Langetermijnsparen, waarom?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen, waarom?
Dit klopt niet altijd. Het rendement van langetermijnsparen is pover zonder fiscale aftrek. Het is voordeliger om op pakweg 25 december te storten, dan op 5 januari. Je kan immers dat geld nog quasi een jaar investeren. Net zoals het voordeliger is om aan goede doelen te storten in december, en niet in januari.
Het hangt ook af van uw winstdeling en marktrentevoet, niet?
De rentevoet zakt al jaren na elkaar tot een bijna symbolisch bedrag en de winstdeling ken je maar pas achteraf. Het "heel wat mis lopen" beperkt zich tot hooguit enkele euro's. We spreken hier over een rentebedrag voor één jaar (bij maandelijkse stortingen) van 188 € (de overige stortingen staan al geen jaar en dan moet je het verschil met je eigen spaarrekening er nog aftrekken) maar wel een fiscale opbrengst van 678€ ongeacht in welke periode van het jaar je dit stort.
Het grootste punt is dat de jaarlijkse inleg ook eerder symbolisch van aard is gezien het beperkte bedrag dat fiscaal voordeel geniet. En het "niet voelen" is geen punt. Of je nu maandelijks dat bedrag overschrijft naar de bank of eerst naar je eigen spaarrekening en dan naar de bank maakt voor je "spaarinspanning" niets uit.
Behoudens natuurlijk de mensen die zichzelf niet in de hand hebben maar dat druist dan weer in tegen de eerste beginselen van een goed spaarder/belegger: zelfdiscipline.
Het grootste punt is dat de jaarlijkse inleg ook eerder symbolisch van aard is gezien het beperkte bedrag dat fiscaal voordeel geniet. En het "niet voelen" is geen punt. Of je nu maandelijks dat bedrag overschrijft naar de bank of eerst naar je eigen spaarrekening en dan naar de bank maakt voor je "spaarinspanning" niets uit.
Behoudens natuurlijk de mensen die zichzelf niet in de hand hebben maar dat druist dan weer in tegen de eerste beginselen van een goed spaarder/belegger: zelfdiscipline.
Laatst gewijzigd door Cronos op 8 augustus 2017, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek je gewoon een contract waarbij dat niet moet. Ik heb dat jaren geleden al gevonden dus zo'n uitzondering zal het dan wel niet zijn. Instapkosten zijn er uiteraard wel, banken werken niet gratis. Maar dat schommelt ook al tussen minder dan 1% tot meer dan 5%. Het enige echte voordeel dat je nu nog hebt is idd de belastingvermindering (maar je moet wel maar bij de start je eerste of tweede premie volledig betalen vanaf de derde kan je voor 30% je belastingvoordeel al herbeleggen) en het feit als je dit jaar na jaar volhoudt je op je 65ste een klein extraatje hebt. Als je een woning koopt (en het systeem bestaat dan nog) stop je voor die periode met je LTS en maakt dan gebruik van de woonbonus. Woning afbetaald ga je gewoon verder met je LTS.KapiteinHaak schreef: ↑7 augustus 2017, 21:04 Ik had ook nergens gelezen dat dat zou moeten.
Is dat courant dat je moet blijven bijstorten, kun je het gestorte bedrag dan niet gewoon laten staan en niets meer storten?
Is het trouwens de moeite waard, want veel brengen de meeste van die dingen ook niet meer op. Zeker niet als je ook nog eens instapkosten moet betalen. Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.
Je gaat er niet rijk van worden noch financieel onafhankelijk. Maar je kan een beetje belastingen recupereren (als je die betaalt) en het is een extraatje als je eenmaal de pensioenleeftijd haalt.
Haal je die onverhoeds niet maakt het ook niet uit want dat heb je zelf dan niet geweten.
Die bijstortingen, is dat op jaarbasis of hoe moet ik dat begrijpen ?boonpwnz schreef: ↑7 augustus 2017, 21:22Staat hier op spaargids?
https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html
-Wettelijk gezien ben je helemaal niet verplicht om ieder jaar te sparen.annetje schreef: ↑7 augustus 2017, 20:23 ... Stel dat ik x euro per maand in het LT-sparen zou stoppen, maar door een of andere reden een tegenvaller heb (op wat gebied dan ook), waardoor ik niet meer in de mogelijkheid ben om bedrag x te sparen of zelfs helemaal geen bijdragen meer te leveren.
In beide gevallen zou het contractbreuk zijn. Ik ben verplicht het maandelijkse bedrag te blijven storten.
Bijvoorbeeld: als je plots te weinig inkomen hebt, (ziekte of werkloosheid) krijg je geen of minder fiscaal voordeel. In dat geval stop je best (tijdelijk) met LTsparen. (of eventueel pas het bedrag aan je reële inkomen aan)
-Van het (intussen) gespaarde geld blijf je best af tot je pensioen, want anders betaal je een zware taks.
->Conclusie: begin pas met langetermijnsparen als je dit geld met zekerheid kunt missen tot einde contract. Dus pas als je, buiten alle grote uitgaven in je leven + opbouw van een reserve-spaarpotje, nog voldoende spaargeld over hebt.
