Beginner op weg naar financiële vrijheid
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beginner op weg naar financiële vrijheid
Leuke discussie in deze topic.
Als ik het bericht van appeltje lees dan komen de volgende bedenkingen
1- kan je je definitie van financieel onafhankelijk wat concreter maken.
Maak de oefening, en je zal al een eerste beeld krijgen. zelf track ik dit via mijn amberindex en heb ik er een paar tools voor gemaakt.
Bemerking daarbij is dat je nu nog geen huis hebt. En huis brengt kosten met zich mee (naast verzekering, verwarming enz is er ook onderhoud waar je best wat voor opzij zet). En misschien ga je later samenwonen/trouwen/kindjes/huisdier. Dat brengt ook kosten met zich mee.
2- wat/waar hoe beleggen
Dat is een zeer persoonlijke vraag. Wat is je kennis en ervaring, wat is je risico tolerantie. Beeld je in dat je 100K belegd en 6 maand later is het nog 50K. hoe ga jeje dan voelen?
Hoeveel tijd wil je in je beleggingen steken? Voor individuele aandelen heb je meer tijd nodig dan een buy&hold index portefeuille waarin je regelmatig bijkoopt.
Je bent nog jong en begint op tijd. Je hebt veel kansen om nu te leren door fouten te maken. Ga je elke maand beginnen beleggen met wat je over hebt en met je spaargeld wachten op de grote crash?? of ga je de helft beleggen van je spaargeld en dan maandelijks verder storten. Er bestaan evenveel meningen als mogelijkheden. Niemand weet of de bull markt dra stopt of nog 3 jaar verder loopt. We zijn nog niet aan de langste of de grootste stijging (http://fortune.com/2017/03/09/stock-mar ... t-longest/).
Zorg er wel voor dat je geld hebt voor je huisplannen. Dat kan morgen zijn of binnen 5 jaar. Zelf was ik niet van plan te kopen en toch kocht ik 6 maand later een appartement. In het leven kan er op korte tijd veel veranderen.
Als ik het bericht van appeltje lees dan komen de volgende bedenkingen
1- kan je je definitie van financieel onafhankelijk wat concreter maken.
Dit is voorlopig nog vaag. Heb je een bepaald bedrag voor ogen? Zelf gebruik ik voorlopig de 4pct regel (gekend als de safe withdrawal rate uit de trinity study). Kort gezegd: eens je 25 keer je jaaruitgaven hebt, dan ben je financieel onafhankelijk. Je kan volgens de studie dan elk jaar 4 pct van je portfolio verkopen (aangepast voor inflatie) en met grote zekerheid nooit zonder geld vallen. Er zijn voor en tegenstanders, sommigen passen het aan naar 3,5pct anderen nemen 5 pct omdat ze toch plannen wat te werken.Voor mij heeft financiële vrijheid als doel een financieel kader te creëren voor mijzelf waardoor ik mij op geen enkel punt in mijn leven zorgen moet maken over mijn financiële situatie - alsook mijn eventuele kinderen en familie later niet.
Maak de oefening, en je zal al een eerste beeld krijgen. zelf track ik dit via mijn amberindex en heb ik er een paar tools voor gemaakt.
Bemerking daarbij is dat je nu nog geen huis hebt. En huis brengt kosten met zich mee (naast verzekering, verwarming enz is er ook onderhoud waar je best wat voor opzij zet). En misschien ga je later samenwonen/trouwen/kindjes/huisdier. Dat brengt ook kosten met zich mee.
2- wat/waar hoe beleggen
Dat is een zeer persoonlijke vraag. Wat is je kennis en ervaring, wat is je risico tolerantie. Beeld je in dat je 100K belegd en 6 maand later is het nog 50K. hoe ga jeje dan voelen?
Hoeveel tijd wil je in je beleggingen steken? Voor individuele aandelen heb je meer tijd nodig dan een buy&hold index portefeuille waarin je regelmatig bijkoopt.
