar dan nog eens een voetgangerszone gesitueerd is. Het is voor mij onmogelijk om met de wagen naar mijn werk te gaan en ben ik dus aangewezen op de fiets.
Als fietser ervaar ik doorgaans rust, je krijgt een fietsvergoeding van 0,20 euro/km.
Dat brengt mij een mooie 40à50 euro netto per maand op. Maar eigenlijk is je return veel groter. Ik tankte nl. ook wekelijks voor €50 aan benzine. Dat verschil loopt dus op tot €200/maand. Dan spreken we nog niet over de slijtage.
Mijn wagen staat ook soms gewoon 2 weken in mijn garage en die komt sporadisch nog buiten om mijn familie te bezoeken (50km.), voetbalwedstrijden te gaan spelen (40km.) of eens om boodschappen te gaan (4km.).
Wat wel opvalt is dat sommige bestuurders geen voorrang verlenen aan fietsers, maar dat zijn vooral mensen die zelf nooit fietsen (zeg ik altijd).
Ik had een oude fiets (erfenis van mijn opa) waarmee ik reed, vorig jaar kocht ik voor €250 een tweedehands fiets op het intussen vergane Kapaza. Buiten wat kleine kosten €25 euro/half jaar. Heb je geen kosten aan een fiets.
Wat kan ik nog meer zeggen, wat wil je weten?
Als fietser ervaar ik doorgaans rust, je krijgt een fietsvergoeding van 0,20 euro/km.
Dat brengt mij een mooie 40à50 euro netto per maand op. Maar eigenlijk is je return veel groter. Ik tankte nl. ook wekelijks voor €50 aan benzine. Dat verschil loopt dus op tot €200/maand. Dan spreken we nog niet over de slijtage.
Mijn wagen staat ook soms gewoon 2 weken in mijn garage en die komt sporadisch nog buiten om mijn familie te bezoeken (50km.), voetbalwedstrijden te gaan spelen (40km.) of eens om boodschappen te gaan (4km.).
Wat wel opvalt is dat sommige bestuurders geen voorrang verlenen aan fietsers, maar dat zijn vooral mensen die zelf nooit fietsen (zeg ik altijd).
Ik had een oude fiets (erfenis van mijn opa) waarmee ik reed, vorig jaar kocht ik voor €250 een tweedehands fiets op het intussen vergane Kapaza. Buiten wat kleine kosten €25 euro/half jaar. Heb je geen kosten aan een fiets.
Wat kan ik nog meer zeggen, wat wil je weten?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: met de fiets naar het werk
ik met de fiets naar het werk
- verlichting zonder dymamo , met batterijen
-d uur regenpak, 250 euro of meer , maar je zweet er niet in, en het is perfect
- duur fietslot, zo eentje waar ze een diamanslijpschijf voor nodig hebben om het door te zagen
( kunnen ze ook door hetslot te bevriezen )
- verlichting zonder dymamo , met batterijen
-d uur regenpak, 250 euro of meer , maar je zweet er niet in, en het is perfect
- duur fietslot, zo eentje waar ze een diamanslijpschijf voor nodig hebben om het door te zagen
( kunnen ze ook door hetslot te bevriezen )
Re: met de fiets naar het werk
Tof, 10km via een jaagpad, veel beter kan je niet echt treffen. Ik zou maar al te graag willen ruilen.
Mooie afstand, op minder dan een half uurtje ben je op het werk en heb je nog eens goed gesport en hoef je niet eens een koersfiets en bijhorend pakje voor te hebben.
Investeer in goede regenjas en broek (eventueel over hoesjes voor de schoenen), 10km met lichte regen ben je ook compleet doorweekt.
Let op voor andere weggebruikers en ga er nooit vanuit dat die autobestuurder je wel gezien heeft ... anders heb je er 6 maand spijt van ... (eigen ervaring
)
Mooie afstand, op minder dan een half uurtje ben je op het werk en heb je nog eens goed gesport en hoef je niet eens een koersfiets en bijhorend pakje voor te hebben.
Investeer in goede regenjas en broek (eventueel over hoesjes voor de schoenen), 10km met lichte regen ben je ook compleet doorweekt.
Let op voor andere weggebruikers en ga er nooit vanuit dat die autobestuurder je wel gezien heeft ... anders heb je er 6 maand spijt van ... (eigen ervaring

Re: met de fiets naar het werk
Met 2dehands Flyer t8 2x20km langs het jaagpad, alternatieve wegen waar zo weinig mogelijk autos rijden door cartersluizen, poorten, edm. Goed zichtbare kledij altijd met fietslicht aan zeker in de stad. Heb wat sportkledij gekocht want katoen slaat wit uit. Fluo handschoenen en fluovestje over rugzak. Onderhoud bij cyclo.
