met de fiets naar het werk
Re: met de fiets naar het werk
Daar heb je een punt, net zoals (gewoon voor autos onderling dan) die ronde punten met 2 vakken. versta nog altijd niet waarom een auto het recht heeft om van het binnenste vak rechtstreeks een afslag te maken. En dacht es ergens half gelezen te hebben dat ze daar idd het recht toe hebben... Man hebben er zo al veel getuut naar mij, maar ik rij ze (een beetje bewust) klem zodat ze nog een rondje mogen doen. Wil je afslaan ga gewoon op het buitenste vak en sla dan af, was me dat nu.. In kortrijk is er zo 1tje. Wil je oprijden schieten ze daar plots van het 2e vak recht voor je neus zelf al ben je juist wettig 1milliseconde op het ronde punt. Dus in mijn ogen maken zij het manoeuvre want ik ben er al op, en op autostrade is degene die het manoeuvre maakt (wisselen vak) toch in fout? In mijn ogen totaal onlogisch en een zegen voor de macho rijderKevva schreef: ↑18 juli 2017, 23:26De rotonde op mijn route heeft haaientanden voor automobilisten. Het fietspad daarrond loopt vlot door.
Probleem in België is dat daar zoveel verschil in zit, op het één heb je als fietser voorrang op het andere dan weer de automobilist. Zo creëer je dus chaos en onrechtstreeks ook gevaarlijke situaties.
Re: met de fiets naar het werk
Mag hij ook niet.
http://www.lokalepolitie.be/5355/home/3 ... roken.html - youtube animatie vanaf 00:55.
Maar ja, probeer het die idioten maar eens wijs te maken... na bijna nen fermen toek op mijn bakkes, ben ik maar gestopt met proberen uit te leggen ...
Hetzelfde soort mensen dat op een gewone 2x2 weg van rijstrook verandert zonder voorrang te geven op het verkeer dat zich daar al op bevindt ...
Principe is hetzelfde:
12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Heeft helaas ook geen prioriteit bij de politie, zo te zien..
Re: met de fiets naar het werk
Identiek dezelfde situatie als bij mij dus. Binnen 1 km ook geen fietsvergoeding en ik zit er net boven (een goeie 600m enkel). Ik zou ook met de fiets kunnen gaan maar ik ontzie het mij om mijn fiets uit de garage te halen en dan op het werk hem op slot te zetten. Ik denk dat ik qua tijd er niet veel zou bij winnen en mijn collega's weten ook dat ik te voet kom dus ik ga ook niet beweren dat ik met de fiets kom als ik het niet doe. Het is het mij ook niet waard voor dat kleine beetje vergoeding dat ik er voor zou krijgen.Kevva schreef: ↑19 juli 2017, 18:45 Bij ons is die vraag ook al gekomen van mensen die op 1km van het werk wonen en te voet komen. Redenering was dat alles binnen 1km. lag geen fietsvergoeding krijgt.
Met gevolg dat mensen die op 1,5km. wonen nu gewoon hun fiets nemen, want een wandelvergoeding is niet voorzien.
Bij ons krijg je geen wandelvergoeding of kilometervergoeding met de wagen. Vergoedingen zijn er enkel voor mensen die per fiets komen.
Maar ik moet wel toegeven dat ik het ergerlijk vind dat fietsers zo opgehemeld worden als goeie werknemers en milieubewuste mensen terwijl er over voetgangers nooit wordt gesproken; alsof die mogelijkheid vergeten wordt.
Re: met de fiets naar het werk
Lawiek heeft gelijk : Iemand die van de binnenste 'ring' van een rotonde naar buiten gaat is in fout. Staan er streepjes, dan verandert hij van rijstrook. Staan er geen streepjes, dan geldt er voorrang van rechts (en die op de buitenste ring komt van rechts)
In Frankrijk is dit anders, daar heeft de binnenste ring voorrang. Want als je niet gaat afslaat, moet je naar de binnenste ring. Op de buitenste ring rijden betekent daar afslaan.
In Frankrijk is dit anders, daar heeft de binnenste ring voorrang. Want als je niet gaat afslaat, moet je naar de binnenste ring. Op de buitenste ring rijden betekent daar afslaan.
