Beginner op weg naar financiële vrijheid
TIP
Re: Beginner op weg naar financiële vrijheid
Nee, natuurlijk niet , maar het viel me op dat er een zin aan mijn originele post was toegevoegd, nadat die geciteerd werd.
Denk niet dat jij of iemand anders er mee gediend zou zijn dat ik een originele post citeer/quote, en er andere zinnen aan toe voeg of wijzig.
Ergens zou dit niet mogen kunnen,om begrijpelijke redenen.
Vind ik ook. Leren quoten zoals het moet is ook nettiquette...
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt! Heb mij de laatste dagen wat ingelezen over holdings en ik ga ze zeker een plaatsje geven in mijn portefeuille!dreamy schreef: ↑23 augustus 2017, 11:11 Ik zou een beginner op weg naar financiële vrijheid ook zeker aanraden om in gespreide holdings te investeren.
Holdings hebben een langetermijnperspectief en veel holdings lijken er ook aardig in te slagen om op lange termijn de index te verslaan.
Holdings zijn dus zeker een aanrader voor de langetermijnbelegger.
Ben nog steeds wat aan het sleutelen aan de exacte verdeling van mijn investeringen (hoeveel % inkomen + hoeveel spaargeld ik maandelijks investeer) - maar over de producten word ik meer en meer zeker.
Momenteel plan ik +-€2000 per maand te investeren (pakweg 800 uit inkomen, de rest herbalancering spaargeld).
De verdeling van het geld dat niet naar het klaagboekje vloeit (wil een nieuwe pot opbouwen als KT-spaarboek), ziet er als volgt uit:
Groot deel in defensievere mixerfonds (pakweg 50%). Als ik toch nu wil instappen voor de -onzekere?- komende jaren, dan liever iets defensiever.
Verder 35% in ETFs (voorlopig verdeling: 65% IWDA/20% IMAE/15% EMIM). Dit staat nog niet volledig vast (IMAE is bv. nog onzeker door aandeel UK) - maar qua verdeling lijkt het mij wel zoiets te worden.
Dan schiet er nog 15% over die ik onder de noemer "aandelen" plaats. Hiermee zou ik ook in holdings investeren en evt. wat "speelgeld".
Op deze manier kan ik mijn eerste stappen zetten op de beurs, terwijl ik mij verder inlees en kennis vergaar. Op een later moment laat ik die fondsen dan misscien wel voor wat ze zijn of verlaag ik hun aandeel enorm. Zoals reeds gezegd heb ik een lange horizon, buy&hold. Enkel bij het aandelen deel zou ik durven wat actiever te handelen.
Wat denken jullie hiervan?
Yaris, de pot die de ketel verwijt die zelf eerst berichten post en ze dan verwijdertludo schreef: ↑25 augustus 2017, 10:05
Nee, natuurlijk niet , maar het viel me op dat er een zin aan mijn originele post was toegevoegd, nadat die geciteerd werd.
Denk niet dat jij of iemand anders er mee gediend zou zijn dat ik een originele post citeer/quote, en er andere zinnen aan toe voeg of wijzig.
@Poldermol. Voorzichtig zijn met wat je over mij zegt beste vriend.Poldermol schreef: ↑25 augustus 2017, 17:53Yaris, de pot die de ketel verwijt die zelf eerst berichten post en ze dan verwijdertludo schreef: ↑25 augustus 2017, 10:05
Het staat me nog altijd vrij mijn eigen geplaatste berichten aan te passen en of te verwijderen als ik ze fout en of niet passend vindt. En dat is helemaal iets anders dan dat ik jouw geplaatste berichten citeer/ quote en eventjes ga aanpassen en of er dingen ga bijzetten die niet oorspronkelijk door U geplaatst zijn.
Ludo, ik had het over Yaris, dus hou uw vetgedrukte tekst maar voor uzelf 'vriend'. (Of het moet zijn dat ge u aangesproken voelde, maar dat was mijn bedoeling niet).
Ruzie is meestal een communicatieprobleem.
@Poldermol. Voorzichtig zijn met wat je over mij zegt beste vriend.
Mag ik ook jullie vriend zijn? Zullen we iets leuks doen dit weekend?Ludo, ik had het over Yaris, dus hou uw vetgedrukte tekst maar voor uzelf 'vriend'.
Alles hangt ervan af hoeveel kilometers je rijdt. Rij je 50.000 km per jaar dan is een nieuwe auto om de 4 jaar redelijk. Gebruik je hem enkel om naar de bakker te rijden dan moet 20 jaar mogelijk zijn.
Iemand die 55.000 km/j rijdt zal veel lange afstanden rijden. Dit zorgt voor minder slijtage (op voorwaarde dat alles onderhouden wordt).
Iemand die korte afstanden rijdt zal relatief gezien meer sleet veroorzaken.
Eigenlijk wordt ons wagenpark veel te snel vernieuwd. Heb nog niet al te dikwijls een motor geopend die buiten toleranties viel. De rest is eigenlijk vervangen van slijtageonderdelen (ophanging, rubbers,....). 400.000 à 500.000 km is zeker geen onrealistische limiet. Veel meer is zelfs mogelijk. Heb is een Audi gezien die op 4j tijd meer dan 400.000km had gereden.
Het is voornamelijk zoals de mode. De kleren hoeven niet noodzakelijk versleten te zijn vooraleer ze worden weggegooid. Mensen willen gewoon iets nieuws, dat de modetrend volgt. Verder is er dan nog het fiscale dat doorslaggevend is in ons land. Kwam vrijdag nog iemand tegen met een Tesla. De Tesla kostte 130.000 €. Het kwam erop neer dat er geen fiscaal redelijke manier was om dat bedrag uit de onderneming te halen en dat de zaakvoerder dan maar beslist had om daarmee een Tesla van 130.000 € te kopen (welkom in België).
-
- Newbie
onlangs mijn auto na 5 jaar weggedaan (24.000km) en nieuwe gekocht. Aan die vorige was niéts aan, ik was hem gewoon beu. Nog een goed overnameprijs gekregen bij aankoop van die nieuwe. Dàt zou de regel moeten zijn!
Tja.. in Denemarken was er ook zo'n tax break, werd dan vorig jaar afgeschaft, en dit jaar zijn er nog bitter weinig Tesla's verkocht. Maarja, daar kost een Porsche die hier 75.000 kost 200-300,000 door allerhande extra taksen.
Als de (vervuilende?) Porsche van €75.000 na becijfering fiscaal meer kost dan de Tesla van €120.000 dan zitten we toch met een probleem denk ik. Men kan die groene wagen nog steeds opladen met stroom uit steenkoolcentrales e.d., dus het argument van groen is beter is ook niet altijd 100% correct denk ik.
Dag Pieter. Familie van de Jos?
Echt, Vlo, ik bewonder je koppig volharden, en ik lach zelfs met het onvermogen van de beheerder om kankervrij te worden. Voor mij moet het zelfs niet, the past is past. Maar hou het een klein beetje deftig, hé.
Echt, Vlo, ik bewonder je koppig volharden, en ik lach zelfs met het onvermogen van de beheerder om kankervrij te worden. Voor mij moet het zelfs niet, the past is past. Maar hou het een klein beetje deftig, hé.