Beginner op weg naar financiële vrijheid
TIP
Re: Beginner op weg naar financiële vrijheid
Verdomd ambitieuze doelstelling.Voor mij heeft financiële vrijheid als doel een financieel kader te creëren voor mijzelf waardoor ik mij op geen enkel punt in mijn leven zorgen moet maken over mijn financiële situatie - alsook mijn eventuele kinderen en familie later niet.
Spijtig dat we elkaar er over 40 jaar niet meer opr kunnen aanspreken in welke mate je dit hebt gerealiseerd en op welke wijze (volkomen positief bedoeld).
De meeste factoren om dat doel te bereiken heb je niet geheel in de hand (om het zacht uit te drukken) of doen er op een bepaald ogenblik niet meer toe of zouden er niet meer mee toe moeten doen.
Ok dat heb ik dan verkeerd begrepen uit jou post!
Zoals ik eerder al aanhaalde zou ik dan opteren voor het mixerfonds om mee te beginnen zodat je de ups en downs van de beurs gewoon wordt.
Ikzelf ben begonnen met beleggen op een slecht punt, april 2015, en heb toen mijn portefeuille in het rood zien gaan tot begin dit jaar.
Ik heb nooit de drang gehad om te verkopen en heb nu voor mezelf beslist dat ik wat meer risico aankan dus heb ik voor een "Boglehead" portefeuille gekozen die ik zelf dynamischer of defensiever kan maken. Het rendement blijft wat achter dit jaar door de sterke euro maar het voelt aan als de juiste beslissing.
Zoals ik eerder al aanhaalde zou ik dan opteren voor het mixerfonds om mee te beginnen zodat je de ups en downs van de beurs gewoon wordt.
Ikzelf ben begonnen met beleggen op een slecht punt, april 2015, en heb toen mijn portefeuille in het rood zien gaan tot begin dit jaar.
Ik heb nooit de drang gehad om te verkopen en heb nu voor mezelf beslist dat ik wat meer risico aankan dus heb ik voor een "Boglehead" portefeuille gekozen die ik zelf dynamischer of defensiever kan maken. Het rendement blijft wat achter dit jaar door de sterke euro maar het voelt aan als de juiste beslissing.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Waarschijnlijk omdat de markt op het geheel nogal overgewaardeerd staat. Als er 10% aandelen zijn die nog fair geprijsd zijn, betaal je voor de 90% andere dus teveel. Dat is mijn reden althans om nu gewoon individuele aandelen te kopen die naar mijn mening redelijk geprijsd zijn.Appeltje123 schreef: ↑8 augustus 2017, 12:34
Waarom durf je de markt in het algemeen niet (meer) te volgen met trackers? Specifiek omdat het trackers zijn of omdat het algemene vertrouwen in de markt mankeert? Hoe bepaal jij jouw veiligheidsmarge van een aandeel? (Track record, sector, persoonlijk ervaringen,..)?
Bedankt iedereen.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Valt het jullie ook op hoeveel nieuwelingen het moment rijp achten om hun eerste stappen in de beleggingswereld te zetten?
En dit na 8,5 jaar stierenmarkt...
En dit na 8,5 jaar stierenmarkt...
Een gecontroleerde slingerbeweging.
Behoor eveneens tot deze groep, virtueel gestart begin 2015, effectief beperkt gestart begin 2017. Paar factoren die ikzelf ervaar:
- lage rente
- goede economische situatie - meer werk - meer inkomen - meer financiële middelen
- stierenmarkt geeft de indruk dat instappen makkelijker gaat, stijgende grafieken zijn immers leuker dan dalende
- geld te veel: ik bedoel dan dat er een heus kapitaal op spaarrekeningen staat
- drempel om zelf naar de beurs te gaan aanzienlijk lager en gekoppeld aan advertenties
- vastgoed heeft zijn status van risicoloze goed renderende investering verloren
- stierenmarkt ok maar toch een deel aandelen dat aanzienlijk onder all time high noteert
ideaal om nu in te stappen - zeker niet, maar ik heb niet de indruk dat we ons in 2007 bevinden op dit moment, orders in industrie op niveau, dalende werkloosheid ... toch signalen die niet kunnen genegeerd worden.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
Ook ik zit in een beetje in deze situatie.