Je bent nog jong en begint op tijd. Je hebt veel kansen om nu te leren door fouten te maken. Ga je elke maand beginnen beleggen met wat je over hebt en met je spaargeld wachten op de grote crash?? of ga je de helft beleggen van je spaargeld en dan maandelijks verder storten. Er bestaan evenveel meningen als mogelijkheden. Niemand weet of de bull markt dra stopt of nog 3 jaar verder loopt. We zijn nog niet aan de langste of de grootste stijging (http://fortune.com/2017/03/09/stock-mar ... t-longest/).
Zorg er wel voor dat je geld hebt voor je huisplannen. Dat kan morgen zijn of binnen 5 jaar. Zelf was ik niet van plan te kopen en toch kocht ik 6 maand later een appartement. In het leven kan er op korte tijd veel veranderen.
https://ambertreeleaves.wordpress.com
Idem, hoewel ik ook een 'nieuweling' ben sinds 1,5- 2j. Maar, als ik me niet vergis heb je dit een paar maanden geleden ook al eens aangehaald.
Wat me de laatste weken opvalt is dat er niet enkel veel nieuwelingen zijn (is de afgelopen 12 maanden al zo), maar het soort vragen dat er gesteld wordt. Iedereen mag vragen wat hij wil, maar veel vragen getuigen van geen of weinig basisinzicht.
Beter advies komen vragen dan te luisteren naar advies van de bank, denk ik dan!
Korrekt. Altijd goed om te herinneren dat de werknemers van de bank en bij de verzekeraar verkopers zijn (en geen adviseurs!). Er moet geen illusie zijn: hun eerste opdracht is voordeel te halen voor de bank.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ah was jij dat in den Humo 4009/27?Kort gezegd: eens je 25 keer je jaaruitgaven hebt, dan ben je financieel onafhankelijk.
(voor de rest een flutartikel)
-
- Newbie
- Contacteer:
ja, dat was ik, samen met 2 andere bloggers.
https://ambertreeleaves.wordpress.com
Dat klopt. Na und? In 2009 (zo lang lees ik al mee) waren er géén die dachten "verdorie, dit is nu eens het moment om in te stappen". Enkele maanden geleden waren er een paar, nu zijn er heel veel. Of dacht je dat de instapkoorts met een vingerknip aangewakkerd werd?
Ik weet wat je bedoelt, die beheerskosten van die ETF in een ander onderwerp, of je daar een factuur van kreeg, nietwaar? Zulke mensen blijven eigenlijk beter (voorlopig nog) bij een spaarboekje, maar ik vind het wel lovenswaardig dat ze verder kijken. In eerste instantie brengen zulke vragen mijn slechte karakter naar boven, maar ik weet het nog te onderdrukken omdat die mensen doen wat velen niet doen: hun grenzen (héél langzaam) verleggen. En dat is altijd bewonderenswaardig. Altijd.Wat me de laatste weken opvalt is dat er niet enkel veel nieuwelingen zijn (is de afgelopen 12 maanden al zo), maar het soort vragen dat er gesteld wordt. Iedereen mag vragen wat hij wil, maar veel vragen getuigen van geen of weinig basisinzicht.
Fair point. Zolang de beurs stevig blijft stijgen en ern artikels blijven verschijnen hoe goed de economie het doet, zullen er meer en meer mensen instromen.Inversor schreef: ↑10 augustus 2017, 07:54 Dat klopt. Na und? In 2009 (zo lang lees ik al mee) waren er géén die dachten "verdorie, dit is nu eens het moment om in te stappen". Enkele maanden geleden waren er een paar, nu zijn er heel veel. Of dacht je dat de instapkoorts met een vingerknip aangewakkerd werd?
Ik weet wat je bedoelt, die beheerskosten van die ETF in een ander onderwerp, of je daar een factuur van kreeg, nietwaar? Zulke mensen blijven eigenlijk beter (voorlopig nog) bij een spaarboekje, maar ik vind het wel lovenswaardig dat ze verder kijken. In eerste instantie brengen zulke vragen mijn slechte karakter naar boven, maar ik weet het nog te onderdrukken omdat die mensen doen wat velen niet doen: hun grenzen (héél langzaam) verleggen. En dat is altijd bewonderenswaardig. Altijd.
