Revolut Mastercard
Re: Revolut Mastercard
Ik ben trouwens niet zo zeker dat iedereen bij Paypal een persoonlijke IBAN kan krijgen. (Ik gebruik zelf Paypal nogal vaak en heb die optie nog niet gevonden). Je kan uiteraard wel je persoonlijke IBAN rekening (van een andere bank) koppelen aan je Paypal account.
Paypal Inc. (VS) en Paypal S.A.R.L. (Luxemburg) zijn twee aparte entiteiten. De eerste is misschien geen bank, maar de tweede is dat zeker wél. Europese gebruikers vallen onder de Luxemburgse entiteit. Zij moeten zich houden aan de Europese bankenregels en de anti-witwasmaatregelen zoals iedere andere bank.ldwjr schreef: ↑25 juli 2017, 09:59 Dan gaat de discussie over "is paypal een bank"? Volgens mij niet...
https://www.cnet.com/news/feds-paypal-not-a-bank/
Google heeft trouwens ook een Luxemburgse banklicentie.
Wikipedia claimt inderdaad hetzelfde.Didymus schreef: ↑25 juli 2017, 10:12Paypal Inc. (VS) en Paypal S.A.R.L. (Luxemburg) zijn twee aparte entiteiten. De eerste is misschien geen bank, maar de tweede is dat zeker wél. Europese gebruikers vallen onder de Luxemburgse entiteit. Zij moeten zich houden aan de Europese bankenregels en de anti-witwasmaatregelen zoals iedere andere bank.ldwjr schreef: ↑25 juli 2017, 09:59 Dan gaat de discussie over "is paypal een bank"? Volgens mij niet...
https://www.cnet.com/news/feds-paypal-not-a-bank/
Google heeft trouwens ook een Luxemburgse banklicentie.
In 2007, PayPal Europe was granted a Luxembourg banking license, which, under European Union law, allows it to conduct banking business throughout the EU. It is therefore regulated as a bank by Luxembourg's banking supervisory authority, the Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF). All of the company's European accounts were transferred to PayPal's bank in Luxembourg in July 2007. Prior to this move, PayPal had been registered in the United Kingdom as PayPal (Europe) Ltd, an entity which was licensed as an Electronic Money Issuer with the UK's Financial Services Authority (FSA) from 2004. This ceased in 2007, when the company moved to Luxembourg.
Ok, je kan argumenteren dat Paypal hier wel een bank is, maar om terug te komen op de tekst:
Het lijkt mij dus dat de tekst hier onderscheid probeert te maken tussen wat enerzijds duidelijk een bank is en anderzijds internetrekeningen... (Waarbij het veel minder duidelijk is of het nu al dan niet een bank is).
Ik denk dat je niet zal beweren dat "Google enz." ook banken zijn...Het gaat om elk type rekening geopend bij een bank-, wissel, krediet- of spaarinstelling in het buitenland. Bijvoorbeeld: een zichtrekening, een spaarrekening, een effectenrekening, een termijnrekening, …
"Rekeningen van Paypal, Google enz. moet u in principe niet aangeven, tenzij..."
Het lijkt mij dus dat de tekst hier onderscheid probeert te maken tussen wat enerzijds duidelijk een bank is en anderzijds internetrekeningen... (Waarbij het veel minder duidelijk is of het nu al dan niet een bank is).
Wanneer je bv. Google Wallet gebruikt treedt Google wel degelijk in haar rol als "bank".
Ik probeer al de hele tijd duidelijk te maken dat u een onderscheid ziet dat er gewoon niet is.
Er bestaat juridisch niet zoiets als een "internetrekening". Een account, bij een bancaire instelling, waar je geld op kan bewaren is een bankrekening, punt. Een Revolut account viel daar vóór de invoering van de persoonlijke IBAN-nummers ook al onder.
Ik probeer al de hele tijd duidelijk te maken dat u een onderscheid ziet dat er gewoon niet is.
Er bestaat juridisch niet zoiets als een "internetrekening". Een account, bij een bancaire instelling, waar je geld op kan bewaren is een bankrekening, punt. Een Revolut account viel daar vóór de invoering van de persoonlijke IBAN-nummers ook al onder.
Ik maak dat onderscheid niet he, ik citeer https://financien.belgium.be/nl/particu ... rekeningen waarin dit onderscheid gemaakt wordt...
Dat is ook maar een interpretatie van de wetgeving. Als puntje bij paaltje komt is het een rechter die moet bepalen hoe de wet moet worden geïnterpreteerd.
Het onderscheid dat men maakt is trouwens niet internetrekeningen versus andere, maar tussen rekeningen waar tegoeden worden bewaard en rekeningen die enkel dienen om bepaalde transacties mogelijk te maken.
Het onderscheid dat men maakt is trouwens niet internetrekeningen versus andere, maar tussen rekeningen waar tegoeden worden bewaard en rekeningen die enkel dienen om bepaalde transacties mogelijk te maken.
Dat interpreteer ik inderdaad anders. Bij online wallets van Google of Paypal moet je de rekening niet aangeven als je er geen geld parkeert, dat is duidelijk. Jij trekt die lijn door naar alle buitenlandse bankaccounts terwijl de tekst daar in mijn ogen wel een onderscheid in maakt...
Hier ga ik het bij laten, agree to disagree dan maar...
Mij best, maar je bent er gewoon niet in geslaagd om het fundamentele verschil te vinden tussen PayPal en Revolut. Mijn conclusie blijft dat het verschil gewoon niet bestaat.
Ik moet ldwjr gelijk geven dat een uniek nummer een indicatie kan zijn dat het om een buitenlandse rekening kan gaan die NIET vrijgesteld is van de meldplicht.
