SPAARGIDS POLL - Fiscale vrijstelling op spaarboekje halveert
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: SPAARGIDS POLL - Fiscale vrijstelling op spaarboekje halveert
+1
Een storm in een glas water die bij de meesten nauwelijks enige deining veroorzaakt.
Iemand die echt substantieel last heeft van de halvering van de fiscale vrijstelling op spaarboekjes zou beter eerst zijn eigen zaakje op orde brengen of laten brengen dan zich "gepakt" te voelen.
Die zet nl. zichzelf feitelijk meer in de zak dan een ander dat doet.
Een storm in een glas water die bij de meesten nauwelijks enige deining veroorzaakt.
Iemand die echt substantieel last heeft van de halvering van de fiscale vrijstelling op spaarboekjes zou beter eerst zijn eigen zaakje op orde brengen of laten brengen dan zich "gepakt" te voelen.
Die zet nl. zichzelf feitelijk meer in de zak dan een ander dat doet.
Laatst gewijzigd door Cronos op 26 juli 2017, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
+2
Vrijstelling roerende voorheffing op gereglementeerde spaarrekening is een aberratie. Ondertussen roomt de overheid wel interest af via de bankentaks op diezelfde rekeningen. Waarom is daar niemand woedend over? Omdat banken gestraft mogen worden voor hun wangedrag? Het is uiteindelijk wel de spaarder die de rekening letterlijk betaalt...
Ik heb het al eens elders vermeld: spaargeld dat je op middellange termijn niet nodig hebt op een spaarrekening parkeren omdat de interestvoet ooit wel eens zal stijgen staat voor mij op dezelfde hoogte als kortetermijnspeculatie en mag gerust actief worden ontmoedigd.
Vrijstelling roerende voorheffing op gereglementeerde spaarrekening is een aberratie. Ondertussen roomt de overheid wel interest af via de bankentaks op diezelfde rekeningen. Waarom is daar niemand woedend over? Omdat banken gestraft mogen worden voor hun wangedrag? Het is uiteindelijk wel de spaarder die de rekening letterlijk betaalt...
Ik heb het al eens elders vermeld: spaargeld dat je op middellange termijn niet nodig hebt op een spaarrekening parkeren omdat de interestvoet ooit wel eens zal stijgen staat voor mij op dezelfde hoogte als kortetermijnspeculatie en mag gerust actief worden ontmoedigd.
Laatst gewijzigd door Didymus op 26 juli 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijstelling op aandelen compenseert de 0.15% grotendeels. Want hoe die 0.15% te omzeilen is heel makkelijk en iedereen met redelijk wat geld zal wel vermogensbeheer hebben, dan zorgt de bank er wel voor dat je niet bijdraagt. Het zou me niet verwonderen dat deze maatregel geld kost, want voor iedereen die belegt die onder de 500.000 zit is dat winst zoals Fakkel aangeeft. Ik heb dividendfondsen en als dat ook ervoor geld bespaar ik ook geld ermee.
Enkel de verlaging van de vennootschapsbelasting is me een raadsel, hoe word dit gecompenseerd? Volgende begroting zullen we zien hoe groot het gat is, de vorige hervorming was ook niet gefinancierd. Maar in het kort, het zal niet werken. Ze proberen al 50 jaar met dezelfde maatregelen en het heeft toen niet gewerkt en het morgen ook niet werken.
Enkel de verlaging van de vennootschapsbelasting is me een raadsel, hoe word dit gecompenseerd? Volgende begroting zullen we zien hoe groot het gat is, de vorige hervorming was ook niet gefinancierd. Maar in het kort, het zal niet werken. Ze proberen al 50 jaar met dezelfde maatregelen en het heeft toen niet gewerkt en het morgen ook niet werken.
Vennootschapsbelasting wordt, denk ik, gecompenseerd door een minimumtarief in te voeren, waardoor fiscale optimalisatie tot 0 zoals nu niet meer mogelijk is.