Re: met de fiets naar het werk
Ik ga ook vaak met de (elektrische) fiets.
6km langs jaagpad, 3 bruggen goed voor in totaal 12 km.
Weet wel dat er langs het kanaal - altijd - wind is. Wind in de rug kan je hebben, maar bij mij meestal zijwind en tegenwind.
Ik ben zo relaxed als ik me met fiets ga! Geen verkeersergernis meer en geen stress meer.
Ik kom op het werk aan, op het gemak douchen en je bent een heel ander mens tov als je met de wagen aankomt.
Besparing voor mij : 20 cent x 24 km fietsvergoeding. Nog eens zoveel brandstofbesparing en dergelijke. En dan nog een halve euro voor het warm water en de zeep die ik uitspaar door thuis niet te moeten douchen.
Goed voor 10euro per dag. Zeer optimistisch geteld, maar je moet een motivatie hebben natuurijk!
Ohja een goede fietstas ipv rugzak spaart je dagelijks een litertje zweet.
6km langs jaagpad, 3 bruggen goed voor in totaal 12 km.
Weet wel dat er langs het kanaal - altijd - wind is. Wind in de rug kan je hebben, maar bij mij meestal zijwind en tegenwind.
Ik ben zo relaxed als ik me met fiets ga! Geen verkeersergernis meer en geen stress meer.
Ik kom op het werk aan, op het gemak douchen en je bent een heel ander mens tov als je met de wagen aankomt.
Besparing voor mij : 20 cent x 24 km fietsvergoeding. Nog eens zoveel brandstofbesparing en dergelijke. En dan nog een halve euro voor het warm water en de zeep die ik uitspaar door thuis niet te moeten douchen.
Goed voor 10euro per dag. Zeer optimistisch geteld, maar je moet een motivatie hebben natuurijk!
Ohja een goede fietstas ipv rugzak spaart je dagelijks een litertje zweet.
Re: met de fiets naar het werk
Vroeger 2 jaar met de fiets naar het werk gependeld.
Meestal zo'n 3 dagen op 5
Afstand was 11km enkel, maar ik kon 'the long way home' pakken van zo'n 28 km volledig langs het water. Heerlijk in de zomer.
Ik deed het met de koersfiets, scheelt toch een pak in weerstand om te overwinnen.
Douchen deed ik op het werk, dus ik kon me in het zweet rijden zonder problemen.
Praktisch zou ik je koersfiets misschien wel wat meer als een "trainingsfiets" uitrusten, ipv een racemachine. 28mm bandjes indien ze passen, Continental all season bijvoorbeeld. Meer grip op het nat en veel minder kans op lekrijden.
Koersfiets kan je ook uitrusten met basic spatbordjes.
Doet veel meer dan een ochtendkoffie om wakker te worden en geeft ook wat rust in je hoofd. Je conditie gaat pijlsnel verbeteren en je hoeft in het weekend niet perse te sporten, dat mis ik het meeste nu.
Enige dat ik vervelend vond is rijden met een zware rugzak, beetje logistiek plannen best.
Meestal zo'n 3 dagen op 5
Afstand was 11km enkel, maar ik kon 'the long way home' pakken van zo'n 28 km volledig langs het water. Heerlijk in de zomer.
Ik deed het met de koersfiets, scheelt toch een pak in weerstand om te overwinnen.
Douchen deed ik op het werk, dus ik kon me in het zweet rijden zonder problemen.
Praktisch zou ik je koersfiets misschien wel wat meer als een "trainingsfiets" uitrusten, ipv een racemachine. 28mm bandjes indien ze passen, Continental all season bijvoorbeeld. Meer grip op het nat en veel minder kans op lekrijden.
Koersfiets kan je ook uitrusten met basic spatbordjes.
Doet veel meer dan een ochtendkoffie om wakker te worden en geeft ook wat rust in je hoofd. Je conditie gaat pijlsnel verbeteren en je hoeft in het weekend niet perse te sporten, dat mis ik het meeste nu.
Enige dat ik vervelend vond is rijden met een zware rugzak, beetje logistiek plannen best.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Bij fietsen is vooral dit een gevaar. Je kan recreatief fietsen of eens naar de bakker gaan in het dorp. Maar als je dagelijks naar het werk fietst, dan pas merk je hoe gevaarlijk autobestuurders soms kunnen zijn. Zelfs agressie naar fietsers toe.
Zo was er bij ons een paar weken terug herasfalteringswerken waarbij ook het fietspad opnieuw aangelegd werd. Fietsers mochten hierbij over de weg fietsen. 3 borden maakten duidelijk dat fietsers voorrang hebben op wagens en er werden ook wegmarkeringen aangebracht en paaltjes met knipperlichten. Toen ik er de straat op kwam kwam een bestuurder heel snel aangereden, mij nooit gezien want hij was aan het smssen. Toen ik plots voor zijn auto bleek te fietsen begon hij te claxonneren en uit zijn raam te roepen dat ik 'uit de weg moest gaan, vuile wielerterrorist'.