Re: met de fiets naar het werk
Principe van Frankrijk is dan ook veel logischer.
Wat is die binnenring van een rondpunt anders waard?
Op de turbo ronde punten in NL werkt het ook supergoed.
Rijd je op een rondpunt om de eerst afslag te nemen : neem de buitenring.
Moet je de tweede afslag of verder nemen : neem de binnenring en ga naar de buitenring van zodra jouw afslag de volgende is.
Als iedereen deze simpele regels volgt, is de buitenring ook altijd vrij voor wie van de binnenring komt, zowel als voor wie op het ronde punt wil toetreden.
Gevolg: veel vlotter verkeer.
Je ziet hier en daar wel al wat ronde punten waar ze dit met belijning en bepijling trachten te forceren.
(voorbeeld turborotonde: https://autorijschooletimmerman.nl/wp-c ... 24x576.jpg)
Praktijk in België: iedereen plakt aan de buitenkant, en wie binnenin rijdt is volgens hen "een ambetanterik die ze geen voorrang willen geven".
Ritsen hetzelfde probleem, iedereen moet tot het einde van de ritsstrook rijden en daar invoegen volgens het op-af rits principe. Maar de meesten trachten er zich zo snel mogelijk tussen te gooien.
Wat is die binnenring van een rondpunt anders waard?
Op de turbo ronde punten in NL werkt het ook supergoed.
Rijd je op een rondpunt om de eerst afslag te nemen : neem de buitenring.
Moet je de tweede afslag of verder nemen : neem de binnenring en ga naar de buitenring van zodra jouw afslag de volgende is.
Als iedereen deze simpele regels volgt, is de buitenring ook altijd vrij voor wie van de binnenring komt, zowel als voor wie op het ronde punt wil toetreden.
Gevolg: veel vlotter verkeer.
Je ziet hier en daar wel al wat ronde punten waar ze dit met belijning en bepijling trachten te forceren.
(voorbeeld turborotonde: https://autorijschooletimmerman.nl/wp-c ... 24x576.jpg)
Praktijk in België: iedereen plakt aan de buitenkant, en wie binnenin rijdt is volgens hen "een ambetanterik die ze geen voorrang willen geven".
Ritsen hetzelfde probleem, iedereen moet tot het einde van de ritsstrook rijden en daar invoegen volgens het op-af rits principe. Maar de meesten trachten er zich zo snel mogelijk tussen te gooien.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: met de fiets naar het werk
Van mij mag iemand gerust de binnenring nemen, zolang hij/zij mij maar niet snijdt.
Maar dat is dus in de praktijk het probleem: de binnenring denkt meestal dat ze voorrang hebben 'omdat ze eraf moeten', terwijl ze voorrang moeten verlenen.
Euh, de binnenring heeft dan ook geen voorrang op de buitenring.die ze geen voorrang willen geven".
https://www.facebook.com/LokalePolitieB ... 4207756938
Re: met de fiets naar het werk
In Nederland hebben ze prachtige oplossingen daarvoor. Daar werken ze met een soort miniberm tussen de rijstroken.J Lawieck schreef: ↑19 juli 2017, 19:02Mag hij ook niet.
http://www.lokalepolitie.be/5355/home/3 ... roken.html - youtube animatie vanaf 00:55.
Maar ja, probeer het die idioten maar eens wijs te maken... na bijna nen fermen toek op mijn bakkes, ben ik maar gestopt met proberen uit te leggen ...
Hetzelfde soort mensen dat op een gewone 2x2 weg van rijstrook verandert zonder voorrang te geven op het verkeer dat zich daar al op bevindt ...
Principe is hetzelfde:
12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Heeft helaas ook geen prioriteit bij de politie, zo te zien..
Re: met de fiets naar het werk
Retiep, de binnenring is dan niet altijd vrij. Er kunnen nog altijd auto's zijn die de eerste afslag nemen en dus op de BUITENRING blijven. Als de uitrit maar één rijstrook heeft, dan zullen ze botsen.