Volgens mij spreek je hier iets te veel in de ik persoon om dan de conclusie te trekken dat dit winst oplevert voor de modale Belg. Zou trouwens de eerste keer zijn dat een besparingsronde winst oplevert voor de burger. Je eerste feit gaat al niet op voor de modale Belg, het gros van de Belgen heeft zelfs geen aandelen. Op je tweede punt heb je gelijk, dit is een symbolische taks die maar heel weinig voorstelt, waarschijnlijk gemakkelijk te omzeilen is en enkel de meest vermogenden viseert, daar heeft de modale Belg inderdaad geen last van. Het derde punt gaat de modale Belg wel raken, misschien nog niet zo erg het eerste jaar maar wel de jaren erna, vergeet niet dat de Belgen dikke spaarboekjes hebben (meer dan 260 miljard).Fakkel schreef: ↑26 juli 2017, 12:52
Kost deze nieuwe regeling u dan méér dan ze u oplevert?
Even concreet:
- Feit: je eerste 627 € per jaar inkomsten uit aandelen (dividenden) worden niet langer belast aan 30% RV. Voor mij een winst van 188 € netto. Die is "in the pocket".
- Feit: mocht ik boven de 500.000 € op een effectenrekening hebben, dan zou ik 0.15% betalen op het bedrag boven de 500.000€. Feit: ik geraak niet boven die drempel, en mocht ik er al boven gaan, ga ik voor 0.15% echt geen rare toeren uithalen om die tax te ontwijken. Doe 'ns effen normaal.
- Feit: halvering van het vrijgesteld bedrag op spaarboekjes. Evenzeer een feit: de intresten gaan al serieus moeten stijgen eer ik daar last van krijg, of ik moest de lotto winnen. Ik weet niet welk van beide scenario's het meest realistisch is, maar we'll cross that bridge when we get there.
Op dit moment is de som van deze 3 maatregelen winst voor de modale Belg.
iedereen bekijkt toch sowieso alles vanuit de ik of wij-vorm en naar wat er het meeste impact heeft op de eigen situatie?
Op een spaarboekje verlies je in het beste geval al 2% per jaar aan devaluatie (inflatie).
Schandalig dat men de schamele intresten nog eens meer komt afromen.
Gaat men de nu reeds ingehouden RV op dividenden terugbetalen via de personenbelasting?
Schandalig dat men de schamele intresten nog eens meer komt afromen.
Gaat men de nu reeds ingehouden RV op dividenden terugbetalen via de personenbelasting?
Uiteraard spreekt iedereen in de "ik" persoon. Een ander zijn rekening kan je niet maken (alhoewel velen dat wel beter zouden laten doen).Volgens mij spreek je hier iets te veel in de ik persoon om dan de conclusie te trekken dat dit winst oplevert voor de modale Belg.
Je moet me dan toch eens uitleggen hoe "de modale Belg" verlies doet aan de halvering op de vrijstelling van de spaarboekjes?
Dan zou die modale Belg beter rekening houden met mijn nevenopmerking hierboven.
Hoe zie je dit schandaal in de praktijk zich voltrekken?Schandalig dat men de schamele intresten nog eens meer komt afromen.
Ondertussen op het journaal : de minimumtaks is 750 euro dwz : 500 000 is 750 euro, 499 999,99 euro is nul. Van 'rechtvaardigheid' gesprokenvortex schreef: ↑26 juli 2017, 13:32Volgens mij spreek je hier iets te veel in de ik persoon om dan de conclusie te trekken dat dit winst oplevert voor de modale Belg. Zou trouwens de eerste keer zijn dat een besparingsronde winst oplevert voor de burger. Je eerste feit gaat al niet op voor de modale Belg, het gros van de Belgen heeft zelfs geen aandelen. Op je tweede punt heb je gelijk, dit is een symbolische taks die maar heel weinig voorstelt, waarschijnlijk gemakkelijk te omzeilen is en enkel de meest vermogenden viseert, daar heeft de modale Belg inderdaad geen last van. Het derde punt gaat de modale Belg wel raken, misschien nog niet zo erg het eerste jaar maar wel de jaren erna, vergeet niet dat de Belgen dikke spaarboekjes hebben (meer dan 260 miljard).Fakkel schreef: ↑26 juli 2017, 12:52
Kost deze nieuwe regeling u dan méér dan ze u oplevert?