Ook brommerrijders kunnen een ergernis zijn, jij rijdt op je gemak '20km/u' over het fietspad en brommerrijders komen altijd achter je plakken en claxonneren ook altijd!
Rotondes zijn ook een gevaar, als je geluk hebt krijg je je voorrang.
Maar vooral niet aantrekken! Plaats maken waar kan, kan het niet op een veilige manier voor JOU dan fiets je verder op jouw tempo en zal die brommerrijder even moeten wachten.
Dat is mijn redenering dan. Ik ga mezelf niet in de gracht rijden om iemand door te laten. Kan agressief klinken, maar in mijn jongere jaren deed ik dat wel en meestal loopt dat altijd verkeerd af voor jou. Vorig jaar nog ruimte moeten maken voor een auto in het centrum van Gent omdat hij opgejaagd was en zat met mijn voorwiel vast in een tramspoor. Ben keihard tegen de grond gegaan en wees maar zeker die bestuurders rijden gewoon verder.
Maar laat je vooral geen schrik aanjagen, het is ontspannend en je verdient er geld mee

Re: met de fiets naar het werk
Ik rij regelmatig met de fiets naar het werk en merk dat in de regio Noord-Antwerpen het verschil in pendeltijd tussen fiets en auto klein is. Regelmatig is de fiets zelfs sneller (in de zomer wel niet).
Langs zo jaagpad is inderdaad altijd wind. Als hij op kop staat, bidt dan maar dat dat zo blijft dan heb je wind mee op de weg terug. Dus laat die kaarsen maar aanrukken ;-)
Investeer in opvallende kledij (bv. gele sporttrui) en in fietstassen. Zo'n rugzak bezorgt je gegarandeerd een bezwete rug.
Als grootste tip: hang op de fiets niet de held uit en ga er - zoals eerder gezegd - altijd van uit dat de automobilist u niet heeft gezien.
Je zal merken dat zo'n fietstocht echt goed is voor je humeur (als bonus: een goeie file van auto's), je conditie,... en je moet 's avonds niet meer gaan sporten je hebt je uur sport al gehad.
Langs zo jaagpad is inderdaad altijd wind. Als hij op kop staat, bidt dan maar dat dat zo blijft dan heb je wind mee op de weg terug. Dus laat die kaarsen maar aanrukken ;-)
Investeer in opvallende kledij (bv. gele sporttrui) en in fietstassen. Zo'n rugzak bezorgt je gegarandeerd een bezwete rug.
Als grootste tip: hang op de fiets niet de held uit en ga er - zoals eerder gezegd - altijd van uit dat de automobilist u niet heeft gezien.
Je zal merken dat zo'n fietstocht echt goed is voor je humeur (als bonus: een goeie file van auto's), je conditie,... en je moet 's avonds niet meer gaan sporten je hebt je uur sport al gehad.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 mei 2017
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
Een zonnebril.
Oude handschoenen of een vod voor als uw ketting eraf flikkert.
Misschien iets tegen een platte band? Iets om op het gaatje te plakken en een pomp/gecompresseerde lucht ampule?
Oude handschoenen of een vod voor als uw ketting eraf flikkert.
Misschien iets tegen een platte band? Iets om op het gaatje te plakken en een pomp/gecompresseerde lucht ampule?
Re: met de fiets naar het werk
Ik woon te ver voor naar mijn werk te fietsen dus ik gebruik de trein. Maar vroeger altijd naar school gefietst zelfs door sneeuw etc
Wat ik vooral aanraad is misschien een plastic regenbroek. Want die zogezegde regenbroeken stoten niet zoveel af na een zware regenbui. Dat heb ik vaak moeten merken...
Edit :Bv deze : http://www.proteq.be/nl/Producten/werkk ... gkok-bulk/
Denk dat je deze niet normaal kan kopen ma tis gewoon als voorbeeld.
Wat ik vooral aanraad is misschien een plastic regenbroek. Want die zogezegde regenbroeken stoten niet zoveel af na een zware regenbui. Dat heb ik vaak moeten merken...
Edit :Bv deze : http://www.proteq.be/nl/Producten/werkk ... gkok-bulk/
Denk dat je deze niet normaal kan kopen ma tis gewoon als voorbeeld.
Re: met de fiets naar het werk
Ik fietste vroeger naar het werk, nu is mijn traject een combinatie van fiets en trein. Eigenlijk kan ik fietsen alleen maar aanbevelen, zelfs in de winter. Vooral in de winter eigenlijk, fietsen als het sneeuwt maakt mij nog steeds kinderlijk vrolijk.