Edit : buitenring natuurlijk, niet binnenring
Edit : buitenring natuurlijk, niet binnenring
Laatst gewijzigd door nuyttie op 20 juli 2017, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: met de fiets naar het werk
calimer0 schreef: ↑19 juli 2017, 18:47 Daar heb je een punt, net zoals (gewoon voor autos onderling dan) die ronde punten met 2 vakken. versta nog altijd niet waarom een auto het recht heeft om van het binnenste vak rechtstreeks een afslag te maken. En dacht es ergens half gelezen te hebben dat ze daar idd het recht toe hebben... Man hebben er zo al veel getuut naar mij, maar ik rij ze (een beetje bewust) klem zodat ze nog een rondje mogen doen. Wil je afslaan ga gewoon op het buitenste vak en sla dan af, was me dat nu.. In kortrijk is er zo 1tje. Wil je oprijden schieten ze daar plots van het 2e vak recht voor je neus zelf al ben je juist wettig 1milliseconde op het ronde punt. Dus in mijn ogen maken zij het manoeuvre want ik ben er al op, en op autostrade is degene die het manoeuvre maakt (wisselen vak) toch in fout? In mijn ogen totaal onlogisch en een zegen voor de macho rijder
Ik vermoed dat je het hebt over de ‘Cowboy Henk’-rotonde ? Daar staat duidelijk op de weg aangeduid dat wie van uit de Oudenaardsesteenweg (dus vanuit Kortrijk) naar de E17 wil gaan op het linker rijvak dient te rijden. Als je dan aan de rotonde komt beland je automatisch op het binnenste vak, en moet je er wel voor zorgen dat je bij de derde afslag rechts kan afslaan, terwijl het verkeer dat doorrijdt richting Zwevegem op het buitenste vak rijdt, én er ook verkeer de rotonde oprijdt vanuit de Morinnestraat. In de praktijk komt dat er dus op neer dat je pas net voor de oprit naar rechts kunt. Maar wie uit de richting Zwevegem komt dient uiteraard wél voorrang te geven aan wie reeds op de rotonde rijdt en de E17 wil oprijden (daarvoor staan die om omgekeerde haaientanden in combinatie met bijhorend bord B1 (de omgekeerde driehoek)). Als je dus ‘wettig 1 milliseconde’ op het ronde punt bent wanneer je ziet dat een voertuig op dat punt de rotonde wenst te verlaten (en dat ook aangeeft, door middel van zijn richtingaanwijzer) lijkt het mij dat je geen voorrang verleent. Over het algemeen heb ik overigens weinig problemen met die specifieke rotonde hoor, ik vermoed dat het een poging is om toch op één punt in Kortrijk relatief vlot verkeer te hebben.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: met de fiets naar het werk
Dat hebben ze daar al lang... Ik dacht dat er zo'n 30-40 jaar geleden zo eentje was tussen Hulst en Axel.
Mijn ouders hebben ooit zo eens met de 4 wielen van de grond gestaan door op zo'n mini-middenberm over te rijden in de mist. Bij het voorsorteren werd die stippellijn plots zo'n mini-middenberm.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: met de fiets naar het werk
Bedankt voor alle reacties!
mijn eerste werkweek zit erop en het was een mooie ervaring om zo naar het werk te fietsen.
En rondepunten kom ik niet tegen ;-)
mijn eerste werkweek zit erop en het was een mooie ervaring om zo naar het werk te fietsen.

En rondepunten kom ik niet tegen ;-)
Laatst gewijzigd door Jamesken op 5 augustus 2017, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: met de fiets naar het werk
Dank je Voodoo :-)
Ik heb niets gemerkt van minder weer :-)
Een avond was ik wel een beetje nat... maar dat is niets in vergelijking met hoe ik vroeger ging werken met VILLO, tussen al die zotte aggressive gefrustreerde autochauffeurs.
Ik heb niets gemerkt van minder weer :-)
Een avond was ik wel een beetje nat... maar dat is niets in vergelijking met hoe ik vroeger ging werken met VILLO, tussen al die zotte aggressive gefrustreerde autochauffeurs.
Re: met de fiets naar het werk
Goed bezig Jamesken!
Vandaag ook hoop ik, want met zo'n weer... Als was het deze morgen nog wat fris op de fiets.
Vandaag ook hoop ik, want met zo'n weer... Als was het deze morgen nog wat fris op de fiets.