Ja dat is één van de onderwerpen als voorbeeld ja. Zo zijn er nog veel anderen de laatste tijd. Het is inderdaad lovenswaardig dat mensen willen leren en zich inlezen. Veel anderen doen dit waarschijnlijk niet. Je slecht karakter valt wel mee denk ik, kritisch en eerlijk zijn is geen slecht karakter. Je hebt van alles een beetje nodig. Ik probeer nieuwelingen ook gewoon een beetje te helpen. Het is dankzij mensen als jou, GPV1, Umi, Zeezout etc. dat ik veel geleerd heb over beleggen en een basiszicht heb op een aantal dingen. Ik heb gestudeerd, ben goed met cijfers en ben door mijn beroep met veel bedrijven in aanraking en hun p&l en balans, maar ik vond het nog steeds een stevige uitdaging.
Naick: beleggen en investeren is dan ook niet gemakkelijk, zelf voor mensen met kennis van cijfers. En het moet ook niet gemakkelijk zijn. Soms zit je sowieso fout met bepaalde veronderstellingen, en zal je geld verliezen.
Deze quote van Charlie Munger is wel van toepassing: ‘Investing is not supposed to be easy. Anyone who finds it easy is stupid.’
Deze quote van Charlie Munger is wel van toepassing: ‘Investing is not supposed to be easy. Anyone who finds it easy is stupid.’
Investeren draait wat mij betreft voor een groot deel rond dit
http://finance.wikia.com/wiki/Castle-in-the-Air_Theory
http://finance.wikia.com/wiki/Castle-in-the-Air_Theory
Wil ik toch even vet onderstrepen, ik kende er echt NUL van en dankzij bovenstaande mensen (en enkele anderen) begin ik het bos door de bomen te zien . Dus bedankt!
Ik zou een beginner op weg naar financiële vrijheid ook zeker aanraden om in gespreide holdings te investeren.
Holdings hebben een langetermijnperspectief en veel holdings lijken er ook aardig in te slagen om op lange termijn de index te verslaan.
Holdings zijn dus zeker een aanrader voor de langetermijnbelegger.
Holdings hebben een langetermijnperspectief en veel holdings lijken er ook aardig in te slagen om op lange termijn de index te verslaan.
Dank u!
Ik ben vereerd dat u mij in dat rijtje plaatst, maar vrees dat het onterecht is. Hoewel ik al sinds de jaren '90 beleg (of laat beleggen), ben ik er pas de laatste jaren serieus mee bezig. Ik ben dus nog erg groen achter mijn oren en ik denk dat de echte knapperds als Poldermol dat wel door hebben.Het is dankzij mensen als jou, GPV1, Umi, Zeezout etc. dat ik veel geleerd heb over beleggen en een basiszicht heb op een aantal dingen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Oeps, ik ben nog heel ver van die financiële vrijheid. Voor dit jaar zal ik uitkomen op ongeveer 6 (dus onmiddellijk beschikbaar vermogen - dus geen huidige waarden van pensioensparen of TAK21 - gedeeld door de jaarkost)Zelf gebruik ik voorlopig de 4pct regel (gekend als de safe withdrawal rate uit de trinity study). Kort gezegd: eens je 25 keer je jaaruitgaven hebt, dan ben je financieel onafhankelijk. Je kan volgens de studie dan elk jaar 4 pct van je portfolio verkopen (aangepast voor inflatie) en met grote zekerheid nooit zonder geld vallen. Er zijn voor en tegenstanders, sommigen passen het aan naar 3,5pct anderen nemen 5 pct omdat ze toch plannen wat te werken.
+ 1dreamy schreef: ↑23 augustus 2017, 11:11 Ik zou een beginner op weg naar financiële vrijheid ook zeker aanraden om in gespreide holdings te investeren.