Even concreet:
- Feit: je eerste 627 € per jaar inkomsten uit aandelen (dividenden) worden niet langer belast aan 30% RV. Voor mij een winst van 188 € netto. Die is "in the pocket".
- Feit: mocht ik boven de 500.000 € op een effectenrekening hebben, dan zou ik 0.15% betalen op het bedrag boven de 500.000€. Feit: ik geraak niet boven die drempel, en mocht ik er al boven gaan, ga ik voor 0.15% echt geen rare toeren uithalen om die tax te ontwijken. Doe 'ns effen normaal.
- Feit: halvering van het vrijgesteld bedrag op spaarboekjes. Evenzeer een feit: de intresten gaan al serieus moeten stijgen eer ik daar last van krijg, of ik moest de lotto winnen. Ik weet niet welk van beide scenario's het meest realistisch is, maar we'll cross that bridge when we get there.
Op dit moment is de som van deze 3 maatregelen winst voor de modale Belg.
Verlaging van de vrijstelling op spaarboekjes: je moet al minimum 188K op een boekje staan hebben (aan 0.5%) om meer roerende voorheffing te betalen dan nu !
Ik durf te stellen dat de meeste mensen die > 188K op een spaarboekje staan hebben ook dividenden van aandelen ontvangen en via die weg voordeel halen.
Wanneer de intresten gaan stijgen zal dit natuurlijk anders zijn...
Al bij al gaan deze maatregelen geld kosten.
Wat betreft de 500K op effectenrekeningen: eindelijk een maatregel die de Coukes van dit land treffen.
Vraag mij trouwens af of die 500K bvb op 1 januari gemeten gaat worden. Anders voorspel ik goede zaken voor de brokers (verkoop aandelen + aankoop opties enkele dagen later het omgekeerde...). Wees maar zeker dat de bankiers al producten aan het uitwerken zijn.
Ik durf te stellen dat de meeste mensen die > 188K op een spaarboekje staan hebben ook dividenden van aandelen ontvangen en via die weg voordeel halen.
Wanneer de intresten gaan stijgen zal dit natuurlijk anders zijn...
Al bij al gaan deze maatregelen geld kosten.
Wat betreft de 500K op effectenrekeningen: eindelijk een maatregel die de Coukes van dit land treffen.
Vraag mij trouwens af of die 500K bvb op 1 januari gemeten gaat worden. Anders voorspel ik goede zaken voor de brokers (verkoop aandelen + aankoop opties enkele dagen later het omgekeerde...). Wees maar zeker dat de bankiers al producten aan het uitwerken zijn.
misschien tellen opties niet mee ?
En ongedekte opties schrijven ? dan zakt de waarde van de portfeuille mogelijk nog ( de margin buiten beschouwing gelaten)
En ongedekte opties schrijven ? dan zakt de waarde van de portfeuille mogelijk nog ( de margin buiten beschouwing gelaten)
Wishful thinking. Indien Coucke investeringsmaatschappij naar buiten België (binnen Europa) verplaatst -> taks niet van toepassing. Dit treft enkel de "kleine" rijken (reken een vermogen van €3 tot 5m).ronnie schreef: ↑26 juli 2017, 14:05Wat betreft de 500K op effectenrekeningen: eindelijk een maatregel die de Coukes van dit land treffen.
Maar bon, 't is de geste die telt. Zolang het 0.15% blijft zal het zo'n vaart niet lopen. Verhoog je dat naar 1-2%, dan zal de stormloop wel beginnen.
Laatst gewijzigd door Roo op 26 juli 2017, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
En als je de effectenrekening naar Luxembourg verplaatst, moet je dan ook niet betalen ?
Is niet zo goed voor de tewerkstelling in Belgie, wel voor die in Luxembourg
Is niet zo goed voor de tewerkstelling in Belgie, wel voor die in Luxembourg