Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Positief nieuws voor alle overspannen beleggers: men heeft ook beslist om (een beperkt aantal) bezoeken aan de psycholoog terug te betalen
Edit: Nu nog bijscholing wiskunde aftrekbaar maken
Edit: Nu nog bijscholing wiskunde aftrekbaar maken
Heerlijk die onduidelijkheid altijd. Ooit kreeg je meer dan 2% op u spaarboekje, in de toekomst zal het gros van de middenklasse komen dankzij deze halvering. Die middenklasse aansporen om in aandelen te beleggen = kapitaalvernietiging, zijn we het erover eens dat wie niets kent van aandelen er dan ook beter van weg blijft? Telt die vrijstelling ook voor aandelenfondsen? Want ik ben zo iemand die niets van aandelen afweet en steek het dan maar in een fonds. En wat met de obligaties in een fonds? Of blijf ik lekker 30% RV betalen omdat ik niet op de beurs gok? Ik geloof dat al dat speculeren net de reëel economie meer schade toebrengt dan voordelen oplevert. En gaan ze zoals oorspronkelijk die 0.15% heffen op alle rekeningen en dan 2 jaar later teruggeven via de belastingen? Fiscale rechtvaardigheid ging 250 miljoen ofzo opbrengen, is een peulschil met de miljarden die weggeschonken en ontdoken worden.
Uit een interview met Sven Sterckx (VFB) in De Standaard:
De maatregel zou enkele honderden miljoenen moeten opbrengen.
‘Dat zal volgens ons niet lukken. Het lijkt ook niet zo moeilijk om deze taks te ontlopen. Hoe zal ze bijvoorbeeld geïnd worden? Een vermogenskadaster is er niet en er is ook geen draagvlak voor, dus het meest logische lijkt dat de bank waarbij je de rekening hebt, het bedrag inhoudt. Als je dan meer dan een half miljoen hebt, dan kun je dat gewoon over twee banken gaan spreiden.’
‘Of je kan bepaalde aandelen die je lang wil aanhouden, op naam laten zetten. Dan registreer je je bij de vennootschap zelf, en staan de aandelen niet meer op je effectenrekening.’
‘Ook verzekeringsproducten vallen er niet onder, dus je kan ook uitwijken naar Tak 21 en 23-producten. Dat is iets kostelijker, maar het kan.’
‘Ik denk dus dat dit een politieke trofee is, die naast de speculatietaks (die afgevoerd werd omdat hij niet het verhoopte bedrag opleverde, red.) in de trofeekast kan staan.’
De maatregel zou enkele honderden miljoenen moeten opbrengen.
‘Dat zal volgens ons niet lukken. Het lijkt ook niet zo moeilijk om deze taks te ontlopen. Hoe zal ze bijvoorbeeld geïnd worden? Een vermogenskadaster is er niet en er is ook geen draagvlak voor, dus het meest logische lijkt dat de bank waarbij je de rekening hebt, het bedrag inhoudt. Als je dan meer dan een half miljoen hebt, dan kun je dat gewoon over twee banken gaan spreiden.’
‘Of je kan bepaalde aandelen die je lang wil aanhouden, op naam laten zetten. Dan registreer je je bij de vennootschap zelf, en staan de aandelen niet meer op je effectenrekening.’
‘Ook verzekeringsproducten vallen er niet onder, dus je kan ook uitwijken naar Tak 21 en 23-producten. Dat is iets kostelijker, maar het kan.’
‘Ik denk dus dat dit een politieke trofee is, die naast de speculatietaks (die afgevoerd werd omdat hij niet het verhoopte bedrag opleverde, red.) in de trofeekast kan staan.’
Als de rente ooit weer 2% staat en dreigt om 30% RV te moeten afdragen op je intresten, stap dan in obligaties. Tegen die tijd brengen die ook weer meer op (misschien wel 2,5%). Je taks op je effectenrekening zal goedkoper uitvallen dan wat je verliest aan RV.