-Het brengt zo goed als niets meer op: maar het is de moeite waard omwille van de fiscale winst van 30%.
-Ga niet bij een bank of financiële instelling die jou een minimum inleg oplegt of tot een maandelijkse domiciliering verplicht.
De bijstortingen kun je bij de eerlijke contracten vrij kiezen: jaarlijks, maandelijks, of een gedeelte zoals het je uitkomt. En naar keuze met of zonder maandelijkse of jaarlijkse domiciliering.
Ik heb 2 maanden geleden een contact voor langetermijn sparen afgesloten. Mijn leeftijd was 54 jaar. Ik heb 2260 euro gestort voor het eerste jaar. Aangezien ik begonnen ben voor mijn 55ste, gaat de heffing gebeuren op mijn 60ste verjaardag, nadien kan ik nog verder sparen zonder heffing. Het geld is ten vroegste terug beschikbaar op 65ste verjaardag.
Mijn plan is om elke jaar het maximum te storten, dit voor het belastingsvoordeel.
Mijn plan is om elke jaar het maximum te storten, dit voor het belastingsvoordeel.
Bij sommige contracten wordt je daartoe verplicht, maar wettelijk gezien is dit niet verplicht.KapiteinHaak schreef: ↑7 augustus 2017, 21:04 ... dus verplicht moeten blijven bij storten is dan geen optie meer. Ik had ook nergens gelezen dat dat zou moeten.
Is dat courant dat je moet blijven bijstorten, kun je het gestorte bedrag dan niet gewoon laten staan en niets meer storten? ...
In moeilijke periodes mag je gerust enkele jaren overslaan of eventueel je bedrag aanpassen aan een lager inkomen.
Maar daarvoor kies je dus best een contract waar je vrij bent in de keuze van je stortingen.
Maar dat is dan wél de moeite waard: een belastingvermindering van 30% van je gestorte premie . Waar kun je nog 30% rente krijgen op je spaargeld?KapiteinHaak schreef: ↑7 augustus 2017, 21:04 ... Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.
KapiteinHaak schreef: ↑
Gisteren 21:04
... Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.Maar dat is dan wél de moeite waard: een belastingvermindering van 30% van je gestorte premie . Waar kun je nog 30% rente krijgen op je spaargeld?
30% te delen door het aantal jaren dat je het geld kwijt bent .... min de kosten, de 2% instapheffing en de heffing op je 60ste verjaardag....
... Het enigste voordeel dat je dan hebt is de belastingvermindering.Maar dat is dan wél de moeite waard: een belastingvermindering van 30% van je gestorte premie . Waar kun je nog 30% rente krijgen op je spaargeld?
30% te delen door het aantal jaren dat je het geld kwijt bent .... min de kosten, de 2% instapheffing en de heffing op je 60ste verjaardag....
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Aangezien ik nog maar een dertiger ben, lijkt het zo bekeken al minder interessantpolar schreef: ↑8 augustus 2017, 11:20 KapiteinHaak schreef: ↑
Dat is een mooi plan, indien je tot je 65ste een mooi inkomen kunt behouden.
Bij pech, zoals jobverlies of langdurig ziek voor je 65, heeft het geen zin om het maximum te blijven volstorten, want je kunt slechts van het belastingvoordeel genieten in verhouding tot je netto beroepsinkomsten.
Met een netto beroepsinkomen van 34847€ of meer, bereikt men de maximumpremie van 2260€ (bron Belastinggids B&R).
(Uit eigen ervaring: mijn man kan bv. slechts max. 1080€ inbrengen voor fiscaal voordeel van 30%)
Heel juist!, maar voor mij normaal geen probleem - op 56 jaar op Pensioen militairNefertari schreef: ↑8 augustus 2017, 12:16Dat is een mooi plan, indien je tot je 65ste een mooi inkomen kunt behouden.
Bij pech, zoals jobverlies of langdurig ziek voor je 65, heeft het geen zin om het maximum te blijven volstorten, want je kunt slechts van het belastingvoordeel genieten in verhouding tot je netto beroepsinkomsten.
Met een netto beroepsinkomen van 34847€ of meer, bereikt men de maximumpremie van 2260€ (bron Belastinggids B&R).
(Uit eigen ervaring: mijn man kan bv. slechts max. 1080€ inbrengen voor fiscaal voordeel van 30%)
Zaten ze aan dat militair pensioen ook al niet te morrelen?
Ik denk dat je een woord vergeten bent.
Maar dat woordje maakt wel een wereld van verschil.
De volledige formule om je fiscale vrijstelling te berekenen is 169,20 euro + 6 % van uw netto belastbaar beroepsinkomen. Vanaf dat het netto belastbaar inkomen hoger is dan 34.846,66 euro kan je het bedrag van 2260 € volledig volstorten om max. fiscaal voordeel te genieten. Vanaf je 60ste is het al helemaal feest.
Op die 30% (of 678 euro) moeten de meeste inwonenden ook nog hun gemeentetaks bijtellen. In Knokke wonen is dus niet altijd een voordeel.