Vroeger verbraste ik al mijn geld, de laatste paar jaar veel soberder gaan leven plus een aantal loonsverhogingen. Hierdoor kon ik meer en meer beginnen te sparen.
Op een bepaald moment heb je genoeg cash-geld om het niet allemaal op je spaarrekening te laten staan, dan begin je vanzelf na te denken wat je er verder mee kunt doen.
Maar echt instappen heb ik nog niet gedurfd, alleen nog maar een keyplan geopend waar ik maandelijks een bedrag instort.
Voor een klein bedrag had ik ook fondsen bij Rabobank gekocht.
Maar om het echt beginnen te beleggen heb ik precies wat hoogte- en koudwatervrees. Waar opmerkingen als die van Inversor niet altijd bij helpen natuurlijk
Vroeger verbraste ik al mijn geld, de laatste paar jaar veel soberder gaan leven plus een aantal loonsverhogingen. Hierdoor kon ik meer en meer beginnen te sparen.
Op een bepaald moment heb je genoeg cash-geld om het niet allemaal op je spaarrekening te laten staan, dan begin je vanzelf na te denken wat je er verder mee kunt doen.
Maar echt instappen heb ik nog niet gedurfd, alleen nog maar een keyplan geopend waar ik maandelijks een bedrag instort.
Voor een klein bedrag had ik ook fondsen bij Rabobank gekocht.
Maar om het echt beginnen te beleggen heb ik precies wat hoogte- en koudwatervrees. Waar opmerkingen als die van Inversor niet altijd bij helpen natuurlijk
Appeltje123 schreef: ↑8 augustus 2017, 12:34 Laat ik eerst even beginnen met mijn definitie van financiële vrijheid - zodat we elkaar juist verstaan.
Voor mij heeft financiële vrijheid als doel een financieel kader te creëren voor mijzelf waardoor ik mij op geen enkel punt in mijn leven zorgen moet maken over mijn financiële situatie - alsook mijn eventuele kinderen en familie later niet.
Dit is waarschijnlijk een definitie dat vele van ons aanhouden
Op dit moment zie ik dat niet als zoveel mogelijk sparen tot dat ik genoeg kapitaal heb verzameld om binnen 25j vervroegd op pensioen te gaan. Alhoewel ik de meerwaarde daar zeker van inzie - en het ook mogelijk is dat ik dat later als doel zet - is mijn plan om op dit moment eerder om een vast deel van mijn inkomen (zie eerste post) maandelijks intelligent te beleggen.
"Niet uitgeven" is de eerste stap; het % dat je niet uitgeeft is belangrijk omdat het je 1/ de mogelijkheid geeft om te beleggen en 2/ je uitgaven verminderd. Lagere uitgaven leiden naar snellere financiele vrijheid omdat je minder geld nidig hebt in de toekomst.
Ik heb weliswaar een lange beleggingshorizon, maar nog geen duidelijk doel. Laten we het voorlopig gewoon op kapitaalvermeerdering houden. Financiele vrijheid is een mooi doel. Heb je een idee welk bedrag jou de finaciele vrijheid zou geven?
Het doel van deze thread is om wezenlijk met een plan op de proppen te komen om 'juist' mijn inkomen (sparen) te beleggen. Hoe snel wens je dat je geld groeit? Hoeveel risico moet je te nemen? Hoeveel risico kan je nemen? Hoeveel risico wil je nemen? In het beantwoorden van de vorige vragen moet je rekening houden dat de aandelen markt in een jaar 50% of meer kunnen zakken, en het lang kan duren voor er recovery is. Individuele aandelen zijn nog volatieler. Het is belangrijk om je portefeuille in zijn geheel te bekijken:
een deel meer risicovol, en een deel stabieler; hierbij word er typisch gedacht aan aandelenfondsen voor groei en obligatiefondsen voor zekerheid
Daarom begrijp ik niet goed wat je bedoelt met "er is geen sprake van een financieel plan" - daarom ben ik hier.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niks mis mee. Ik beleg al sinds medio jaren 90, en omdat ik ook al een hele poos het gevoel heb dat heel wat zaken redelijk duur staan, heb ik enkel nog een 8-tal aandelen (naast fondsen) die een hoog dividend opleveren. Bovendien quasi allemaal Holdings of GVV's.KapiteinHaak schreef: ↑8 augustus 2017, 14:32 Ook ik zit in een beetje in deze situatie.
