Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
Inderdaad, ik denk dat het wijs is om niet enkel op het staatspensioen te rekenen, en zelf te sparen en te beleggen voor je pensioen. Hoe langer je nog te gaan hebt hoe belangrijker.
Als je geld opzij zet heeft dit ook het bijkomende voordeel dat de kosten waar je gewoon aan bent lager zijn, en je dus ook tijdens je pensioen minder extra geld nodig zult hebben.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 juli 2017, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat zijn trouwens de gangbare rendementen van de huidige pensioenplannen/groepsverzekeringen in de privésector? Indien je géén tweede pijler hebt via uw werkgever, wat is dan het best vergelijkbare spaaralternatief om zo'n plan zélf op te stellen?
bertVW schreef: ↑29 juli 2017, 09:02 Wat zijn trouwens de gangbare rendementen van de huidige pensioenplannen/groepsverzekeringen in de privésector?
werkgevers moeten 1.75% waarborgen. oudere stortingen hebben nog 3.75%
Indien je géén tweede pijler hebt via uw werkgever, wat is dan het best vergelijkbare spaaralternatief om zo'n plan zélf op te stellen?
natuurlijk, en zelfs al heb je een groepspensioen ook
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een groepsverzekering is toch een serieuze troef, bij pensioenleeftijd beschik je toch over 200k-500k. Dit is toch een mooi opgebouwd kapitaal. Is dit dan niet best te vergelijken met een goeie TAK21 verzekering? Want uiteindelijk heb je bij een groepsverzekering ook kapitaalgarantie.
Pensioenplannen en groepsverzekeringen via de werkgever zijn allemaal verzekeringen die een minimum rente en kapitaal waarborg. Die dingen zijn idd het best te vergelijken met de TAK21 en levensverzekeringen die je kan afsluiten als derde pijler, deze hebben eveneens een kleine gewaarborgde rente eventueel aangevuld met winstdeelname en genieten van 30% belastingvoordeel (tot 940 euro voor pensioensparen en tot 2260 euro voor langetermijnsparen). Pensioensparen kan ook met TAK23, de pensioenspaarfondsen, deze geven op lange termijn een hoger rendement maar hebben uiteraard ook een hoger risico, geen gewaarborgd kapitaal of winst.
Zolang ze het kapitaal niet omzetten in rente.bertVW schreef: ↑29 juli 2017, 09:13 Een groepsverzekering is toch een serieuze troef, bij pensioenleeftijd beschik je toch over 200k-500k. Dit is toch een mooi opgebouwd kapitaal. Is dit dan niet best te vergelijken met een goeie TAK21 verzekering? Want uiteindelijk heb je bij een groepsverzekering ook kapitaalgarantie.
En daar zijn in regeringskringen al ballonnetjes over op gegaan.
Werkenden die binnen een jaar of vijf op pensioen gaan vrezen al voor de omzetting naar een rente.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hallo Bertvw
Ik weet niet waar jij werkt maar een groepsverzekering van 200.000 tot 500.000 EUR via de werkgever? Nu maak je me werkelijk nieuwsgierig en vraag ik mij af waarvoor ik mijn botten aan het afdraaien ben voor een maandelijkse bijdrage in de groepsverzekering van slechts 30 euro in de maand?
Ik weet niet waar jij werkt maar een groepsverzekering van 200.000 tot 500.000 EUR via de werkgever? Nu maak je me werkelijk nieuwsgierig en vraag ik mij af waarvoor ik mijn botten aan het afdraaien ben voor een maandelijkse bijdrage in de groepsverzekering van slechts 30 euro in de maand?
500.000 is veel, maar na een volledige loopbaan zal ik wel een kleine 300.000 krijgen hoor. Ik werk in de petroleumsector.
Estate Guru believer.
Dit rekenblad laat u toe een ruwe schatting te maken van uw kapitaalbehoeften. En dat valt best wel mee.
Je kan het rekenblad downloaden -> zie download knop rechts bovenaan.
Als je optimaal van het rekenblad wil profiteren, lees dan ook de bijgaande handleiding.
Zelfs als ze de groepsverzekering in rente uitbetalen is het nog voordelig en een welkome aanvulling op het wettelijk pensioen. Wellicht beter voor mensen die niet met geld kunnen omgaan. Ik heb eens een collega gehad die bij zijn pensionering 7 miljoen frank kreeg en zich afvroeg wat hij ermee moest doen.
Ook, rente is voordelig voor mensen die lang gaan leven. Kijk naar je ouders of grootouders en vergelijk met de Belgische sterftetabel. Als je korter dan het gemiddelde gaat leven is het beter de volledige som te ontvangen.Yaris schreef: ↑29 juli 2017, 14:41 Zelfs als ze de groepsverzekering in rente uitbetalen is het nog voordelig en een welkome aanvulling op het wettelijk pensioen. Wellicht beter voor mensen die niet met geld kunnen omgaan. Ik heb eens een collega gehad die bij zijn pensionering 7 miljoen frank kreeg en zich afvroeg wat hij ermee moest doen.
Veel hangt af van de rentevoet die ze hanteren. Als het een interessante rentevoet is dan is een rente-uitkering voor mij best het overwegen waard.
Yaris, maar jouw werkgever stort wel meer euro dan 30-40 euro in die groepsverzekering...
De mijne stort er iets van een 35 euro per maand in. En dat is gene vette op mijn 65.
De mijne stort er iets van een 35 euro per maand in. En dat is gene vette op mijn 65.