Wat ik wel merkte, en van veel mensen hoor, is dat er in pendelen met de fiets drie fasen zijn:
1) Fietsen is nieuw, plezant en je wilt niets anders meer.
2) Je begint te merken dat je conditie niet zo goed is als je dacht; elke dag fietsen geeft je na enige tijd zere benen. Je moet eens door een wolkbreuk of storm fietsen. Je komt ambetante automobilisten tegen. Kortom: je goesting in fietsen krijgt een deuk, en je overweegt te stoppen.
3a) Als je toch doorbijt merk je na enige tijd dat het fietsen vanzelf begint te gaan. Je conditie is beter dan ooit, je ademt vrijer, je kent alle gevaarlijke punten op je route en je weet hoe je te kleden in elk seizoen. Nu wil je de rest van je leven écht niets anders meer. En uiteraard: denken aan de kilometervergoeding en uitgespaarde brandstof geeft je innerlijke Spaargidser een lichte erectie.
3b) Je stopt, stapt terug in je auto en wordt een verzuurde automobilist die vloekt op "al die fietsers die doen alsof de weg van hun is". Je buikomtrek begint toe te nemen. Je wordt langzamerhand impotent en lichtjes suïcidaal. Of niet. Maar je buikomtrek zal wel toenemen.
Dit is natuurlijk veronderstellend dat je geen elektrische fiets hebt. Indien wel begin je eigenlijk al in fase 3a.
Verder: fiets goed onderhouden, regenbroek aanschaffen en investeren in deftige verlichting. En vooral: genieten, zeker als je een jaagpad naar het werk hebt (#jaloers).
Wat ik wel merkte, en van veel mensen hoor, is dat er in pendelen met de fiets drie fasen zijn:
1) Fietsen is nieuw, plezant en je wilt niets anders meer.
2) Je begint te merken dat je conditie niet zo goed is als je dacht; elke dag fietsen geeft je na enige tijd zere benen. Je moet eens door een wolkbreuk of storm fietsen. Je komt ambetante automobilisten tegen. Kortom: je goesting in fietsen krijgt een deuk, en je overweegt te stoppen.
3a) Als je toch doorbijt merk je na enige tijd dat het fietsen vanzelf begint te gaan. Je conditie is beter dan ooit, je ademt vrijer, je kent alle gevaarlijke punten op je route en je weet hoe je te kleden in elk seizoen. Nu wil je de rest van je leven écht niets anders meer. En uiteraard: denken aan de kilometervergoeding en uitgespaarde brandstof geeft je innerlijke Spaargidser een lichte erectie.
3b) Je stopt, stapt terug in je auto en wordt een verzuurde automobilist die vloekt op "al die fietsers die doen alsof de weg van hun is". Je buikomtrek begint toe te nemen. Je wordt langzamerhand impotent en lichtjes suïcidaal. Of niet. Maar je buikomtrek zal wel toenemen.
Dit is natuurlijk veronderstellend dat je geen elektrische fiets hebt. Indien wel begin je eigenlijk al in fase 3a.
Verder: fiets goed onderhouden, regenbroek aanschaffen en investeren in deftige verlichting. En vooral: genieten, zeker als je een jaagpad naar het werk hebt (#jaloers).
Re: met de fiets naar het werk
Ik raad een fietshelm aan. Mijn vriend heeft vorig jaar met de auto een lichte botsing gehad met een fietser. Zijn voorruit was helemaal stuk. Het moet dus een hele klap geweest zijn voor die fietser ondanks de lage snelheid. Toen heb ik mij direct een fietshelm aangeschaft.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI TAG-L21 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI TAG-L21 met Tapatalk
Re: met de fiets naar het werk
Vraag me af of veel fietsers beseffen dat ze op een hoog aantal ronde punten geen voorang hebben?? Als het fietspad gescheiden ligt van het ronde punt dan hebben ze meestal geen voorrang, merk toch dat vele dat niet echt beseffen... Die omgekeerde driehoekjes zijn dan wel klein maar ze staan er toch..
Re: met de fiets naar het werk
De rotonde op mijn route heeft haaientanden voor automobilisten. Het fietspad daarrond loopt vlot door.calimer0 schreef: ↑18 juli 2017, 22:32Vraag me af of veel fietsers beseffen dat ze op een hoog aantal ronde punten geen voorang hebben?? Als het fietspad gescheiden ligt van het ronde punt dan hebben ze meestal geen voorrang, merk toch dat vele dat niet echt beseffen... Die omgekeerde driehoekjes zijn dan wel klein maar ze staan er toch..
Probleem in België is dat daar zoveel verschil in zit, op het één heb je als fietser voorrang op het andere dan weer de automobilist. Zo creëer je dus chaos en onrechtstreeks ook gevaarlijke situaties.