Maar echt instappen heb ik nog niet gedurfd.
Maar om het echt beginnen te beleggen heb ik precies wat hoogte- en koudwatervrees.
Liever dat dit geld een jaar of 2 'niks' opbrengt op een spaarrekening en dan goedkoper kan inkopen, dan "kopen om te kopen" en nadien jaren te wachten eer alles weer aan startkoers komt. Maar uiteraard, ik heb intussen al redelijk wat beurssstijging aan m'n neus zien voorbijgaan, en dan reken ik het dividend nog niet.
Er zijn inderdaad veel elementen waar je geen vat op hebt; er zijn er andere die je wel kan beinvloeden.Cronos schreef: ↑8 augustus 2017, 12:59Verdomd ambitieuze doelstelling.Voor mij heeft financiële vrijheid als doel een financieel kader te creëren voor mijzelf waardoor ik mij op geen enkel punt in mijn leven zorgen moet maken over mijn financiële situatie - alsook mijn eventuele kinderen en familie later niet.
Spijtig dat we elkaar er over 40 jaar niet meer opr kunnen aanspreken in welke mate je dit hebt gerealiseerd en op welke wijze (volkomen positief bedoeld).
De meeste factoren om dat doel te bereiken heb je niet geheel in de hand (om het zacht uit te drukken) of doen er op een bepaald ogenblik niet meer toe of zouden er niet meer mee toe moeten doen.
Een van de voornaamste is je spaarquota; hoeveel geef je uit tov het bedrag dat je voor de toekomst weggeeft.
Op deze networthify-earlyretirement-calculator kan je spelen met je inkomen en uitgaven om te bepalen wanneer je financieel onafhankelijk zou kunnen zijn, en je uitgaven zou kunnen betalen uit je investeringen. Is wel niet zo eenvoudig voor Belgie want je moet een goede manier vinden om de verschillende pensioenpijlers in te brengen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Tiziano schreef: ↑8 augustus 2017, 13:18 Ikzelf ben begonnen met beleggen op een slecht punt, april 2015, en heb toen mijn portefeuille in het rood zien gaan tot begin dit jaar.
Afhankelijk van je toenmalige keuzes kan het inderdaad zijn dat het geld dat je op dat piekje belegd hebt tot begin dit jaar met verlies stond. Voor Europese aandelen en voor Emerging Markets was dat het geval. US aandelen hadden reeds een nieuwe piek in het najaar van 2015, en draaien sinds vorige zomer boven de koers van april 2015. Afhankelijk van het % aandelen zal je portefeuille meer of minder gedaald zijn. Dalingen zal altijd een goed moment om bij te kopen en te herbalanceren naar je gekozen Asset Allocatie en %aandelen; ofwel met nieuw geld ofwel door het verkopen van de posities die niet daalden. Heb je dit kunnen doen?
Inderdaad je reaktie en gevoel tijdens een daling is een goede meter van je risicogevoeligheid, en de geschiktheid van je asset allocation
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag Cronos, bedankt voor je reactie.Cronos schreef: ↑8 augustus 2017, 12:59Verdomd ambitieuze doelstelling.Voor mij heeft financiële vrijheid als doel een financieel kader te creëren voor mijzelf waardoor ik mij op geen enkel punt in mijn leven zorgen moet maken over mijn financiële situatie - alsook mijn eventuele kinderen en familie later niet.