Je zal nog altijd betalen, maar wel een pak minder.
Je zal nog altijd betalen, maar wel een pak minder.
Die nieuwe effectentaks voor mensen die > 500.000 euro hebben op een effectenrekening is dat per persoon of per gezin?
En bij uitbreiding, is het enkel voor "mensen" of gewoon alle effectenrekeningen waar > 500000 op staat?
Dus ook vennootschappen, fondsen.... wat je dan ook zal voelen als aandeel- of fondsenbelegger.
Dus ook vennootschappen, fondsen.... wat je dan ook zal voelen als aandeel- of fondsenbelegger.
Volgens De Tijd is het per persoon, maar dan wel op het volledige bedrag...
dat eerste lijkt me logisch, het tweede is vrij uniek in de fiscaliteit: een vrijstelling die niet voor iedereen geldt.
Vraag me af hoe dat juridisch en praktisch in zijn werk zal gaan...
Als er inderdaad geen register komt en het dus domweg per rekening zal gebeuren zoals bij de spaarboekjes, gewoon ergens anders een 2de rekening openen, zou ik zeggen... en misschien en passant profiteren van de overbrengingsacties die nu nog volop lopen bij verschillende banken en waarschijnlijk nu wel snel zullen worden stopgezet, wegens 'te duur' en 'niet meer nodig', gelet op de verwachte exodus.
Laatst gewijzigd door inquirer op 26 juli 2017, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
inquirer schreef: ↑26 juli 2017, 13:34Volgens De Tijd is het per persoon, maar dan wel op het volledige bedrag...
dat eerste lijkt me logisch, het tweede is vrij uniek in de fiscaliteit: een vrijstelling die niet voor iedereen geld.
Vraag me af hoe dat juridisch en praktisch in zijn werk zal gaan...
De tewerkstelling van het Grondwettelijk Hof is al voor jaren vezekerd door deze maatregelen
Gehoord op VRT(radio) nieuws 13h : vrijstelling zou 2 x 500.000 zijn voor gezamelijke rekeningen.
maar heb je 999 999,99 per gezin dan betaal je niks
heb je 1 000 000,00 dan betaal je 1500 euro
schoon zenne,
En ben eens benieuwd hoeveel die fameuze taks gaat opbrengen. Ik denk te weinig om dat orgie dat Michel te laaste dagen op het Hertoginnendal heeft gehad te betalen
heb je 1 000 000,00 dan betaal je 1500 euro
schoon zenne,
En ben eens benieuwd hoeveel die fameuze taks gaat opbrengen. Ik denk te weinig om dat orgie dat Michel te laaste dagen op het Hertoginnendal heeft gehad te betalen
Zwaar belaste effecten.... komaan, 0,15% is echt niet veel. Als ik 1 mio heb op een effectenrekening begin ik uit te delen aan mijn kinderen. (en ten tweede, ik zal niet slecht slapen van 1500€ belastingen)
En de suggestie om obligaties te kopen ipv geld op een spaarboekje te zetten onwille van de RV... Op de coupons van uw obligaties betaal je die ook!!
Het lijkt me hier niet het centrum te zijn van financiële kennis in vlaanderen, en dat had ik eigenlijk wel verwacht.
En de suggestie om obligaties te kopen ipv geld op een spaarboekje te zetten onwille van de RV... Op de coupons van uw obligaties betaal je die ook!!
Het lijkt me hier niet het centrum te zijn van financiële kennis in vlaanderen, en dat had ik eigenlijk wel verwacht.
maar op de dividenden werd al wel 30% rv betaald
Beurstaks zou ook stijgen van 0,27% naar 0,35%.
cijfers zijn bekend van de opbrengst effectentaks 254 000 000,00
( misschien hebben ze ergen een paar nulletjes teveel gezet )
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170726_02988210
( misschien hebben ze ergen een paar nulletjes teveel gezet )
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170726_02988210