Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
Inderdaad, ik denk dat het wijs is om niet enkel op het staatspensioen te rekenen, en zelf te sparen en te beleggen voor je pensioen. Hoe langer je nog te gaan hebt hoe belangrijker.
Als je geld opzij zet heeft dit ook het bijkomende voordeel dat de kosten waar je gewoon aan bent lager zijn, en je dus ook tijdens je pensioen minder extra geld nodig zult hebben.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 juli 2017, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat zijn trouwens de gangbare rendementen van de huidige pensioenplannen/groepsverzekeringen in de privésector? Indien je géén tweede pijler hebt via uw werkgever, wat is dan het best vergelijkbare spaaralternatief om zo'n plan zélf op te stellen?
bertVW schreef: ↑29 juli 2017, 09:02 Wat zijn trouwens de gangbare rendementen van de huidige pensioenplannen/groepsverzekeringen in de privésector?
werkgevers moeten 1.75% waarborgen. oudere stortingen hebben nog 3.75%
Indien je géén tweede pijler hebt via uw werkgever, wat is dan het best vergelijkbare spaaralternatief om zo'n plan zélf op te stellen?
natuurlijk, en zelfs al heb je een groepspensioen ook
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een groepsverzekering is toch een serieuze troef, bij pensioenleeftijd beschik je toch over 200k-500k. Dit is toch een mooi opgebouwd kapitaal. Is dit dan niet best te vergelijken met een goeie TAK21 verzekering? Want uiteindelijk heb je bij een groepsverzekering ook kapitaalgarantie.