Maar dan denk ik dat de juridische structuur en het doel van de rekening doorslaggevender zijn dan het feit of de rekening al dan niet kan participeren in betalingsverkeer. En daarvoor moet ik Didymus iets meer gelijk geven.
Maar helaas is de wetgever hier niet duidelijk over en is er ruimte voor interpretatie, anders zouden we deze discussie niet hebben.
Maar dan denk ik dat de juridische structuur en het doel van de rekening doorslaggevender zijn dan het feit of de rekening al dan niet kan participeren in betalingsverkeer. En daarvoor moet ik Didymus iets meer gelijk geven.
Maar helaas is de wetgever hier niet duidelijk over en is er ruimte voor interpretatie, anders zouden we deze discussie niet hebben.
Waarom wringen mensen zich in zulke vreemde bochten om toch maar een argument te vinden waarom ze een rekening niet moeten aangeven?
Tenzij je telkens het exacte bedrag van een transactie overmaakt naar die Revolut-rekening zullen er op die rekening altijd (bescheiden of minder bescheiden) sommen staan die daar langer geparkeerd staan dan strikt noodzakelijk is om een transactie door te voeren. Dus moet je die rekening gewoon aangeven. Ik zie daar geen enkele ruimte tot interpretatie.
Tenzij je telkens het exacte bedrag van een transactie overmaakt naar die Revolut-rekening zullen er op die rekening altijd (bescheiden of minder bescheiden) sommen staan die daar langer geparkeerd staan dan strikt noodzakelijk is om een transactie door te voeren. Dus moet je die rekening gewoon aangeven. Ik zie daar geen enkele ruimte tot interpretatie.
Omdat de fiscus niet geïnteresseerd is in de rekeningen an sich, maar wel in de vermogens die zich in het buitenland bevinden.
Waarom meldt de FOD Financieën expliciet dat PayPal accounts die enkel gebruikt worden om betalingen te verrichten niet moeten worden gemeld, denk je? Omdat ze anders overspoeld zouden worden door rekeninginformatie van lege rekeningen.
De term "strikt noodzakelijk" in die interpretatie is ook typische Belgische vaagheid. Het is zoals "normaal beheer van privévermogen" (cf. cryptocurrency meerwaarden) voor al dan niet belasten van meerwaarden.
Als je weet dat het tot 2 bankwerkdagen om geld naar Revolut over te schrijven, dan is "strikt noodzakelijk" wel heel rekbaar. Ik betaal bijvoorbeeld een abonnement via een doorlopende opdracht met Revolut, dus is het strikt noodzakelijk dat er altijd een klein bedrag beschikbaar is.
Waarom meldt de FOD Financieën expliciet dat PayPal accounts die enkel gebruikt worden om betalingen te verrichten niet moeten worden gemeld, denk je? Omdat ze anders overspoeld zouden worden door rekeninginformatie van lege rekeningen.
De term "strikt noodzakelijk" in die interpretatie is ook typische Belgische vaagheid. Het is zoals "normaal beheer van privévermogen" (cf. cryptocurrency meerwaarden) voor al dan niet belasten van meerwaarden.
Als je weet dat het tot 2 bankwerkdagen om geld naar Revolut over te schrijven, dan is "strikt noodzakelijk" wel heel rekbaar. Ik betaal bijvoorbeeld een abonnement via een doorlopende opdracht met Revolut, dus is het strikt noodzakelijk dat er altijd een klein bedrag beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door Didymus op 25 juli 2017, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wel Johann, bij mij is het vooral op praktische redenen. Omwille van mijn professionele toestand beschik ik reeds over rekeningen in het buitenland, mocht ik er binnenkort nog een Litouwse, Poolse, Zweedse, ... aan toegevoegen mogen ze bij de FOD Financiën stilaan hun software verbeteren zodat ik deze kan invullen op mijn belastingsaangifte.johann schreef:Waarom wringen mensen zich in zulke vreemde bochten om toch maar een argument te vinden waarom ze een rekening niet moeten aangeven?
Ik heb het nagevraagd bij de FOD Financiën;
Nog steeds voor enige interpretatie vatbaar, vooral dan de "strikt noodzakelijke tijdspanne", maar van zodra er telkens een (klein) bedrag op je rekening blijft staan lijkt het mij dus wel dat je de rekening zal moeten aangeven.Mijnheer,
Paypalrekeningen en dergelijke moeten in principe wel gemeld worden. In ieder geval indien de rekening gelinkt is aan een beroepsactiviteit.
Tolerantie : dergelijke rekeningen moeten niet gemeld worden indien zij geopend worden met het oog op de onmiddellijke overdracht van fondsen van of naar een door de belastingplichtige in België geopende rekening en/of met als enig doel de uitvoering van de betaling (of terugbetaling) van via internet gesloten transacties, voor zover deze transacties geen beroepsactiviteit betreffen.
Dergelijke rekeningen moeten wel worden gemeld wanneer tegoeden daadwerkelijk op deze rekeningen worden bewaard voor rekening van de belastingplichtige voor een langere tijdspanne dan het strikt noodzakelijk is vanuit een technisch oogpunt voor de uitvoering van een geldtransfer van of naar België.
In dat geval moet de rekening zowel gemeld worden in de belastingaangifte (vak XIV), als aan het CAP: https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen
Met vriendelijke groeten,
V. Ortegat
Ik kan daar inkomen. Paypal wordt vaak gekoppeld aan je bankkaart en dient dan enkel als 'doorgeefluik' zonder dat er ooit geld op blijft staan. Dit moet je dus niet aangeven...
Los daarvan betwijfel ik of een Revolut account met een volwaardig IBAN kan voldoen aan de stempel van "Paypalrekeningen en dergelijke"...