Mijn ambitie klinkt natuurlijk zeer positief en rooskleurig, maar ik ben er mij natuurlijk ook van bewust dat je dat niet volledig in de hand hebt. Langs de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat je mits een goed plan jezelf kan indekken voor relatief veel tegenslag. Met andere woorden, met een voldoende buffer kan je je bij jobverlies of ziekte wel nog even redden. Dat geeft wel wat gemoedsrust.
Succes!
@B7H4long Ik probeer inderdaad vrij 'frugal' te leven, dat zit dus mee. Ik ga eigenlijk nog steeds naar de supermarkt als een student .
Je volgende vragen zijn zeer gericht (waarvoor dank!). Ik ga er even over denken en meld me terug.
Om duidelijk te zijn bedoelde ik dat je je levensloop niet volledig kan beïnvloeden en op de ogenblikken dat je keuzes moeten maken en je zou het wel kunnen beïnvloeden het niet altijd aangeraden is om dan voor de financieel meest interessante optie te kiezen. Dat heeft niets met spaarquota te maken maar met fundamentele keuzes op lange termijn en wat je daar zelf van verwacht.B7H4long schreef: ↑8 augustus 2017, 15:54Er zijn inderdaad veel elementen waar je geen vat op hebt; er zijn er andere die je wel kan beinvloeden.Cronos schreef: ↑8 augustus 2017, 12:59
Verdomd ambitieuze doelstelling.
Een van de voornaamste is je spaarquota; hoeveel geef je uit tov het bedrag dat je voor de toekomst weggeeft.
Op deze networthify-earlyretirement-calculator kan je spelen met je inkomen en uitgaven om te bepalen wanneer je financieel onafhankelijk zou kunnen zijn, en je uitgaven zou kunnen betalen uit je investeringen. Is wel niet zo eenvoudig voor Belgie want je moet een goede manier vinden om de verschillende pensioenpijlers in te brengen.
Aan voldoende spaarquota heb ik nooit een gebrek gehad. Kapitalen heb ik zien komen en (laten) gaan.
M.a.w. louter praktisch gezien had ik al "financieel vrij" kunnen zijn doch door omstandigheden heb ik voor een ander soort vrijheid gekozen. Plannen is goed. Maar het leven (echt leven dus) verloopt gelukkig niet altijd volgens gestuurde plannen. Het zou anders maar een saaie boel zijn.
Ik ben gewoon blijven zitten tot alles terug positief stond tot begin dit jaar. En in de tussentijd veel boeken gelezen en nu mijn portfolio omgebouwd naar een boglehead portfolio.B7H4long schreef: ↑8 augustus 2017, 17:59Tiziano schreef: ↑8 augustus 2017, 13:18 Ikzelf ben begonnen met beleggen op een slecht punt, april 2015, en heb toen mijn portefeuille in het rood zien gaan tot begin dit jaar.
Afhankelijk van je toenmalige keuzes kan het inderdaad zijn dat het geld dat je op dat piekje belegd hebt tot begin dit jaar met verlies stond. Voor Europese aandelen en voor Emerging Markets was dat het geval. US aandelen hadden reeds een nieuwe piek in het najaar van 2015, en draaien sinds vorige zomer boven de koers van april 2015. Afhankelijk van het % aandelen zal je portefeuille meer of minder gedaald zijn. Dalingen zal altijd een goed moment om bij te kopen en te herbalanceren naar je gekozen Asset Allocatie en %aandelen; ofwel met nieuw geld ofwel door het verkopen van de posities die niet daalden. Heb je dit kunnen doen?
Inderdaad je reaktie en gevoel tijdens een daling is een goede meter van je risicogevoeligheid, en de geschiktheid van je asset allocation
Eventjes iets off topic... Dat quoten in het blauw ipv met de []-tags is misschien wel nog te lezen op het forum, maar via Tapatalk kan je dus geen onderscheid meer maken tussen de originele tekst en uw commentaar. Waarschijnlijk ben je je hier niet bewust van. Doe vooral je eigen gedacht verder of juist niet, ik laat het maar weten.